Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#121
Elbiler i media / Sv: Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:
#122
Elbiler i media / Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 11:01
Får null stjerner av Euro NCAP.

https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Kan ikke være morro å lese dette for de som har kjøpt den oppdaterte Zoe.
Det er katastrofe for Renault å lage noe slikt i 2021.

– Ikke bare mangler disse bilene sentrale sikkerhetssystemer som standard, men beskyttelsen for menneskene i bilen er verre enn vi har sett i noen bil på mange år, sier han.

Han mener det er kynisk å tilby kundene en billig, miljøvennlig bil dersom det går på bekostning av høyere risiko for skader ved kollisjon.
#123
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
onsdag 08. desember 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:29
Ny uke, ny latterlig kåring av årets bil.

https://dinside.dagbladet.no/motor/knuste-favorittene/74668071

Tester bilene på bane på rudskogen og kårer den mest sporty bilen til årets bil  ::)
Hvorfor er den latterlig? Har du ikke lest hva du linker til?

I utgangspunktet var det kvalifisert 28 biler til Årets Bil-konkurransen. Dette er omtrent samtlige biler som har blitt lansert i løpet av året og hvor importøren har startet utlevering til kunder.

Denne lista ble av juryen skåret ned til ti finalebiler, som ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Viken, 24. november. Her gikk finalistene gjennom diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver og banekjøring med jurymedlemmene bak rattet.

Banekjøring er bare en liten del av finalen, og gir selvsagt et godt bilde av hvordan bilene også oppfører seg på vanlig vei. Du mener kanskje at diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver skulle vært gjort på vanlig vei?
#124
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:34
Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?

Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043
Før kunne man hjelpe med en jerrykanne med bensin eller diesel, men det hjelper vel dårlig her....
#125
BMW iX / Sv: Tester av iX
tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:30
TU kjører BMW IX OG NIO ES8. Nå tester vi BMWs nye iX. Vi er ikke klare til å konkludere, men i dagens podkast snakker vi om førsteinntrykkene våre etter noen mil bak rattet.
https://www.tu.no/artikler/to-store-el-suv-er-vi-tester-bmw-ix-og-nio-es8/515667
#126
Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Den saken fra Teslarati, som forøvrig er skrevet av en die-hard Tesla fan https://twitter.com/alex_avoigt, virker jo helt sinnsyk. Oppsummert sier han: at alle Taycan har potensiale for batterifeil, 60% har allerede feilen, 1% begynner å brenne eller noe ryker så bilen ikke vil funke.
Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon sik at det ikke skal synes i bilens logg. Det høres så drøyt ut at det ikke er mulig å tro på i grunn.
Enda verre; dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Hvis det skal gjøres slik du beskriver(Videre at Porsche fikser dette uten å informere kunde, faktisk juger de, og viser utskrift av batterihelse fra nytt skiftet batteri og sier at det var det originale, og mot overbetaling OG fjerner alle spor etter reparasjon slik at det ikke skal synes i bilens logg.) så bryter dette åpenbart mot neste påstand som er (dette er hemmelig internt i Porsche, så bare en liten gruppe vet om det (mens det fremstilles som systematisk svindel)

Det kan derfor være umulig at bare en liten gruppe vet om dette, eller tror noen at denne lille "gruppen" reiser rundt på Porsche sentre rundt i hele verden?
#127
Elbiler i media / Sv: Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
fredag 03. desember 2021, klokken 22:22
Hovedgrunnen til dette er at for 40% av de med elbil i Sverige er dette den første vinteren de opplever med en ny type bil. Altså folk uten erfraring med elbil og vinter.
#128
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
fredag 03. desember 2021, klokken 17:34
Forrige uke kom de første eksemplarene av i4 inn på norsk jord – til den norske lanseringen rett før jul.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/12/03/195806896/her-kommer-de-forste-dette-er-en-knallsuksess-i-norge
#129
BMW i3 / Sv: I3n døde i kulda - 12v batteri?
torsdag 02. desember 2021, klokken 15:52
Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:41
Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Selv om en person her inne påstår at batteri koding på en moderne bil er BS så behøver ikke det være fakta.
Du kan lese denne artikkelen, og kanskje bli opplyst?
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration
#130
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering av iX
tirsdag 30. november 2021, klokken 18:50
Det er registrert 86 stk BMW IX i november, og det er samme antall som for BMW ix3.

#131
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon om iX
lørdag 27. november 2021, klokken 10:26
Spørsmål til dere som har studert IX grundig.

Støtter den BMW sin "remote parking" ved hjelp av nøkkel?
Altså, kan du gå ut av bil, og kjøre den inn i en luke via nøkkel. Og selvsagt hente bilen ut igjen ved hjelp av nøkkel som BMW har på noen modeller.
#132
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
onsdag 24. november 2021, klokken 21:57
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 24. november 2021, klokken 21:05
Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
Det tviler jeg på, for den linker jeg til. Please find attached the specifications of the BMW iX3, valid from 07/2020.
Max axle load, front/rear kg 940 / 1040.
#133
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
#134
BMW i4 / Sv: Prøvekjøring
søndag 21. november 2021, klokken 18:43
Sitat fra: Radiobil1 på søndag 21. november 2021, klokken 18:28
Har de fått biler for prøvekjøring enda?
Hvis ikke, når regner man med dette er tilgjengelig?
Hva med å sjekke tråden "Demobiler"?
#135
Model S 2013 - 2022 / Sv: Datatrøbbel?!
lørdag 20. november 2021, klokken 13:38
Sitat fra: BMW850 på lørdag 20. november 2021, klokken 12:14
Sitat fra: Jalla på lørdag 20. november 2021, klokken 11:12
Sitat fra: BMW850 på lørdag 20. november 2021, klokken 06:10
Jeg må innrømme at visse journalister virkelig provoserer meg. Ett klassisk eksempel oå Fake News...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/20/195803392/datatrobbel-hindret-tesla-eiere-fra-a-bruke-bilen
Hva er "fake news" i den artikkelen? Hadde ikke flere eiere av Tesla rundt i verden problemer med å få brukt bilen? Er det feil at Elon Musk har svart en bruker i Sør-Korea? At mange fortsatt kunne bruke sine biler gjør ikke artikkelen til "fake news"

Begynner å lure på om du i det hele tatt har en Tesla?! Jeg er sikker på at andelen eiere som bruker Tesla-appen for å åpne og starte bilen er forsvinnende liten. Om det i det hele tatt finnes noen. Ja - appen er en ekstra sikkerhet hvis du f.eks. mister nøkkelen og ikke er hjemme og that´s it. Om du ikke evner å forstå at overskriften er ett klassisk eksempel på clickbait - da sier jeg bare god bedring. Jalla :+1:
Takk i lige måte, og håper du er god til å ro. nuff said
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA