Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Kvalvag

Sider: 1 [2] 3
16
Teslas bruktbiler ser veldig gunstige ut - men ref. at man ikke får sett eller testet de før kjøp så er det jo mye enklere på Finn. Og det er som regel prutningsmonn.

17
Model 3 / Sv: Nå kommer Model 3 til 35K USD!
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 08:11 »
Hvis man nå trykker på bestill for M3 kommer det et øyeblikk opp en side som angir $26.950.-  for Standard Range - noe som vet om du må velge options slik at man ender på rundt $35.000.-?


OK denne priser er inkl. "savings" - så man ender på $ 35.000.-

18
Model S / Sv: Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?
« på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 10:17 »
1. pri er å få en bra elbil med rekkevidde - M3 eller S - jatakk begge - helst 3 pga størrelsen -trenger ikke S og bor i byen.

Strategisk riktig fra Tesla å gjøre Sen til en dyr bil  (hører hjemme i det segmentet)- med større fortjenestemarginer - når antakelig M3 er rimeligere å lage. Tror også det stabiliserer bruktmarkedet for MS noe.

Når billigere M3 kommer for fullt så kan det skje ting - men tror det vil ha mer betydning for andre brukt elbiler enn Tesla. Det er bare el-SUVene som slipper unna. Strategisk bør Tesla komme så raskt som mulig med sin lille SUV - den vil gå som hakka møkk.

19
Model S / Sv: Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?
« på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 17:43 »
Mange gode tilbakemeldinger på ladinger her - det virker ikke som om det er helt problemfritt ifht å fylle diesel- 1200km på 2 min - det funker hver gang...  Ser jo det er endel ladekaos f.eks ved Kjeldstad på en lørdag...

I praksis har folk kontroll på km-kostnad ved lading? Passelaten koster ca. 0,90 kr/km i drivstoff.

Og når man ser på praktisk rekkevidde - så vil det selv på en Tesla blir ganske ofte ladinger (hvis man ikke har hjemme) - hver ca. 250-300km kanskje eller enda oftere - så da er det endel hassle ifht TDI som fylles 2-3 ganger i mnd.

20
Model S / Sv: Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?
« på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 07:54 »
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

21
Model 3 / Sv: Kansellere M3 eller beholde og selge
« på: Fredag 11. Januar 2019, klokken 09:55 »
Kina med alt som skjer med Trump må jo ha visse problemer...  Så en oversikt over bestilte M3 biler i Europa - 4500 i Norge og bare få andre steder - ca. 8000? med en produksjon på 5000 i uka - så må det jo gå fort å dekke etterspørsel etter de dyreste modellene?

22
Model S / Sv: Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?
« på: Torsdag 10. Januar 2019, klokken 21:04 »
Ser man på finn.no - biler under 400K med km stand fra 100 og nedover - så har man 6-7 stk S85 fra 386-400t - km fra 78.000 og oppover.

På Tesla.com har de 4 stk fra 370t til 400 med 62.000 -103.000km - så det er ikke 50K + på Tesla - det er likt eller faktisk gunstigere på Tesla brukt.

23
Model 3 / Sv: Kansellere M3 eller beholde og selge
« på: Torsdag 10. Januar 2019, klokken 12:15 »
Ser man på hva som er i ferd med å skje nå så er det en viss treghet i markedet i USA grunnet insitamenter som forsvinner - ok de har red. prisen men - det ser ut til at ved å få opp produksjonen av M3 - og med trøbbel i Kina - så kan det komme mange biler til Europa og Norge. Det kan føre til at man metter markedet for LR M3 og snart starter raske leveranse av SR til en pris som ser ut til å slå ut alt annet på markedet. Når leveranser av M3 starter går det fort og mange S skal selges brukt  samtidig. For en ny elbilkjøper med begrenset kapital kommer M3 SR til ca. 340T eller eldre S til under 300 bli aktuelle muligheter etter sommeren.
 

24
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Pris opp med enda 45.000!!!
« på: Mandag 06. November 2017, klokken 11:39 »
...det var en artikkel for noen dager siden om at VW ikke satset skikkelig på el før etter 2020 - pga priser på batterier - det man gjør her er vel også å forsøke å minske tapene ved å produsere denne Opelen - før den tid.

Uten Tesla - som tvinger de andre på banen hadde det knappt vært elbiler å oppdrive - god grunn til å satse på Tesla.

25
Tesla (og andre el-bil) eier bør ha et lengre perspektiv på eierskapet enn til at nye varianter og tekniske forbedringer blir innført.

Det store med dette i Norge er avgiftsfritaket - det er mye større enn disse svingningene pga modeller og utvikling. 25% bare på mva - og enda mer på andre avgifter.

Innen 5 år er nok normale avgifter innført - da kan de som nå innehar en el-bil innkassere etganske bra prishopp.

26
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
« på: Torsdag 16. Oktober 2014, klokken 10:57 »
Ser at det er 2 andre P+ 2013 som er solgt til 600 -og 649. i annonsen - ikke sikkert akkurat de prisene men i nærheten - så der ligger nivået nå på P+ - så spørs det hva S85 vil ligge på tipper de skal ned mot 500 og antakelig under - med en ok spekket S85D til 573.-  så bør det være min 100.000.- billigere.

27
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
« på: Torsdag 16. Oktober 2014, klokken 10:46 »
Trodde det var din - men spiller ingen rolle ...... poenget er at ved at det kommer bud - så settes et nivå.

28
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
« på: Torsdag 16. Oktober 2014, klokken 10:31 »
FINN-kode: 52518589

Har nå endret prisen til 579 900,-
Har bud inne på 580K

Dvs. han har bud over pris men selger fortsatt ikke...
Annonsen skal vel bare skille seg ut som veldig billig tenker jeg.

Ser at du sier den koster 760.000 nå - men det gjorde den ikke da du kjøpte den - den var vel ca. 100.000.- billigere? I såfall er verditapet på ca. 80.000.- og det er  på 30.000km og levering om noen mnd - så spesielle betingelser - betyr antakelig et enda mindre reelt verditap. Så det er pokker ikke noen krise - det er mindre verditap enn på en vanlig bil i denne prisklassen.

29
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
« på: Mandag 13. Oktober 2014, klokken 21:39 »
Har noen tapt 200k på ett år ?? Det skal godt gjøres..

Derimot tapte vi vel alle 50 000 over natten her forleden.. Så goodwillen vs Tesla fikk seg en kraftig nedjustering

Så skal Tesla la være å komme med noe nytt fordi prisen på bruktmarkedet skal holde seg?

30
Model S / Sv: Model S Dual motor
« på: ſøndag 12. Oktober 2014, klokken 08:45 »

Prisforskjellen mellom det en fulladet P+ kostet igår og en fulladet  P85D er bare 8000 kr: Synes dette er et kupp jeg- nær samme pris men fra 4.4 sek til 3.4 sek og inkludert  AWD og Autopilot. P+ må da falle mye på bruktmarkedet nå
Hehe, hvis det stemmer så føler jeg at jeg har gjort ett røverkjøp idag:)

Er det dette som kalles å lure seg selv?

Så så.. Vent til du får forsikringspremien :P

Forberedt på den smellen. Derav "lure seg selv" spørsmålet. Alle argumenter for pengesparing ved kjøp av elbil ble brukt opp når jeg spontanshoppa en e-up i juni:) og det er til nå det beste kjøpet jeg kan huske å ha gjort da det er en nydelig liten bil.

Satser på at jeg blir like fornøyd med dette spontankjøpet. For det er fryktelig mye penger i bil på veldig kort tid, men aiai så morro med elbil da gitt:)

Mulig fornuften tar meg og jeg selger 21"-felgene, men akkurat nå lokker jammen med de også:)

Kjenner jeg er rusa på P85D her idag.

Vel det ligger plutselig veldig mange P85 tilsalgs på nettet - det er nok på toppmodellen smellen kommer - for den er ikke toppmodellen lengre. En såpass ekstrem endring med 4wd og 200+ hk uten store kostnader er temmelig unikt i bilverdenen.

Så vil nok også et stort tilbus av P85 gi seg utsalg på de andre modellene også.

Så den storte ukjente faktoren ifht verditap er innovasjon - ikke slitasje og kjørelengde....

 det neste som kan skje er jo en betydelig økning av kjørelengden uten stor prisoppgang.

Sider: 1 [2] 3