Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#346
Elbilen i Samfunnet / Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 11:55
Det er ganske mange etter hvert som tror elbilen er fremtidens erstatter for biler med forbrenningsmotor. Spesielt her i Norge.

At overgangen til elbil her i annerledes landet Norge har gått raskt er ikke rart med all den dopingen staten har gitt i mange år nå. At situasjonen ikke på langt nær er den samme ellers i verden overrasker ingen som har reist litt.

I det siste har det kommet flere rapporter forskere rundt problemet med tilgangen til viktige mineraler og sjeldne metaller som i stor grad produksjonen av elbiler og grønne strømkilder som vindkraft krever. Sist ute er en britisk ekspertgruppe som på onsdag sendte inn et brev med en advarsel til det britiske parlamentet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark

For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Ettersom det i Storbritania kun er rundt 40 millioner biler, og hvis vi går ut ifra at de engelske forskerne har rett så skal man slite bare med å erstatte EU's rundt 300 millioner biler for å si det forsiktig.

Det vil selvsagt være muligheter for å redusere behovet for mineraler og sjeldne jordmetaller til en vis grad, men garantert ikke ned til null. Og så har vi overgangen til grønn strøm som faktisk er avhengige av de samme stoffene. Det er med andre ord noe som ikke går opp.
#347
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
lørdag 08. juni 2019, klokken 13:19
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juni 2019, klokken 07:25
Sitat fra: TM på fredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge.
Det er ikke subsidier til elbiler i Norge. De har bare ikke MVA eller andre avgifter. Derfor er det riktig å snakke om å begynne å skattelegge de.
At du i 2019 påstår at man ikke kan si at elbiler i Norge er subsidierte er ganske godt gjort.
Dette brukes av både myndigheter, foreninger og media. Som f.eks i EØS saken elbiler i Norge - Men når elbilene nå i økende grad konkurrerer med konvensjonelle biler, spør ESA om staten bruker mer penger enn nødvendig på å subsidiere elbiler. Dette var tidligere i høst tema da ESA møtte Finansdepartementet.
#348
Elbiler i media / Sv: Audi fersket med "ladejuks"
lørdag 18. mai 2019, klokken 18:25
Det er vel litt drøyt å legge denne på Audi sentralt når det er en lokal USA "manager" som står bak.
Det er nesten "fake news" når de i artikkelen sier "Matthew Mostafaei, Audi's manager for e-tron"
Han er "Audi's manager for e-tron and connected vehicles in the US", og ingenting annet.

Men selvsagt idiotisk gjort av vedkommende.
#349
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 18. mai 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Geirr på lørdag 18. mai 2019, klokken 00:13
Sitat fra: bmw2002 på fredag 17. mai 2019, klokken 22:48
Aksjen ned på 211 i dag.  Henger nok sammen med at Elon innfører kraftige kostnadskutt.

https://electrek.co/2019/05/16/tesla-hardcore-cost-cutting-elon-musk/


Ja, den e-mailen oser av desperasjon. Musks tryllestøv er i ferd med å miste effekten. Selskapet er i ferd med å reprises i samsvar med hvordan andre 'vekstselskaperˋ prises..
Ja, ser ut som det neste året blir spennende for Tesla.

Et lekket, internt notat skal ifølge Marketwatch ha slått fast at selskapet kan gå tom for likvider i løpet av de neste 10 månedene, til tross for at selskapet fikk 920 millioner dollar i et konvertibelt lån i mars. Takket være lånet gikk selskapet ut av 1. kvartal med 2,2 milliarder dollar i likvider, som var 1,5 milliarder mindre enn ved utgangen av 2018.
#350
Elbiler i media / Sv: Ikke rare elbilsatsingen fra VW
torsdag 16. mai 2019, klokken 17:46
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 16. mai 2019, klokken 13:26
Sitat fra: xyzzy på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. mai 2019, klokken 20:01
I forbindelse med den skandaløse presentasjonen av ID kan vi lese at VW slal produsere 10 millioner elbiler de kommende 10 årene. Det er mindre enn 10% av antallet fossilbiler de produserte i 2018.

Ikke særlig imponerende. Tysk bilindustri klamrer seg altså fortsatt til forurensende kjøretøyer.

VW produserte ca 11 millioner biler i 2018, ikke 100 millioner. Så om de i løpet av perioden skal opp på 10 millioner blir det nok en ganske kraftig opptrapping i løpet av perioden - de regner nok ikke med 1 million/år over hele perioden, men en gradvis stigning.

Du har helt rett. Skjønner ikke nå helt hvordan jeg tenkte. Synes likevel ikke 10 millioner elbiler i løpet av en 10 årsperiode vitner om en stor omlegging når de produserte 11 millioner fossilbiler på ett år.
Hvis du tok deg en tur rundt i verden med unntak av Europa og Nord-Amerika så hadde du nok forstått litt mer av dette.
#351
EQC / Sv: Pris på EQC offentliggjort
tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:56
Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:51
Ingen grunn til å fra til Sverige for å handle -

I höst levereras de första exemplaren av Mercedes EQC i Sverige. Priset för EQC 400 4MATIC börjar på 798.900 kronor.

http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-kostar-mercedes-elbil-eqc

Både bilen og utstyret må være bra priset her hjemme.
798.900/1,19 (fradrag mva)= 671.344,-

671.344x0,91 (valutaforskjell)= 610.923,-

Ja, god tur til Sverige....
#352
EQC / Sv: Pris på EQC offentliggjort
tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:51
Ingen grunn til å fra til Sverige for å handle -

I höst levereras de första exemplaren av Mercedes EQC i Sverige. Priset för EQC 400 4MATIC börjar på 798.900 kronor.

http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-kostar-mercedes-elbil-eqc

Både bilen og utstyret må være bra priset her hjemme.
#353
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
søndag 28. april 2019, klokken 15:33
Sitat fra: magnetic på lørdag 27. april 2019, klokken 21:22
Gjensidige: Tesla-eiere har betalt for lav premie   https://www.nettavisen.no/okonomi/gjensidige-tesla-eiere-har-betalt-for-lav-premie/3423676547.html

tror ikke tesla folk kolliderer mer en normalt

Hva du tror er ikke av så stor interesse for selskapene som skal prise forsikring. De bruke tall og statistikk. Og i følge denne artikkelen kommer Tesla dårlig ut.

I motsatt ende av skalaen finner vi Kia og Tesla som er de elbilene som klart skiller seg negativt ut med høyere skadehyppighet enn øvrige merker.
https://www.tv2.no/broom/10535580/
#354
Elbiler i media / Sv: Gjensidige: Dyrere forsikring på elbil
søndag 28. april 2019, klokken 11:39
Høres ut som flere selskaper vil måtte sette opp premien for elbiler fremover.

Mer enn én av tre elbileiere meldte skade i fjor.

– I 2018 hadde elbiler og hybrider gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Mer enn én av tre elbileiere meldte skade på bilen sin i 2018, mens om lag én av fire eiere av bensin- og dieselbiler biler gjorde det samme.  Eksempelvis registrerte Fremtind i 2018 skader på nesten halvparten av elbilene vi har forsikret i Oslo.

– De franske merkene som Renault, Peugeot og Citroen skiller seg positivt ut, og har skadehyppighet på nivå med fossilbilene.
I motsatt ende av skalaen finner vi Kia og Tesla som er de elbilene som klart skiller seg negativt ut med høyere skadehyppighet enn øvrige merker.

https://www.tv2.no/broom/10535580/
#355
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla er verre enn Dieselbiler
tirsdag 23. april 2019, klokken 19:49
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 19:21
OLJEFORBRUK

Har du problemer med synet ettersom du bruker så stor font?
Ja, var litt rask, men litt bedre søk gjorde utslaget. 50% ser ut til å stemme bra for 2017.
https://www.statista.com/statistics/307194/top-oil-consuming-sectors-worldwide/
#356
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla er verre enn Dieselbiler
tirsdag 23. april 2019, klokken 18:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2019, klokken 16:21
Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:27Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.
Absolutt ikke tilfelle når det gjelder CO2 og oljeforbruk. Veitransport står for noe sånt som 50-60% av verdens oljeforbruk, der skipsfart står for noe sånt som 7%.
Kan du vise hvor du har 50-60% fra, for det stemmer overhodet ikke med hva jeg finner.
The Energy Information Administration has released data showing that the transportation of people and goods accounts for about 25 percent of all energy consumption in the world and that passenger transportation, in particular light-duty vehicles, accounts for most transportation energy consumption. Light-duty vehicles alone consume more than all freight modes of transportation, such as heavy trucks, marine and rail.
https://www.maritime-executive.com/article/transport-uses-25-percent-of-world-energy
#357
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 23. april 2019, klokken 17:37
Hissig batteri i en Tesla Model S i et parkeringsanlegg i Shanghai. Video viser at gass strømmer ut av batteriet, og alt går i lufta. Tesla skal ha startet undersøkelser rundt episoden.

https://itavisen.no/2019/04/23/model-s-eksplosjon-gar-viralt-tesla-har-satt-i-gang-undersokelser/
#358
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
fredag 19. april 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. april 2019, klokken 12:05
Nå også på norsk: https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Fra artikkelen: "De viser til at batteriet i Teslaen krever utvinning og prosessering av stoff som litium, kobolt og mangan, noe som krever store utslipp av CO2."

Batteriet til Model 3 inneholder ikke mangan, så det sier kanskje noe om kvaliteten på studien.
Kanskje du skal lese rapporten for du sier så mye mer?
#359
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 18. april 2019, klokken 19:03
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 18. april 2019, klokken 17:25
Tøff type
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJvpWQ/politiet-billist-slo-til-annen-foerer-gjentatte-ganger-etter-kollisjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 18. april 2019, klokken 17:23
Trøtt type
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP3RwA/mann-sovnet-bak-rattet-havnet-langt-ut-paa-jorde

Her tror jeg vi bør vente til vi ser hvilken vinkling de øvrige media har til disse historiene før vi tar noe fra VG som god fisk ;)
Vel, nå er det vel politiet som er kilde i begge sakene så det er vel ikke så mye å lure på.
At noen sovner bak rattet er ikke noe nytt, og at det finnes endel sjåfører som tror de eier veien er heller ikke noe nytt.
#360
TAYCAN / Sv: Rykter og fakta om Mission E
onsdag 17. april 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Siggen på onsdag 17. april 2019, klokken 08:53
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 27. mars 2019, klokken 11:03
Er det bekreftet noe ift 4 eller 5 seter?

Kom vel epost i går med at det blir 4+1 seter
Og kan du enkelt forklare hva 4+1 seter i en bil betyr. Har hørt om 2+2, men aldri 4+1.
En mulighet er 4 seter + barnesete?
Et søk på nettet ble svaret - Porsche describes the Taycan's seating as four-plus-one, meaning that its cabin is designed for four, but for short rides, a fifth person can squeeze onto the narrow perch between the two rear seats.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA