Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MikkeBoomBoom

#16
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
onsdag 28. august 2019, klokken 10:56
Hør hør!  :+1:
#17
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
onsdag 28. august 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Løytnanten på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Sitat fra: Øyst1 på søndag 25. august 2019, klokken 13:45
Har noen av dere fått gjennomslag på deres klager om dårlig utført Lakkering?

https://www.tv2.no/broom/10765814/
Dersom det ser slik ut som i filmen i denne artikkelen, er det jo helt krise.
Finske Joni har rallet over dette i lang tid på diverse fora mm.
Manglende fargelakk er en kosmetisk sak som noen ikke kan leve med. Andre bryr seg ikke om det mangler farge på steder som man vanligvis ikke ser. De som syns detter viktig, bør sjekke det før de tar i mot bilen. Korrosjonsmessig betyr det ingenting.
Joni har også vist bilder av lakk som er omtrent sandblåst. Misstenker at bilen er kjørt virkelig hardt på grusveier, eller veier med skarp strøsand. Det er ikke normalt.
Etter over 1100km ser jeg ikke antydning til dette på egen bil.
Når det er sagt så er amerikansk lakk et kapittel for seg selv. Jeg behandlet derfor lakken (DropOff) slik at den holder seg bedre.

Hør hør!

Jeg har vært i noen ganske omfattende diskusjoner med Joni. Ender som regel med at han prøver å slenge ut en eller annen fornærmelse eller to. Hyggelig fyr. Det skal sies at det er sinnsykt tynt med lakk på bilen hans, jeg sjekket min sorte når jeg hadde den og det var ikke i nærheten av så tynt. Når det er sagt så har han gått fra å ha et poeng med tynn lakk til å bli tesla-haternes gudesendte gave.

Nå åpner han dørene på Model 3 han får tak i i Finland og sier "haha... se her... ingen lakk", selv om han veit at bilene blir lakket etter at dørene er montert. Han legger også ut antagelser om at lakken er dårlig fordi det har vært en brann i en eller flere lakkeringsroboter, fordi California har strenge utslippslover og fordi de er lakkert i "teltet" ved Freemount. Jeg tror han hadde kommet mye lengre med dette om han hadde holdt seg til fakta og ikke kommet med vanvittige konspirasjonsteorier.

Det som er synd er at journalister og medier hiver seg på og trykker saken uten å være kildekritiske. Jeg tok kontakt med ei som skrev om dette og påpekte faktafeil i artikkelen, det ble rettet opp.

Joni var vel også tidligere leder for Tesla Owners club Finland eller Tesla gruppa i Finland på Facebook, husker ikke helt, usikker på om han er aktiv der nå lengre gitt at han har.. kremt... endret litt karakter. Ser man på Twitterfeeden hans nå er det utelukkende skitkasting om lakk og retweets om batterifeil, branner og dårlig autopilot. Selvfølgelig fra anti-Tesla-kontoer.
#18
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ forventet levering?
fredag 23. august 2019, klokken 14:11
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 23. august 2019, klokken 14:10
Sitat fra: MikkeBoomBoom på fredag 23. august 2019, klokken 14:05
Hvis det er viktig for deg å ha en showromlakk uten en eneste skavank som kun er kosmetisk: Hold deg unna, eller lær deg å polere, vokse og coate. Sistnevnte kan være lurt uansett etter en Norsk vinter.

Strengt tatt lurest FØR en norsk vinter  :) Selvfølgelig gjerne på våren i tillegg

Absolutt. Men det er en vesensforskjell på hva man tenker å gjøre og hva man kommer til å gjøre ;)
#19
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ forventet levering?
fredag 23. august 2019, klokken 14:05
Sitat fra: fandango på fredag 23. august 2019, klokken 08:36
Gjør egentlig tesla noe med disse støvkornene i lakken? Eller må man gjøre det selv? I så fall - hvordan løser man det selv? Jeg vet lite om sånt..

Nei, de gjør ikke noe med det, de sier det er innenfor spec. Jeg synes det er synd at de velger den linja, men samtidig, etter å ha hatt Model 3 siden mars så merker jeg at jeg driter i det. Joda, jeg vet at det er et støvkorn under lakken ved det ene innsteget, men det ser jeg kun om jeg går inntill bilen og bøyer meg ned. 99,9999% av tiden ofrer jeg ikke dette en eneste kalori. Hvis kjøreglede, tech, lydanlegg, comfort, plass (ja faktisk) og økonomi er viktig for deg: Go for it! Hvis det er viktig for deg å ha en showromlakk uten en eneste skavank som kun er kosmetisk: Hold deg unna, eller lær deg å polere, vokse og coate. Sistnevnte kan være lurt uansett etter en Norsk vinter.
#20
Model 3 / Sv: Forventet levering ved bestilling i dag
onsdag 21. august 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Andreas Ballestad på onsdag 21. august 2019, klokken 14:18
Dukker det opp en inventory bil med spec som du ønsker deg kan du da bestille den og avbestille den opprinnelige, eventuelt høre om Tesla kan "overføre" depositumet (lite trolig).

:+1: Fikk flyttet over depositum uten problem. Tesla Kristiansand.
#21
Model 3 / Sv: Kjøp av Inventory
onsdag 21. august 2019, klokken 15:09
Hvis du får tak i VIN/Skiltnummer så er det bare et kjapt søk på Vegvesen om det er registrert fra før:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=

Hvis den er registrert fra før skal du ha betydelig avslag. Om du kan vente og dette er en modell som ikke er av de mest populære kan du avvente til kvartalsslutt og prøve å få til en deal. Sparte selv 25 000kr på inventory.
#22
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
onsdag 21. august 2019, klokken 08:56
Sitat fra: mizzle på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:03
Ser det raser inn FI for mange her, bestilte min i SR+ i April men endret farge i Juli, har fått mail om levering i Drammen 2-9 September men har ingen FI på min konto kun skjult VIN, bør jeg etterlyse den eller er jeg litt tidlig ute?

Ville ikke stresset med det. De er minst like interessert i å få ut bilene som det du er, de pleier å ta kontakt når det er noe å melde/tjene ;)
#23
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
tirsdag 20. august 2019, klokken 10:18
SR+, hvit med HF. Tre Final Invoice. Siste med ny VIN. Gikk fra 468xxx til 470xxx. Bestilt 13/8. Estimert utlevering i følge Final Invoice 16. september, tviler dog litt på den datoen. Regner med det blir noe senere.
#24
Model 3 / Sv: Bestille ny bil eller velge pre-konfigurert?
tirsdag 20. august 2019, klokken 08:18
Sitat fra: molcos på mandag 19. august 2019, klokken 14:31
Kanskje den performance pakken med tilhengerfeste.


Hadde jeg vært uten familie, uten hus fra 60-tallet og med litt mer fritid enn det jeg har i dag hadde jeg gått for samme. Byttet bremser, dempere og vips har du en skikkelig "sleeper" :)
#25
Model 3 / Sv: Bestille ny bil eller velge pre-konfigurert?
mandag 19. august 2019, klokken 13:57
Nå bikker vi vel snart VIN nr 500k, er i samme båt og har prøvd å finne ut om det er noen endringer. Eneste jeg har greid å finne som er helt håndfast er et større deksel/bunnplate under bilen som har gått fra et komposittmateriale til et mykplastmateriale.

Ellers kan man kanskje se på online-delekatalogen til Model 3 for å se om det er ting som er byttet ut med nye delenummer, men det tar ikke høyde for endringer i produksjonen naturligvis.
#26
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 13:44
Sitat fra: model3citizen på torsdag 15. august 2019, klokken 13:35
Utover dette vil jeg si at ACC fungerer så dårlig at dette er første nybil jeg har kjøpt på lenge som i praksis er uten CC. Brukes med varsomhet, særlig på motorvei om man har biler bak seg. Sist i går bestemte bilen å bremse for ingen god grunn fra ca. 120km/t til 95km/t idet jeg var på vei forbi 3 vogntog. Er ikke vane med denne adferden ennå, så jeg rakk ikke å reagere raskt nok med å gå på "gassen" igjen. Føreren av varebilen bak meg var IKKE imponert.

Tiltredes. Låner en Model S fra Tesla med Navigate on autopilot aktivert, mao "full self driving", som er som du sier rett og slett ikke helt god. Imponerende som bare det når den funker, men "fantombremsing" gjør at jeg ikke tør å bruke den. Dette er på fin og rett motorvei. Satser på at det løser seg med en oppdatering.
#27
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Autowinder på torsdag 15. august 2019, klokken 11:35

Edit: Etter å ha hatt e-UP og i3, kan det nevnes mye rust på bremser. På Tesla M3 har de designet bremsene selv fra bunnen av og med redesignede stempelpakninger i kaliperne ligger ikke bremsene på som i andre biler, og Tesla sier bremseskiver og klosser skal holde 150000 miles eller 241500 km. Tesla har senket driftkostnadene mye versus andre produsenter på mange områder.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-steering-drivetrain-suspension-secrets-revealed/

Spennende! Det visste jeg ikke. Byttet "alt" av bremser på min E-UP! + en ekstra runde på de bak over en periode på fire år.
#28
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 10:54
Sitat fra: Klykken på torsdag 15. august 2019, klokken 10:40
Ah, okei. Uansett kjappere lading enn TMS fra 2015, vil jeg tro. Faller under 50kW etter 50% her.

Det har du nok rett i ja. På den annen side: Etter å ha kjørt Tur/retur Oslo fra Sørlandet i en Hyundai Kona så kan jeg bekrefte at en TMS fra 2015 lader raskere enn en spell ny elbil fra Hyundai, for ikke å snakke om ladekøen(e).
#29
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 10:22
Sitat fra: Klykken på torsdag 15. august 2019, klokken 10:20
2. Med TM3 SR+ har du samme rekkevidde som 2015 Model S85D, ca. Altså rundt 35-40 mil. Vi var på en 300 mils ferietur med vår S85D i sommer, så det holder i massevis. Blir litt flere ladestopp, men TM3 lader til gjengjeld kjappere enn vår museums-tesla, så stoppene blir kortere i ditt tilfelle okke som. :)

Jeg har forhørt meg litt med brukere i US og i følge dem er ladehastigheten i Model 3 SR+ begrenset til 100kw mens LR vil kunne lade atskillig raskere. Dette kan jo selvfølgelig endre seg med oppdateringer, men pr nå er det det som ble sagt i den amerikanske Model 3 gruppa på FB.
#30
Model 3 / Sv: Noen små spørsmål om hva som ikke funker med Model 3
torsdag 15. august 2019, klokken 10:16
Bare hyggelig :)

1. Vi har Cybex Sirona S og jeg synes benplassen foran er "tilstrekkelig". Jeg har prøvd setet i E-UP, Zoe og Skoda Octavia og det er naturligvis milevis bedre enn de to førstnevnte og likt eller litt bedre enn Skoda grunnet "mindre" dash.

2. Vi går fra LR til SR+ nå. Selger LR AWD til en biloppkjøper og kjøper SR+ i stedet. La inn bestilling for to dager siden, fått estimert levering rundt midten av september. For oss holder SR+ mens minsten er såpass liten og vi må uansett ta noen stopp på vei til hytta. Skal sies at AWD var innmari greit da vi skulle opp en sleip mosekledd bakke mot hytta, det hadde ikke gått med tohjulsdrift.

3. Det kan jeg ikke svare på. Vi har bare brukt på sidevinduene bak, sørg for å kjøpe noen som er ganske lave men lange i horisontal retning. Ville prøvd det først og kjøpt solskjermen om det ikke strekker til. Viktig å smøre seg/barnet da sola tar uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA