Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gnilre

#1
ID.4 / Teslabjørn tester ID4.
søndag 28. mars 2021, klokken 13:18
Teslabjørn har fått låne en ID4 hele påsken og er i palmehelgen på tur til polarsirkelen. Det er direkteoverføring fra bilen på youtube. Han liker jo bilen, men har nevnt at infotainmentsystemet ikke er helt ferdig oppdatert.
Fint om noen kan oppdatere posten med nyttige ting han finner ut. Ser litt på jeg også, men blir litt slitsomt i lengden :o
Spesielt interessert i hvor mange timer han brukte Oslo-Polarsirkelen sammenlignet med andre biler.
#2
Løsning funnet :)
#3
Mercedes EQC er litt mindre og litt billigere og kommer med mer standard utstyr enn Audi e-tron. Siden jeg sterkt vurderer å skrive kontrakt på Mercedesen er det fint om noen med mye kunnskap om saken kan diskutere disse to bilene mot hverandre  :)
#4
Andre Elbiler / Ssangyong Korando
søndag 10. mars 2019, klokken 20:21
Dette skal bli en Kia e-Niro konkurrent neste å:
https://www.dinside.no/motor/denne-ukjente-elbilen-kan-bli-en-bestselger-i-norge-neste-ar/70850571

Skal tro om det også blir en ekte SUV med 4-hjulsdrift ?
#5
Audi e-tron / Kommer Audi Q5 EV ?
onsdag 17. januar 2018, klokken 16:38
Jeg har lest at Audi planlegger flere batterielektriske biler enn kun Audi E-tron Quattro som kommer i år.
Ihht til denne litt gamle artikkelen tenker Audi på å elektrifisere Q5:
https://electrek.co/2016/06/17/audi-electric-q5-tesla-production-director/

For egen del har jeg vel innsett at E-tron Quattro som kommer i år blir for dyr for meg, men en slik litt mindre batterielektrisk bil, fortrinnsvis med 4-hjulsdrift muligens ligger innenfor hva jeg har råd til. Noen som vet mer om dette prosjektet ?
#6
Trine Skei Grande lover at elbilfordelene skal bestå ut denne perioden lover hun under presentasjon av Jeløya-plattformen for ny regjering. Det betyr vel i praksis minst ut 2021. Skikkelig gladnyhet på en søndag ettermiddag  :+1:
#7
Jeg vurderer salg av min Ampera-e.
Som det står i annonsen kan det også følge med takstativ og en takboks stor nok til langrennski. Det eneste bilen mangler er vinterdekk, men det fås hos Megahjul til 9 - 12.000. Annonsen ligger her:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107337388
#8
Håper at det ikke blir så mange innlegg her om motstand mot Arctic Roads, jeg har bare tenkt å presentere et problem med laderen på Vestby.

Jeg har hatt et månedsabonnement hos Arctic Roads og har benyttet laderne på Lillehammer, Dombås og Bjorli. Ser ut som om laderne på Hjerkinn, Lom og Aurland er av samme type som de på Bjorli og Dombås, så det ville vel gått bra der også. Men de to gamle laderne på Vestby ville ikke kommunisere med min Ampera-e i går, til tross for ca 5 forsøk og to samtaler med servicetelefonen hos Arctic Roads. Antagelig forstår ikke ARladeren Ampera-e. Laderen stod ihvertfall og ventet på kommunikasjon med bilen min, men avsluttet etter omlag 1-2 minutter. Den tredje laderen på Vestby er en nyere type som leverer 100kW og virker muligens på årskort eller brikke, men det er jeg usikker på. Det endte med at jeg ladet hos Grønn Kontakt som har to ladere cirka 50 meter unna Arctic Roads.

Da jeg snakket med Arctic Roads i mai sa de at de ville trekke tilbake muligheten til månedsabonnement til 399 kr, så for min del har jeg antagelig ladet hos AR for siste gang.

Så advarselen er at dersom laderen på Vestby er viktig for deg med Ampera-e, så er neppe Arctic Road sitt abonnement lurt å kjøpe.
#9
Jeg ser at Grønn Kontakt har fått inn to ladere i Sogndal på appen. Noen som har erfaringer rundt å lade her ? Jeg tenker på stabilitet, spisesteder i nærheten osv. Perfekt plassering for meg, midt i Norge, og fint hvis jeg skal hjemmefra (Drammen) til Nordvestlandet.
#10
Jeg skal kjøpe en elbil med grei rekkevidde snart og drar nesten umiddelbart ut på langtur og kommer til å passere mange bommer. Registreringsnummeret får jeg dagen før jeg får bilen, og først da kan jeg bestille autopassbrikke. Vegfinans for Vestfold E18 sier at jeg ikke får brikken før etter 7-10 dager så da blir det langtur og mange kostbare bompasseringer uten brikke hvis ikke et av disse løsningsforslagene hjelper:

1. Jeg blir ikke fakturert selv med manglende brikke fordi det blir oppdaget at jeg har EK-skilter på bilen.
2. Jeg kan bestille hos et annet bomselskap med 2-3 dagers leveringstid for bombrikker.
3. Jeg kan hente bombrikken fra dieselbilen vår og sette den over i elbilen og fortelle bomselskapet at jeg har gjort det. Og så bestiller jeg en ny bombrikke for dieselbilen.

Er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre ? Ser ut som det kan bli 700 - 1000 kr i bompenger, så selv om jeg gladelig burde betalt dette for alle de nye fine veiene vi får i dette landet, vil jeg jo helst slippe den ekstrakostnaden.
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Varmepumpe ?
fredag 09. september 2016, klokken 18:48
Jeg tror ikke Opel Ampera-e blir levert med varmepumpe og at det heller ikke blir et tilvalg. Årsaken vil etter mitt syn være at batteri nå har blitt så billig at det er bedre å øke batteristørrelsen enn å bruke kostnadene på varmepumpe. For norske forhold er det helt klart en ulempe. Jeg har kjørt en Kia Soul EV et par år med varmepumpe og det ga et oppvarmingssystem som slo enhver ICE-bil jeg har hatt.

Hvis noen har opplysninger om at Ampera-e blir levert med varmepumpe; vennligst post det her  :)
#12
Kia Soul EV / Sletting av adresser i Navigasjonssystemet
tirsdag 09. august 2016, klokken 13:29
I navigasjonssystemet i bilen har jeg lagt inn mange adresser som hurtigladere og diverse steder som jeg ofte kjører til. En del av disse stedene er nå ikke lenger aktuelle. Er det noen som vet hvordan man kan slette dem ?
#13
Håper noe av det samme kan skje i Europa da, at Volkswagen blir pålagt å bygge ut et kraftig ladenettverk. 16-17 milliarder norske kroner burde holde til en del hurtigladere  :)

http://www.greencarreports.com/news/1104820_how-to-use-2-billion-vw-diesel-fine-for-electric-car-charging-advocate-offers-advice
#14
Elbilen i Samfunnet / Regler for kommunale parkeringsplasser
søndag 29. mai 2016, klokken 12:37
Dersom man står på en kommunal parkeringsplass med 3 timer parkeringstid med sin elbil stiller man inn parkeringsuret og slipper å betale avgift.
Men dersom man etter 3 timer ønsker å stå lengre, hva skal man da gjøre ?
1. Gå ut i bilen og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
2. Flytte bilen litt innenfor parkeringsområdet for at ventilene til dekkene skal flytte seg flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
3. Snu bilen 180 grader og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?
4. Flytte bilen til en annen parkeringsplass i det samme området og flytte parkeringsuret 3 timer frem ?

Når jeg har det behovet benytter jeg meg av alternativ 4, men veldig fint om noen kan opplyse meg om det holder med en av de andre alternativene :-)
#15
Andre Elbiler / Hyundai SUV med 320 km rekkevidde i 2018
onsdag 27. april 2016, klokken 20:18
http://www.greencarreports.com/news/1103612_hyundai-to-launch-all-electric-suv-in-2018-with-200-mile-range

Dette høres jo ut som en innertier for norske bilister. Kanskje slipper vi avgifter på den også ?
#16
Jeg skal fra Drammen til Norefjell med en Kia Soul i morgen og tviler på om jeg kommer meg opp på fjellet uten å lade underveis. Nå er både hurigladeren på Kiwi Åmot og Noresund ute av drift fordi de skal skiftes ut med nye. Jeg lure da på om det er 22kW lademulighet de to stedene i tillegg til hirtigladerne. I så fall kan jeg jo stoppe en drøy halvtime og lade med 32A (7 kW) for å være sikker på å komme frem.

Jeg må kjøre ca 100 km i morgen med 800 meter stigning. Det er kanskje i overkant mye med vinterdekk og potensielt regnvær.
#17
Det diskuteres på Tesla-forumet at det er kø ved hurtigladere på utfartsdager. Er det virkelig det ?

Jeg kjørte nå i påsken på lørdag 19.mars til Trysil og hurtigladet en Soul med Chademo ved dobbeltladeren på McDonalds på Gardermoen ved 11-tiden. Det stod en og ladet der, som akkurat var ferdig da vi kom. Andre var ikke innom de 20 minuttene vi trengte. Bollestopp på Espa uten lading: der stod det en og koblet seg til dobbeltladeren da jeg tittet innom. Hurtiglading igjen i Elverum på enkeltladeren hos Grønn kontakt uten å se andre elbiler. Var forøvrig saktegående kø inn til Elverum.

Kjørte forøvrig Ålesund - Drammen siste dag i fellesferien i fjor sommer i tett trafikk. 5 hurtigladinger og 10 minutt ladekø på siste ladestedet.

Virker på meg som om ladekøfrykten er større enn ladekøene på hurtigladerne.
#18
Lading i Sverige og Danmark / Elbillading i Sälen
søndag 20. mars 2016, klokken 18:10
Vi er i Trysil i påsken og tenkte å ta en dagstur til Sälen for å kjøre litt slalåm der også. På ladekart ser jeg at det er noen ladeplasser ved skisentrene, men mange er det ikke. Tandådalen og Hundfjellet har to plasser hver ser du ut til. Er det noen sjanse for at vi får plass der nå i påsken ?

Vi kjører en Soul EV som antagelig klarer dette t/r uten lading, men for å være sikker hadde det jo vært greit å få noe påfyll underveis.
#19
Kia Soul EV / Redusert batterikapasitet
fredag 05. februar 2016, klokken 18:21
Jeg har hatt Kia Soul EV siden september 2014 og kjørt litt over 19.000 km, men har ennå ikke sett at batterikapasiteten på bilen har blitt svekket. På Leaf ser de jo det ved at det forsvinner noen "streker" på batteriindikatoren på dashbordet. Har noen opplevd at strekene på Soul EV har forsvunnet ?

Det er svært sjelden jeg lader til 100 %, tipper jeg har gjort det 10-15 ganger. I forrige uke gjorde jeg det, og da gikk den opp til 100%. Tenkte kanskje at redusert batterikapasitet gir seg utslag i at man bare kan lade til 99% osv etterhvert. Noen som vet om dette kan skje ?
#20
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglader Gol Auto
onsdag 30. desember 2015, klokken 12:11
Hos Fortum står det at det nå er betalingsløsning på Chademo-laderen på Gol Auto. På hurtigladekartet står det at den er gratis så lenge den er ledig. Regner med at Fortum har rett ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA