Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#331
Model 3 / Sv: Fartdumper boligfelt
søndag 11. august 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 13:36
Observerer f.eks. at flere andre biler må kjøre forsiktigere over fartsdumpene for å unngå å slå nedi.
Hvordan observerer du dette? At de senker farten mer betyr ikke at de hadde slått nedi selv om de hadde holdt en høyere fart. Noen er bare mer forsiktige enn andre.
#332
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
søndag 11. august 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Orbit på fredag 09. august 2019, klokken 22:23
Mest sannsynlig Rimac, Porsche har allerede kjøpt seg inn med 10%.
https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-rimac-automobili-development-partnership-technology-sports-car-company-zagreb-croatia-electromobility-geneva-motor-show-electric-hypercar-c-two-15697.html
Det tviler jeg på hvis dette som står i artikkelen hos "fullycharged" stemmer:

It is rumoured the motors have been specially developed with an Italian company to feature rectangular thick 'hairpin' style windings rather than thin round wire windings, similar to that in the 919 Hybrid Le Man car. This enables Porsche to package copper wires within the solenoid coil more tightly to make the motors smaller and more resilient to hard current/heat punishment.

Altså et firma i Italia og ikke på Balkan.
#333
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pris for å reparere aircondition?
onsdag 07. august 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Croft på onsdag 07. august 2019, klokken 20:01
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Skal du også tjene det samme som arbeidere i "utlandet"?
#334
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
lørdag 03. august 2019, klokken 09:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 02. august 2019, klokken 18:11
Sitat fra: automat på fredag 02. august 2019, klokken 16:13
Tankbiler med fossildrivstoff skaper veikaos:
https://www.nrk.no/hordaland/mellom-40-og-60-tankbiler-skaper-kaos-pa-skoleveien-hver-dag-1.14644372

Nok et argument for å kjøre elektrisk.
Det er sant. Du ser aldri en tankbil med strøm
Nei, men du ser noe annet som heller ikke alle liker....
Monstermaster - kraftledninger som i Hardanger.
https://no.wikipedia.org/wiki/Kraftledningen_i_Hardanger.

Så ser egentlig den store forskjellen.
#335
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
søndag 21. juli 2019, klokken 12:06
Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. juli 2019, klokken 01:59
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Ja, de kommer ikke med 350kW fra lansering, men det skal være på plass i 2021.
#336
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
søndag 21. juli 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Kiefer på lørdag 20. juli 2019, klokken 14:01
Vi er netop kommet hjem efter en tur i Playmobil Funpark i det sydtyske. Her kunne man købe en Playmobiludgave af en Mission E / Taycan.

Selvfølgelig skulle datteren på 7 have sådan en, hun er helt vildt med bilen, og mener hendes er bedre end farens Tesla Model S, for hun kan nemlig dreje hjulene med hendes mobiltelefon, hvilken Teslaen jo ikke kan når man styrer via mobilen :)

Pakken er inklusiv ladestander ;)

/Martin
Er vel denne? https://www.porsche.com/netherlands/nl/social-media/?categories=&types=&tags=#!/id:628570/mission-playmobil-th/
#337
Tesla / Sv: Tesla vil ikke utlevere servicehistorikk
fredag 12. juli 2019, klokken 20:22
Sitat fra: kristoffer på fredag 12. juli 2019, klokken 18:16
Hentet en preowned model X forrige uke.
Gått 29.000km, 2016 modell reg i desember.

Når jeg etterspør hva som er servicehistorikk på bilen, får jeg et noe spesielt svar fra Tesla:
Tidligere servicehistorikk er en avtale mellom Tesla og den eier av bilen i tidsrommet hvor eventuelle reklamasjoner, eller reperasjoner var aktuelle.
Dette høres helt vilt ut, men du kan kanskje prøve deg med at du ikke etterspør informasjon om reklamasjoner og reperasjon - du etterspør om spesifisert service er utført på bilen.
Hvis ikke de vil utlevere dette så kan du vel velge å levere bilen igjen.
#338
Elbiler i media / Sv: Dyrere forsikring
torsdag 11. juli 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Gardin på torsdag 11. juli 2019, klokken 17:04
Jeg ville gjerne sett at forsikringsselskapene gikk ut med en analyse som underbygger hvorfor elbiler har mye flere og dyrere forsikringsskader. Hadde vi vist årsaken kunne kanskje til og med noe blitt gjort for å forbedre situasjonen? Men når forskringsbransjen bare kommer med løse påstander uten faktasjekking, blir det ikke så interresant som nyhetssak.
Etter å ha lest ditt lange innlegg så lurer jeg litt på hvor lenge du har hatt bil. Det er da ingen nyhet at raske biler og biler med stor motor koster mer å forsikre enn enkle og trege biler. Slik har det vært i alle år.

Og selvsagt sitter forsikringsselskapene  på statistikk for dette. Det er jo det de lever av, men ettersom det er flere om samme markedet så er det bare overskriftene som når media. Uansett så reguleres dette av markedet, og slik har det vært lenge.
#339
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler krasjer mer enn andre biler
onsdag 10. juli 2019, klokken 10:25
Forsikringsselskap mer enn dobler forsikringsprisene på elbiler, som har en skadefrekvens som er nesten 50 prosent høyere enn fossilbiler.

I tillegg er skadene rundt 35 prosent dyrere å reparere enn på fossilbiler.

Så det er bare å sette seg ned når neste faktura på forsikringen dukker opp.  :+1:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/07/10/195593023/dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler
#340
Alt det andre / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
lørdag 15. juni 2019, klokken 17:33
Her var det mye kraftige meninger rundt farene ved hydrogen.

Det er ikke kjent at det har vært ulykker med hydrogendrevne kjøretøyer, men det har vært ulykker med anlegg som fremstiller og lagrer hydrogen. I Kirusha i Japan tok det fyr i en PEM-elektrolysør for ti år siden.

I USA tok det fyr i en gaffeltruck under fylling av hydrogen for noen år siden. Det er ikke så mye når det er rundt 20.000 hydrogendrevne gaffeltrucker i bruk i landet.

Og nå sist ved anlegget i Sandvika. Med andre ord ikke mye å slå i bordet med.
Det er langt farligere å kjøre en Tesla S/X, for der har faktisk flere personer omkommet grunnet brann i batteriet.
#341
Model 3 / Sv: Ny Tesla med gamle vegkart
torsdag 13. juni 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 13. juni 2019, klokken 20:34
Softwarepatenter gjelder ikkje i Norge; så me burde fått det ASAP.
Kan du forklare hva du mener med at softwarepatenter ikke gjelder i Norge, og kom gjerne med linker som dokumenterer dette.

Fra patentstyret:
Et dataprogram i seg selv kan oppnå beskyttelse etter «Lov om opphavsrett til åndsverk m.v» (lenke til Lovdata).
https://www.patentstyret.no/tjenester/patent/programvare-og-apper/
#342
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 20:29
Sitat fra: Amoss på mandag 10. juni 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Jalla på mandag 10. juni 2019, klokken 18:03
Er det så vanskelig å lese en ganske kort artikkel før man kaster seg over tastaturet? Det står klart og tydelig - Utregningen tar utgangspunkt i et scenario der alle biler som selges er ladbare i 2035, mens hele den fossile bilparken fases ut innen 2050.

Jeg ser det står det ja, men det fremkommer ikke hvordan det er tatt hensyn til i tallene du og jeg siterte og snakket om.

Mener de at elektrifiseringen av bilparken i Storbritannia trenger "over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber" pr. år frem til 2050?  Eller mener de at "hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber" gjelder fra og med nå og frem til 2050?

Ingen ting av dette fremkommer av artikkelen.  Derfor står jeg fortsatt på at det med "hele verdens produksjon" menes "pr. år". Og da er det rimelig irrelevant at "Utregningen tar utgangspunkt i et scenario der alle biler som selges er ladbare i 2035, mens hele den fossile bilparken fases ut innen 2050" siden det ikke fremkommer hvordan de har tatt dette utgangspunktet.

Men klart, kan være at rapporten som artikkelen baseres på er litt mer detaljert og nyansert, men det som sto i artikkelen du viste til henger bare rett og slett ikke på greip. Merk at ingen her i tråden (som jeg vet om) har kritisert rapporten eller forskerne, men det som fremkommer i artikkelen.  Påstår ikke at jeg vet noe mer enn forskerne, men tydeligvis mer enn journalisten som skrev om det. Inntil vi vet mer enn det som sto i artikkelen så har vi ingen grunn til å krisemaksimere.
Bruk gjerne linken i den norske avisen, og du leser nærmere kilden. Der står det klart å tydelig at det gjelder verdens nåværende årlige produksjon av nevnte stoffer for å kun selge ladbare i 2035, og at det fra 2050 kun finnes ladbare på veiene i UK.

Jeg synes det er veldig bra at geologene setter fingern på at dette kan bli et stort problem i årene fremover. Jeg sier ikke at dette ikke lar seg løse på en eller annen måte.
#343
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 18:03
Sitat fra: Amoss på mandag 10. juni 2019, klokken 17:00
Sitat fra: Jalla på mandag 10. juni 2019, klokken 11:55
For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Vel, for det første burde du markert at dette var direkte sitat fra artikkelen.

Der nest formoder jeg at uttrykket "hele verdens produksjon" menes "pr. år". Har du grunnlag til å tro noe annet så får du presisere det, og presisere hva du tror de mener og hvorfor.

Med denne presisjonen så er jeg helt enig at det er urealistisk å elektrifisere hele bilparken i Storbritannia på ett eller to år. I og med at det er flere land som skal elektrifiseres samtidig så er det nok mer realistisk at dette skjer på ca. 10 ganger så lang tid. Sånn omtrent like lenge som fossilbilene som finnes i dag lever...

Er det så vanskelig å lese en ganske kort artikkel før man kaster seg over tastaturet? Det står klart og tydelig - Utregningen tar utgangspunkt i et scenario der alle biler som selges er ladbare i 2035, mens hele den fossile bilparken fases ut innen 2050.
#344
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 16:35
Det er imponerende hva en del her inne tror om seg selv, og hva tror de vet om ting.

Det står klart og tydelig at artikkelen omhandler et BREV som flere medlemmer av SoS MinErals, "an interdisciplinary programme of NERC-EPSRC-Newton-FAPESP funded research focusing on the science needed to sustain the security of supply of strategic minerals in a changing environment" har sent.

Brevet er skrevet av Natural History Museum Head of Earth Sciences Prof Richard Herrington, og signert av følgende SoS MinErals.

Professor Adrian Boyce, Professor of Applied Geology at The Scottish Universities Environmental Research Centre
Paul Lusty, Team Leader for Ore Deposits and Commodities at British Geological Survey
Dr Bramley Murton, Associate Head of Marine Geosciences at the National Oceanography Centre
Dr Jonathan Naden, Science Coordination Team Lead of NERC SoS MinErals Programme, British Geological Society
Professor Stephen Roberts, Professor of Geology, School of Ocean and Earth Science, University of Southampton
Associate Professor Dan Smith, Applied and Environmental Geology, University of Leicester
Professor Frances Wall, Professor of Applied Mineralogy at Camborne School of Mines, University of Exeter

Brevet er en bekymring - altså ett innlegg i debatten i UK sent til "Committee on Climate Change."

Og min påstand er at de som har underskrevet denne bekymringen vet mye mer om mineraler og sjeldne metaller enn alle som er her inne. Uansett hvor mye de påstår å vite om hestemøkk i Paris en gang i tiden.
#345
Elbilen i Samfunnet / Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 11:55
Det er ganske mange etter hvert som tror elbilen er fremtidens erstatter for biler med forbrenningsmotor. Spesielt her i Norge.

At overgangen til elbil her i annerledes landet Norge har gått raskt er ikke rart med all den dopingen staten har gitt i mange år nå. At situasjonen ikke på langt nær er den samme ellers i verden overrasker ingen som har reist litt.

I det siste har det kommet flere rapporter forskere rundt problemet med tilgangen til viktige mineraler og sjeldne metaller som i stor grad produksjonen av elbiler og grønne strømkilder som vindkraft krever. Sist ute er en britisk ekspertgruppe som på onsdag sendte inn et brev med en advarsel til det britiske parlamentet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark

For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Ettersom det i Storbritania kun er rundt 40 millioner biler, og hvis vi går ut ifra at de engelske forskerne har rett så skal man slite bare med å erstatte EU's rundt 300 millioner biler for å si det forsiktig.

Det vil selvsagt være muligheter for å redusere behovet for mineraler og sjeldne jordmetaller til en vis grad, men garantert ikke ned til null. Og så har vi overgangen til grønn strøm som faktisk er avhengige av de samme stoffene. Det er med andre ord noe som ikke går opp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA