Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjell Leaf

#16
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:47
Sitat fra: daktari på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Har du vært på iX-visning? Hva synes du evnt er forskjeller i størrelse/utførelse?
Hei. Skjermene er klare og med nok lys, nattmodus reuleres i alle fall i minst 2 teinn, så det har nok vært nattmodus inni bildet. Du må passe på at lysbryteren til hovedlysene står på auto, da velges riktige lys både på hovedlys og skjermer. Om du skrur på lysene manuelt vil skjermene dimme ned umiddelbart. Håper det var en grei forklaring.
#17
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:39
Sitat fra: Radial på fredag 15. oktober 2021, klokken 20:13
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:30
Men hvordan står denne seg  i pris mot f.eks Marvel R Electric?
Det er 150-180k i prisforskjell,og BYD er jo en del større, men begge er jo nye kina merker med litt usikker
bruktverdi over tid. BYD skal jo fremstå som premium, men når man sitter i bilene er det egentlig så stor forskjell dersom en ser bort fra plassen?

Sett bagasjerommet til Marvel R eller?  ;D
Helt annen bil, egentlig en bil uten en haug med kjøpere i mitt hode :)
Dette er ikke et nytt kinamerke, de produserer 60.000 biler i måneden.... 
#18
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
onsdag 22. september 2021, klokken 16:02
Du kan glede deg til prøvekjøringen, jeg ble imponert og får min levert i oktober. I august solgte BYD 60.000 elektrifiserte biler 😳, så dette har de gjort før. 😊. De var forøvrig først i verden med å produsere ladbar hybrid i 2008, så BYD er ikke en kopifabrikk.
#19
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
onsdag 22. september 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

For min del erModel Y helt uaktuell da den har verdens styggeste dashbord 😳 BYD er flere klasser over og den er meget god å kjøre.
#20
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
torsdag 17. juni 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Radial på onsdag 09. juni 2021, klokken 20:17
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Har du testet den ? Det har jeg, den er mye for flott til å koste 500.000.
#21
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
torsdag 17. juni 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Radial på lørdag 22. mai 2021, klokken 21:17
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.
Dette er en bil i høy klasse.
#22
Noen skriver her at man burde legge avgifter på dekk.. Hallo.. det er allerede miljøavgifter på dekk. Og nei, effektavgiften ble ikke fjernet for at den var lett å jukse med, den ble fjernet fordi den var urettferdig, den ble derfor byttet ut mot co2 avgift: En bil med 200 hk hadde kanskje lavere forbruk enn en med 140 hk, men fikk likevel høyere avgifter. Dette ble altså gjort for å premiere biler med lave utslipp. Jeg ser for meg en gradvis innføring av moms, dette må innføres sakte itakt med at batteriene blir billigere. Når full moms er innført bør det ikke legges til andre avgifter, tapet fra manglende salg av fossilbiler og mangelen på salg av drivstoff blr staten dekke inn på andre måter. Elbilen må aldri bli en melkeku slik bilene har vært i Norge gjennom alle år.
#23
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
onsdag 10. mars 2021, klokken 13:32
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?
Vinterdekkene leveres på 20"
#24
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
mandag 08. mars 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
Jeg har sett den og prøvekjørt, fantastisk bil 😃 Og interiøret var vakkert, også setene. Jeg har bestilt en i dag, levering i august 😃
#25
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
lørdag 06. mars 2021, klokken 14:43
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:18
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.
Du kan også ha 20" felger, den leveres med 22" til sommerdekk og 20" til vinter.
#26
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:13
Sitat fra: TorC på søndag 14. juni 2020, klokken 10:15
Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 12. juni 2020, klokken 12:54
Det jeg har søkt å oppnå er å gjøre leteprosessen enklere for nye elbilbrukere.  Vi har nå et stort bruktmarked av elbiler og det tallmessing største av de er det som gjelder Leaf. 
Det er ingen som har tid til å hjelpe de nye eierne av brukte Leaf i de utfordringene som de møter.
Imidlertid så ligger de fleste svarene i dette forumet, da handler det bare om å organisere forumet.
Og det er det jeg har gjort.

Det rent forumtekniske har du sikkert god greie på, men jeg har aldri hatt noen problem med å klikke på søkefeltet i forumet og skrive inn relevante ord for det jeg lurer på.
Konsekvensen av denne nye ordningen er at ingen faktisk får med seg nye ting i disse underforumene. Da får garantert ingen hjelp. Tidligere kunne man gå rett inn på Leaf forumet og finne de siste aktive trådene. Også tråder som plutselig ble aktive igjen. Da er det litt for oss som faktisk ønsker å hjelpe andre å oppdage at noen trenger hjelp.
Og jeg kan garantere deg at ikke alle verdens problemer på LEAF er blitt omtalt her på forumet, men jeg kan nesten garantere at det finnes folk her som vet svaret.

Tellus sitt forslag om 1 sticky med viktige lenker til tråder gir jeg stående applaus!!! (Det forslaget var faktisk så godt at jeg slenger på enda noen ekstra utropstegn "!!!!!!!!!")
Helt enig, det var mye bedre før.
For noen år siden hadde vi et fantastisk BMW forum som jeg brukte mye, der gjorde de  endringer som både jeg og svært mange advarte mot, dessverre hadde vi rett.
#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Speedometer 88 når jeg kjører 78
onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:05
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 03. august 2020, klokken 01:12
jkirkebo har starta en lang tråd om avviket:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=8026

Jeg trur det blir mye forvirring i diskusjonene, siden enkelte Leafer har svært nøyaktiv speedometer og andre har det ikke. Hypotesen min er at avviket er knytta til europeiske Leafer eller lågt lufttrykk. Jeg har kjørt mange USA-Leafer og jeg pleier å være nøye med å ha tilstrikkelig  lufttrykk.  USA-Leafene har i alle år hatt tpms, så man kan følge med på luftrykket i Leaf Spy mens man kjører. Når jeg passerer vegvesenets hastighetsmålere langs veien pleier avviket å være i størrelsesorden 1km/t. Dvs at det ikke er målbart. Derimot når jeg kjører opp på sida av fremmede Leafer i trafikken, så kan jeg se at speedometerene har store avvik.


Man kan finne mange tråder og kalibreringsutstyr  til over 200usd om man søker litt:
https://duckduckgo.com/?q=nissan+consult+calibrate+speedometer&t=ffnt&ia=web
Skulle man fått så store avvik pga luftrykk måtte man kjørt på felgen. Jeg har riktig dekktrykk + og 10 % feil.
#28
Ja, den skal starte lading når du starter varmen. Men den lader jo ikke helt til 100% uten at du forvarmer i to timer, og det er vel ikke nødvendig med så lang oppvarming?
#29
Leaf 2010-2017 / Sv: Speedometer 88 når jeg kjører 78
onsdag 18. mars 2020, klokken 11:05
Nissan har helt klart med vilje denne feilvisningen på speedometeret dessverre, bilen vet hvor fort den kjører. Kjør i en jevn hastighet, nullstill gjennomsnittsmåleren, da vil du se at denne viser en helt annen hastighet enn speedometeret. Jeg har en mistanke om at Nissan prøver å lure folk til å kjøre saktere for at bilen skal få lenger rekkevidde, Leaf suger jo strøm når man har litt fart.....
#30
Leaf 2010-2017 / Sv: Større batteri, 450 km rekkevidde
fredag 14. februar 2020, klokken 19:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:37
vil jeg gjerne se det forsikringsselskapet som er enig med deg når du har brent ned et helt parkeringshus
Tenker du på Gjensidige?
Det er foresten ikke brent ned noe parkeringshus, det nyligste ble brent ned av en diesel (Sola).
Jada, vet det. Poenget er om man kan bli sittende med milliongjeld Man bør i et minste tenke over det helst spørre forskringselskapet skriftlig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA