Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cobos

Sider: [1] 2 3 ... 73
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 20:02 »
Og det er jo det geniale med denne avtalen. Etter GAAP må man føre det som utgift, men sett med «vanlige» øyne er det jo ingen kostnad for dette for Tesla. Og en CEO i USA på dette nivået er vanlig lønn normalt dyrt.

2
Tesla / Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 21:55 »
Tas reparasjoner på goodwill betyr det at det utgiftsføres i inneværende kvartal som en utgift og ikke spiser av garantikostnadene.
Litt som at vaskemaskina ryker men man bruker ikke buffer for å reparere istedet tar man det fra vanlig lønnskonto. Da blir det mindre øl den måneden men bufferen varer lenger :)

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 21:52 »
Ja men du må skille mellom de aksjene som er i omløp som jeg kunne kjøpt opp hvis jeg ville eie 100% av Toyota. Og de som ligger i skuffen eller som er vanlig for selskaper, de genererer ut av løse lufta når de gjør en aksjeemmisjon. Toyota har bare disse aksjene allerede ferdiglaget, men inntil noen tegner seg på emmisjonen er det ikke verdt noe.


4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 19:30 »
Merk også at Toyota har gjort tilbakekjøp av store mengder av sine egne aksjer. Det normale da er å slette de aksjene slik at det blir færre aksjer totalt for selskapet. Av en eller annen merkelig regnskapsmessig grunn har Toyota ikke gjort det for å spare seg kostnaded ved å opprette noen millioner av sine egne aksjer. Dermed ender de ofte opp med å bli ca 30 milliard $ mer verdt siden en del sider på nettet legger de til i selskapsverdien, som blir feil. Inntil de tilbyr disse til eksterne er de i praksis borte fra sirkulasjon og har dermed 0$ i verdi. Derfor vil du ofte se sterkt forskjellig verdi for Toyota sin markedsverdi.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 22:11 »
Jeg tror ikke det er slik at antallet akjser short stiger særlig, men den massive økningen for TSLA den siste uka, har ført til at verdien shorterne vedder imot er blitt MYE større. Husk det er begrenset oppside og uendelig nedside med en short + renteutgifter... Som er en av flere grunner til at jeg ikke er shorter.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 09. Juli 2020, klokken 12:32 »
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.
Mulig jeg er helt på ville veier, men trodde dette scenariot var lovlig:
Aktiv fond A kjøper seg inn idag i Tesla på rundt $1400. Kjøper 250 000 aksjer over en periode på en uke eller så, men ikke veldig aggressivt så prisen presses ikke hardt opp.
22 july kommer Q2 resultatene og de viser profitt. Inkludering i S&P 500 virker meget sannsynlig.
Aksjerkursen stiger godt oppover.
Aug eller Sept sier S&P at TSLA skal inn om 5 dager, aksjekursen stiger hardt siden det er trangt i døra. La oss si at aksjekursen nå er på $1800. Dagen før TSLA inkluderes i S&P så er den på $2000.
Aktiv fond A selger da sine 250 000 aksjer til Indeks Fond B for $2000 i ettermarkedet.

Sluttresultat Aktiv Fond A har bokført en god profitt på noen måneder. Indeks fond B slipper å skvise prisen videre til $2100 eller så for å skaffe de nødvendige aksjene. Alle er fornøyd.

Da tar jo nødvendigvis Aktiv fond A en risiko, men det er jo derfor man betaler mer for å få andeler i Aktiv Fond A, det er smarte meglere der som ser muligheter (eller det sier salgsbrosjyren ihvertfall :).

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 22:23 »
Som en som har holdt en stund er det naturligvis morsomt med dager som dette. Jeg kan ikke tro at ikke deler av S&P inkludering nå er delvis priset inn. For å si det sånn den er opp nå $17 i ettermarkedet etter $160 i vanlig handel.
Jeg er vel opp brutto årslønnen min idag omtrent... Aldri feil å gjøre årslønn til dagslønn men mistenker at dette ikke kan vare. Tipper det er en del med short posisjon som kommer til å fyre opp denne raketten enda litt til, men så skal den ned igjen for landing, og vet ikke om den treffer droneshipet for å si det sånn.

8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 18:51 »
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 17:14 »
Du kan jo lure på hvor nøye research analytikerne gjør når det går an å bomme så mye..
Det rare er vel kanskje heller hvorfor legger vi noen som helst verdi i analysen deres når de gang på gang viser seg å ikke treffe.
Eller rettere sagt, en typisk analytiker har ansvar for nok selskaper til at særlig mer enn 1-3t/uke fokus på et enkelt selskap er vanskelig. Oss hobby investorer kan fort bruke 10-15t/uke på ymse forum, youtube osv. Da har vi faktisk en informasjonsfordel. Når man i tilegg kan spørre seg om en analytiker hos en storbank egentlig skal generere lav kurs for at investeringsdelen kan kjøpe på billigsalg og ikke komme med troverdig info til kundene så kan man virkelig spørre seg hvorfor "vi" hører på analytikerne?

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 22:52 »

Ideen om 2% av markedet er tull.
Hvilken "ide" henviser du egentlig til her?
Den du har repetert de siste 3 sidene med poster om at Tesla bare konkurrerer om 2% av markedet.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 21:47 »
Det kan påpekes at store deler av Europa legger opp til forbud mot fossilbil salg. Det betyr i Europa i løpet av ca 2030 vil Tesla konkurrere om 100% av bilsalget. Alle Europeiske bilprodusenter må da skrive ned alle motorfabrikker og girkassefabrikker og en god del bilfabrikker til 0 kroner. Gitt at datoen på 2030 består betyr det at bilsalget av fossilbiler kommer til å ha en katastrofal gjensalgsverdi allerede i 2027 eller deromkring.
Demokratene foreslår utelukkende elbiler i USA i 2035, Kina snuser også på 2030 og har obligatorisk elbilandel for produsenter idag.

Fossilbilmarkedet for vanlige mennesker i den rike delen av verden forsvinner, muligens er det annerledes for Ferrari og slikt, men ikke veldig viktig når en ser på "bilmarkedet".

Ideen om 2% av markedet er tull. Det var 2% i Norge i begynnelsen også. Med Europeiske og Amerikanske og Kinesiske insentiver og tilhørende begrensninger på fossilbilsalget vil vi se en stor økning innen kort tid.

Se på hva 2 vinterdager med forbud mot dieselbil i Oslo gjorde med diesel nybilsalget i stor-Oslo.

12
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 14:35 »

Men du nevner ikke VW som...
Eller Ford som...
Eller Toyota som....

#whataboutism....  ;)
Det er ikke whataboutism å påpeke at andre har beviselige store feil på bilene når de tilbakekalles når vi diskuterer Tesla's større eller mindre mengder feil på bilene sammenlignet med andre produsenter.

Det kan også nevnes at JD Power testen er kjøpt av bilprodusentene, som gjør meg veldig mye mer skeptisk enn CR sine vurderinger generelt. Videre har JD Power av den grunn IKKE formelt gått ut med data for Tesla, det er bare noen journalister som har brukt en delrapport til å lage en sak om Tesla. Videre er JD Power testen basert på antall feil de første 90 dagene og IKKE alvorlighetsgrad. Så en bit med trim som sitter litt feil er en feil, en entertainmentsystem som må rebootes fordi det henger er en feil, en girkasse som dør er en feil eller bremser som ikke virker og må recalles er en feil. En kan jo spørre seg hva slags type Tesla har mye av og lite av.


13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 00:44 »
HåkonE:
Igjen kommer du med argumenter om historisk kurs. Jeg ser på faktisk kurs idag for VW. Du mener den er riktig for et selskap som er i god flyt? Jeg påpeker i gjennomgangen av elbilsalg så er VW en liten fisk i den store dammen. Den store fisken er Tesla i elbildammen. Porsche, kongen av alle konger på marginer sier at de taper penger på Taycan til nesten 2 mill i de neste 3-4 årene. Audi har en e-tron fabrikk som har en kapasitet på ihvertfall 100k,  antagelig mer siden de snakket innledningsvis om opptil mer enn 100k i årlig produksjon. Som de ser ut til å produsere rundt 50k for 2020. Du tror de har positive marginer på elbiler?
Marginene er det som bestemmer fremtidens inntjening. VW har 10 mill  med biler som genererer bøter som de må selge for å ikke gå overende idag. De har en parkeringsplass full av ID.3 som venter på en USB flash av en tekniker. Slikt er jo fantastisk for batteriet og bilen ellers. VW sier selv at knapt har skrevet en eneste linje med kode for sine biler og de tror at å doble antallet kodere skal løse problemet, når de har så mye teknisk gjeld at det er til å gråte av. For ikke å nevne faktisk gjeld der VW har nesten 300% markedsverdien til selskapet i gjeld, mot Tesla sin på under 10%.

Dette betyr naturligvis ikke at Tesla er en god stabil investering. Du skal ha god tid og tåle at verdien av kontoen din faller opp mot 75% for at du skal kunne sitte gjennom svingningene. Men ha i bakhodet at Musk har hatt en visjon for Tesla siden han kom inn og har fulgt den og som den lengstsittende CEO i en bilprodusent har det litt å si. Diess endret retning på VW når han kom inn for vel 5 år siden, nå ser han ut til å være på vei ut. Dermed snakker vi fort om ny retning igjen. Jeg ville aldri satt penger i VW hvis jeg hadde forventet fortjeneste. Det høres mye mer risikabelt ut. Og VW er tross alt en av de bilprodusentene som gjør det best for tiden.

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 22:56 »
For å bygge opp rundt det Øyvind sier.
E-tron salg i USA, et relativt stort marked for Q-serien til Audi.
Q4 19: 1829
Q1 20: 1711 (Q3-Q8 salg: 24 183)

Tesla Model Y: Q1 20 (finner bare 3 og Y slått sammen) 76 266 tipper kanskje 10% Model Y
Tesla Model X: Q1 20 (finner bare Y og X slått sammen) 12 230 tipper 50%/50% fordeling
Skal sies med 3 rader for voksne er Model X for stor for e-tron, og riktigere konkurrent er Model Y.

Det sier litt om hvilken produsent markedet foretrekker. Se tilsvarende på salg i Belgia og Tyskland så er ikke e-tron salg noe særlig å skryte av (den bygges i Belgia uten at det påvirker salget særlig i positiv retning.).

La oss nå se hva markedet mener om VW sine muligheter for å tjene gode penger framover.
Aksjekurs på VOW start 2011 var 115€ idag er den på 147.50€ så en  28% økning på drøye 9 år.
Aksjekurs på TSLA start 2011 var $26,6 idag er den på $982 så en en 3191% økning på de samme drøye 9 år.

Så kan vi alltids diskutere om TSLA burde vært $500, $750 eller $1000 idag. Men det er rimelig klart at markedet priser forventningene til framtidig fortjeneste markant høyere hos TSLA enn hos VOW. Skrotsalg av elbiler for VOW (med unntak av e-tron og Norge) kan være en grunn til det. Det at EU med VW sitt forsinkede salg av ID.3 kommer til å dra et sted mellom 0,5 milliard € til 3 millard € fra bunnlinja til VW i år i rene bøter ville gjort meg hvis jeg var aksjeeier i VOW relativt bekymret. Om ca 10 år kommer mest sannsynlig VW til å selge 0 bensin/diesel biler i Europa fordi det IKKE ER LOV. Det samme med Kina.

Det kan også påpekes at fordi Taycan har batteri prioritet i VW group så kommer de antagelig til å lage færre e-Tron i år enn Tesla lager Model X (evt X og S sammenlagt). Det er ikke tegn på en framtidsrettet produsent.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 00:20 »
Det var noen med stor aksjepost som sa de ville realisere noe på 1000$. Hvordan holder den planen? Må uansett gratulere med inngang på 30$, burde det være gode muligheter for å ta ut opprinnelig investering uten å redusere posisjonen så mye. (Kudos til Cobos m.fl)

Personlig har jeg misset ut en oppgang på over 400$ fordi jeg trodde det var en topp på 600$ på nyåret. Har blitt på gjerdet i et par mindre dipper, og sånn er det når nervene ikke duger.

Det blir nok flere svingninger i markedet.
Ja da har jeg solgt aksjene jeg har sittet på siden $22.69 og $22.00.




Altså alle de 10 stk jeg planla å selge :)

Har fortsatt godt over 90% igjen men tenkte det var greit med litt markering av mitt originale «fantasimål».

Men skal sies at jeg hadde 50k som skulle brukes til å kjøpe TSLA på corona billigsalg, og der er det blitt ukomfortabelt i bakenden av å bli sittende fast på gjerdet.

Sider: [1] 2 3 ... 73