Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mippen

#1
Har mistet min gamle blå ladebrikke og har fått ny blå ladebrikke fra elbilforeningen. Jeg finner ikke ut hvordan jeg sletter den gamle og legger til den nye.
#2
Avansert: Batterier og Lading / Bytte batterier UTV
onsdag 26. april 2023, klokken 15:31
Noen i familien har en Polaris Ranger EV som trenger nye batterier. Det er 8 bly batterier ombord. Polaris kan bytte batterier for 38.000 kroner. Det må vel gå an å bruke andre batterier enn originale? Polaris mener det bare er originale batterier som kan brukes. Det er 8 batterier ombord.
#3
Enkle batterispørsmål / Lade LFP batteri
mandag 03. april 2023, klokken 22:00
Har en MG ZS EV med LFP batteri. Man kan bare lade batteriet til 100 %. Det er ikke mulig å avslutte på for eksempel 70 %. Hvordan er det hvis man skal reise bort osv en stund? Kan det stå med 100 % SOC over tid uten å ta skade?
#4
MG ZS EV / Passord til wifi hostpot?
lørdag 11. februar 2023, klokken 21:32
Noen som vet passord til wifi hotspot i bilen?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil til maks 300 tusen
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:33
Jeg må ha taklast og helst muligheten til å ha lastekrok/hengerfeste. Får man Hyundai Kona med krok til rundt 300 tusen?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil til maks 300 tusen
mandag 03. oktober 2022, klokken 22:34
Tesla og jeg er historie etter mye dårlige erfaringer. Opel, Peugeot og Citroën kan være aktuelle, men de kan ikke ha lastekrok. Bare takstativ. Får ikke med meg elsykler på tur da. Ellers er de perfekt.
#7
Kjøpe elbil? / Rimelig elbil til maks 300 tusen
mandag 03. oktober 2022, klokken 18:14
Jeg trenger en rimelig elbil som gir meg mest mulig bil og rekkevidde for pengene. Helst under 300 tusen. Vurderer litt 40 kwh Leaf fordi du kan få de med lastekrok til sykkel og takstativ til ski. Spørsmålet er hvordan batteriet har holdt seg på en pent brukt bil, og hvordan rekkevidde og lading er vinterstid? Må kunne kjøre 50 mil en vei noen ganger i året uten for mye ladetid. Vurderer også en pent brukt MG ZS Ev. Andre tips.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Lade på Tesla lader (ikke Tesla)
torsdag 25. august 2022, klokken 22:49
Brukte min Seat på sommerferie i år siden den andre bilen streiket (igjen). Jeg har fått med meg at det nå går an å lade på mange superladere for Tesla med andre elbiler. Måtte derfor teste dette på veien hjem igjen. Jeg må si at jeg var fornøyd med brukervennligheten i forhold til mange andre offentlige ladere. Minuset for min del er at lade luken på bilen min er på motsatt side i forhold til Tesla, så jeg endte opp med å blokkere en ladeplass. Bare halvparten av plassene var i bruk, og jeg skulle bare lade 10-15 min for å ha nok strøm til siste etappen. Det var derfor ikke et stort problem. Det kan bli et problem på utfartsdager vel å merke. Følte at andre Tesla førere så rart på meg når jeg med bilen min. Enten var det av nysgjerrighet eller misnøye. Jeg vet ikke om alle er klar over at vi kan lade lovlig på SC? Jeg vet ikke hva slags erfaring andre Tesla eiere har med at andre biler lader på SC? Jeg har bare erfaring med å lade på SC når det bare var Teslaer som kunne lade.

Jeg husker en gang jeg måtte lade min tidligere Model S på en chademo lader med adapter for å få nok strøm. Da var ikke de som kom bake med vanlige elbiler så blid. Jeg måtte forklare at jeg bare skulle lade litt slik at jeg hadde nok til å komme meg fram til neste SC. Kanskje Tesla klanen føler det på samme måte når andre elbiler invaderer ladeplassene, og kanskje til og med okkuperer to plasser for å få kabelen til å passe.
#9
Når jeg var å så på Mokka e spurte jeg selger i butikken om det var mulig. Nei sa han. Derfor ble jeg litt forvirret når jeg fant det over.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Nissan Leaf til 230000 eller brukt
tirsdag 23. august 2022, klokken 10:01
Sitat fra: nichols4 på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. august 2022, klokken 20:39
Med vanlig stikkontakt kan du uansett ikke lade med mer enn 8 A. Og anlegget må tilpasses av elektriker.
Kan dette justeres, om man lader på 8, 10 eller 16a på Leaf of Mazda Mx-30?
Hvis inkludert stikkontaktlader krever 16a, finnes det evt andre laderkabler man kjøpe som bare krever 8-10a?

Du kan kjøpe uoriginale ladekabler som kan justeres mellom 6 og 16a for en billig penge.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Nissan Leaf til 230000 eller brukt
mandag 22. august 2022, klokken 23:37
Leaf er en bra, velprøvd bil som virker godt skrudd sammen. Det du må spørre deg selv om er hva du skal bruke bilen til. Alle biler har fordeler/ulemper. Fordelen med Leaf er at det er en av de første hel elektriske bilene som kom i nyere tid. De har derfor hatt mange år på seg til å se at ting fungerer bra og har gjort små justeringer hele veien.

Bilen er relativt romslig i forhold til mange biler i samme prisklasse. Den har ok rekkevidde. Du har muligheter til å sette på takstativ, selv om lasten er begrenset. Du kan også montere hengerfeste til å frakte sykler bakpå bilen.  Prisen er også en fordel i forhold til mange andre biler. Der er også svært lett og kjapt få tak i biler brukt og ny. Mange forhandlere har lagerbiler eller demobiler som skal selges ut.

Minuset med Leaf er at den bruker chademo til hurtiglading. Det er en gammel teknologi. Chademo ser imidlertid ikke ut til å forsvinne med det første, så ville ikke ha bekymret meg så mye for det. På papiret lader den heller ikke så raskt (maks 50 kW), men den ser ikke ut til å være så langt bak andre biler siden den ofte har en ganske jevn lade hastighet. Andre biler kan lade fortere en stund før hastigheten faller. Derfor blir gjerne snitt hastigheten omtrent den samme. På vinteren presterer den faktisk ofte veldig bra forhold til konkurrenter siden den ikke har batteri kjøling. Andre biler sliter gjerne mer i kulden med å lade.

Minuset med at den mangler kjøling er at batteriet kan bli varmt om sommeren hvis du lader mye på en dag. Det vil gjøre at hastigheten på lading faller. Du må kjøre et stykke for at det skal skje riktig nok.  Når jeg hadde leaf skjedde det typisk etter 3 lading på langtur. Med rundt 200 kilometer rekkevidde (80 prosent ladet) vil du ikke merke så mye til det før du har kjørt rundt 450-500 kilometer (hvis du stater med bilen fulladet). Bilen er oppgitt til 270 kilometer rekkevidde. På vinteren ligger den på rett over 200, og på sommeren kan du klare rundt 300 på en lading.

Skal du kjøpe en brukt bil er det viktig at du sjekker batteriet. Biler som er hurtigladet mye kan ha litt ekstra redusert kapasitet siden bilen ikke har aktiv kjøling av batteriet. Samme med biler som er importert fra varme land i utlandet. Siste vil jeg anbefale å styre unna.
#12
Kjøpe elbil? / Forvirring ang. hengerfeste på Citroen og Opel
mandag 22. august 2022, klokken 18:57
Jeg har vurdert Opel mokka e og Citroen e C4, men har fått høre at de ikke kan ha lastekrok for å frakte sykler og andre ting. Jeg fant imidlertid et dokument på nett som viser hvordan man kan montere det elektriske. Går det an likevel da?


Link til fil shorturl.at/afmR8


 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Lastekrok på vanlig elbil?
torsdag 04. august 2022, klokken 08:59
Får ikke den til skikkelig. Det er bare i3 og VW id3 som dukker opp. I3 kan vel ha krok?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor har brukte elbiler steget sånn i pris?
torsdag 04. august 2022, klokken 08:04
Det er ikke bare elbiler som har steget i pris. Jeg syns de fleste biler har gått opp.
#15
Kjøpe elbil? / Lastekrok på vanlig elbil?
torsdag 04. august 2022, klokken 08:02
Holder på å hjelpe noen å finne seg elbil. Kriteriet er rimelig +/- 300 tusen og at den har mulighet for lastekrok eller hengerfeste.

De har sett litt på Opel Mokka, Citroen e-c4, Peugeot 2008, Opel Corsa-e, Peugeot 208. Kan noen av de utstyres med lastekrok? Hvilke andre elbiler kan eventuelt anbefales?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA