Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RaBalder

#46
Sitat fra: KennethR på fredag 06. juli 2018, klokken 10:49
Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Da jeg parkerte på P10 på Oslo Lufthavn, så jeg at flere av ladepunktene var CEE, som jeg ikke visste hva var før jeg sjekket det opp i ettertid. Jeg har nå kjøpt en CEE til schuko adapter på biltema, og får da 3kW hastighet vil jeg tro? Kjøper man adaptert du linker til så får man 0,7kW mer? Er det noen andre fordeler med at jeg bør kjøpe rødt adapter på tesla til 1200kr og adapteret du linket til, eller er det kun den lille hastigheten som er forskjellig?  :)

Den viktigste forskjellen er at rødt og blått adapter er til industrikontakter. Disse er mye mer robuste, har større kontaktflate og kan overføre mer energi. Mye sikrere en schuko.

Men denne fordelen bør du gi slipp på hvis du allikevel skal ha dette gjennom en schuko-kontakt på vei til bilen din. Schuko er det svake punktet og da bør du holde deg til 10A.
#47
Lading av Tesla / Sv: TwC - noe jeg bør vite?
søndag 01. juli 2018, klokken 16:57
Sitat fra: daktari på søndag 01. juli 2018, klokken 15:45
Sikker på at du faktisk trenger 2 ladebokser? En vanlig pendlerbil lades fullt på 4-5 timer.
Med bare en ladeboks, så må man styre og passe på at man får ladet alt nok til det skal brukes.

Med to ladebokser, så kan man bare koble til strøm så snart bilen stopper hjemme. Dvs. det blir en vane.

Jeg ville gått for to ladebokser dersom det var to elbiler som ble brukt daglig i husholdningen. Eventuelt med noe last-styring mellom dem.
#48
Lading av Tesla / Sv: Skjøteledning for lading av Model S
mandag 25. juni 2018, klokken 17:16
Sitat fra: Orbit på mandag 25. juni 2018, klokken 13:09
Bare ha denne i bakhodet:
Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes3. Skjøteledninger skal ikke benyttes

Ladekabel skal ikke forlenges med skjøteledning grunnet fare for skade og varmgang. Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading. Under ingen omstendigheter må kabel legges over fortau eller vei der den kan bli skadet eller forårsake skade.

Dersom noe skulle gå alvorlig galt med elanlegg (som er lite trolig med en skikkelig dimensjonert kabel og lav ladestrøm), vil nok ikke planlagt bruk av skjøteledning på hytte telle som "nød" i et forsikringsoppgjør, bare dårlig planlegging.....


Det er antakelig mye farligere å kjøre i 90km/h i en 80-sone enn det er å bruke en skjøteledning for å lade bilen.


...men folk kjører i 90 km/h...
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:28
Min starter også med 115kW på lav SOC. Jo lavere jo bedre.
Mitt batteri er 85kWh fra tidlig 2014.

De nyere batteriepakkene hadde vel noe som gjorde at det var svært dårlig ladehastighet ved lav SOC. Har dog ikke satt meg inn i problemstillingen siden det ikke har angått meg.


Å minimere tiden batteripakken har under 20% eller over 80% SOC anser jeg som fordelaktig med tanke på batterilevetiden.
#50
Hvorfor starter du enda en tråd med dette temaet?

Det hadde vært bedre om du holdt deg i den tråden du allerede har startet med dette temaet. Og hvor diskusjonen allerede går hett for seg.

"Tesla har ikke karosserideler på lager, i flg. Autoin"
#51
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurderer ny TMS
søndag 27. mai 2018, klokken 19:49
Ta en titt i denne tråden som omhandler Teslas Service-apparat. Verksted-tjenester er noe alle vil ha behov for, men det fungerer ikke så godt som det burde.

Slike ting må også opp på vektskåla i forhold til kjøp eller ikke-kjøp. Eller et annet merke....


Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
#52
Pressen kan helt sikkert kringkaste situasjonen i media.

Men tesla-eiere kan gjøre mye de også:

  • Jeg anbefaler ikke noen bekjente/slekt/kollegaer å kjøpe Tesla nå, nettopp på grunn av verksted-situasjonen og service generelt.
  • Og jeg har slått fra meg å bytte til en ny model selv.

Man skal ikke svartmale det ovenfor bekjente, men heller ikke dekke over og hvitmale situasjonen. Si det som det er.
#53
Jeg synes det er rart at det skal være så forskjellig. At det ikke er noen som helst samkjøring på hva kunden skal oppleve og hvilket service-nivå dem legger seg på.

Det varierer jo fra at dem kommer hjem til deg og mekker bil og i andre ytterenden så svarer dem ikke på telefon engang.
#54
Sitat fra: SabreMan på lørdag 12. mai 2018, klokken 10:53
:
:
:
Fikk også melding i bilen om at nøkkelbatteriet snart må skiftes, men meldingen forsvant mens jeg satt der. Hvor lenge pleier det å vare før det dør etter denne meldingen?

Dette fikser du selv med å åpne FOB, plukke ut to ''mynt''-batterier, kjøpe tilsvarende f.eks. på bensinstasjon og sette dem i FOB'en.

Det tar 5 minutter så er i alle fall den bekymringen ute av verden.

Det tar så kort tid at det ikke er nødvendig å forske på hvor lenge FOB fungerer etter at første varsel om dårlig batteri kommer  :)
#55
Model S 2013 - 2022 / Sv: Defekt UMC?
tirsdag 10. april 2018, klokken 21:40
Trekker du for mye strøm med blått adapter?

Normalt er det kodet for 32A. Men om du har en 16A kurs og fremdeles trekker 32A så går selvfølgelig sikringen.

Har opplevd at bilen mistet at jeg hadde redusert strømtrekket til 16A. Bilen trodde den var en annen plass pga dårlig gps i uvær i nordnorge. Så den begynte da å trekke 32A. Og sikringen gikk.
Skjedde vel to ganger før jeg skjønte hva som foregikk.


Men om du ikke kobler til bilen, kobler til UMC via blått adapter til nettet og sikringen går, så er den noe som er feil. Beste er vel å la Tesla se på dette.

Alternativt feilsøke på en anne blå kontakt og/eller annen UMC og blått adapter hvis det finnes i nærområdet.
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: Wifi og Tesla-App
tirsdag 10. april 2018, klokken 21:03
wifi-nettet bilen er koblet til må også kunne nå internett

Test med browseren i bilen når den er tilkoblet wifi.
Får man ikke lastet en web-side på nettet, så får du heller ikke tak i bilen via app.
#57
Lading av Tesla / Sv: Kystriksveien
mandag 09. april 2018, klokken 22:08
Ladekartet til elbilforeningen : https://elbil.no/ladekart/

viser hurtigladere i:

  • Brønnøysund
  • Sandnessjøen

Men mellom Sandnessjøen og Bodø ser det heller ''øde'' ut.


Jeg vil si at man bør investere minimum 2-3 dager mellom Bodø og Namsos. Det er mye å se på og en del ferger. Noen øvre grense for hvor lang tid det tar finnes vel ikke  :)
#58
Lading av Tesla / Sv: Blå kontakt og lading av model x
onsdag 14. mars 2018, klokken 21:19
Sitat fra: cra på onsdag 14. mars 2018, klokken 19:58
Du trenger en CCE til Shucko adapter (en hundrings på biltema/Clas) og bruke den sammen med "grisehalen" på Tesla sin UMC. Da får du 13A. Du kan evt. jukse med flere adaptere og få 16A, men det vil jeg ikek anbefale.
:
Jeg synes det er et dårlig råd når man er på en blå industrikontakt og begynne å lede strømmen gjennom en shucko-kobling.

Koble bilen til med teslas blå adapter til UMC.

  • enten monter en enfase blå 32A kontakt på veggen istedet for den du har.
  • eller bruk en adapter mellom 16-trefase til 32-enfase som passer i UMC-adapteren.
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg elendige vinterdekk?
lørdag 10. mars 2018, klokken 13:57
Fantes det noen objektive tester av disse Nereus dekkene før du slo til?

Jeg hadde aldri turt kjøpe dekk jeg aldri hadde hørt om. Og det må finnes objektive tester som antyder at dem fungerer.

Hvis de var helt ukjent, så hadde jeg ikke slått til om jeg fikk dekkene gratis.
#60
Jeg mener å huske at det var flere som var plaget når det var skikkelig kaldt.

Dem tok UMC inn og lot den varme seg opp. Så fungerte den som den skulle.

Kanskje det kan være forsøket verdt å få varmet opp UMC. Og gjerne tulle den inn i noe slik at den ''holder varmen'' under bruk. Det må dog ikke bli så varmt at den begrenser ladingen pga for varm umc.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA