Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tai

#16
Var det kun de som tok leveranse fra 15 desember og ut året som fikk 10000 km gratis lading?
#17
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
torsdag 12. januar 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Kim- på onsdag 11. januar 2023, klokken 22:12
Servicesak?

Jeg har mistet litt troen på Tesla, men sendte inn til service via appen. Kommenterte også autovisker og bilens oppførsel på glatten, så får vi se hva som skjer.
#18
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
onsdag 11. januar 2023, klokken 21:25
Spiller ingen rolle om jeg forvarmer bilen i 20-30 minutter, går rett i og blir i automatisk avdugging.
#19
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
mandag 09. januar 2023, klokken 21:11
Enda en automatisk funksjon på bilen som ikke fungerer skikkelig. Kjenner det begynner å irritere meg....


#20
Tesla SW og AP / Automatisk avdugging
søndag 08. januar 2023, klokken 17:34
Klimaanlegget i min nye MYP står nesten hele tiden i automatisk avdugging. Prøvde å finne denne funksjonen igjen i manualen, men fant ikke ut hva det betyr. Det virker som all luften går opp på vinduene og at det blir varmere enn innstilt temperatur. Er det bare min bil eller gjør alle Model Y det samme?
#21
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 06. januar 2023, klokken 10:13
Sitat fra: keepitsimple på fredag 06. januar 2023, klokken 09:57
Til dere som ikke kjøpt bil enda og ser denne tråden.

Det er ikke vanskelig. Kjør med god avstand til neste bil og slipp ikke foten fra gasspedalen på 0.1 sek uten litt mer rolig.

Dette er din mening. Det er mange av oss som synes bilen er uforutsigbar på glatten. Jeg sier ikke dette for å skremme folk, men det er viktig at de er klar over at ikke alle er like komfortabel med måten den kjører på.

Men holder du god avstand og ikke stresser går det som regel greit😊
#22
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 30. desember 2022, klokken 23:41
Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 18:58
"alt du sa"

Tror ikke jeg orker diskutere dette mer. Du mener jeg ikke har lest hva du skrev, jeg tror ikke du har sett hva jeg har skrevet. Jeg er rett og slett uenig i det meste du sier og har forklart hvorfor. Du fortsetter å argumentere for å lære seg å kjøre elbil, jeg står fremdeles på at jeg har kjørt elbil i 8 år.

Men det er greit, vi kan ikke alle være enige med hverandre :-)
#23
Tesla SW og AP / Sv: Park Assist for Tesla Vision? Avstemning
fredag 30. desember 2022, klokken 18:33
Sitat fra: DagfinnN på fredag 30. desember 2022, klokken 18:25
Er du veldig god til spå, eller har du tenkt å levere inn bilen neste uke?
Hvis det første gjelder, så tips meg gjerne om hvilke aksjefond jeg skal gå inn i.

Ingen av delene, er på min tredje Tesla og har sett dette mange ganger tidligere.
#24
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 30. desember 2022, klokken 18:03
Sitat fra: RJK på fredag 30. desember 2022, klokken 16:39
Vil gjerne påpeke at mange er vant med å slippe gassen når de føler de mister kontrollen. Da gjør man minst like stor feil som om man skulle bråtrampet ned bremsepedalen. Begge deler fører automatisk til slipp om det er glatt nok, og blir da å kjøre bilen feil.

Poenget med å må lære seg å kjøre med regen på maks, er at om du går litt for hardt på med å slippe gassen, så retter du opp denne feilen ved å gi mer gass. som vil være som å gå av bremsen litt. Bilen gir ikke mer gass og øker problemet, så lenge du ikke gir mer gass enn du i utgangspunktet hadde.

Det er altså samspillet med å dempe farta litt og ikke for mye, som gir en langt bedre kontroll, fordi du gjør alt med gasspedalen. Å slippe gassen lett, er som å trykke lett på bremsepedalen, enda mindre er det nesten som å ha bilen i fri, mens å slippe mer på gasspedalen er som å trykke hardere på bremsepedalen.

Gjort rett, er dette som å balansere bilen med gass, clutch og brems i kombo, men du gjør det altså ved å bare benytte gassen med mer fintfølelse. Og fordelen er at man samtidig har hendene på rattet og kan styre oppi det hele.

Totalt mener jeg man som sagt gjør dette langt bedre enn man får til med å bare slippe gass og ev. trykke inn clutch på en bil uten regen-mulighet. Men det fordrer altså at man spiller på lag med bilen fremfor å "motarbeide" den.

Bruk av N er en siste mulighet når du føler du ikke klarer dette samspillet, og bare vil la bilen trille ned i fart uten assistanse. I en nedoverbakke kan det dog være langt skumlere.

Det er feil du sier om å trampe ned bremsepedalen. Gjør du det i en hvilken som helst bil vil ikke hekken skli ut slik den gjør på model Y ved regen. Fordelingen av bremsekraften vil normalt gi mer bremser fremme enn bak, nettopp for å unngå at hekken sklir ut.

Du kan ikke mene at folk skal lære seg å gi gass istedet for å bremse, om noen feilvurderer dette vil de jo øke farten inn i en potensielt farlig situasjon. Dessuten er pedalen såpass fintfølende og du vil sjeldent ha tid til å justere pådraget/regen om en krisesituasjon oppstår.

Når man produserer en bil må man ta høyde for at ikke alle klarer eller vil lære seg en helt nye måte å kjøre på. Jeg tror ikke det har vært Tesla sin tanke at vi alle skal kjøre bil på en ny måte, dette er mest sannsynlig automatikk som ikke fungerer optimalt. Noen vil omfavne det som nytt og spennende, men andre vil synes det er krevende og unødvendig. Om man ser hvor mange som reagerer på hvordan bilen oppfører seg er det tydelig at noe bør gjøres.
#25
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 30. desember 2022, klokken 17:49
Sitat fra: olavxxx på fredag 30. desember 2022, klokken 15:45
Det er nok bare folk som ikke er vant med biler som er en anelse overstyrt.
Man må kanskje også reflektere over at man tross alt kjører en bil med vanvittig mye power, høy vekt osv.
Mange kommer gjerne fra fossil Toyota osv med forhjulstrekk og så blir de skremt når de får pittelitt overstyring i Teslaen.

MEN: jeg vil si de er sykt lettkjørte.
På min 3P som står i oppkjørselen her, kan jeg skru ned regen. Jeg har aldri skrudd ned regen på den.
At noen folk vil ha mulighet for å skru ned regen, evt sette på terrengassistent osv er helt greit.

Så da kan de jo vurdere de SEXY buttons. Selv om man kan slå på terrengassistent via manyen, så kan man jo gjøre andre ting med de knappene også (ting som er i menyen, men at man ikke gidder så mange klikk på skjermen).

Hadde dette kun gjeldt folk som ikke har erfaring med elbiler og Tesla, selv har jeg kjørt Tesla i 8 år og synes den slipper alt for lett på hekken.
Det burde ikke være nødvendig å kjøpe ekstrautstyr til en helt ny bil for å få den til å føles trygg å kjøre.
#26
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
fredag 30. desember 2022, klokken 17:41
Sitat fra: geear på fredag 30. desember 2022, klokken 16:27
Plagsomt forstår jeg, men trafikkfarlig å måtte gi et trykk på spaken? Du kan jo trykke flere ganger også om du vil det. Er ikke så mange år siden det ikke var regnsensorer i det hele tatt, da måtte man fortsatt betjene viskerne manuelt.

PS: Ser ut som kona di sitter i førersete mens hun filmer.  :laugh: :P

Med andre ord, vi er nødt til å hjelpe automatikken i bilen? Hva er vitsen med automatikk da? Regnsensor har vel vært standard i de fleste biler de siste 10-15 årene.

Jeg ba fruen holde kameraet mot førersiden av bilen da sikten fra dette setet er det som teller. Grunnen til at jeg i det hele tatt nevner dette er at noen folk er så jæ*** pirkete ;D
#27
Tesla SW og AP / Sv: Park Assist for Tesla Vision? Avstemning
fredag 30. desember 2022, klokken 13:26
Viskerautomatikken fungerer ikke og den er også basert på kamera. Dette kommer ikke til å fungere i min bil sin levetid.

Et interessant spørsmål er om Tesla kommer til å tviholde på dårlig fungerende automatikk, eller om bilene våre vil bli oppgradert slik at de fungerer.

Edit: Og der ble jeg offer for manglende sensor! Skrapte opp hele siden inklusiv felger på min 1 måneder gamle bil. Var nok litt uoppmerksom da det skjedde, så er selvsagt min egen feil. Men hadde jeg hatt sensorer ville ikke dette skjedd!
#28
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
fredag 30. desember 2022, klokken 04:39
Jeg kjørte fra Voss til Bergen i dag og oppdaget noe som potensielt er trafikkfarlig.

Når bilen kommer ut av en tunell bruker den 4-5 sekunder på å bestemme seg om vindusviskerene skal settes på eller ikke. Om bilen finner ut at viskerne skal på, drar de over en gang, så vurderer bilen behovet på nytt. Dette tar flere sekunder hvor man i mørket ikke ser noe som helst!

Jeg hadde flere andre tilfeller hvor ruten var dekket av dråper/vann uten at automatikken reagerte. Eneste måten jeg kunne redde situasjonen på, var å trykke på knappen for spylefunksjonen (noe som gjør at skjermen viser og gir deg mulighet til å velge viskernivå) og velge konstant drift av vindusviskerne. Siden dette er helt nederst til høyre på skjermen må man ta øynene fra veien i et sekund og velge nivå tre på viskerautomatikk. Dette var svært ubehagelig på mørke og vanskelige Vestlandsveier!

(Dette er filmet av min kone som holder kameraet )
#29
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 30. desember 2022, klokken 04:29
Det virker på meg at de som kommenterer her inne er veldig delt. Halvparten mener at folk bør lære seg å kjøre bil med regen ,mens den andre halvparten mener Tesla burde legge til en funksjon hvor vi kan redusere regen.

Siden folk er så delte lurer jeg på, kan de være forskjell på bilene?

Jeg har kjørt bil i 30 år og selv om jeg på langt nær prøver å kalle meg verdensmester mener jeg bestemt at bilen oppfører seg uheldig på vinterføre. Så hvorfor er det så mange som mener at bilen er nøytral og fantastisk? Dette gir ingen mening, en bil som "slipper" hekken under regen eller pådrag ville blitt betegnet som farlig å kjøre blant de aller fleste.

Det virker på meg som om at dette fungerer forskjellig mellom bilene og at sensorene ikke reagerer likt på alle. Aldri i verden ville noen ment at måten min bil oppfører seg på glatten er innenfor normal funksjonsområde! Dette er jo ikke unormalt for Tesla, de har hatt biler som utfører sine oppgaver svært varierende. Her må nok enten TOCN eller NAF ta fatt i saken for å finne ut hva som foregår.

Litt urelatert kjørte jeg Voss-Bergen i dag og auto viskerene var rett og slett trafikkfarlig. Kan det være at hastigheten bilene prosesserer informasjon på er forskjellig? Det ville forklart de store forskjellene på hvordan folk opplever TC og auto viskere...
#30
TMY Hjul, dekk og felg. / Senterkapsel vinterhjul MYP - 3D print
søndag 25. desember 2022, klokken 12:43
Jeg valgte "19 til vinterhjulene på min MYP, men fikk ikke med meg at felgene leveres uten senterkapsel. Kanskje en liten ting for noen, jeg synes det er helt utrolig at Tesla regner disse kapslene for ekstrautstyr. Spesielt siden grunnen til at de tilbydde "19 var fordi de gikk tom for "21 felger.

Uansett, guttungen fikk 3D printer til jul og sier han kan printe ut disse kapslene. Er det noen som vet hvor man kan finne filen/tegningen for å gjøre dette? Takker på forhånd og ha en riktig god hjul videre (klarte ikke la være;-P)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA