Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kvalvag

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Levetid Modell S før Vraking
onsdag 01. januar 2020, klokken 17:10
Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Levetid Modell S før Vraking
onsdag 01. januar 2020, klokken 10:55
Levetid på fossil-biler er avhengige av hvor mye det koster å reparere ifht verdien på bilen. Verdien forringes sterk hvis rust kommer inn i bildet (som VW og tidligere SAAB eier har jeg erfaring med rust....) en rustfri kvalitets bil kan lett ble over 20 år og har 3-400t km på måleren (Volvo, Merc). Men etterhvert koster jo fiks av motor og girkasse mye mer enn bilens verdi og da stopper det før eller seinere.

Tesla S er aluminium - så man kan håpe den klarer seg bra ifht korrosjon - og som en elbil så er jo teknikken enklere; hjernen, batteriet og motoren  er de store tingene. Ser en litt langt på det vil man kanskje kunne skifte disse uten at det koster skjorta - og samtidig få økt ytelse, slik at reint kjøremessig så har man bil lenge. Men så skjer det en ekstemt raskt teknisk utvikling - og jeg tror toslige elbiler vil lide under av at de blir utdaterte teksnisk - heller enn at de blir for dyre i drift.
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 01. januar 2020, klokken 10:44
Hva med lading på annet enn gratis superladere? F.eks annet system som ikke har med Tesla å gjøre - er det raskere?

Har lyst på billig S - men dette er ikke bra....  men ser ikke ut til at bruktprisene har tatt veldig skade...
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Beste bruktkjøp Model S idag
onsdag 06. november 2019, klokken 11:22
Hva med dagens ladehastigheter på ur-Tesla S85 fra 2013 - er disse blitt oppgradert - og hvor raskt lades de i praksis nå? 
#20
Model Y / Sv: Model Y in the wild
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:45
At Teslas bruker et hatcbak-design (SAAB hadde det samme) i stedet for sedan og stasjonsvogn er nok for å forenkle produksjonen - men også for at det gir minst luftmotstand.  Etablerte store fabrikker spyr jo  ut varianter i fleng - men det er ikke det man starter med når man lager bilfabrikk fra scratch.

Man ser allerede at det er priskrig på andre merker - de setter ned priser og kjører kampanjer - sist ut er Audis SUV - det betyr nok at Teslas Y er ganske nær produksjon. Det er panikk blandt de etablerte merkene nå.
#21
Har ikke lest hele - så kanskje noen har vært inne på det; endel av skepsisen til el-biler kommer av subsidiering av el-biler men er man klar over hvor mye som brukes på subsidiering av fossil fuel rundt om på kloden? 5,2 trillioner USD på hele kloden i 2017 -og det øker. Det er vanvittig mye større summer enn det som brukes på el-kjøretøy. https://www.forbes.com/sites/jamesellsmoor/2019/06/15/united-states-spend-ten-times-more-on-fossil-fuel-subsidies-than-education/?fbclid=IwAR22KmTdJ09VnzBc6FHwxair8dlaL324kwLeDL_LXKMl-1G0kWI_Rmx2U6A#e30873c44735
#22
Synes dette høres rart ut - å fjerne gratis superlading på biler de selv reselger - men kjøper blir vel gjort oppmerksom på dette- og de selger til en lavere pris da. Er jo et godt argument for å kjøpe brukt. Prisene kan jo stige ganske mye - på lading - og verdien av dette bli ganske høy. Teslas ladenett må da ha en enorm verdi - hørte det kostet 1 mill pr. lader å bygge disse.
#23
Teslas bruktbiler ser veldig gunstige ut - men ref. at man ikke får sett eller testet de før kjøp så er det jo mye enklere på Finn. Og det er som regel prutningsmonn.
#24
Model 3 / Sv: Nå kommer Model 3 til 35K USD!
fredag 01. mars 2019, klokken 08:11
Hvis man nå trykker på bestill for M3 kommer det et øyeblikk opp en side som angir $26.950.-  for Standard Range - noe som vet om du må velge options slik at man ender på rundt $35.000.-?


OK denne priser er inkl. "savings" - så man ender på $ 35.000.-
#25
1. pri er å få en bra elbil med rekkevidde - M3 eller S - jatakk begge - helst 3 pga størrelsen -trenger ikke S og bor i byen.

Strategisk riktig fra Tesla å gjøre Sen til en dyr bil  (hører hjemme i det segmentet)- med større fortjenestemarginer - når antakelig M3 er rimeligere å lage. Tror også det stabiliserer bruktmarkedet for MS noe.

Når billigere M3 kommer for fullt så kan det skje ting - men tror det vil ha mer betydning for andre brukt elbiler enn Tesla. Det er bare el-SUVene som slipper unna. Strategisk bør Tesla komme så raskt som mulig med sin lille SUV - den vil gå som hakka møkk.
#26
Mange gode tilbakemeldinger på ladinger her - det virker ikke som om det er helt problemfritt ifht å fylle diesel- 1200km på 2 min - det funker hver gang...  Ser jo det er endel ladekaos f.eks ved Kjeldstad på en lørdag...

I praksis har folk kontroll på km-kostnad ved lading? Passelaten koster ca. 0,90 kr/km i drivstoff.

Og når man ser på praktisk rekkevidde - så vil det selv på en Tesla blir ganske ofte ladinger (hvis man ikke har hjemme) - hver ca. 250-300km kanskje eller enda oftere - så da er det endel hassle ifht TDI som fylles 2-3 ganger i mnd.
#27
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.
#28
Model 3 / Sv: Kansellere M3 eller beholde og selge
fredag 11. januar 2019, klokken 09:55
Kina med alt som skjer med Trump må jo ha visse problemer...  Så en oversikt over bestilte M3 biler i Europa - 4500 i Norge og bare få andre steder - ca. 8000? med en produksjon på 5000 i uka - så må det jo gå fort å dekke etterspørsel etter de dyreste modellene?
#29
Ser man på finn.no - biler under 400K med km stand fra 100 og nedover - så har man 6-7 stk S85 fra 386-400t - km fra 78.000 og oppover.

Tesla.com har de 4 stk fra 370t til 400 med 62.000 -103.000km - så det er ikke 50K + på Tesla - det er likt eller faktisk gunstigere på Tesla brukt.
#30
Model 3 / Sv: Kansellere M3 eller beholde og selge
torsdag 10. januar 2019, klokken 12:15
Ser man på hva som er i ferd med å skje nå så er det en viss treghet i markedet i USA grunnet insitamenter som forsvinner - ok de har red. prisen men - det ser ut til at ved å få opp produksjonen av M3 - og med trøbbel i Kina - så kan det komme mange biler til Europa og Norge. Det kan føre til at man metter markedet for LR M3 og snart starter raske leveranse av SR til en pris som ser ut til å slå ut alt annet på markedet. Når leveranser av M3 starter går det fort og mange S skal selges brukt  samtidig. For en ny elbilkjøper med begrenset kapital kommer M3 SR til ca. 340T eller eldre S til under 300 bli aktuelle muligheter etter sommeren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA