Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#166
Ettersom denne tråden har tatt helt av i alle mulige retninger så kan vi også ta med følende.

Flere steder rundt i verden så oppretter de faktisk forskjellige fartsgrenser for biler med forbrenningsmotor og elbiler. I deler av Østerrike er det 100km/t for førstnevnte, og 130km/t for elbiler på motorvei. Wales har også gjort noe av det samme, og det diskuteres flere andre steder også.

Hva tror folket om noe slikt på deler eller hele motorveinettet i Norge? Kanskje som en gulrot når man starter med moms på elbiler.
#167
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 14. august 2021, klokken 10:02
Det er nok mange som bruker det som en fellesnevner for alle forsinkelser også. Enkelt å være forsinket når man har noe ingen kan kontrollere å skylde på.

F.eks. gullkornet fra en bilprodusent som meldte om manglende funksjoner pga manglende halvledere. Men det var ikke noe problem, fordi bilene skulle oppdateres OTA. Ingen journalister som reagerte på at en fysisk halvleder skulle sendes og installeres i bilen "via skyen" ... 😂
Tja, ut fra det lille du skriver(manglende funksjoner) så kan det selvsagt være mulig ved å skrive om software ettersom en moderne bil har så mange og mye prosessorkraft. Skal historien din ha noen verdi bør du komme med mer informasjon, eller helst en link til saken.
#168
Sitat fra: 2ris på fredag 13. august 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:39

Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.

Et tankeeksperiment:

1) Jeg kjører i 85 i 80-sona på ikke-flerfelts vei. Du ligger bak, og har lyst til å kjøre i 95. Dette signaliserer du ved å ligge tett opptil meg. Hvem bør ta hensyn til hvem? Skal jeg tilrettelegge for deg ved å stoppe i en busslomme, eller bør du holde god avstand og akseptere å følge reglene?

2) Du kjører forbi, og ligger i 95 i 80-sonen. Bak deg kommer det en tredje bil, som har lyst til å kjøre i 105. Han signaliserer dette ved å legge seg tett opptil deg bak. Tilrettelegger du for dette ved å svinge inn en busslomme, eller bør han akseptere å ligge bak deg, og holde god avstand?
Hvorfor blander du stopp og en busslomme inn hele tiden? Hvis noen vil forbi så kan du fint hjelpe til med dette uten verken å stoppe eller å lete etter en busslomme.
#169
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 19:36
Det er litt skremmende å se noen diskutere om at det å ligge f.eks i 75 i 80 sone er krise, at det å etablere gjennomsnittsmålinger er krise, at å ligge bak noen en liten stund er krise osv..Enkelte er så opptatt av å tjene 1-2 minutter på 5-10 mil at det nesten grenser til det syke...
Det som er skremmende er at du skriver det her og tidligere hadde en post om hvordan du skulle hindre forbikjøring ved å gi på når noen kjører forbi deg.

Kan lure på om du egentlig vet hva du mener.

Til innholdet i denne posten, ingenting er vel egentlig krise. Alle kunne kjørt i 60 km/t overalt, det er vel noe du hadde likt.
Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.
:+1:
#170
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 07. august 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Jalla på lørdag 07. august 2021, klokken 12:21
Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Her tror jeg du er blitt grundig feilinformert. Hver elbil elbil reduserer CO2-utslipp med ca 2,5 tonn (1.000 liter diesel gir 2,7 tonn CO2). Dagens bestans av elbiler, ca 400.000 biler, sparer altså samfunnet for ca 1 million tonn CO2 i året!
Du får ta det opp med BBK, og ikke meg.
#171
Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

#172
Sitat fra: automat på fredag 06. august 2021, klokken 18:25
Sett i lys av dette er det nærmest utopisk å tro at noen som kjører i nærheten av fartsgrensa kan ansees å være til hinder for andre, j.fr paragraf 3. Selv om man ligger godt under fartsgrensa, risikerer man neppe å bli straffeforfulgt for slik kjøring. Man blir i høyden tatt tilside og får tilsnakk av politiet.
Det kan medføre bot om du kjører unødig sakte, og særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. Det er ulovlig å skape fare i trafikken. Så ikke lek politi ved å dele ut straff til medtrafikanter.

Bruk hodet på en positiv måte så går det bedre for alle.
#173
BMW i4 / Sv: Hvor mye rabatt har dere fått tilbud om?
tirsdag 03. august 2021, klokken 17:48
Sitat fra: vegard89 på mandag 02. august 2021, klokken 00:14
Hmm. Vi får se da.
According to BMW board member Nicolas Peter, during a recent conference call, said that the BMW i4 will go into production this Autumn and will be built at the Munich plant.

Jeg tipper det betyr noe ut i september.
https://www.bmwblog.com/2021/08/03/the-bmw-i4-will-begin-production-this-autumn-in-munich/

#174
BMW i4 / Sv: Hvor mye rabatt har dere fått tilbud om?
søndag 01. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: vegard89 på søndag 01. august 2021, klokken 17:59
Sitat fra: Rep på lørdag 31. juli 2021, klokken 20:11
Fekk du estimert leverings tidspunkt??
Dessverre ingenting konkret. De begynner å produsere rundt årsskiftet, mars-april sa de. Men tror ikke de visste stort mer enn meg.
I presserelease til BMW står følgende: Deliveries will start in autumn 2021.
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en
Det er lenge siden det kom nyheter om at produksjonstart ville bli tidligere enn først planlagt.
#175
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
søndag 01. august 2021, klokken 12:56
Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 12:39
Ja, men hvor ofte ser du samme type lovbrudd som har vært i bilindustrien, og dessverre ofte i tyske selskaper?

Leter du så finner du vel tvilsomme ting rundt alle personer og firma. Når skal ikke jeg uttale meg om alt som står på denne siden, men alt er ikke rosenrødt hos Tesla heller kan det se ut som. https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc.

Jeg synes Tesla har gjort mye bra, og at de har banet vei for en ny retning. Jeg hadde mye heller kjøpt en Tesla laget i USA eller Tyskland enn en bil laget i Kina. Kina er allerede et stort problem, og de kommer til å bli et enda større problem for verden fremover.

Når det gjelder elbil så blir vi litt navlebeskuende her i Norge. I f.eks USA er det rundt 270 millioner biler, og av disse er det rundt 2 mill elbiler. Halvparten av disse er i California. Så kan du se til Sør-Amerika, Afrika og store deler av Asia. Der finnes et nesten ikke elbiler, og det vil heller ikke gjøre det i overskulig fremtid.
#176
Elbiler i media / Sv: 11 elbiler har brent på en måned
lørdag 31. juli 2021, klokken 16:17
Sitat fra: Jambo på lørdag 31. juli 2021, klokken 14:27
Sitat fra: Jalla på lørdag 31. juli 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Jambo på lørdag 31. juli 2021, klokken 12:21
Det er effekten ved at landsdekkende media fokuserer på elbilbranner, mens fossilbilbranner stort sett går i regionaviser eller lokalaviser. Eller effekten ved å lese forum som kun handler om elbiler 🙂. Ta et søk på google på bilbrann, velg kategori "nyheter" under søkefeltet. Gjorde det selv nå, veldig mange treff siste måneden som jeg ikke hadde hørt om i alle fall. Statistikk forteller oss at det er flere fossilbilbranner i prosent av totalt antall fossilbiler, enn det er elbilbranner som prosent av totalt antall elbiler.
Det er helt sikkert riktig at pr i dag så er det flere branner i bensin/diesel biler enn i rene elbiler, men så kan man stille spørsmål til hvor gode statestikkene er når de ikke er enige i hvor mange bilbranner vi har i Norge hvert år. I følge forsikringsbransjen brenner noe i overkant av 3500 biler hvert år, men i følge Brannstatistikk.no hvor landets brannvesen rapporterer inn så er tallene under 2500 biler hvert år.
https://www.tv2.no/a/11749962/
https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867

Noe er påtent av pøbel, og denne andelen har økt de siste årene. Så har vi en ganske stor andel forsikringssvindel, og antallet her har også økt. Alle blir helt sikkert heller ikke avslørt. Ettersom andelen moderne biler med mye elektronikk og strøm øker så er jeg ganske sikker på at antallet bilbranner i Norge vil fortsette å øke. Noe av det henger sammen med stor bruk av salt på veiene våre.
Du blander forskjellige statistikker. Den første er forsikringssaker. Den andre er utrykninger brannvesen har pga. brann i biler. Sistnevnte er vesentlig mindre enn du skriver også, det er altså 2334 tilfeller hele 2019, 2020 og 2021 til sammen (fram til datoen artikkelen ble skrevet). Det blir mye mindre per år.
Tja, det er riktig, men kan du forklare hvordan det kan brenne 1000 biler i Norge hvert år uten utrykning fra noe brannvesen samtidig som det blir en forsikringssak?
#177
Elbiler i media / Sv: 11 elbiler har brent på en måned
lørdag 31. juli 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Jambo på lørdag 31. juli 2021, klokken 12:21
Det er effekten ved at landsdekkende media fokuserer på elbilbranner, mens fossilbilbranner stort sett går i regionaviser eller lokalaviser. Eller effekten ved å lese forum som kun handler om elbiler 🙂. Ta et søk på google på bilbrann, velg kategori "nyheter" under søkefeltet. Gjorde det selv nå, veldig mange treff siste måneden som jeg ikke hadde hørt om i alle fall. Statistikk forteller oss at det er flere fossilbilbranner i prosent av totalt antall fossilbiler, enn det er elbilbranner som prosent av totalt antall elbiler.
Det er helt sikkert riktig at pr i dag så er det flere branner i bensin/diesel biler enn i rene elbiler, men så kan man stille spørsmål til hvor gode statestikkene er når de ikke er enige i hvor mange bilbranner vi har i Norge hvert år. I følge forsikringsbransjen brenner noe i overkant av 3500 biler hvert år, men i følge Brannstatistikk.no hvor landets brannvesen rapporterer inn så er tallene under 2500 biler hvert år.
https://www.tv2.no/a/11749962/
https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867

Noe er påtent av pøbel, og denne andelen har økt de siste årene. Så har vi en ganske stor andel forsikringssvindel, og antallet her har også økt. Alle blir helt sikkert heller ikke avslørt. Ettersom andelen moderne biler med mye elektronikk og strøm øker så er jeg ganske sikker på at antallet bilbranner i Norge vil fortsette å øke. Noe av det henger sammen med stor bruk av salt på veiene våre.
#178
BMW iX / Sv: Felger til vinter
lørdag 31. juli 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Trond.m på lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32
Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.

Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.
En fordel med å kjøpe sammen med bilen er vel at du slipper moms på de, og du er sikker på at du får felger som passer bilen. Det finnes sikkert unntak også her, men de gangene jeg har kjøpt billige uorginale felger til bruk på vinter så har de knapt tålt en vinter før de så ille ut. De originale felgene jeg har hatt har tålt norsk vinter mye bedre.
#179
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
torsdag 29. juli 2021, klokken 18:55
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 13:50







Du kan gjerne mene at Model S er noe lik en Aston Martin, men Franz von Holzhausen har aldri jobbet for Aston. Han startet hos VW, og så for GM hvor han sto bak Saturn Sky og Pontiac Solstice. Fra 2005 var han design sjef i Mazda, før han havnet hos Tesla i 2008.
https://www.greencarreports.com/news/1020359_tesla-model-s-designer-franz-von-holzhausen-reveals-how-perfectionism-drives-design
#180
Elbiler i media / Sv: 11 elbiler har brent på en måned
tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:20
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 20:00
Sitat fra: Jalla på mandag 26. juli 2021, klokken 15:57
En typisk 18650 LiCoO2 batteri kan selvantenne ved noe over 150 grader celsius som er bekrevet i denne studien. Du finner mange tilsvarende studier på nettet.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-020-01011-y
Har nå lest studien, men den krever meget gode kunnskaper om fysikk, kjemi og matematikk for å kunne forstås fullt ut. De kunnskapene har antagelig ikke noen av oss.

Tviler dog på at prismatiske celler i brukt i forbrukerelektronikk (LiCoO2)kan direkte overføres til  sylindriske eller pouch elbilbatterier. Det er ikke 18650 celler som er testet i studien! Dette omtales direkte i studien at isolering og innpakning påvirker resultatene. Så det er lite som tyder på at 150 grader selvantenner dagens elbilbatterier imho. De er konstruert på en helt annen måte.
Men er enig i at selvantennelsestemperaturen til Lithium nok ikke i seg selv er det vesentligste.
Ja, ettersom du la ut det du gjorde(temperaturen som oppstår når lithium brenner) så forstår jeg at du sliter med engelsk. Vi får prøve oss enda en gang, og jeg kan anbefale google translate hvis du trenger.

Lithium-ion batteries have a narrow operating temperature range of between +15 and +45°C.

Dette er grunnen til at alle har både mulighet for oppvarming og kjøling av batteriene i bilene sine.

Thermal runaway of the lithium-ion battery initiates an unstoppable chain reaction. The temperature rises rapidly within milliseconds and the energy stored in the battery is suddenly released. Temperatures of around 400°C are thus created, the battery becomes gaseous, and a fire erupts that can hardly be extinguished by conventional means. The risk of thermal runaway begins at a temperature of 60°C and becomes extremely critical at 100°C. When the battery actually catches fire depends on the specific cause.

https://www.rutronik.com/article/detail/News/lithium-ion-batteries-how-can-thermal-runaway-be-prevented/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA