Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjell Leaf

#1
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
#2
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
lørdag 25. desember 2021, klokken 16:21
Sitat fra: egniii på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:53
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.
#3
Tang EV600 / Sv: Vi som har fått bil.
tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:16
Dessverre har setevarmen bak blitt fjernet av en eller annen grunn. Det var på den første demobilen jeg kjørte, så det er veldig synd. Selv den 8 år gamle Leafen min har varme i baksetet.
#4
Tang EV600 / Sv: BYD Tang med refreshed design og større batteri
tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:06
Rekkevidden blir langt fra det som noen antyder her. 700 km nedc tilsvarer sannsynligvis i underkant av 600 wltp. I tillegg er det single motor som omtales ger, og forskjellen mellom 2wd og 4wd bruker å være ganske stor. Jeg tipper rundt 500 km på 4wd.
#5
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
lørdag 27. november 2021, klokken 04:29
Sitat fra: Radial på torsdag 25. november 2021, klokken 12:29
Likte Tang veldig godt når jeg prøvesatt den, utseende er også kult (men ikke hos fruen).
Setene er mye bedre i Tang enn Y, mest fordi jeg svetter mye i Y på langtur, men også fordi Tang har veldig fin lårstøtte som i tillegg kan forlenges.
Bakseteplassen er helt konge, men 3'e seterad er en vits.
Bagasjerom med gode assosiasjoner til "boks" form opp til taket, gir enorm fleksibilitet og mye plass...de har også fått noe nett/skillevegg nå, som enkelt gjør det en tusenkunstner i bagasjeromsplass.

Fikk aldri prøvekjørt Tang (var lang liste), men hadde TMY reservasjon til 100k under tang... Og Y er joggu ikke dårlig på plass den heller. Attpåtil går Y mye lengere og billigere pr lading, har i praksis nesten ikke sammenlignbare Service-kostnader(ikke krav til service av større omfang), og det er virkelig ett hav av deler og ettermarkeds-nettverk på Tesla.

Lading på Tang vs Y trenger man nesten ikke underdrive, for er er Tesla Y i egen klasse: Full IT-3fas AC støtte vs 1-fas 7kW, SC nettverk og Opptil 250kW vs ~100kW på tang.

Støy er Y ikke så veldig god på, men har nå lagt inn 9kg støymasse bak og spent på resultatet når dette har herda. Virka veldig bra når jeg forlot verkstedet i går, hørte ikke piggene i dekka lenger eller resonansen jeg hadde i 60 før behandlingen.

Hadde dog Tang vært mer rundt 500k hadde den svært aktuell, dersom prøvekjøring hadde gitt mersmak.
Jeg er ikke enig i at tredje seterad er en vits, de stene er for barn, eventuelt at barn sitter i andre seterad med setet flytret frem. Man må jo forstå at en syvseter på under 5 meter lengde ikke er beregnet på 7 mannfolk på 1,,80 +..
#6
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
mandag 22. november 2021, klokken 02:25
Kan ikke de med politiske teorier være så snill å finne seg et politisk forum i stedet for å skrive her inne? De av dere som aldri i verden ville kjøpt en kinesisk bil, hva i helvete gjør dere egentlig inne på denne siden? 🤔 🤔
#7
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
lørdag 20. november 2021, klokken 04:33
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
USA er et alliert land vi har sikkerhetssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Nå har Cisco hatt noen svin på skogen når det gjelder bakdører tilgjengelig for myndigheter. Men veien for å få ut info fra selskaper er mye lenger for NSA enn for kinesiske myndigheter.
Da er det bedre å kjøpe en Tesla produsert i Kina? 😃😃🤣🤣😆😆 Hvis kinamann vis se hva jeg driver med så vel bekomme, tror han blir fort lei 😃
#8
Tang EV600 / Sv: Bladebatterier og sikkerhet
lørdag 20. november 2021, klokken 04:25
Leste et sted at bilen var på verksted fordi den hadde vært utfor veien, men aner ikke om det stemmer.
#9
BMW iX3 / Sv: Ladehastighet for BMW iX3
onsdag 17. november 2021, klokken 23:53
Sitat fra: JorgenM på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:35
Du må vel ha 400V-anlegg for å få full fart (11kw) med den kabelen.
På 230V-anlegg får du kun 4,6kw med den kabelen, men kjøper du 32A-kabel får du 7,4kw.

Eksperter får arrestere meg hvis jeg tar feil :)
Men har du fått justert opp easee laderen til 32A? Den leverer 20 A, når du monterer den, så må du søke kraftselskapet ditt om å justere den opp.
#10
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
onsdag 03. november 2021, klokken 23:23
Hvilket samarbeid hsr BYD med mtndighetene? Du snakker nok om noe du bare tror nå, og ikke har peiling på. Du må da ha eksempler på hva BYD må gjøre for kinesiske myndigheter siden du mener å være ekspert på området .....
#11
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
mandag 01. november 2021, klokken 12:50
Da får du forklare hva den Kinesiske staten styrer i BYD siden du er så inne på dtte. 🙄
#12
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
lørdag 30. oktober 2021, klokken 21:41
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)
Merker jeg blir litt forbanna over slike uttalelser som kommer fra slike som deg som overhodet ikke aner hva du prater om. Selskapet er 100% privat og Warren Buffet fra USA eier over 8% av selskapet, også du kan kjøpe aksjer der. Grunnleggeren selv eier over 30%. Sett deg inn i saken før du utraler deg er et godt råd.
#13
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:59
Sitat fra: automat på søndag 26. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå


Det viktigste argumentet mot Tang og andre Kinabiler er politisk. Og har en egen diskusjonstråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det taler forsåvidt også mot Shanghai-produserte TMY'er. Men der er i det minste eierskap og utvikling ikke kinesisk. For egen del er TMY uaktuell før den kommer fra Berlin.
. BYD er 100% privat selskap. Dermed spiller det infen rolle om du kjøper BYD eller Tesla pridusert i Kina. Her tror jeg du skal legge bort politikken. BYD bruker i det minste ikke kobolt 😉
#14
Tang EV600 / Sv: Batteri og navigasjon
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:51
Batteriene har 8 år eller 160.000 km garanti. De skal tåle 3000 ladesykluser, noe som tilsvarer 1,2 millioner km før rapet når 20%, så her skal batteriet kunne slite ut bilen og mere til. 😃
#15
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:47
Sitat fra: daktari på onsdag 25. august 2021, klokken 15:02
Har du vært på iX-visning? Hva synes du evnt er forskjeller i størrelse/utførelse?
Hei. Skjermene er klare og med nok lys, nattmodus reuleres i alle fall i minst 2 teinn, så det har nok vært nattmodus inni bildet. Du må passe på at lysbryteren til hovedlysene står på auto, da velges riktige lys både på hovedlys og skjermer. Om du skrur på lysene manuelt vil skjermene dimme ned umiddelbart. Håper det var en grei forklaring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA