Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mippen

#31
Mii electric / Sv: Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?
tirsdag 10. august 2021, klokken 23:22
Ok. Det var ikke noen skader eller riper på den? Ikke små steinsprut en gang?
#32
Mii electric / Sv: Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?
tirsdag 10. august 2021, klokken 18:03
Sitat fra: arthur på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:09
Leverte tilbake bilen, ren og pen og uten skader, ingen regning eller problemer med det. Når det gjelder steinsprut så tror jeg man må se litt nøyere på kontrakten mht hva som anses som normal slitasje, eller ikke.

For noen år siden leverte jeg tilbake en leasingbil og var da innom Bilkosmetikk på Hvalstad i Asker og fikk fikset litt småskader som åpenbart var utover slitasje, kostet en brøkdel av hva det ville ha kostet å levere tilbake bilen (Toyota) uten å ha gjort det! Var faktisk selger hos Toyota som anbefalte det.

Fikk du vasket og polert Seaten skikkelig før du leverte den tilbake?
#33
Mii electric / Sv: Er medfølgende VW-lader dårlig?
tirsdag 10. august 2021, klokken 10:00
Jeg har opplevd det samme. Kjøpte en uoriginal lade kabel og da forsvant problemet. Jeg opplevde det samme hos min svigerfar når jeg ladet på hytten hans. Han er utdannet elektriker blant annet, og hadde satt opp ny kurs til elbil lading. Alt skal derfor være helt tipp topp der. Virker som om kabelen deres er overfølsom. Nå har jeg en skandinavisk produsert ladekabel fra Charge Amps.
#34
Mii electric / Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?
tirsdag 10. august 2021, klokken 09:54
Er det noen som har levert tilbake bil med Frii abonnement? Fikk dere noen ekstra regning på unormal slitasje. Renhold osv? Lurer på hvor grundig man skal være før tilbakelevering. Har hørt at man bør levere inn bilen til profesjonelle for skikkelig vask, rens og polering. Hvis man har steinsprut osv i laken bør det også fikses for å unngå stor ekstra regning. Noen erfaringer?
#35
Er det ikke bare å sende en mail til Seat? Jeg tror de har chat også. Post gjerne svaret her.
#36
Kjøpe elbil? / Brukt Kia Soul?
lørdag 01. mai 2021, klokken 13:24
Spør for noen som vurderer brukt Kia Soul 1 generasjon. Hva er bra/negativt og hvordan holder rekkevidden seg etter å ha rullet en del mil siden den var ny?
#37
Jeg syns som nevnt at rekkevidden på bilen er bra. Jeg kjørte Bergen - Trøndelag i påske uken tur/retur med ski på taket. Når jeg kjørte oppover var det storm langs kysten, og det var heller ikke så bra vær nedover igjen med vind og snø mange steder. Det holdt med 2 ladestopp hvor jeg ladet til 80 %, og et lite hvor jeg ladet 20 % for å ha litt sikkerhetsmargin. Ladetiden er jeg imidlertid ikke fornøyd med. Jeg får ikke høyere snitt enn 33 kW og på de første stoppene ligger jeg gjerne på 24 kW.  På den raskeste ladingen ladet jeg fra 3 - 80 %, og da tok det 54 minutter. Neste stopp ladet jeg fra 21 - 80 % på 43 minutter. På siste ladet jeg i 16 minutter bare for å få litt sikkerhetsmargin. Hadde akkurat like mange kilometer igjen som bilen viste, men var dårlig vær og strømkrevende rute.

Til sammenligning kjørte jeg samme turen et par ganger med min gamle VW e-Up. Den brukte rundt 25 min kortere tid på lading selv om jeg hadde 4 stopp. Jeg måtte riktig nok kjøre en annen rute med en ekstra ferge deler av turen for å ha tilgang til nok ladere, men jeg brukte like lang tid på turen totalt (12 timer).

Som en kuriositet kjørte vi med to biler oppover denne påsken. Resten av familien startet en time senere i en Volvo XC 60. Jeg kom fram en halvtime før de. På en så lang tur har man naturlige pauser, så at man må lade av og til er derfor ikke en krise.
#38
Jeg merker ikke så stor forskjell på rekkevidden om vinteren og sommeren. Det må være mer enn et par minus for at jeg skal merke vesentlig forskjell. Bor riktig nok på Vestlandet med kjølige temperaturer om sommeren og milde vintre. For eksempel i over 20 minus er omtrent rekkevidden halvert.
#39
Om styret har gjort noe ulovlig (som jeg også er ganske sikker på), lurer jeg på hva jeg konkret kan gjøre? Det er nok en del folk i dag som ikke får ladet i borettslaget, og jeg tror ikke de vil motsette seg denne løsningen. Det er verre for oss som har lading fra før og som blir skadelidende i form av høyere faste utgifter pluss tapte penger for å montere ladeutstyr (som må fjernes før nytt kommer på plass).



#40
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. desember 2020, klokken 19:19
Ut fra prisene du har fått, er det mulig det er Ohmia Charging som skal levere løsningen. Ta i så fall en titt på erfaringstråden for dette firmaet.

Det er Ohmia ja. Jeg kjører ca. 20.000 km i året og har for tiden en Seat Mii. Jeg ble forespeilet rundt 650 kroner i måneden i utgifter. Stemmer ikke det?
#41
Bor i et borettslag. Når vi flyttet inn for under to år siden måtte vi betale 5000 kroner til styret for å få koble oss til el. anlegget, samt påkoste elektriker selv for å montere opp ladestasjon. Total kostnad kom på rett under 30.000 kroner. Nå har altså styret bestemt at de skal tilby lading til alle beboere gjennom et firma som monterer ladere gratis. Vel og bra høres det ut som, men det forutsetter at vi som har lader fra før også må koble oss på det samme for å lade. Månedskostnaden for å lade øker også fra 300 kroner til 650 kroner.

Vi har altså investert 30.000 kroner som vi ikke får igjen.

Har styret lov til å bestemme dette uten generalforsamling?
#42
Hyundai Ioniq / Bruktbil?
tirsdag 01. desember 2020, klokken 18:31
Hvordan holder batteriet seg på 1 generasjon ioniq? Ting man bør se etter? Vurderer en rimelig bil nr2.
#43
Jeg har ikke vært hjemme nok til å få sjekke det ut. Har hatt ferie. Har en Ratio ladeboks. Jeg satt bilen på lading nå i kveld. Har tatt bilde av batteri og kilometer status så får jeg se i morgen når jeg skal avgårde hvor mye den har ladet.
#44
Jeg flyttet dit jeg bor nå for ca 2 år siden. Siden jeg hadde elbil fikk jeg installert elbil lader. Vi måtte på forhånd søke til styret om å få sette opp lader da det var begrenset med kapasitet. De siste dagene har jeg opplevd at bilen ikke alltid er fulladet når den pleier å være det. Jeg mistenker derfor at lade hastigheten har blitt satt ned. Fra før hadde vi etter mitt mening laveste brukbare hastighet på 10A fra 230V. Nå kan det virke som hastigheten er satt til 5A. Kan styret bare gjøre dette uten å ha en dialog med andelseierne som har ladestasjon fra før og ble forespeilet 10A? Jeg skjønner at det er mange naboer som sannsynligvis ønsker seg ladestasjon nå eller på sikt, men det er ikke en god løsning å strupe hastigheten slik at det tar over et døgn å lade en liten elbil med lite batteri.
#45
Ok.

Takk for alle svar. Jeg har bestemt meg for å beholde den "gamle" kabelen, og lar den nye ligge i boden til jeg er ferdig med Leasing avtalen. Siden den gamle kabelen er litt lengre er det praktisk hvis jeg må lade og plassen er opptatt. Har opplevd at enkelte biler parkerer på ladeplassen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA