Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erot

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Senking av model s med luftfjæring
torsdag 31. mars 2016, klokken 23:52
Noen som vet om nivåene på D-modellene er de samme som på en tidlig modell, dvs 2013? Da mener jeg både absolutt høyde og relative nivåer.

Må man av med hjulene for å bytte stagene, eller er det bare å få bilen opp på bukk?
#32
Sitat fra: lunitiks på fredag 25. mars 2016, klokken 04:01
Jeg mente det ikke ironisk. Fint at noen sender epost med forbedringsforslag som blir tatt videre

Ok, beklager misforståelsen. Ikke alltid like lett å tolke  ;)
#33
Sitat fra: lunitiks på torsdag 24. mars 2016, klokken 03:41
Kjedelig at bilen har slike elementære mangler som tilsynelatende skyldes DÅRSKAP på datageek-avdelingen og at Tesla ikke vil prioritere det. Er ikke Norge et viktig marked for dette selskapet? Vi har vinter og vi har fjell > oppvarmingsbehov og tunneller. Gi meg koden så skal jeg sette bort alt annet og LÆRE meg hvordan jeg fikser dette ila en måneds tid. (Samtidig som jeg lager flere klimastyringsfunksjoner via app.)

Forresten veldig bra initiativ med e-postene @erot.

???

Beklager hvis du ble støtt av posten min. Tesla ber ofte om tilbakemeldinger fra brukerne. Ved noen tilfeller har de bedt meg om en utdyping som de vil videresende til utviklerne. Det er slik de blir bedre.

Du kan lett latterliggjøre de fleste bekvemmelighetsfunksjonene en moderne bil har. Mange av de handler om å automatisere små distraksjoner og fikling med knapper som f.eks auto nedblending av langlys. Dette handler om akkurat det samme.
#34
Hardwaren er definitivt på plass ja, bilen har alle mulige systemer å støtte seg til, GPS, kamera, lyssensorer osv. De tenkte nok mest estetisk, at dimmingen skal være så myk at du ikke legger merke til det. Det som kreves er å formidle det sterkt nok til Tesla og at de er enige, slik at det implementeres. Jeg har sendt noen mailer i ny og ne som de lovet gikk videre til de som tar avgjørelser på kodingen.
#35
Sitat fra: jbrattis på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:33
Sitat fra: Kvark på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:47
Skjermdimmingen fungerer ikke godt nok. Den bør gå over i nattmodus umiddelbart.

Hentet min bil for et par uker siden. Under utlevering satte utleveringsspesialisten skjermen i mørk modus med auto dimming. Fungerer utmerket. Ikke noe problem i mørket eller tunnel, har ikke hatt behov for "hvit" skjerm i det hele tatt.  Og ser mye kulere ut..:)

Enig i det, kjører alltid i nattmodus utenom direkte sollys, men det er ikke skifte dag-/nattmodus det er snakk om. Det er lysstyrken i prosent som burde justere seg umiddelbart. Dette ER et problem selv om noen ikke opplever det slik. 100% lysstyrke inn i en mørk tunnel blender og er trafikkfarlig, også i nattmodus. Det er bare i tunneler det er problematisk siden det krever umiddelbar dimming. BMW og andre biler jeg har hatt klarte dette fint for 20 år siden. Slik det er nå begynner bilen å vurdere å dimme ned noen få % etter at du er ute av tunnelen igjen. Når den endelig har skjønt det og begynner å dimme opp igjen er du inne i en ny tunnel. Det er så lite funksjonelt at det nesten er morsomt. Minner om regnsensor i gamle Volvoer.
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Performance Pluss pakken
onsdag 23. mars 2016, klokken 12:49
Sitat fra: N00b på onsdag 23. mars 2016, klokken 08:28
Har hatt P85+,  sendte den videre til en ansatt.
Den er ikke sportslig stiv som en BMW er, den er spretten stiv.
Som om den kom i resonans eller noe.  Tok meg 1 dag og innse at den bilen ikke kom til å fungere for meg selv om jeg hadde VELDIG lyst til å ha den selv

Kan det være individuelle forskjeller her, eller har det noe å gjøre med det litt overdrevne dekktrykket som mange bruker? Opp fjellet mot Hardangervidda har jeg mange gode referansestrekk med ulike svinger med dårlig asfalt (og god oversikt). Min P85+ hadde ikke slike tendenser der. Merket tyngden selvsagt, men den var forutsigbar og rimelig godt limt på underlaget. Selvsagt ingen 911, men ift ulike BMWer med M-sport som jeg har kjørt samme strekket var den fullt på høyde eller bedre. Nå hadde jeg riktig nok hjul som sikkert var 30% lettere enn originalt. Uavfjæret masse har en del å si for om hjulene har feste, men skal vel ikke forklare følelsen av for lite demping eller bevegelse i selve bilen?? (Hadde også 4 cm bredere bak, noe som påvirker balansen, men heller ikke forklarer det over.)

Konklusjonen er vel i alle fall at det er vanskelig eller meningsløst å sammenligne med D-biler fra 2015/16, men at på tidlige biler lå P+ vesentlig bedre på veien.
#37
Sitat fra: Kvark på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:47
Skjermdimmingen fungerer ikke godt nok. Den bør gå over i nattmodus umiddelbart.

Ikke bare ikke godt nok... den er helt ubrukelig. Skjønner ikke hvorfor de programmerte den så seig. Håper de fikser det snart. Kanskje noen må sende over en dashcam fra Bergen-Voss  ;D
#38
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 21. mars 2016, klokken 16:16
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 21. mars 2016, klokken 15:13
Vossen 21" felgene jeg har bestilt er 9" ET30 foran og 10.5" ET38 bak. Regner med det skal gå fint. Har bare vært snakk om at man kanskje trenger 2-3mm spacer bak så det ikke tar borti demper.

Noen andre med rundt samme med erfaringer?
Jeg har akkurat samme, men ET40 bak. Kommer nok an på felgdesign, men det går akkurat for min del. Har pittesmå merker etter kontakt på demperne (etter flere titusen km), så det er sikkert bare antydning til kontakt ved maks sidebelastning (med dertil flex).
#39
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 21. mars 2016, klokken 12:24
Sitat fra: OleBrumm på søndag 28. februar 2016, klokken 22:27
Sitat fra: Muffinman på søndag 28. februar 2016, klokken 22:17
Blir vel ikke lovlig uten videre? 32,5 - 47,5 er vel innenfor etter regelverket mener jeg.

Hehe lovlig er en ting.. Men vil det stikke for langt ut? ;D

HRE brukte faktisk 25 på 9" foran på noen av sine hjulsett. Det er innenfor skjermen, men kanskje det er uheldig med så stort avvik på innpress foran mht til geometrien på hjul som svinger?
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er dette over streken
søndag 29. november 2015, klokken 16:13
Ikke bare innafor, men nødvendig.
#41
Plutselig forsto jeg poenget med winglets på fly, helt av meg selv...  :D
#42
Å minske evt løft tenkte jeg ikke på. Men skjønner ikke helt den tilsynelatende selvmotsigelsen med at evt komprimert luft under som burde gi trykk og løft i stedet akselererer luften og gir Bernoulli-effekt...  ???  Men er litt på viddene ift topic nå. Handler om luft i det minste  ;D
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:04
Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:16
Sitat fra: erot på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:10
Rikelig med feil på Porsche og MB også.

Det er det helt sikkert, men jeg tror det er på langt nær i størrelsesorden som Tesla, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen E-klasse/S-klasse eller en Porsche som måtte skifte motor (opptil flere ganger) før 100k km.
Har du hørt om så mange som måtte bytte soltaket ut av de merkene?

Nei, mente i forhold til de andre tyske som o.b.lix nevnte. Tesla skiller seg sikkert ut, men om feilprosenten er ille for en så fersk produsent kan jeg ikke svare på. Etter at de initielle småfeilene på min egen ble utbedret har den gått som en klokke, så det finnes i alle fall noen stabile eksemplarer. Tidlig utgave fra 2013.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 7.0 på eldre modeller
mandag 26. oktober 2015, klokken 16:36
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:17
Tenk om vi kunne få justere strømtrekk v/lading via app og automatisk bytte mellom dag/nattmodus i tunneler. DET hadde vært en forbedring.

Enig, spesielt sistnevnte. Utrolig at det ikke er på plass, burde være en smal sak å programmere. Eller i det minste autodimming.
#45
Sitat fra: sondell på søndag 25. oktober 2015, klokken 12:51
Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:10
Lav bil gir mindre frontareal. Her snakker vi om framdekkenes bredde *0,8mm, så det er ikke mye rart :)

Nåå, en får kanskje tenke litt på dekkenes invirkning på Cd også. De er jo nesten som en vegg og står tydeligvis for en stor del av drag. Så 2.4 mm med dekkenes bredde. Blir nesten 0.5% av arealet. Hvis det da er 3-4 gangen höyere Cd på dekkene så blir jo det 1.5-2% forskjell. I vektet areal. Så ble ikke få neglisjerbart. Men er fremdeles kun en av effektene.

Har aldri sjekket på bil aerodynamikk för, men jobber med vind og vindturbiner. Så er var jo litt intressant dette. Men kanskje et sidespor.

http://www.formula1-dictionary.net/ground_effect.html
http://www.formula1-dictionary.net/coanda_effect.html

"Today, F1 regulations heavily limit the effect of ground effect aerodynamics, which are a highly efficient means of creating downforce with a very small drag penalty. "

Der sier man jo det er negativt på drag da. Men da er jo dekkene helt synlige hele tiden :). Intressant at de fikk til så mye downforce at bilene og hjulene ble ödelagt.

Blir jo en veldig combo dette med forandret Areal, forandret Cd, ökt ground effect (lavere lift, ökt downforce, Bernoulli, Venturi), ökt rullemotstånd og da også utetemperatur som avgjör forhold mellom rullemotstånd/luftmotstand som da blir viktig for å avgjöre hva som til slutt skjer med rekkevide.

Så som Øyvind.h skrev, "muligens noe lavere forbruk i low" er vel grei setning. Litt avhengig av forhold. Men det er jo ikke noe en skal legge til grunn for valg av stålfjärer eller luftfjäring som den her tråden vel dreide seg om :).
Har også sett andre levarendörer si at det blir 2-3% lavere forbruk med lavere bil. Men mulig det er sett til en effekt isolert.
Kanskje bare meg som er intressert i dette.

Downforce skaper drag, kraften må tas fra et sted, men å bare senke en bil endrer ikke downforce med mindre det endrer lufttrykk eller turbulens under bilen. Men for å holde meg til tema: BBs test blir vanskelig å stole på siden så lite som 2% er vanskelig å skille fra utallige feilkilder, men at det er sannsynlig er jeg ikke i tvil om. Bilen senkes ikke bare 8 mm, det er vel et sted mellom 10 og 12. Det utgjør en del areal på hjulene. Ikke glem at bilen har veldig lav drag i utgangspunktet slik at små endringer får større utslag. Jeg får f.eks enorm økning av forbruk ved bruk av sykkelstativ eller takboks, mer enn biler jeg har hatt før. Noen få cm endring på dekkbredde eller en endret utforming på speil kan fort utgjøre 10% på luftmotstanden i landeveisfart, så 2% høres sannsynlig ut.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA