Sitat fra: Elbilist79 på onsdag 18. juni 2014, klokken 09:07Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 18. juni 2014, klokken 08:58
En ting jeg merker er at når jeg skal kjøre så sakte at jeg må bremse litt samtidig (typisk kø kjøring) går den litt ujevnt selv om jeg holder bremsen helt i ro. Virker litt nervøs på en sånn måte at den ikke finner helt riktig bremse belastning. Har egentlig tenkt at det har noe med bremsene å gjøre siden jeg aldri kan si å ha merket det annet en når jeg bruker bremsen svakt.
Skal vel ikke være sånn? Har ikke noe særlig erfaring med bil med automat fra før så ble usikker.
Den har jeg også. Virker nesten som bremsene slipper litt før de tar igjen, til tross for at bremsepedalen holdes med jamnt trykk.
Snakket under lunsjen i dag med en Sivilingeniør/spesialist som programmerer PLS/PLC for styring av elektriske motorer. Han sa at det var utfordringer med lave turtall på el-motorer da magnetfeltene krysser hverandre og det oppleves som hakkete ved veldig lave turtall (Dette får jeg ved finkjøring ved parkering når det går veldig sakte og noen ganger i køkjøring når det går veldig sakte i mot bakke. Dette vil gi flere små rykk som kjennes også når bremsepedalen er moderat/lett aktivert). Dette forsvinner med høyere turtall da det glir lettere over til neste magnetfelt som driver motoren rundt. Det kunne også komme resonans lyd/during fra el-motorer som kunne vare et stykke opp til noe høyere turtall (Dette stemmer med min erfaring opp til ca. 15 km/t). De kunne gjøre diverse programmerings-triks med å "hoppe over" slike lave turtall og "hoppe over" de turtall områdene som gir resonans uten at bruker merket dette. Men det kan gå utover finkjøringsegenskapene når du har kun få cm igjen ved parkering etc. Godt å få en forklaring i hvertfall som jeg ser stemmer med min forståelse av hvordan el-motoren virker .