Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hetlsh

#31
Sitat fra: Elbilist79 på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:58
En ting jeg merker er at når jeg skal kjøre så sakte at jeg må bremse litt samtidig (typisk kø kjøring) går den litt ujevnt selv om jeg holder bremsen helt i ro. Virker litt nervøs på en sånn måte at den ikke finner helt riktig bremse belastning. Har egentlig tenkt at det har noe med bremsene å gjøre siden jeg aldri kan si å ha merket det annet en når jeg bruker bremsen svakt.

Skal vel ikke være sånn? Har ikke noe særlig erfaring med bil med automat fra før så ble usikker.

Den har jeg også. Virker nesten som bremsene slipper litt før de tar igjen, til tross for at bremsepedalen holdes med jamnt trykk.

Snakket under lunsjen i dag med en Sivilingeniør/spesialist som programmerer PLS/PLC for styring av elektriske motorer. Han sa at det var utfordringer med lave turtall på el-motorer da magnetfeltene krysser hverandre og det oppleves som hakkete ved veldig lave turtall (Dette får jeg ved finkjøring ved parkering når det går veldig sakte og noen ganger i køkjøring når det går veldig sakte i mot bakke. Dette vil gi flere små rykk som kjennes også når bremsepedalen er moderat/lett aktivert). Dette forsvinner med høyere turtall da det glir lettere over til neste magnetfelt som driver motoren rundt. Det kunne også komme resonans lyd/during fra el-motorer som kunne vare et stykke opp til noe høyere turtall (Dette stemmer med min erfaring opp til ca. 15 km/t). De kunne gjøre diverse programmerings-triks med å "hoppe over" slike lave turtall og "hoppe over" de turtall områdene som gir resonans uten at bruker merket dette. Men det kan gå utover finkjøringsegenskapene når du har kun få cm igjen ved parkering etc. Godt å få en forklaring i hvertfall som jeg ser stemmer med min forståelse av hvordan el-motoren virker :).
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G kobling nede
tirsdag 17. juni 2014, klokken 22:48
DAB er nok ikke bygget ut over alt enda, og det gir knitring og noen rare lyder når man er i områder med dårlig dekning. Du har muligens tilsvarende knitring i parkeringshus på Østlandet?
#33
Min svake klonking hører jeg bare hvis alt er helt stille og jeg virkelig hører etter ved 0-4 km/t. Tror derfor det er helt normalt. I vinter hørte jeg klonk ved kraftig akselerasjon og påfølgende retardasjon. Vi kom frem til etter testing at det var stabiliseringssystemet som slo inn bremsene pga. myke dekk som ga litt vingling ;-) Utfordringene med stillhet i bilen er mange :-) :) ;)
#34
Jeg har også dette opp til ca.15 km/t. Virker som "alle" har det og jeg tror at det kan ha noe med oppdatering til Hill Assist systemet å gjøre. Merker det best ved køkjøring etter at jeg har stått stille. Jeg antar at Hill Assist baserer seg på å holde bilen i ro ved hjelp av kraftig elektromagnetisk felt som kan gi den lyden vi hører også ved igangsetting. Blir parkeringsbremsen aktivert i forbindelse med Hill Assist systemet? Det kan gi klunke lyd ved aktivering og deaktivering. Mulig at kontaktorer som slår inn og ut også gir hørbar lyd? Det kan ikke være mekanisk slitasje da bilen min er kun kjørt 8600 km og vi hadde hatt tilsvarende "slark" i høyere hastigheter enn 15 km/t da. De amerikanske utgavene av Tesla model S burde da hatt problemet for 12 mnd siden omtrent. I neste oppgradering av SW må vi nok aktivere Hill Assist selv, slik Mercedes gjør med sin "Hold" funksjon, for å unngå problemet ved køkjøring og riksing ;-)
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G kobling nede
tirsdag 17. juni 2014, klokken 18:41
Jeg mistet også kontakt med 3G og måtte resette storskjerm for noen dager siden. Tenker at det må ha noe med Telenor overgang til 4G som på et eller annet vis gjør dette og krever restart. Det må komme oppgradering til 4G på bilen også for å få musikken lastet ned hurtig nok til å fungere iht. hensikten. DAB dekningen får vi håpe blir bedre frem mot 2017 når DAB nettet skal være ferdig eller er det i bilens SW eller antenne begrensningene ligger? Hvordan oppleves DAB dekning i andre biler?
#36
Min P85+ P18681 har rundet 8500 km. Jeg har også kun slark ved lave hastigheter hvor jeg skifter mye rundt regen og fremdrift. Slark forsvinner ved hastigheter over 17-18 km/t som kan tyde på at dette ikke er mekanisk slark. Merket det første gang etter 5.9 oppdatering og lurer på om det kan være noe med Hill Assist som vi fikk da? Jeg har noe erfaring med helelektriske man-rider vinsjer, og ser at de er litt vanskelige å kontrollere i noen områder ved lave hastigheter og opp/ned bevegelser og de durer når en holder lasten på magnetfeltet. Kan det være noe med magnetfelt i motoren som skal holde bilen i bakkestart? Det må ha vært noe utfordringer med Hill Assist siden det tok så lang tid å få denne i oppgradering av softwear?
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dekkboble
mandag 02. juni 2014, klokken 22:07
Jeg opplevde det samme på innsiden av Good Year Eagle F1 på en MB E-klasse etter 4-5000 km. Bulen ble dramatisk mye større, bare etter dager, selv om dekket ble demontert og ikke var i bruk. Jeg fikk nytt av min dekkbutikk da det ikke var tegn til skade og jeg har dekksensorer som sikrer akseptabelt lufttrykk. Antar at det er den innvendige armeringen som ryker? Det ordner seg  :)
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS-en må "gjetes" på motorvei...
lørdag 10. mai 2014, klokken 17:56
Sitat fra: Leif1 på lørdag 10. mai 2014, klokken 17:29
Spissingen bestemmer dette.
Det er riktig at mer spissing vil gjøre bilen mer stabil og sikrere i noen tilfeller. Men har lest på US forum at ved for mye spissing så slites dekkene mer. Føler min P85+ er veldig fin med Michelin dekkene. Mercedes E320 har jeg også justert så nær null som mulig for å unngå slitasje på kantene.

Det samme med bakhjulene. Har man justert disse noen få vertikale grader bak så slites de skjevt, men er tryggere mot å kjøre ut hvis en slipper pådraget midt i svingen. Tesla kan sikkert justere +\- noen få grader etter hva man prioriterer.
#39
Har 3000 km på 2 måneder og har ikke hatt problemer eller feil. Har hatt mercedes E320 cdi med luftfjæring som jeg var veldig fornøyd med, men ser at det kom en revolusjon med Tesla P85+. Mercedesen har vi enda, men den føles dessverre som en fossil å kjøre nå selv om den var premium.
#40
Min bil er 2.5 mnd, og selv om det ikke er rust på bremseskiver, så dannes det rustrøde vanndråper på bremseskiver etter noen timer når jeg har kjørt i saltlaken (normalt på alle biler med tradisjonelle bremseskiver). Disse rustrøde dråpene slenges av ved kjøring. Kan dette være synderen her også?  ;) ;)
#41
Vi har ikke mye erfaring enda til å konkludere. Jeg har de siste 25 år stort sett kjørt Mercedes og Porscher pga. opplevd kvalitet. Slo til på Tesla da jeg så mye Mercedes deler og løsninger i viktige komponenter.  Selv om det er for tidlig å konkludere, etter å hatt Tesla model S i 2 måneder, så har jeg bare hatt oppturer så langt. Jeg har et stort Tesla glis hver dag til og fra jobb.  ;D ;D Eneste problem er at dekkslitasjen er mer ekstrem enn på GT3  når alle som sitter på skal kjenne på rykket :D ;D.

Fornøyd med at det er noen skeptiske, som drøyer med å bestille, da vi beholder fordelene lenger :) :) :D
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva kvitter vi oss med av fossilbiler?
torsdag 06. februar 2014, klokken 21:25
Kvittet meg med Mercedes C220 CDI, 2000 modell med 476.000 på telleren. God bil som fikk en Fornøyd  ;D ny eier for 35.000,- kroner. Solgt etter noen få dager. Stinket diesel-eksos utenfor barnehagen slik at jeg skammer meg mtp. astma barna som gikk i nærheten. Lot den ikke stå på tomgang et sekund.

Har fått min nye nr. 1 bil P85+ med alt utstyr og 7 seter. Teslagliset går nesten helt rundt. :) Familie med 3 små barn som har mye plass i Teslaen.

Hadde ikke Teslaen kommet, så ville jeg kjøpt en 3 år gammel MB taxi. Det har jeg gjort flere ganger med suksess.
#43
Vibrasjoner i bakre hjul kan skyldes en ventil som regulerer lufttrykket i luftfjæringen. Lastreguleringsventil. Jeg har hatt dette problemet på en Mercedes med luftfjæring, og fikk skiftet den på garantien selv om bilen var 6 år gammel.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla-psykosen
tirsdag 12. november 2013, klokken 06:20
Sitat fra: andyco på torsdag 29. august 2013, klokken 22:08
Ekstase for en Teslapsyk stakkar som skal hente sin bil i morgen: I kveld, kvelden før jeg skal hente min lenge (sykelig) etterlengtede TMS er jeg ute og spiser med en kollega fra USA. Kommer jo innpå at jeg gleder meg til morgendagen hvorpå hun blir helt vill av begeistring og kan meddele at hennes sønn er en Lead Engineer hos Tesla med ansvar for batteriutviklingen deres. Wow - snakk om excitement. Ble enig om å maile over alt jeg kan komme på av spm om batteriutviklingen deres så skulle hun dra ut av han det han kunne si :)

Jeg har alvorlige symptomer på Teslamania. Har ligget våken halve natten og tenkt på utfordringene mr. Musk har med media nå etter tredje brannen i batteriet. Jeg tror dette kan løses ved å laminere bunnplaten i batteriet med fiberarmering i kevlar eller karbon limt mellom to 3 mm aluminiumsplater.   :) :D

Jeg tror din venn vil bli glad for ideen som mangedobler gjennomlokkingsstyrken i batteriet for å lage et enda mer perfekt produkt.  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA