Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gnilre

#21
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglading er på vei ut
fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere. De koster 250.000 kr stykket og er altfor dyre. Jeg kan ikke si at jeg ser noe til dette i Norge med utbyggingstakten til Fortum, Grønn Kontakt og muligens Arctic Roads. Eller tar jeg feil ?

Jeg tittet på en Mercedes B-klasse som bare har en feil, og det er manglende hurtiglader. 11kW lading blir litt for lite når jeg skal på lang tur; å vente 1,5-2,5 timer på en fullading orker ikke jeg, så da ble det heller en Kia Soul som bare bruker ca 30 minutter på å lade til litt over 80%.

De pratet om kundesegmentet som var jobb-pendlere. Men det er vel litt sneversynt av Mercedes. Jeg tror at B-klasse er en bil Mercedes har laget for California. Så håper jeg at de installerer bedre lademuligheter i neste modell når BEV har blitt et litt mer modent produkt, kanskje et litt større batteri også, for bilen er jo flott.
#22
Her kan alle som har tatt med Soulen på langtur og benyttet hurtigladere rapportere om turene sine. Siden denne bilen kan gå ganske langt, tenkte jeg vi kunne sette grensen til minimum 500 km.
#23
Ladeplasser og ladekabler / Valldal - Geiranger - Skjåk
mandag 27. juli 2015, klokken 23:11
For å kjøre fra Sunnmøre til østlandet har jeg tenkt at strekningen fra hurtigladeren i Valldal til hurtigladeren på Skjåk vil være den tryggeste, billigste og fineste veien. Strekningen er 111 km og vil bli kjørt i slutten av uka med en Kia Soul EV. Det er stigningene fra Geiranger opp på fjellet i over 1000 moh som er litt bekymringsfulle.

Jeg vet det er 32A uttak i Geiranger. Et par timer der gjør selvfølgelig turen helt uproblematisk, men jeg tenkte at jeg skulle klare meg med hurtiglading. Ihht jurassictest skal turen gå med 38% rest på batteriet uten lading i Geiranger, så selv om jeg stopper på 83% i Valldal, det er da bilen sier at den ikke vil ha mer DC, vil da turen gå greit. Men tør jeg det ?

For å kvitte meg med rekkeviddeangsten hadde det vært fint å vite om noen har tatt turen med andre kortrekkeviddebiler.
Og så ville jeg gjerne hatt en bruksanvisning på hvordan man skal lade fra 83% til 91% på en DC-lader. Bare å starte sekvensen på nytt er det noen som skriver, men hva betyr det ?
Og kanskje noen vet om egnede plasser for 10-16 A nødlading mellom Geiranger og Skjåk.

Lover å komme tilbake med resultatet fra turen hvis noen kan komme med gode innspill
#24
Kia Soul EV / Kjører Ål - Hol - Aurland
lørdag 18. juli 2015, klokken 07:05
Jeg skal kjøre fra Ål i neste uke hvor jeg planlegger å benytte hurtigladeren og lade opp til 83%. Deretter går turen over fjellovergangen Hol-Aurland. Jeg skal bare ned til Vassbygdi i Aurland, så hvis jeg kommer meg til toppen av Låvisberget er jeg reddet. Bilen vil bli rimelig tungt lastet og utstyrt med en stor takboks, så vekten på bilen inklusive passasjerer blir anslagsvis 2000 kg. Bare det å flytte bilen fra hurtigladeren på Ål 440 moh til Geiteryggtunnelen 1160 moh krever 4kWh eller 15% av batteriet. Hele strekningen er omlag 100 km, men det er bare 70 km til det høyeste punktet. Men det jo en del lange tunneller fra Østerbø mot Låvisberget som jeg absolutt ikke vil stå fast i.

Spørsmålene blir om noen har erfaring med Hol - Aurland med Soul ? Alternativene mine er å stå en ekstra time på Ål og bruke 32A ladingen for å lade til 100%. Eller å kjøre til Geilo i stedet og lade til 83% der, noe som vil gi meg mer på batteriet nede i Hol enn tilfellet hvis jeg kjører fra Ål.

Er forøvrig hurtigladerne på Ål og Geilo så mye i bruk at jeg må forvente å stå i ladekø der ?
#25
Kia Soul EV / Lakkrust
søndag 05. juli 2015, klokken 10:05
Skrekk og gru.
Vasket bilen i dag og oppdaget anslagsvis 100 flekker på begge sider av bilen størrelse 0,5 - 2,0 mm. Det er på dører og skjermer. For meg ser det ut som rust i lakken. Pollenflekker kan det ikke være. Bilen har nå vært i bruk 10 måneder og kjørt 10.000 km. Her i Drammen er det jo både snø og regn om vinteren og veiene saltes.

Jeg lurer jo på hva jeg bør gjøre. Hadde tenkt å levere bilen til polering uansett, så det kan jeg jo gjøre. Bilen har noe asfaltbelegg nede på sidene jeg gjerne ville fått bort. Eller burde jeg vise dette til forhandler først ? Eller spør jeg NAF om sånt først ?

Bilen har vel garanti som dekker rust i lakken ? Jeg vet jo at Kia hadde lakkproblemer med den grå bilen som førte til forsinkelser. Mulig det også gjelder min bil ?

#26
Kia Soul EV / Varsling når batteriet har mindre enn 25%.
torsdag 04. desember 2014, klokken 08:18
Når batteriet har mindre enn 25% blir man varslet med en dame som sier hvor lavt batteriet er og at man må finne en ladestasjon. Radioen går ned før den etterhvert fortsetter. I tillegg kommer en melding på skjermen som må kvitteres. Og dette gjentas minst for hver % batteriet minker. Dette er enormt irritrende for meg og egentlig en sikkerhetsrisiko i trafikken. Kan det slås av ? Evt reduseres til å gi melding på 20%, 10% og 5%.

For egen del klarer jeg å passe på å lade bilen selv til riktig tid  :)
#27
Elbilen i Samfunnet / Hvordan blir momsreglene på elbil ?
lørdag 01. november 2014, klokken 16:31
Hvordan tror dere moms blir innført på elbiler ? Elbiler har jo vært en formidabel suksess i Norge spesielt etter at Nissan Leaf ble lansert siden vi har så høye avgifter på fossilbiler. Med Tesla Model S ble grensene flyttet ytterligere noen hakk for hva en elbil kan være og med Tesla Model S P85D får man altså nå kjøpt noe tilnærmet en supersportsbil i Norge fra 683.000 kroner, men de fleste plusser på en del utstyr og får bilen til 800.000 kroner tenker jeg. Bensinbiler med tilsvarende akselerasjon (3,4 sekunder til 100 km/t) koster fort 2 mill kr. Jeg tenker at byråkratene i finansdepartementet klør etter å slå kloa i en del av pengene som går til elbiler og spesielt Teslaene, og de har vel fått enda mer vann på mølla etter at P85D ble lansert. Jeg regner med at også de som kjøper bilen stort sett er enige om at P85D ikke er spesielt miljøvennlig heller, det er jo for så vidt ingen biler.

Jeg vet ikke helt hva elbilforeningen mener, men jeg er av den oppfatning at moms på elbil bør innføres så fort som mulig, praktisk sett blir det fra 2016. Jeg håper at det kun blir full moms, men at man kan få et fratrekk i avgiftsgrunnlaget på noen titusen kroner, kanskje så mye som 30.000 kroner for å velge en nullutslippsbil for å premiere de som kjører uten utslipp spesielt i byene. Jeg tenker sånn at det er bedre om det blir kjøpt to e-Golfer eller tre Leafer fremfor en Tesla for å få redusert utslipp i byer og tettsteder og et slikt avgiftssystem vil føre til at vi fortsatt vil kunne få flere elbiler på veiene. Er det umulig for elbilforeningen å innta et annet synspunkt om at avgiftsfritaket må gjelde alle biler uavhengig av ytelser, pris og bruksområde ?
#28
Jobben min skal anlegge parkeringsplass for bedriften både innendørs og utendørs. Jeg regner med at det blir gjesteparkering, handicap-parkering, parkering for bedriftens vanlige biler og elbiler, for arbeidstagernes elbiler og vanlige fossilbiler.
Hvordan bør i så fall plassen organiseres ? Jeg tenkte å komme med noen innspill til bedriften, og har i utgangspunktet sett for meg at dette burde ordnes slik:
Nærmest inngangen bør det være plass for gjesteparkering, handicappede og bedriftens elbiler.
Lengst unna inngangen bør det være plass for de ansattes elbiler med max 16A lading.
Og så får de øvrige parkere i mellom. Jeg tenker at dette er en bedre måte å arrangere det på for å unngå at ladeplassene blir opptatt av elbiler som ikke lader og fossilbiler med sjåfører som ikke gidder å gå.

Det er sikkert noen her på forumet som har god erfaring med problemstillingen; jeg har bare hatt elbil i knapt 2 uker.
#29
Elbilen i Samfunnet / Betaling for Autopassbrikke
lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:38
Jeg solgte en fossilbil i juni med autopassbrikke fra Fjellinjen. I september kjøpte jeg ny elbil og jeg tenkte å bruke autopassbrikken fra fossilbilen i den nye elbilen. Pga oppdaterte brikker sendte de meg en ny autopassbrikke med en returkonvolutt for den gamle brikken. Alt greit så langt, men jeg fikk også en regning på 200kr som jeg ikke er like begeistret for. Jeg mener jo dette burde være gratis siden jeg hadde en brikke tidligere. Jeg har jo solgt og kjøpt bil før også og brukt den samme brikken i ny og gammel bil uten at det tilkom noen ekstraavgifter.

Er det noen som har erfaringer med dette ?
#30
Kia Soul EV / Setetrekk i baksetet
torsdag 25. september 2014, klokken 22:26
Vi har to små barn som skal sitte i barneseter i baksetet på Exclusive-modell med skinnseter. Det er kanskje varme der også. Kan man legge noe trekk i baksetet for å beskytte skinnet uten at dette ødelegger noe ? Vi har et slikt trekk i en annen biled stoffseter, så ser går det jo bra.

Etter lek i sandkassa er jeg ikke så veldig lysten på å plassere poden i det lyse baksetet  :'(
#31
DRIFTSBATTERI / Sliter topplading til 100 % på batteriet ?
søndag 21. september 2014, klokken 10:03
Regner med at det er en del bedrifter som kan ha det slik: Instruksen er at Leafen alltid skal være tilkoblet etter bruk slik at nestemann skal ha et toppladet batteri. Leafen står også tilkoblet over natten og over helgen. Mitt anslag går da ut på at batteriet er toppladet 80 % av tiden. Er det ikke nettopp toppladingen som sliter mest på batteriet ?

Selv tenker jeg å stille inn lading på maksimalt 80 % og ikke la den gå lengre ned enn 20 % når jeg får elbilen min om en drøy uke. Om jeg skal på langtur får jeg ta de siste 80 - 100 % rett før jeg skal på tur. Slik jeg har forstått det er det måten å få lengst mulig levetid på batteriet.
#32
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Apper for hurtiglading
mandag 15. september 2014, klokken 10:29
Jeg skal ut på testtur med et par forskjellige biler denne uken og har lastet ned goCharge for hurtiglading. Den går vel greit å bruke for hurtigladeren til grønnkontakt her i Drammen. Men jeg skulle gjerne hatt tilgang til hurtigladerne i Østfold, Ski og Akershus også - planlegger en tur gjennom Oslofjortunnelen. goCharge var vanvittig dyr: 220 kr/lading for disse. Er det andre jeg kan bruke ?

Trodde easypark støttet hurtiglading, har lastet ned appen, men leser ikke noe om lading der.

Takknemlig for raskt svar :-) Skal ut på tur i ettermiddag !
#33
Kia Soul EV / Lading av Kia Soul EV
søndag 06. juli 2014, klokken 12:58
I brosjyren til Kia står det at den har:

  • Innebygd 6,6 kW lader. Jeg regner med at det betyr 32A enfase 230V.

  • Hurtiglader inntil 100 kW. I praksis er det vel noen begrensninger slik at det blir 50 kW.
Men hvis du har et uttak med 10A sikring er det jo ikke mye hjelp i dette. Er det noen som vet hvordan ladekladden til Kia Soul EV er ? Det hadde jo vært veldig praktisk om det fulgte med en kladd som var omstillbar 6A - 10A - 16A - 32A, men det er det vel ikke ? Men kanskje 10A alternativ 16A ?

Jeg prøvde en Leaf en gang og der fulgte det med en 16A lader som tok 10A sikringene jeg har hjemme. Så hvis jeg får 16A, alternativt 10A er jeg i grunnen fornøyd.
#34
Plugg-inn hybrider / VW Passat plug-in hybrid
torsdag 03. juli 2014, klokken 18:58
Det står i artikkelen at Passat kommer både som stasjonsvogn og sedan og at den blir presentert på Paris motor-show i oktober. Tipper at plug-in hybriden kommer til slutt, men at den kan leveres litt ut i 2015. Da er det bare for myndighetene å gjøre slike biler litt mer gunstige i innkjøp, så skal jeg avslutte drømmen om en Tesla Model X og gå for en Passat stasjonsvogn i stedet :)

http://www.myelectriccarforums.com/2015-volkswagen-passat-plug-in-hybrid-will-have-31-electric-miles/
#35
Elbiler i media / Elbiler suger strøm
torsdag 19. juni 2014, klokken 12:53
Hvem er det som presterer å lage en sånn artikkel basert på så mye sprøyt:
http://www.nrk.no/sorlandet/skal-spare-med-planlagte-stromkutt-1.11785352

Har hørt tidligere at om hele den norske bilparken var 100 % elektrisk hadde det betydd 6% av den norske vannkraftproduksjonen. Slik det er nå går anslagsvis 0,1 - 0,15% til elbiler så det faller på sin egen urimelighet det som står i artikkelen. Om bileierne kun ladet om natten hadde det vært et fantastisk bra tiltak for å sørge for mer innenlandsk forbruk av vannkraften uten å belaste strømnettet.

Strømnettet i Norge er heller ikke sprengt selv om det er behov for opprusting og bedring av kapasiteten og leveringssikkerheten mange steder, spesielt for Statnett.
#36
Jeg lurer på å kjøpe en elbil, og har i dag sett på en Kia Soul, riktignok i diesel-utgave. Men Soul EV skal ble en likedan bil.
Hittil har elbilene enten vært for dyre: Tesla og til dels BMW i3.
For små: e-Up og trillinger.
For stygge: Leaf.
For kort rekkevidde: Alle, bortsett fra Tesla.
For dårlige lademuligheter: Renault Zoe, Ford Focus og Mercedes B som kommer neste år.

De som er aktuelle nå er da e-Golf og Kia Soul EV og jeg lurer på om ikke Kiaen gruser Golf på de fleste områdene bortsett fra:

  • e-Golfen har CCS lademuligheter som jeg antar på lang sikt er bedre enn Chademo på Soul.
  • Ladeporten er foran på Soul som kan være noe herk på kalde vinterdager med snø og is.
  • e-Golf har større bagasjerom.
  • e-Golf er litt større.

Kiaen i Exclusive-utgaven har varmepumpe, oppvarmede bakseter, parkeringssensor, skinninteriør.
I standard-utgaven har den oppvarmet ratt, oppvarmede forseter, ryggekamera og ellers ganske bra utstyrsliste.

Hvis man kan synes at Soul har et mer morsomt utseende enn Golf og kan leve med at Kia er et "kjipere" merke er det vel liten tvil om hva man bør velge siden Soul EV er anslagsvis 50.000 kroner billigere enn e-Golf for tilsvarende utstyr ? Eller er det andre synspunkter ? Er det noe Kia Soul EV mangler som jeg ikke har klart å avsløre ?
#37
Jeg har et barn på 4 år som jeg henter i barnehagen etter jobb. Jobb og barnehage er ved siden av hverandre og ca 2 km hjemmefra. Hittil har jeg stort sett brukt fossilbil hele året, med spesielt dårlig samvittighet i sommerhalvåret, men i dag tok jeg tråsykkelen og hadde barnet i sete på bagasjebrettet. Det ble veldig slitsomt siden det er bratte bakker og en høydeforskjell på 100 meter på vei hjem. Elsykkel må være tingen tenkte jeg.

Er det noen elsykler som takler frakt av barn i sete på bagasjebrettet ? I utgangspunktet har jeg ikke lyst på tilhenger til sykkelen.
#38
Kjøpe elbil? / 40kWh batteri i elbiler
mandag 17. februar 2014, klokken 22:24
I denne linken står det noe om at 40kWh batterier vil komme, og da med 250 km reell rekkevidde:

http://elbil.no/elbiler/1218-spar-at-2014-blir-elbilens-ar

Er dette noe som er tatt ut av løse luften eller er det noen biler som planlegges med slike batterier ? Mercedes B var påtenkt et 36kWh batteri, men det er redusert til ca 27kWh. Håper selvfølgelig at det er riktig, og at artikkelforfatteren ikke sikter til Tesla E som ligger litt for langt frem i tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA