Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Tai

Sider: 1 [2] 3
16
Model X / Model X på top gear i kveld.
« på: Tirsdag 14. Juni 2016, klokken 21:45 »
Jeg så forrige ukes top gear nå på søndag og da sa matt leblanc at de skulle ha model x på neste episode. Det er i kveld klokken 22:00.

Tai

17
Møre og Romsdal elbilforening / Tips til lading i Ålesund.
« på: Lørdag 04. Juni 2016, klokken 18:06 »
Er i Ålesund på frisbee golf turneringen og trenger å lade for å nå sc i sandane i morgen. Er det noen som vet om en ladeplass her? Helst en hvordan bilen står trygt.

Tusen takk for tips.

Tai

18
Model S / Bruktpriser på model s når model 3 kommer.
« på: Fredag 01. April 2016, klokken 11:29 »
Da har tesla lansert model 3 og bestillingene har strømmet på. Veldig hyggelig for tesla, håper de selger i bøtter og spann! Men som model s eier er jeg litt bekymret for hva det bil si for verdien på bilen min i 2018. Da fyller den 4 år og min vurdering er at verdien burde ligge på 300-350 000. Det er jo i samme pris som model 3.

Model 3 har nesten samme aks, noe mindre plass, fantastisk utseende og er uten mange av barnesykdommer som model s har. Jeg frykter at dette vil ødelegge annenrangs verdien til bilen. Hvorfor kjøpe en 4 år gammel S når du kan få en ny 3 for samme prisen? Nå har jeg ikke kunnskap om utstyr på model 3 men jeg tipper det bil være bra.

Hva tenker dere? Har tesla tatt knekken på bruksverdien til model S ved å gi model 3 tilsvarende ytelser og utseende?

Tai

19
Model S / Er det ingen som kan fikse bilen min?
« på: Mandag 31. August 2015, klokken 18:16 »
Nå er jeg helt utslitt og fortvilet over situasjonen. Etter å ha fått en golf i hekken som laget noen småriper i Mai har 2 verksteder forsøkt å utbedre bilen 6 ganger!

Det første verkstedet var Hartveit karosseri eller fixbil som de heter.

1 forsøk: De lakket støv inn under klarlakken noe som resulterte i små prikker og opphevede punkter.

2 forsøk: Pusset og polerte ned støtfangeren uten at de klarte å fjerne alle punktene.

3 forsøk: Stygge skader og merker rundt parkeringssensorene.

4 forsøk: Polerte og pusset støtfangeren. Merkene rundt parkeringssensorene ble en god del bedre og jeg godttok under tvil jobben. Etpar dager senere vasket jeg bilen og fant da en stripe som gikk langs hele øvre del av støtfangeren rett innenfor der bagasjelokket kommer ned. Viser seg at det er en overgang mellom gammel og ny lakk. Til tross for at Hartveit har sagt de demonterer støtfangeren på slike jobber viser denne stripen at de har prøvd å ta snarveier ved å lakkere støtfangeren på bilen.

Etter dette krevde jeg at Hartveit skulle bekoste ny utbedring på et annet verksted. Det var de real nok til å godta uten diskusjon. Etter å ha hørt hvem Tesla selv bruker tok jeg kontakt med Fana Karosseri og fikk time der.

1 forsøk: Lakkert hele støtfangeren men fremdeles skader rundt parkeringssensorene. En medarbeider sa at de hadde demontert støtfangeren men jeg tviler sterkt på det.

2 forsøk: Har nettopp hentet bilen min og finish ser ok ut. Inspiserte bilen litt kjapt inne på verkstedet og godtok arbeidet men da jeg kjørte hjem ville jeg se det i solen. Ganske riktig, det er antydning til fargeforskjell. Men det som er mye, MYE verre er at de har feilmontert støtfangeren! Støtfangeren stikker ut 1 cm fra bakluken, under ser du montasjeskruene og at paneler ikke treffer hverandre. Det er sjokkerende dårlig arbeid!








Jeg er helt fortvilet nå og vet ikke lenger mine arme råd. Fana karosseri får jo betalt gjennom Hartveit som ikke klarte å utbedre skaden. Ingen av verkstedene klarer å gjøre skikkelig arbeid. Med tanke på den katastrofale monteringen til Fana Karosseri frister det ikke mye å få de til å montere støtfangeren riktig, hva om de har skadet støtfangeren under feilmontasje og ikke utbedrer den skaden? Jeg har mest lyst til å sende bilen inn til Tesla og be de om å remontere den. Men da blir jeg nødt til å leve med fargefeilen.

Og bør jeg kunne kreve at et verksted treffer med fargen de lakker med? Hvor mye fargefeil er jeg nødt til å akseptere? Det skulle da ikke være så utrolig vanskelig å treffe riktig farge.

Jeg trenger desperat råd her, det har gått 4 måneder og det eneste jeg har å vise til er en bil som blir styggere og styggere for hvert verksted besøk.


Hilsen fortvilet Teslaeier
Tai

20
Model S / Store skader langs sidene på bilen.
« på: ſøndag 02. August 2015, klokken 20:33 »
Jeg vet det var en tråd om emnet men fant den ikke. Uansett er problemet såpass alvorlig at det bør rettes ny fokus på.

Som navnet på tråden tilsier har både jeg og en kamerat fått store lakkskader nede på sidene av bilen våres. Han har en svart 13 mod, min er grønn 14 mod. Skaden er verst rett før bakhjulet og midt på fremdørene. På litt avstand kan det se ut som skitt men det er rett of slett lakken som blir sand og grusblåst når man kjører. Vi har montert på skvettlapper som nevnt i tråden her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22288.msg376191.html#msg376191 men det virker ikke som de beskytter så mye som håpet.

Nå er bilen min 17 måneder gammel og har 26000 km kjørt. Fortsetter slitasjen er lakken vekke før bilen er kjørt 100 000km. Jeg vet at man kan foliere men nå er det såpass mye skade der at det vil være stygt. Vet ikke om skaden kan slipes vekk og så foliere men det kommer jo til å koste ganske mye penger.

Er dette noe en kan reklamere på ovenfor Tesla? En må jo regne med noe slitasje men dette er såpass alvorlig at det vil kreve omlakkering iløpet av bilens levetid. For å ikke snakke om hvor frustrerende det er å ha en så fin bil som ødelegger seg selv.

Jeg skal innom en billakkerer ganske snart og da skal jeg forhøre meg litt om hva som kan gjøres. Skal melde tilbake hva de mener da. imellomtiden er det interessant å høre om andre har samme problemet.

Tai

21
Lading i Europa / Lading i eller rundt Venezia?
« på: Mandag 20. Juli 2015, klokken 23:18 »
Vi er på ferie i Kroatia og vil gjerne ta turen over og se Venezia. Men siste SC er jo i Slovenia ca 175 km fra Venezia. Det blir litt i meste laget skal turen være komfortabel. Finnes det noen ladere i området som vi kan koble oss til i timene vi er i byen?

Tai

22
Model S / Pris frunk bag
« på: Mandag 13. Juli 2015, klokken 17:05 »
Jeg er på Tesla Frankfurt og ser at de har frunk bag på utstilling. Den koster 140 euro her. Er det samme pris som Norge eller billigere?

Tai

23
Model S / Kjørelys
« på: Mandag 25. Mai 2015, klokken 01:11 »
Er i en plagsom diskusjon med noen bedrevitende Tesla hatere og er lei av å tape diskusjonene. Så håper det er greit om jeg fisker etter informasjon her.

Hva er gjeldene regler for Kjørelys. Såvidt jeg forstår er det kjørelys foran (led stripene) og ingenting bak. Er det påbudt at disse tennes automatisk? Har aldri sett på egen bil men jeg mener da at de tennes av seg selv. Finnes det nye biler på markedet der disse lysene ikke tennes automatisk?

Tai

24
Kjøretips / Tur/retur Bergen-Oslo fredag 1 mai til lørdag med sommerdekk.
« på: Torsdag 30. April 2015, klokken 12:56 »
Skal til kløfta i helgen for montering av dashcam. Er litt usikker på værmeldingen og har skiftet til sommerdekk allerede. Går det greit å kjøre over og hvilken rute bør jeg holde meg til?

Tai

25
Model S / Hjelp til å identifisere skade
« på: ſøndag 26. April 2015, klokken 16:05 »
Var ute og vasket bilen i dag og fant noen merker på den skitne bilen.




Etter å ha vasket bilen fant jeg disse merkene:


Der var flere men disse markerte seg mest.

Dette var første gang jeg vasket bilen siden den var i drammen for utskifting av pakning rundt panorama tak.

Jeg har to teorier:
 
#1: Bilen ble sikret på lasteplanet med stropper over bilen istedet for hjulene. Dette v ar min umiddelbare tanke men virker mer og mer usannsynlig fordi det ville være det glade vannvidd og garantere for skade.

#2: Av grunner ukjent for meg har verkstedet brukt gaffateip (som merkene ligner) og i prosessen skadet bilen.

Er det noen andre som har noen ideer? Jeg lar ikke Tesla vaske bilen når de har hatt den inne fordi jeg liker å gjøre det selv. Hadde de vasket den ville jeg nok ha sett det tidligere.

Tai

26
Kjøretips / Tur/retur Bergen -Oslo i helgen
« på: Fredag 20. Februar 2015, klokken 10:35 »
Jeg har noen ærend i Oslo og vurderer sterkt å kjøre over nå i helgen. Men jeg er usikker på hvilken vei som er best å ta vinterstid. Nå kjører jeg en tesla på pirelli dekk som gjerne ikke er testvinner men de klarer seg greit i Bergen. Men på fjellet med glatt veibane er jeg litt mer skeptisk.

Hvilken vei bør jeg velge for å ha minst mulig glatte veier.

På forhånd takk
Tai

27
Model S / Knust bakrute - Hva koster ny?
« på: ſøndag 16. November 2014, klokken 11:52 »
En kamerat av meg var fryktelig uheldig i dag. Som mange andre bruker han mest kameraet når han rygger bilen. Han hadde fokus på å ikke komme borti kantesteinene med felgene og så ikke hengerfestet til en lastebilhenger.
Resultat: Et stykk knust bakrute.

Litt flaks også, han skadet ikke karosseriet.

Så spørsmålet er: Hva vil en ny bakrute koste og er det en grei del å få tak i? Noen som har erfaring med bytte av bakrute?

Tai

28
Model S / Tregere aks etter 2000km+, føles det slik for alle?
« på: Lørdag 10. Mai 2014, klokken 17:04 »
Nå nærmer jeg meg 3000 kjørte km og bilen er aldeles vidunderlig. Har fått prøvd den på langtur med superduperlading og en 7 nasjoners hær ville ikke fått meg tilbake til fossilbil.

Men...

Jeg synes virkelig ikke at bilen har det samme draget som da den var ny. Den er fremdeles veldig rask og har krefter i bøtter og spann. Men brutaliteten er borte liksom.

Nå er jeg fullt klar over at grunnen mest sannsynlig er at jeg har blitt vant til kreftene og at det ikke kan føles like brutalt som de første turene. Men jeg har ikke vært spesielt hard på fartspedalen (der unngikk jeg å si gasspedal ;)) snarere tvert imot. Jeg har kjørt svært forsiktig og kun en skjelden gang i blant har jeg dradd skikkelig på. Dessuten synes jeg tiden det tar å komme opp til 100 er endel lengre enn det var i begynnelsen.

Som sagt er det nok jeg som er vant til det men synes likevel det er spennende å se om alle har det på denne måten.

29
Model S / Lys i bagasjerom?
« på: Mandag 17. Mars 2014, klokken 12:30 »
Får man med lys i bagasjerommet hvis man ikke bestiller lyspakken? Jeg har lys i selve bagasjedøren men de 2 lysene på høyre og venstre side er der ikke. Synes det virker rart, det er jo bekmørkt der bak på kveldstid.

Tai

30
Lading / Div ladespørsmål om leaf
« på: Fredag 14. Mars 2014, klokken 01:14 »
Beklager på forhånd om disse spørsmålene er godt dekket allerede. 

I vårt borettslaget lader vi vår tesla på samme kurs som en leaf.  Siden det er en 16a kurs har vi avtalte ladetidspunkt.  I kveld overlappet se med den konsekvens at hele garasjeannlegget ble slått ut.  Det tok meg en time,  mye juksing og masse flaks for å få på kursen igjen.  For å bedre forstå og kommer til en bedre avtale med leaf eieren,   har jeg etpar spørsmål.

Kan en leaf forhånds programmere start eller stopp tidspunkt for lading?

Hvis et eller flere lys blinker blått,  lader bilen da?  Kan det blinke blått hvis lading er avsluttet og kabelen fremdeles står i veggen?

Hva er ladetiden fra tom til full på en 16 A kurs og lader den med 16 eller 10 A?

Håper det går greit at jeg presset meg om  på forumet her,  og at spørsmålene ikke er for dumme  :)

Tai
 

Sider: 1 [2] 3