Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jalla

#1
Elbiler i media / Kollaps i prisen på litium
fredag 29. desember 2023, klokken 10:52
Det er både gode og dårlige nyheter på samme tid. Det er bra for prisen på elbiler fremover, men det betyr også at salget av litiumbatterier er mindre enn hva markedet trodde. Det selges mindre elbiler på verdensmarkedet enn hva som noen forutsatte. Prisen på litium er ned 85%.

Ettersom produksjonen av litium ser ut til å øke i 2024 så forventer de at prisene skal enda mer ned.
Så det skal bli interessant å se hvordan dette slår ut på prisingen av sluttproduktet fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-i-prisen-pa-viktig-elbil-rastoff/s/5-95-1545877


#2
Elbiler i media / Global mangel på lithium fra 2025
søndag 03. september 2023, klokken 18:06
Flere tror nå at verden vil oppleve en økende mangel på lithium fra 2025.

Dette kan opplagt gjøre ting kompliserte for produsentene av elbiler fra 2025 og utover. Etter det jeg vet så inneholder også de fleste faststoffbatteriene som skal komme også lithium. Så heller ikke en overgang til disse vil hjelpe stort. Slå dette til så vil det opplagt medføre økte priser på sluttproduktet.

In 2021, lithium production worldwide topped 540,000 metric tons. By 2030, the World Economic Forum (WEF) expects global demand to reach over three million metric tons.

Speaking to CNBC, Corinne Blanchard, director of lithium and clean tech equity research at Deutsche Bank, said there will be a deficit of 40,000 to 60,000 tonnes of lithium carbonate equivalent by the end of 2025. This will increase to 768,000 tonnes by the end of 2030.

"We do fundamentally believe in a shortage for the lithium industry. We forecast supply growth, of course, but demand is set to grow at a much faster pace," added Blanchard.

Lithium mines take more than a decade to establish.

https://worldnewsera.com/automobile/global-lithium-shortage-could-severely-impact-ev-makers-in-2025/
#3
Elbiler i media / Tesla sultestreik
tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27
Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

https://www.teslahungerstrike.com/

Omtalt også i utlandet.
Angry Tesla Owners Go on Hunger Strike Over Quality Problems
Norwegian Tesla owners are fed up with their Teslas and are hunger striking to get the attention of Elon Musk.

https://www.thedrive.com/news/angry-tesla-owners-go-on-hunger-strike-over-quality-problems

Dette er listen som har utløst det hele.

The car won't start in cold weather
Door handles won't open in cold weather
Intense squeaking noise
Car won't start in warm weather
"Bubbles" in seats
Loose front seat
Trunk lid filled with rain water
Autopilot does not work properly
Internet is slow and does not work as it ought to
The wipers do not work (well enough)
The car creaks when you pass speed bumps and other bumps in the road
Decorative moldings loosen
The lights do not work properly
The doors stop working properly
Doors that open by themselves
The computer does not work
Yellow edges around the display screens
Windows that do not close completely
Systems reset on their own
Problems charging
Reduced power
Rust problems on new cars (especially Model 3)
Poor paint quality means that the car has to be repainted
You were promised free charging throughout the car's lifetime, but the new charging stations do not fit the car
Lower battery life that Tesla claims
Problems with the air conditioner
Not all problems are solved when the car is serviced
Tesla promise to contact you, but you do not hear from them
You have to wait on the phone for a long time before Tesla answers
#4
Det viser detaljer fra årets Autoindex-undersøkelse. Bileierne er mindre fornøyd med merkeverkstedet sitt enn tidligere, men merkelojaliteten går opp. Det virker litt motsigende, men har vel litt med det nærmest religiøse forholdet mange med Tesla har til merket.

I Autoindex 2022 har hele 13.773 norske bileiere gitt sin mening om bil og bilhold. Helt til topps samlet i undersøkelsen går Lexus. De har også de mest fornøyde verksted-kundene. Bileierne har svart på 21 spørsmål i verksted-kategorien. Tesla havner nederst på 14 av dem.

I tillegg til Tesla, utmerker Audi seg i negativ retning. De tar tre bunnplasseringer. Dette gjelder prisnivå på deler og tilbehør – samt forholdet mellom pris og kvalitet på verkstedets ytelser.

– Vi har Volvo og BMW på den ene siden, som scorer relativt høyt, og Mercedes-Benz og særlig Audi på den andre siden, som scorer relativt lavt.

Hva er det så som overrasker Korntvedt mest?
– Det må jeg si er Teslas middelmådige score, tatt i betraktning hvor begeistrede kundene er overfor bilen generelt.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/06/21/195853431/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted
#5
Elbiler i media / Vi noen ha elbil?
mandag 10. januar 2022, klokken 15:23
Det store konsulentselskapet Deloitte har laget en rapport rundt dette for hele verden, og ikke overraskende ser verden ikke ut som mange tror her hjemme. De har spurt 26.000 personer i 26 land.
Det ligger link til hele rapporten i artikkelen.

Does Anyone Want an Electric Car?
Deloitte's new report sees a messy future.
https://www.roadandtrack.com/news/a38698676/does-anyone-want-an-electric-car/

Noen hovedpunkter- de fleste foretrekker bil fremfor offentlig transport, i USA forventer 69% at neste bil er med forbrenningsmotor, 22% en hybrid og bare 5% elbil.

I Sør-Korea vil noen flere ha elbil med 23%, og i Kina forventer 17% elbil som neste bil.

Akkurat nå er mye av det elektriske på markedet "halo"-produkter. Det vil si mer eller mindre premiumbiler som tiltrekker seg oppmerksomhet og selger til høye priser, men som ikke er ment å selge i store volumer til gjennomsnittlige kjøpere.

Men her hjemme hvor mange har godt med penger så selges disse produktene over en lav sko, men for resten av verden er det ikke slik. Det ser vi godt i denne undersøkelsen.
#6
Elbiler i media / Renault Zoe stryker krasjtest
onsdag 08. desember 2021, klokken 11:01
Får null stjerner av Euro NCAP.

https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Kan ikke være morro å lese dette for de som har kjøpt den oppdaterte Zoe.
Det er katastrofe for Renault å lage noe slikt i 2021.

– Ikke bare mangler disse bilene sentrale sikkerhetssystemer som standard, men beskyttelsen for menneskene i bilen er verre enn vi har sett i noen bil på mange år, sier han.

Han mener det er kynisk å tilby kundene en billig, miljøvennlig bil dersom det går på bekostning av høyere risiko for skader ved kollisjon.
#7
Elbiler i media / Porsche med eget ladenettverk?
torsdag 18. mars 2021, klokken 15:48
Jeg trodde vi hadde sett slutten på slike idiotiske forslag, men jammen dukker de fortsatt opp.

Til tross for at Porsche er en aktiv pådriver i Ionity-samarbeidet, vil premium-produsenten også sette opp et eget ladenettverk langs trafikkerte motorveier i Europa. Disse vil kun være åpne for Porsches elbiler. Hensikten er å tilby en unik ladeopplevelse Porsche-entusiastene verdig, skal vi tro Blume. Ladestasjonene vil få tak over seg, slik at bilen, bileierne og laderne slipper å hente håndkle etter et regnskyll.

Lounge-opplevelse
Viktigere og vittigere er det kanskje at ladestasjonene skal tilby et «komfortabelt» venteområde med forfriskninger. Akkurat hvilke komfortable gjenstander og forfriskninger som vil tilbys er uklart.
https://www.tu.no/artikler/porsche-lager-luksuriost-ladenettverk-kun-for-egne-biler/508089

Verden har klart seg uten drivstoffstasjoner for Ford, GM osv i alle år, og vi ønsker selvsagt ikke slikt for elbiler heller. Det er ikke uten grunn at vi ser en oppmykning på dette området for Tesla.
Så her får Porsche en stor  :-1: fra meg.
#8
Elbiler i media / Infotainmentskjermer i bil
mandag 08. februar 2021, klokken 23:21
Er det snart på tide at bilførere med store skjermer i moderne biler bøtelegges på samme måte som man blir for bruk av mobil i bil. Denne boten er nå økt til 5000 kroner, og da kan det raskt bli dyrt å kjøre rundt i bil med store skjermer for betjening.

Hvorfor? - De er farligere enn mobilen bak rattet!

NAFs søsterorganisasjon i USA, AAA, har undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene.  Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, går også hardt ut mot skjerm-hysteriet. I sin blogg kaller han de moderne berøringsskjermene den nye livsfaren i trafikken.

https://dinside.dagbladet.no/motor/farligere-enn-mobilen-bak-rattet/73382093

Spørsmålet er selvsagt hvorfor har vi havnet her? Hva har gått galt, og bør ikke produsentene og myndigheteten reagere?
#9
Mange har vel lest at Mitsubishi vurderer å trekke seg ut av Europa, og nå ruller ballen raskere enn hva mange trodde. Allerede fra september skal det være slutt for Outlander, ASX og Eclipse Cross i Europa.


Redan i september ska Mitsubishi sluta leverera modellerna Outlander, ASX och Eclipse Cross till Europa.
https://teknikensvarld.se/da-stoppar-mitsubishi-leveranser-av-outlander/
#10
Elbilen i Samfunnet / Elbil eller noe annet fremover?
mandag 10. juni 2019, klokken 11:55
Det er ganske mange etter hvert som tror elbilen er fremtidens erstatter for biler med forbrenningsmotor. Spesielt her i Norge.

At overgangen til elbil her i annerledes landet Norge har gått raskt er ikke rart med all den dopingen staten har gitt i mange år nå. At situasjonen ikke på langt nær er den samme ellers i verden overrasker ingen som har reist litt.

I det siste har det kommet flere rapporter forskere rundt problemet med tilgangen til viktige mineraler og sjeldne metaller som i stor grad produksjonen av elbiler og grønne strømkilder som vindkraft krever. Sist ute er en britisk ekspertgruppe som på onsdag sendte inn et brev med en advarsel til det britiske parlamentet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark

For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Ettersom det i Storbritania kun er rundt 40 millioner biler, og hvis vi går ut ifra at de engelske forskerne har rett så skal man slite bare med å erstatte EU's rundt 300 millioner biler for å si det forsiktig.

Det vil selvsagt være muligheter for å redusere behovet for mineraler og sjeldne jordmetaller til en vis grad, men garantert ikke ned til null. Og så har vi overgangen til grønn strøm som faktisk er avhengige av de samme stoffene. Det er med andre ord noe som ikke går opp.
#11
Elbilen i Samfunnet / Elbiler krasjer mer enn andre biler
lørdag 09. mars 2019, klokken 14:07
Ser ut som mange kan se frem til økte premier på forsikringen sin fremover. Et godt forslag er at folk selvsagt legger seg til en noe mer passiv kjørestil.

El- og hybridbiler krasjer langt oftere enn fossile biler, viser tall fra forsikringsselskapene.
I 2018 hadde elbiler og hybridbiler gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Fremtind sin skadestatistikk viser at 34 prosent av elbileierne meldte skade på bilen sin i 2018, mens 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

Tesla er verstingen
Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade. Forsikringsselskapet hevder det er snakk om mange og dyre skader kombinert med lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.

– I snitt kjører Tesla-modellene cirka 50.000 kilometer før første skade. Det er omtrent halve distansen av for eksempel Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Citroën og Honda, for å ikke å snakke om Dacia, som i snitt kjører over 150.000 kilometer før første skade, sier Nielsen.

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339
#12
BMW i3 / BMW i5 under arbeid?
lørdag 19. oktober 2013, klokken 14:33
Ikke bekreftet enda, men ville ikke være overraskende om det stemmer.

'We are having these discussions right now,' said the insider, 'and no decision has been taken. In fact, there's still not an absolute decision that the car, if it is called i5, should even happen. Many, including myself, believe that there is potential. Then if we decide the car should happen, we need to decide if it is a regular sedan or something where the passengers are sitting slightly higher up.

http://www.whatcar.com/car-news/bmw-i5-already-works/1216687#sthash.vcoJ1h7I.dpuf
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA