Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: [1] 2 3 ... 76
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 23:24 »
Jeg tuller ikke når jeg sier at det typisk tar 6+ timer å få kjøpt en bil i USA.
Da har ting endret seg mye siden jeg handlet bil (riktignok bruktbil) i California i 1991. Det tok ca en halvtime før vi satt i ferdig registrert bil og kjørte avgårde fra vi hilste på bilforhandleren.
Å selge bilen tok fem minutter før vi sto med sjekken i hånda.
Skal sies at jeg ikke har prøvd det selv, men alt jeg leser på nett og alle mine amerikanske venner er samstemte om at å kjøpe ny bil tar altfor lang tid og er en sh**prosess hos amerikanske forhandler. De i Norge og vel mesteparten av Europe er en helt annen opplevelse. Antagelig siden de fleste i Norge ikke kjøper bil fra forhandlers tomt men kjøper via produsent gjennom forhandler. Det blir en helt annen prosess.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 18:16 »
Se enda en som mener at å shorte Elon Musk er en god ide...

Ikke det at å handle i TSLA enten på veien opp eller på veien ned ikke kan være lønnsomt.
Men langtids short posisjoner av typen ned 50% har en MEGET dårlig historikk for shorterne

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I dag kl. 18:15 »
Nå er det også viktig når man ser på Tesla sine salg. De er primært i USA og i Kina. I kina er tilsynelatende kvaliteten god på det som lages av M3 og MY. I USA konkurrerer Tesla med bilforhandlere for alle de andre merkene. Bilforhandlere er en såpass hyggelig yrkesgruppe at de fleste amerikanere foretrekker rotfylling (med eller uten bedøvelse kommer litt an på personen) framfor å dra til en bilforhandler. Jeg tuller ikke når jeg sier at det typisk tar 6+ timer å få kjøpt en bil i USA. På toppen av det er nok amerikanere litt mindre opptatt av panelgaps og mer opptatt av 0-100 enn Europeere flest.
Et godt eksempel er å se hvordan e-tron nesten konkurrerer med M3 i Norge på salgslisten, mens i USA blir den slått av Model X.
Jeg mistenker at idet Berlin fabrikken kommer seg godt i gjenge (så Q4-21 eller Q1-22) vil vi se en annen kvalitet på alle bilene. For problemet ser ikke ut til å være at Tesla ikke kan lage kvalitetsbiler, men at QC er ustabil/fraværende/tipp-topp (stryk det som ikke passer).

4
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 12:11 »
Det ryktes at de nye LR er såpass mye mer effektive at de har kuttet batteriet til ca 90kW. Hvis de får i praksis samme rekkevidde med mindre batteri gir det jo mange gode følger, høyere effektiv ladehastighet grunnet lavere forbruk, bedre ytelse og billigere for Tesla å lage.
Jeg leste også at det i midtkonsollen skulle være girknapper hvis man ville overstyre automatikken, men finner ikke kilden på det. Merker at jeg har lyst til å kjøpe men vil prøvesitte bilen først. Som amoss har jeg en rygg som er "rar" f.eks. er Next-Gen setene helt forferdelige for meg.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 26. Januar 2021, klokken 08:48 »
Jeg har fortsatt ikke solgt. Jeg kan si at mine første 100 TSLA fikk jeg for ca 13 000NOK. Nei ikke per stk, for alle 100 :) Har det vært beinhardt til tider, ja, gjorde et bevisst valg i sommer 2019 når det var nede i ca $180 pre-splitt på å ikke selge men heller ikke kjøpe mer. I ettertid var ikke det så lurt, men sånn sett lurt jeg ikke solgte :)
Mange avgjørelser og regnestykker en kan lage. Det er en temmelig sterk underdrivelse å si at det var lurt å ikke selge, det har jo rett og slett vært gullkantet.

Personlig burde jeg stole mer på meg selv. I tippetråden for 2020 kurs anslo jeg 1100, i 2021 tråden modererte jeg meg til 950.
Har bare satt forholdsvis moderate summer i dette, og dermed «gått glipp» av mye potensiell vekst.
Ettersom kursen stadig stiger er det stadig mer realistisk at kursen flater ut, eller dropper. Så nye innganger sitter stadig lengre inne. Men de enorme stimuleringspakkene som USA bruker så kan de ikke fortsette. Det kan komme andre tider, langtidsvirkningene av covid er uforutsigbare.
Jeg tviholder på strategien at jeg ikke har mer i aksjer enn jeg tåler 100% tap på uten konsekvenser. Det får heller tåles å «gå glipp» av gevinst. Det gjør jo nesten alle hele tiden.
Nå skal det sies at i ettertid er det minst like mye de norske skattereglene som mine stålnerver som har gjort at jeg har blitt sittende. FIFO prinsippet koblet mot disse aksjene kjøpt til 13000 har gjort at selv ved $180 hadde jeg en solid gevinst. Med 30% skatteutgifter har det gjort det "umulig" å trade uten å time markedet helt perfekt. Og jeg har vel måttet innse at jeg er ikke veldig god trader. Dermed er jeg en død investor som det heter på TMC (basert på en undersøkelse av best fortjeneste på fond blandt en gruppe kunder hvor det viste seg at den som fikk aller best fortjeneste var den kunden som døde 1mnd inn i undersøkelsen og pengene bare ble stående fast).

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 25. Januar 2021, klokken 23:19 »
Jeg har fortsatt ikke solgt. Jeg kan si at mine første 100 TSLA fikk jeg for ca 13 000NOK. Nei ikke per stk, for alle 100 :) Har det vært beinhardt til tider, ja, gjorde et bevisst valg i sommer 2019 når det var nede i ca $180 pre-splitt på å ikke selge men heller ikke kjøpe mer. I ettertid var ikke det så lurt, men sånn sett lurt jeg ikke solgte :)

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 19:13 »
Jeg ville ikke sagt at analytikere er verdiløse, men de som ikke slår min apekatt med dartpiler er verdiløse.
Bruk Tipranks og se hvor analytikeren plasserer seg. De har vel rundt 7000 i listen og hvis analytikeren er i den nedre 2000 så pleier årlig fortjeneste å ligge på -5% til -15%. Dette i et bullmarked.
Alternativt så er ikke de faktiske kundene de som følger det analytikeren sier, men de som gjør det motsatte eller noe slikt.

8
Tesla / Sv: Tesla parkeringsskade reparasjon anbefalning?
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 11:12 »
Jeg har god erfaring med MPS micropaint på Ensjø (rett ved siden av Ensjø T) og med tidligere Bulk bilskade(mener de har byttet navn) også på Ensjø for større skader. MPS er mye billigere for riper-skraper og minimalt med bulker.
Bulk tok skaden via forsikringsselskapet når jeg hadde en uoverenstemmelse med en 80 tonns full Italia-trikk, det ble veldig fint.


9
Tesla / Sv: Økt forsikringspremie?
« på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 18:18 »
Her ville jeg vel vært litt skeptisk til at alle airbags ble utløst fra bare 30km/t kollisjon. Det høres rart ut? Jeg trodde du måtte lenger opp hastighet før det skjedde. Nå er jo airbags eksplosiver, så hvis nesten 10 eksplosjoner har skjedd inne i bilen er det ikke veldig rart at det er dyrt å fikse.

10
Tesla / Sv: Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
« på: Fredag 01. Januar 2021, klokken 11:30 »
Jeg vil bare påpeke at jeg tippet $600-$700 men mente det kansje var litt vel pessimistisk, og ser jeg fikk nesten rett. Det var teknisk pessimistisk men ikke med mye :)
Jeg vet ikke om dere som er skeptiske til Beta-autopilot har sett videoen av en Tesla som kjørte downtown SF til LA helt av seg selv. Det er jo ikke verdens vanskeligste rute, men peker på at ting begynner å skje.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 18. Desember 2020, klokken 22:54 »
Index fondene pleier å oppdatere antall aksjer de har etter at after-market er lukket. Ihvertfall ser jeg andre har rapportert dette tidligere. Tipper det er rimelig spennende i natt norsk tid, evt imorgen.

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 13:25 »
For meg vil det ved ca $1500-1600 være frivillig om jeg eller kona skal tjene noe mer penger.
I forhold til aksjekurs bryr jeg meg faktisk ikke, såfremt selskapet er på riktig vei. Og med det norske FIFO prinsippet har jeg ikke råd til å selge hvis ikke jeg ønsker å selge alt. Dermed er salgsgrunn for meg en av to ting. Jeg trenger pengene til noe annet, jeg er usikker på Teslas fremtid/jeg er sikker på at Teslas fremtid er dårlig. Aksjekursen betyr ingenting på det tidspunktet, og jeg har ikke nok aksjer til å påvirke prisen på aksjen når jeg selger.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 01:52 »
For å si det slik, hvis du sitter på aksjer nå er det rimelig merkelig å selge før julaften i år.
S&P inkludering skjer 21.12 og mange av de kan kjøpe opptil ca 7 dager etter det. Sjansen for et stort fall før 21.12 er liten. Sjansen for en enorm økning er der og sjanse for en 10-25% økning fra dagens kurs er rimelig stor. Etter julaften derimot er det mulig vi får et fall. Så har du aksjer ville jeg aldri solgt på mandag. Har du ingen men ønsker aksjer ville jeg ventet til romjulen evt tidlig januar etter en forventet justering ned.
For meg som har for store gevinster skattemessig er det bare å bli sittende videre :)

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 21:40 »
Ta en titt på en av analytikerne som anbefaler å selge TSLA fra Citigroup, en relativt kjent bank/finansinstitusjon.
https://www.tipranks.com/analysts/itay-michaeli

Han er rankert som #7002 på listen som går til #7111. Gjennomsnittelig resultat er -20% på de selskapene han uttaler seg om.
Han anbefaler kjøp av GM forresten men salg av Tesla. Når du jobbber med spådommer så burde det ikke være lov å ta såpass feil over lengre tid. Spesielt innen Wall Street som skryter av at de har de beste hodene...
Ser på de amerikansk finansmedia trekker frem er det typisk sånne som han. Jeg er ikke imponert for å si det sånn.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 19:11 »
Blant de som hevder at kursen er for høy, så er det for all del ikke lov å peke på stadig flere fabrikker, stadig bedre avanse på produktene, en kontinuerlig innovasjon av både teknologi og programvare, stadig nye utvidelser av selskapets  andre produkter ift energiproduksjon og lagring.

Bare Tesla sin ledelse på batteripriser og nå med nye produksjonsmåter på celler og måte å bygge batteripakker på med 4680, virker som de store etablerte produsentene sliter med å ta igjen. Det ser ut som de blir bare hengende langt etter.

Tesla holder på å bygge et grunnlag for å kunne selge software og etterhvert andre produkter i det som snart er en million nye biler, hvert år. Og dette vil forsette å stige videre

Verdien av datamengde som bilene samler inn som grunnlag for maskinlæring kan ha en voldsom verdi i fremtiden, hvis/når FSD eller robottaxi realiseres. Men det må sees helt bort fra.

Konklusjonen til motstanderne er soleklart at markedet tar feil og de har rett
La meg gjette, ironi?

Litt mer seriøst, kunne ikke sagt det bedre selv. Og det ER symptomatisk at de analytikerne som gjennomgående mener at Tesla er for høyt priset er i nedre halvdel av, evt nedre femtedel av listen på Tipranks. Personlig mener jeg at enhver som tipper aksjer som et levebrød bør være bedre enn en gjennomsnittelig ape som kaster dart.

Sider: [1] 2 3 ... 76