Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RaBalder

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S vs Audi e-tron
mandag 03. september 2018, klokken 23:23
Audi har vel verksteder og delelager som fungerer.
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: Månedsvis ventetid på service
lørdag 01. september 2018, klokken 01:02
Sitat fra: AndersS på fredag 31. august 2018, klokken 15:15
Hadde verkstedtime på Grorud i dag. Var litt skeptisk, men ble faktisk overasket over hvor ille situasjonen er.

Hentet ut bilen min (modell X) i midten av April. Etter en måned med telefoner fram og tilbake for å fjerndiagnostisere sensorfeil på dører så ble det i mai bestilt time for å fikse sensorer pluss en del andre småting oppdaget ved utlevering.
Ble oppringt av Tesla i går for å gå gjennom listen med ting som skulle fikses i dag. La til et par ting som er blitt oppdaget etter utlevering. Fikk beskjed om at det er satt av 2 timer til bilen min så det er ikke sikkert at de rekker å gjøre alt som ble lagt til listen, men de skal gjøre så godt de kan.

Så i dag var dagen der bilen skulle fikses: Kø for å kjøre inn og en halvtime ventetid er kjipt når man har time men greit nok. Etterhvert kom en Tesla-fyr og gikk gjennom listen med ting som skal gjøres.
Så kom den store overaskelsen; de har ikke planer om å gjøre noe som helst med bilen min i dag. De skal kun ta imot den, sette den på vent og så skal de fikse den om ca 4 uker.
I mellomtiden så får vi valget mellom å kjøre en Passat eller en Caravelle (!).

Dette var ikke på grunn av at de ventet på deler, kun det at de ikke har tid til å fikse ting nå.
Det var ikke mulig at vi brukte bilen i 4 uker til de var klare til å fikse den, for da ville den "falle ut av systemet".
Dette var åpenbart normal praksis. Biler tas inn for å bli satt på vent i x antall uker. Jeg trodde at alle bilene som sto på vent hadde kritiske feil som gjorde at de ikke var kjørbare, men sånn er det ikke...  :o
Jeg spurte om hvorfor jeg ikke fikk beskjed om dette av den jeg snakket med i går. Fikk da svaret at den jeg snakket med må ha misforstått noe...

Servicetimen min endte derfor med at de ikke gjør noe som helst i dag og bestiller ny time til meg i januar sånn ca.
På spørsmål om det da vil være slik at jeg leverer inn bilen, venter noen timer og får den tilbake; så var svaret at det vil være samme som i dag: lever inn bilen, få tilbud om en eller annen lånebil, og få bilen tilbake etter noen uker, eller så kunne jeg ringe Brumunddal...

Så i praksis betyr dette at dem trenerer og gjør det nesten umulig å få rettet feil i garantiperioden.
Dem stiller ikke opp.

Tenker med gru på dem som tross alt tørr å bestille ny bil for tiden.
Får man levert en "mandagsbil", så er det "kjørt"  :(   Det er jo ikke noe håp om å få ordnet noe innen rimelig tid.

Nybilfølelsen kan få en helt ny mening for Tesla'er....  :-1:
#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: Månedsvis ventetid på service
fredag 24. august 2018, klokken 18:12
Sitat fra: Klykken på torsdag 23. august 2018, klokken 20:07
Er det noen her som faktisk venter på (kritisk) service, og har ventet over lengre tid? Vanlig service uten at "noe er galt" er ikke det jeg tenker på, da jeg skjønner at det blir nedprioritert atm.

Hva legger du i begrepet "kritisk"?


  • At bilen har feil/mangler som gjør den trafikk-farlig?
  • At bilen har feil/mangler som i praksis gjør den ubrukbar?
  • At bilen har feil/mangler som Tesla ikke gjør noe med og man har ventet i over 6 måneder/12 måneder/osv....
  • ???
#34
Sitat fra: HelectriC på onsdag 22. august 2018, klokken 17:42
Kommer lit an på hva type hjul du tenker å ha i bilen. Vanlige 19'' går fint (da får du plass til alle fyre i bagasjen), men er det staggered 21'' eller 22'', så må du tenke til litt før du pakker de in ;)

Med tanke på 19" og at man får plass til alle fire i bagasjen, tildels uten å tenke, hvordan stabler du da?

Ser det som nødvendig selv å ofre baksetet for å få inn alle fire hjulene. Men har kanskje ikke forsøkt godt nok å pakke bedre....
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremseservice nødvendig årlig?
søndag 19. august 2018, klokken 19:52
Sitat fra: Rævedilter på søndag 19. august 2018, klokken 19:46
Finnes det nokon beskriveløse for å gjere dette nokon plass?
Er det likt på Xen (som eg har)?

Fant denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=04WqQ_8vXoc

Lurer dog hva som hindrer de to "pinnene" som holder klosser og den platen, i å bevege seg ut/løs på egen hånd.
#36
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Feil avregning av ladetid hos Fortum
torsdag 16. august 2018, klokken 16:51
Dette her bør kunne settes i samme bås som måling av bensin på en bensinstasjon.
Der må en liter være en liter. Det holder ikke å levere 0,95 liter og ta betalt for en 1,05 liter.

Hvis Fortum baserer seg på å selge en vare etter tiden man lader, så er det dems eget ansvar å ha nøyaktig måling som er lik det kunden opplever. Dem kan ikke sitte å "sulle" med en klokke sentralt når tiden skal tas på ladestasjonen.

Burde være en greie for justervesenet dette  :)
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Månedsvis ventetid på service
torsdag 16. august 2018, klokken 16:37
4 månder ventetid.

Det er fremdeles alt for lenge. Og hadde jeg visst dette for noen år siden når man skulle handle bil, så hadde det ikke blitt en Tesla.
#38
Sitat fra: LASOL på lørdag 11. august 2018, klokken 11:50
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 09. august 2018, klokken 08:52
Hører du om motoren går?  Kan være kabel brudd. Da fikser du det selv på 10-15min. 
Jeg oppdaget et nesten brudd. Når jeg skulle feste lyddemping som hadde løsnet ifra håndtaket.

Jeg festet på tape nå men lurer på om det er lurt.. Jeg hører at motoren går hele tiden etter at jeg klistret på en eltape bit. Håndtaket går helt inn men motor stopper ikke.. Det kan vel ikke være bra?

Hvis du får dørhåndtaket til å fungere med tape, så hadde jeg ikke brydd meg om motor. Hele mekanismen byttes når Tesla omsider kommer til å fixe det.

Det beste hadde jo vært at motoren "døde" slik at motorlyden ikke irriterer sjåføren...  ;)
#39
Sitat fra: OlaM på torsdag 09. august 2018, klokken 11:08
Annen midlertidig løsning: Trekk håndtaket ut med tape, trekk litt fiskesnøre gjennom. Knyt det så i en passelig kort løkke.  Så trekker du bare i løkken for å dra ut håndtaket.

Enda bedre ide  :D

Knyt en ordentlig taustump gjennom håndtaket slik at det ikke dras inn. Jo synligere, jo bedre.
Så kan alle se hvordan Tesla bilene er i drift.

Og hvis noen spør, fortell at Tesla-verksted ikke aner når dem kan fikse det.
Og hvor fornøyd du er med servicen.
#40
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Inverter til lading av bil
tirsdag 31. juli 2018, klokken 08:21
Sitat fra: Olee på mandag 30. juli 2018, klokken 00:48
Er det noen som har erfaring med invertere av den litt billige sort til lading av elbil? Vil en typisk Kina-inverter (som leverer ren sinus) på 1500W kontinuerlig effekt klare å lade på 6A?

Bilen vil ikke "se" inverteren, så om det er stømnettet, en inverter eller aggregat spiller ingen rolle.

Bilen ser vekselstrøm i form av en (eller tre) fase(r) og jording. Hvis dette er i orden, så burde det fungere.


Men jeg har ikke noen erfaring i form av at jeg har testet selv.
#41
"Ladestedet" skulle aldri begynt å forklare hvorfor dem tar den prisen dem tar.

Dem skulle bare sagt at det koster X kroner per døgn å låne kontakten hvor man kan trekke 10A (eller 16A).

Om prisen så er 50, 200 eller 500kr, så har "kunden" to valg.

  • akseptere prisen, koble til og lade
  • synes det blir for dyrt og la være å lade.

Da hadde det blitt mindre "bråk".
#42
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 31. juli 2018, klokken 08:08
Sitat fra: nix på mandag 30. juli 2018, klokken 20:11
Det hender jeg ser noen som kommer kjørende i både en Tesla og en fossilbil, og Teslaen parkeres på SC. Deretter reiser alle avgårde i fossilbilen. Regner med Teslaen blir stående noen timer mens den okkuperer en ladeplass og lades helt fullt. Helt tydelig er det 'hjemmeladere' som lar bilen stå en god stund utover den tiden som SC tar, kanskje over natten tilogmed. (gidder ikke vente og se om det er tilfelle da)

Flere som har vært borti lignende?

Ja, dette har jeg sett flere ganger på SuperCharger i Mosjøen.
#43
Hvorfor ikke kjøpe en ladekabel som passer bilen og som har rett industristikk i andre enden.

Da har man en robust ladekabel som ikke trenger overgang til industristikk.
Og du kan trekke mer strøm enn shucko er bygget for.

Ulempen er en ekstra ladekabel.

Fordelen er man unngår shucko helt og bedre ladefart (hvis bilens lader og stikkets kurs er dimensjonert bedre enn 10A)
#44
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Powerbank for elbil
onsdag 25. juli 2018, klokken 21:54
Hvis man tenker litt på kriteriene for at en slik løsning skal fungere:

  • En person må kunne lempe ''dette'' inn og ut av bagasjerommet
  • Det må være plass nok i bagasjerommet
  • Man må kunne fylle på bilens batteri rimelig kjapt
  • Og få nok kilometer utav løsningen
  • Må ikke koste "skjorta og nåla i veggen".

Et lite aggregat og eventuelt en jerrykanne med 10 liter bensin skulle rekke et stykke. Men du vil ikke kunne fylle fortere på enn aggregatet eller ombord-AC-lader kan håndtere. Dvs. sansynligvis for sakte til å kunne anvendes i praksis. Også blir det bensin og oljesøl, helt sikkert.


Det jeg ha basert meg på er å planlegge en kjøretur. Ikke i detalj dager på forhånd.

Men nok underveis til å vite hvor man eventuelt vil gå tom for strøm.
Dette vet man mange, mange kilometer før det vil skje.
Og da har man som regel rekkevidde nok til å gjøre noe annerledes slik at man ikke vil gå tom for strøm.


  • Man må planlegge litt og følge med underveis
  • Er gratis  ;)
  • Fyller ikke opp bagasjerommet

Så kan det selvfølgelig være at man ikke kan planlegge seg ut av problemet, men har behov for noe ekstra rekkevidde. Eller alternativ lading.

Da tror jeg en hybrid eller diesel/bensin-bil er en bedre løsning enn en elektrisk-bil med masse ekstra plunder og bekymringer.
#45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan løse lading her?
torsdag 12. juli 2018, klokken 21:30
Få nå i alle fall ned et rør med tilstrekkelig diameter før det kommer på asfalt.
Så kan man eventuelt senere trekke gjennom en kabel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA