Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalla

#1
Sitat fra: automat på I går kl. 20:55Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
Ja, dette viser en del av problemet som noen her lukker øynene for. Kina jobber langsiktig, og de tar i bruk alle midler for å overta markeder. Og det er bare å spørre alle landene som ligger ved Sør-Kina havet hvor hyggelige de er. Selv Australia har fått merke dritten, og det gjorde Norge også etter fredsprisen.

I den grad jeg klarer så unngår jeg å kjøpe et produkt hvor mye av verdien havner i Kina.
#2
Elbiler i media / Sv: Tesla service bare for kjendiser ?
onsdag 03. april 2024, klokken 19:03
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. april 2024, klokken 08:18
Sitat fra: Jalla på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:11Så du påstår at han er en løgner, eller at artikkelen er dårlig skrevet?

For to uker siden gikk influenser Oskar Westerlin (25) til innkjøp av en splitter ny bil fra det populære bilmerket Tesla.
Nei, han har kjøpt en Tesla. Men han har ikke kjøpt en ny Tesla fra Tesla direkte. Han har kjøpt en ny "lett brukt" Tesla fra noen andre. Det kom frem da artikkelen var helt fersk.
Hadde han kjøpt en ny bil av Tesla, så hadde den allerede vært satt på han som eier i Tesla-kontoen. Du får jo ikke hentet bilen uten å ha logget inn i appen, og du bruker også denne for å betale for bilen og depositumet. Det har ikke skjedd her. Hadde han gjort det, så hadde betalingskortet vært inne på kontoen, og han kunnet har brukt Supercharger uten problemer. (Som var det opprinnelige problemet han hadde.)
Ok, dårlig journalistikk med andre ord.
#3
Elbiler i media / Sv: Tesla service bare for kjendiser ?
tirsdag 02. april 2024, klokken 23:11
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:55Dette er en gammel clickbait-artikkel. Han hadde kjøpt bilen hos en bruktbilforhandler som ikke hadde overført eierskapet til hans Tesla-konto via app/nettside på korrekt måte under salget. Og Tesla krever skriftlig dokumentasjon på eierskifte før de flytter biler mellom kontoer hos seg. Hadde hvem som helst kunnet ringe inn å si at de skal ha bilen overført til seg, så er all sikkerhet forsvunnet. Det er jo dette som er nøkkelen til bilen.
Så du påstår at han er en løgner, eller at artikkelen er dårlig skrevet?

For to uker siden gikk influenser Oskar Westerlin (25) til innkjøp av en splitter ny bil fra det populære bilmerket Tesla.
#4
Macan / Sv: Porsche Macan
fredag 15. mars 2024, klokken 17:41
Sitat fra: Egil S på fredag 15. mars 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.

Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.

Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv»  ;D


Litt der jeg er altså :)

Beklager avsporingen fra Macan.

Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.

Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Norge så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.
#5
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 29. januar 2024, klokken 21:49
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 20:27
Sitat fra: Jalla på mandag 29. januar 2024, klokken 19:24
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 13:36
Sitat fra: elektro på mandag 29. januar 2024, klokken 12:46PS! Ny artikkel ute med overskrift: Elbusskaoset: − Busskrisen kan vare i mange år

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEn544/elbusskaoset-i-oslo-busskrisen-kan-vare-i-mange-aar

Er det kaos og krise? Jeg lurte på hvordan VG definerte de begrepene, så jeg klikket på der det sto "busskrise" med strek under i artikkelen. Da kom jeg til en artikkel om at det var glatt på Østlandet. Her i Vestfold har det også vært flere dager i vinter hvor bussene har vært innstilt. Det er ingen som snakker om en vedvarende krise eller kaos av den grunn. Dette er imidlertid busser med forbrenningsmotor, så kanskje det er det som avgjør om det er kaos og krise eller ikke?  ???
Tja, holder til rett utenfor Oslo, og har måttet gå til/fra jobb 4 ganger den siste tiden ettersom det ikke går noen buss. Kjenner folk som har måttet gå i 3 timer for å komme seg hjem. Da er det vel lov å bruke ord som kaos og krise. For flere av oss er det helt greit å gå 40min, men det er ikke fullt så hyggelig etter å ha ventet håpefullt i 45min når det er minus 18 grader. Helt manglende eller helt feil informasjon i Ruter-app har rett og slett vært krise de siste 14 dagene.

Ja, jeg er helt enig i at det har vært utfordringer. Der jeg jobber var det også folk som måtte gå langt til jobb, gjennom dyp snø på ubrøytede gangveier, men her hører jeg som sagt ingenting om kaos eller krise. At Ruter har utfordringer med kommunikasjon/informasjon/app har vel ingenting med bussene å gjøre?
Det er totalpakken som er av interesse for en som skal ta buss, og ikke bare bussen. Du må kunne stole på at informasjonen er oppdatert slik at du vet om det kommer en buss eller ikke.
#6
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 29. januar 2024, klokken 19:24
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 13:36
Sitat fra: elektro på mandag 29. januar 2024, klokken 12:46PS! Ny artikkel ute med overskrift: Elbusskaoset: − Busskrisen kan vare i mange år

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEn544/elbusskaoset-i-oslo-busskrisen-kan-vare-i-mange-aar

Er det kaos og krise? Jeg lurte på hvordan VG definerte de begrepene, så jeg klikket på der det sto "busskrise" med strek under i artikkelen. Da kom jeg til en artikkel om at det var glatt på Østlandet. Her i Vestfold har det også vært flere dager i vinter hvor bussene har vært innstilt. Det er ingen som snakker om en vedvarende krise eller kaos av den grunn. Dette er imidlertid busser med forbrenningsmotor, så kanskje det er det som avgjør om det er kaos og krise eller ikke?  ???
Tja, holder til rett utenfor Oslo, og har måttet gå til/fra jobb 4 ganger den siste tiden ettersom det ikke går noen buss. Kjenner folk som har måttet gå i 3 timer for å komme seg hjem. Da er det vel lov å bruke ord som kaos og krise. For flere av oss er det helt greit å gå 40min, men det er ikke fullt så hyggelig etter å ha ventet håpefullt i 45min når det er minus 18 grader. Helt manglende eller helt feil informasjon i Ruter-app har rett og slett vært krise de siste 14 dagene.
#7
Ettersom dette allerede har skjedd noen ganger i Danmark så er det vel ikke lenge før vi ser slikt her i Norge også.
#8
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:25
Her inne sitter svarene på bussproblemene løst.  8)

Rart ingen andre har tenkt på dette før.....
#9
Elbiler i media / Sv: Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
mandag 01. januar 2024, klokken 21:58
Sitat fra: automat på mandag 01. januar 2024, klokken 18:28Og hvis vesten gir opp Ukraina nå, så er det sterkt signal til Xi at det er fritt frem med millitærmakt. Man må bare ha utholdenhet til å holde krigen igang et par-tre år før vesten gir seg.

Og vipps, så er det Kina som setter dagsordenen i verden.
Vi går inn i ett nytt år når autokrati ser ut til å blomstre i verden, og demokratiet er presset flere steder.
#10
Elbiler i media / Kollaps i prisen på litium
fredag 29. desember 2023, klokken 10:52
Det er både gode og dårlige nyheter på samme tid. Det er bra for prisen på elbiler fremover, men det betyr også at salget av litiumbatterier er mindre enn hva markedet trodde. Det selges mindre elbiler på verdensmarkedet enn hva som noen forutsatte. Prisen på litium er ned 85%.

Ettersom produksjonen av litium ser ut til å øke i 2024 så forventer de at prisene skal enda mer ned.
Så det skal bli interessant å se hvordan dette slår ut på prisingen av sluttproduktet fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-i-prisen-pa-viktig-elbil-rastoff/s/5-95-1545877


#11
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 11:57
Sitat fra: Jalla på fredag 22. desember 2023, klokken 10:27Hvilken støtte er det til fossilbiler i EU og Norge?
Merk at jeg skrev fossilindustrien, ikke fossilbiler. Det er massiv støtte til leting etter olje bl.a. i Norge. 7 billioner USD totalt i 2022 worldwide.

https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion
Greit nok, for jeg leste ikke godt nok. Uansett er vi omgitt av diverse støtte til mange ting, men forskjellen er kanskje at når det gjelder olje/gass så sitter staten igjen med et positivt resultat når alle skatter/avgifter fra en eventuell utvinning er ferdig. Så en investering for leting er med andre ord "god forretning" for staten.
#12
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:21Jeg tenker at først og fremst bør elbilen bli bedre enn fossilbilen, da trenger man ikke forbud. Men til å begynne med kan de jo kutte ut all støtte til fossilindustrien, da vil det bli så dyrt med fossilbil at ingen vil bruke den.

Problemet er at så lenge man har en stor fossilbilpark så kan man ikke kutte ut støtten uten videre. Altså bør elbiler ha støtte frem til de er så dominante at man kan kutte støtten til fossilbiler.
Hvilken støtte er det til fossilbiler i EU og Norge?
#13
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.
Så rart at jeg aldri har opplevd noe lignende alle de årene jeg kjørt bil med bensin/diesel motor.
Måtte være helt spesielle værforhold på stedet.  8)
#14
Elbiler i media / Sv: Levetiden på en elbil
lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:03
Artikkel i Finansavisen nå:

Oppgjør mot elbil-boomen
Etterspørselen faller for elbiler, og aksjemarkedet begynner å ta et oppgjør mot boomen.

Relatert til diskusjonen i tråden - bilutleieselskapet Hertz uttalte at de vil bremse kjøpet av elbiler grunnet høye reparasjonskostnader.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/27/8051289/oppgjor-mot-elbil-boomen
#15
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 16. oktober 2023, klokken 00:31Absolutt enig i at en bør være skeptisk til de data som samles inn av moderne biler, men at de kinesiske skal være verre enn amerikanske, som har tilsvarende lovverk for å få tak i data, det er jeg mer usikker på.
USA er vår på godt og vondt vår nærmeste og største allierte, og Kina er godt på motsatt side.
Med dagens styre har Kina beveget seg til å bli et større og større problem i første omgang for sine naboer, men vi slipper ikke unna her i Norge heller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA