Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cobos

#1096
Tar man en titt på Tesla Roadster sine egne hjemmesider ser man at 2009 European Signature Edition som har alt ekstrautstyr koster 99 000 Euro. En tilsvarende amerikansk ville kostet temmelig nøyaktig 120 000 USD. Den store forskjellen ligger i manglende konkurranse i tillegg til at Tesla desverre ser ut til å følge alle andre bilprodusenters ekstrapris i Europa.
Som de påpeker er det interresant å sammenligne en Porsche 911 sin pris i USA, Tyskland og Norge. Den er faktisk billigst i USA, rundt 25% dyrere i Tyskland og Norge. I Norge er det naturligvis en smule ekstra avgifter også da på en 911 :)

Samme grunn til at Think skal selge Aurskogproduserte City til £14 000 i England og 199 000NOK i Norge.
Inntil en produsent/forhandler ser de kan underby alle de andre og priser seg aggresivt kommer det nok til å være sånn...

Cobos
#1097
Kjøpe elbil? / Sv: Elbilforsikring for førstegangseiere
mandag 28. april 2008, klokken 20:56
Spesielt sjekk også om du har en fagforening eller annen stor organisasjon som har en egen forsikringsavtale med et selskap. Via min fagforening sparer jeg 500-1000 per år på bilforsikringen min og får gratis oppgradert til den beste dekningen de har. Det er også en ting du kan sjekke.

Cobos
#1098
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimabil 2008
onsdag 23. april 2008, klokken 22:09
Utifra VG artikkelen ser det ut som det er Enviro sin elbil som er den som blir lansert. Den er såpass kjent at det er jo litt juks... :) 

Den ser jo iogforseg bra ut den helt til man ser prisen, det kan da ikke være så sinnsvakt dyrt med Li-ion batterier ? Koster de virkelig 200 000 NOK når de lages av en stor seriøs leverandør som Renault?

Men jeg kan jo alltids håpe på overraskelser :)

Cobos
#1099
GM sin Volt blir jo en slags familiebil som kan alt. Litt avhengig av hvordan Opel ender opp med å implementere den teknologien naturligvis. Det gir jo elbil fordeler som nesten ingen lokal forurensing og høyere effektivitet, men naturligvis ulempen ved å måtte dra på bensinmotoren "i tilfelle". Likevel for de som bare har råd/mulighet til 1 bil virker det som en veldig god løsning.
At biodrivstoff er tvilsomt økologisk er det derimot liten tvil om, selv algeløsningene mistenker jeg kan lett føre til andre algerelaterte problemer...

Cobos
#1100
Elbilen i Samfunnet / Klimabil 2008
mandag 21. april 2008, klokken 19:37
Jeg hadde selv tenkt meg en tur for å se om dette blir en god tradisjon. Det jeg dog gjerne vil ha spekulasjoner rundt er den nylanseringer som skal foregå der. Klipper fra programmet hos Zero:
14.30 Lansering og prøvekjøring av el-kjøretøy.

Hva slags kjøretøy kan dette være? Noen ideer ?
Think eller Buddy har vel ikke noe mer nytt på lager?

Dukker jeg opp får jeg jo vite det, men spekulasjoner er jo gøy :)

Cobos
#1101
Han får ta kontakt ser ut som de er blitt enda mer tydelige og seriøse på start av leveranse i Europa.

Cobos
#1102
Ser ut som Tesla er på leting etter noen som kan hjelpe de med å få godkjent bilen(e) sine i Europa :) Dette ble lagt ut på twitter sidene til Tesla anybody out there with direct knowledge of european country auto markets and regulations?. Det kan jo ikke være en dårlig nyhet og hvis noen her kan noe mer konkret ville det jo kanskje sørget for at de ser på Norge først?  :)

Cobos
#1103
Andre Elbiler / Sv: Phoenix Motorcars SUV og Sport Truck i salg.
mandag 31. mars 2008, klokken 00:12
Jeg ville vært litt skeptisk til Phoenix etter at CARB drepte ZEV mandatet (enda en gang). Deres businessmodell baserte seg i stor grad på inntjening ved at de solgte ZEV credits. Dette ser ut til å bli vært mye mindre nå og dermed mistenker jeg at de sliter med salgbarheten i USA. Kan være de er interessert i Norge pga vår elbilvennlige avgifter?

Cobos
#1104
Forstod først ikke hva du mente siden jeg de få gangene jeg kjører til jobb kommer fra Sagene og dermed svinger inn til høyre INN på ring 2 og dermed ikke opplever problemet. Du tenker på det at elbiler må over i venstrefil hvis de skal rett fram... helt enig at der MÅ det komme en generell trafikkregelendring slik at man slipper å miste hele effektivitetsforbedring av kollektivfelt, for ikke å glemme trafikksikkerhetshensyn.

Cobos
#1105
Jeg ser også at det ikke nødvendigvis er gunstig i forhold til trafikkflyten, men samtidig har vegvesenet gjort tilsvarende før. På ring 2 for noen relativt få år siden innførte de kollektivfelt ved Ullevål Sykehus og den bitte lille delen med kollektivfelt gjør jo at det er helt åpent langt ned forbi Frognerparken hvis man kjører vestover på Ring 2. Samtidig står det alltid litt kø om morgenen forbi sykehuset og kollektivfeltet er nesten tomt. Der ble det gjort et klart valg FOR bussen og mot den generelle biltrafikken. Og det faktum at det er kollektivfelt der virker som en (av flere) motivasjonsfaktorer for meg til å kjøpe elbil. Så jeg ville ikke bli veldig overrasket hvis de gjorde noe med E18, men jeg ville ikke veddet imot  :D

Cobos
#1106
Samtidig, hvis man ønsker å politisk dytte folk over på kollektivtrafikk eller mer utslippsvennlige biler er jo nettopp dette et perfekt eksempel på god bruk av kollektivfelt. Kollektivtrafikken vil da få et markant fortrinn i forhold til vanlige bilister. I dette synet regnes jo elbiler som like "bra" som kollektivtrafikk og dermed får det samme fordelene. Hvis det er det som gjør at mange bytter til elbiler eller kollektivt er det jo bra. Et eksempel på pisk og gulrot samtidig :)

Cobos
#1107
Har ikke sett noe fra de rundt 3 fase, sikkert siden dette er ren industriløsning i USA ? Men deres ladetider er jo basert på 110V så det skal gå ca dobbelt så fort med en vanlig 16A 230V kurs hvis jeg ikke har misforstått. Og selve batteriene deres skal vist takle relativt hurtig hurtiglading. Og deres tall med 200 miles er jo over 300km så du kommer rimelig langt med det. Norske fartsgrenser og veistandard tilsier jo også at du ikke klarer å kjøre så fort eller aggresivt at rekkeviden blir så mye kortere :)
Roadsteren er uaktuell pga pris for meg, men Whitestar er helt klart realistisk om enn kanskje litt mye penger på bil.

Cobos
#1108
Tenkte jeg skulle svare her istedet for å starte en ny tråd

Ser ut som Tesla kommer til Europa tidligere enn antatt. Pga lav dollar er det såpass mye gunstigere prismessig å selge i Europa nå. Det virker som det sies at man snakker 2009 nå.
Norge og Sverige blir nevnt spesifikt som steder de ser på siden vi har så elbil vennlige avgifter :)

http://blog.wired.com/cars/2008/03/so-far-so-good.html
http://www.innovationbeat.com/2008/03/weak-dollar-speeds-teslas-european.html

Cobos
#1109
Elbiler i media / Sv: Nye gratis P-plasser i Oslo
tirsdag 18. mars 2008, klokken 15:27
Jeg mener å huske at det er et p-Hus vis-a-vis publikumsutgangen til Saga kino. Det blir strengt tatt i Munkedamsveien, men det kan jo ha adresse i Håkon VII gate likevel ?

Cobos
#1110
Elbiler i media / Sv: Nye gratis P-plasser i Oslo
tirsdag 18. mars 2008, klokken 12:28
Iogmed at de i Oslo Nå snakket om at det kom 100 plasser i 2008 og 300 til i de neste årene, OG de i Abelhaugen er de første av de nye. Så virker det jo veldig sannsynlig at disse kommer i april 2008. Trekke en strømkurs eller 10 og male litt på bakken tar jo tross alt ikke så lang tid. :)

Cobos
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA