Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lastve

#91
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
onsdag 20. november 2013, klokken 09:44
Hei Scoot.
Flott at du begynner å finne ut hva som "tøyser" med ladingen din.
Jeg tenkte ikke på at det kunne være noen feil med noen vifter, men etter hva jeg forstår så har laderen noen egne vifter den også? Har du EMS tilkoblet eller frakoblet nå ??
Følger spent med på "prosjektet" ditt videre.
#92
Tidlige elbiler: Reva / Reva DC vekkes til live igjen.
tirsdag 19. november 2013, klokken 02:02
Hei dere
Jeg kjøpte bilen for ca 1 måned siden.
Det er en 2006 modell med DC motor. En av grunnene til at jeg valgte Reva fremfor Buddy var at jeg ville ha elbil med AC motor. Men nå vet jeg at de første modellene av Reva hadde DC motor... Er det noen som har erfaring med DC motor i Reva?
Jeg har ikke fått kjørt med bilen enda, men håper å få endret på det i løpet av vinteren. Blien ble kjøpt med totalt defekte batterier. (De var frosset istykker)
Men nå har bilen har fått noen brukte batterier for å teste om alt er i orden før jeg kjøper nye batterier. Laderen gikk etter forholdsvis kort tid opp til ca 60V. Vet ikke hvor høy spenningen hadde blitt hvis den hadde fått stå på en tid til. Det er en av tingene som skal sjekkes for å sjekke om laderen og EMS fungerer som det skal.
Nå dukket det opp et nytt stort problem. Motoren virker ikke. Motorstyringen gir i en kort tid etter at jeg trår på gassen både spenning til Feltviklingen og inn på Børstene men motoren reagerer ikke. En kjølevife i motoren starter så fort jeg setter girvelgeren i E eller F, men ikke i R ??  Er det nærliggende å mistenke at børstene er defekte ?? Må motoren ut for å komme til alle 8 børstene? Noen på det engelske forumet mener at man bare kommer til 4 av børstene. Servicelampen lyser også . .
Takker for all hjelp jeg kan få.

I denne tråden har jeg tenkt til å dele erfaringer med dere andre, også håper jeg vi kan dele informasjon og tips og triks som kan være nyttige å vite slik at vi kan ha glede av disse bilene en god stund til, For det finnes jo ingen andre biler som er lik en Reva.
#93
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
lørdag 16. november 2013, klokken 03:04
Hei.
Bare pass på at du ikke overoppheter Laderen ved for lite kjøling..

Min bil har fått noen brukte batterier i dag for å teste om alt er i orden før jeg kjøper nye batterier. Laderen gikk etter forholdsvis kort tid opp til ca 60V. Vet ikke hvor høy spenningen hadde blitt hvis den hadde fått stå på en tid til . . Men det er en av tingene som skal sjekkes.
Mitt største problem nå er at motoren ikke virker. Motorstyringen gir i en kort tid etter at jeg trår på gassen både spenning til Feltviklingen og inn på Børstene men motoren reagerer ikke. En kjølevife i motoren starter så fort jeg setter girvelgeren i E eller F, men ikke i R ??  Er det nærliggende å mistenke at børstene er defekte ?? Må motoren ut for å komme til alle 8 børstene? Noen på det engelske forumet mener at man bare kommer til 4 av børstene. Servicelampen lyser også . .
Takker for all hjelp.
#94
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
torsdag 07. november 2013, klokken 20:25
Hei.
På side 170 til ca 180 i servicemanualen til bilen står det hva som skal til for å justere SOC og forhåpentlighvis ladingen. Litt omstedig prosedyre, men med nye batterier som du har er det vel ikke nødvendig å måle syrevekten. Det er vel ikke noe galt med den.. Jeg har ikke hatt tid til å se i manualen for EMS Analyseprogrammet enda for å se hva det står der.. Men du må ha EMS Analyze programmet og koble til bilen for å justere det, ser det ut for.
Jeg kommer til å prøve å bruke EMS kontrolleren, for jeg ser fordelen med å kjøre med bilen, hurtig lade litt for så å kunne kjøre igjen..
#95
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
onsdag 06. november 2013, klokken 15:36
Hei.
Jeg har som tidligere nevnt en pc hvor dette programmet fungerer, men har aldri koblet pc'en opp mot bilen..
Kom innom eller lån med deg pc'en om du vil..
#96
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
tirsdag 05. november 2013, klokken 19:21
Hei alle sammen.
Jeg tror ladingen vil virke normalt så lenge du har "vann" på batteriene.
Det at servicelampen lyser er for å fortelle verkstedet at batteriene har blitt brukt med for lite vann og at dette skal registreres i forhold til batterigaranti. Det er derfor den må resettes av verksted..


#97
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
tirsdag 05. november 2013, klokken 00:53
Hei igjen.
Servicelampa lyser nok fordi du har ladet bilen 3 ganger eller mer med "for lite vann"
For å få den til å slukne igjen så tror jeg at den må nullstilles med programvaren til bilen..
Hvilespenningen til fult oppladet batteriblokk er nok ca 6,4 V, men 7,6 V er toppspenningen hver blokk har like før laderen avslutter ladeprosessen.
Jeg har ikke fått sjekket om dette stemmer i praksis på min bil, men høres ikke usansynlig ut..
#98
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
tirsdag 05. november 2013, klokken 00:44
Hei.
Istedenfor å bore hull i batteriet, så ville jeg heller ha prøvd noe annet først.
Alle hull i batteriene medfører en risiko for lekkasje..
Derfor ville jeg istedenfor å bore hull ha prøvd å lage et "kunstig" signal først ved å koble f.eks 2 stk ca 2 Kohm motstander i serie mellom polene på batteri 2.
Så ville jeg ha koblet "føleren" til midtpunktet mellom motstandene. Da vil du få et signal som tilsvarer at føleren har kontakt med syra i celle 2 på batteri 2 og jeg regner med at lampa vil slukne.
Når du har koblet sammen dette så sjekk at følerspenningen er ca 3v.(Målt fra minuspol på batteri 2) er den ikke det kan det være nødvendig å bruke noen motstander med mindre verdi, f.eks 1Kohm.
Motstander i denne størrelsen vil ikke påvirke batteriet nevneverdig i denne sammenhengen. Strømmen blir så liten..

Batteriene står fortsatt til lading og syrevekten gå sakte men sikkert mot gult felt.
Ser også at det er minst 2 batterier som er defekte når jeg måler syrevekten.

Lykke til.
Håper du får ordnet ladingen din snart..  :)
#99
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
mandag 04. november 2013, klokken 18:51
Hei dere.
Scoot, jeg prøver å lade de game batteriene dine for å sette de i bilen min og se om den våkner til litt liv. Ser jo at batteriene ikke er til å satse på og bruke, men det er heller ikke hensikten. Jeg har seriekoblet 4 batterier og satt på en variabel spenningskilde. Batteriene har stått til lading i flere dager. Nå har jeg kjørt spenningen opp til 30 volt inn på batteriene, og det er først nå det ser ut at batteriene for alvor begynner å lades. Ladestrømmen ligger på ca 7A. Hører at batteriene begynner å boble litt nå og Syrevekten på cellene har gått fra ingenting og opp til rødt (utladet batteri) område på syrevektsmåleren. Håper de fortsetter til gult om ikke annet.
Venter i spenning på at batteriene skal få nok lading til at jeg kan teste bilen..
Jeg forteller deg hva ladespenningen på min bil er når eg får testet det, men det går nok noen dager til før det er klart..
#100
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
søndag 03. november 2013, klokken 13:38
Hei.
Jeg lurer på om problemet kan være den ødelagte vannsensoren din.
mener jeg leste ett sted at laderen begrenser oppladningen av batteriene når det er for lite vann i batteriet. Dette for å beskytte batteriene mot tørrlading?
Sensoren din må jo uansett byttes, så da hadde jeg klippet av ledningen til sensoren og sett om vannlampa sloknet når det var brudd i ledningen, eller når du kortslutter ledningene.
Dette er bare en teori jeg har, vet ikke om bilen tåler en kortslutning av sensorledningene..
Er det noen andre som vet noe om dette ?

#101
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?
torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:43
Hei.
Jeg har en bærbar pc som er gammel nok til å ha 9 Pins serieport slik at det ikke er behov for noen overgang. Det ligger også en "hjemmemekket" seriekabel i bilen som jeg tror er en nullmodemkabel.
Har aldri prøvd å koble til pc'en til bilen min, Den er like død som da jeg kjøpte den...
#102
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Eier plutselig en Reva - Trenger hjelp!
tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:03
Hei.
Artig å høre at det er flere i nærheten som kjører Reva.
Min er ikke kjørbar enda, men det håper jeg å endre på i løpet av vinteren.
Et av mine problemer er totalt defekte batterier som må byttes, men jeg har ikke lyst til å kjøpe nye før jeg vet om elektronikken ellers er i orden.
Har du de gamle blokkene du byttet ut? Jeg har fått tak i 4 brukte og trenger 4 til for å teste bilen, bare for å se om motorkontrolleren, EMS og laderen virker som den skal. Jeg henter gjerne blokkene hvis jeg kan låne eller overta de fra deg. Gamle Reva-eieren har koblet ifra ALLE ledningene på batteriene, så jeg er usikker på hvem ledning som skal hvor. Dette gjelder spesielt de tynne sensor-ledningene. Har du en beskrivelse på hvordan disse ledningene skal kobles ?
Et siste spørsmål. Hvor kjøpte du de nye batteriene og kan jeg få vite hva du betalte for dem ?

På forhånd, Mange takk for hjelpen.
#103
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Noen som har BMS Monitor?
torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:01
Hei.
Min første elbil har funnet veien til min garasje  :)
Jeg har kjøpt en Reva 2006 modell som jeg ønsker å få liv i igjen.
Jeg ønsker meg svært gjerne BMS monitor slik at jeg kan se status osv.
Er det noen som har en form for verkstedmanual eller lignende blir jeg kjempeglad.
Jeg har ikke fått kjørt en eneste meter med bilen foreløpig, men håper på å få endret på det i løpet av vinteren (totalt defekte batterier og rusten bakramme)

På forhånd mange takk for hjelpen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA