Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cyber

#61
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
fredag 06. april 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Doldis1 på fredag 06. april 2018, klokken 17:33
Herlig bilde fra VW's Dieselsatsing i USA ! Måtte kjøpe tilbake 335000 kundebiler  :o
Dette skrev du for en uke side også ; i dag burde du hatt en tilleggsopplysning ; feks datoen for når du regner med at VW ( og nasjonen Tyskland for den saks skyld ) skal gå til skifteretten ( som du så iherdig skriver for  å fremskynde ).
Du har et høyt ambisjonsnivå på spådommene dine ( er Snåsamannen i nabolaget ? ), men vinklingen på det du skriver tyder vel mest på at du jobber med barn som tar alt en bestefarsfigur kommer med for god fisk.
( btw : Hvor mye har du betalt i piggdekkavgift på Leaf´n i vinter ? ; re liv og lære.. )
#62
Elbiler i media / Sv: Tesla Model X ulykke i Mountain View
fredag 06. april 2018, klokken 17:30
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. april 2018, klokken 12:11
Sitat fra: cyber på fredag 06. april 2018, klokken 11:52
Det er kun Tesla som omtaler kombinasjonen av Lane-assist og Adaptiv cruisecontrol som det meget misvisende uttrykket Auto Pilot ; det er dessuten kun Tesla som har i AP1-versjon har en radikal SW som innbyr til å anta at bilen er uforbeholdent selvkjørende - andre bilmerkers assistentsystemer er oppgitt som det de er , nettopp assistentsystemer / ulykkesreduserende hjelpesystemer.
Så Tesla får skylde seg selv..
Enten forstår du ikke begrepet autopilot, ellers så misforstår du med vilje. Igjen, hvis du antar at AP er synonymt med autonom, så hverken leser du informasjon eller setter deg inn i funksjonaliteten til ting du skal bruke. Altså, burde ikke sitte bak rattet på en bil.
Man kan ikke diskutere noe som helst med en tesla fanboy som ikke finner noen grunn til å kritisere teslas markedsføring av " AutoPilot" ( dette sitatet fra teslas hjemmeside er skrevet for å gi inntrykk av at tesla er ledende på autonomi eller selvkjøring ( som navnet AutoPilot mer enn antyder ) : "Alle bilene Tesla produserer i fabrikken vår, inkludert Model 3, har hardwaren som trengs for å kunne kjøre helt på egen hånd, med et sikkerhetsnivå vesentlig høyere enn med en menneskelig sjåfør." ).
Hvis ikke du finner dette markedsføringstrikset misvisende så er jeg overbevist at den domstolen i USA som skal fastsette erstatningssummen tesla må ut med etter dødsulykkene som har inntruffet , og de fremtidige som vil inntreffe, sikkert vil gjøre det.
Hva min kritikk av teslas tilkortkommende assistentsystemer, begrunnet i ulykkene som skjer med ( kun ? ) teslaer, har med mine evner til å kjøre bil å gjøre , og som du så flåsete påpeker forstår jeg ikke - det eneste jeg registrerer er at når man har kjøpt en moms- og avgiftsfri bil man kan kjøre gratis med, tror man at man det er tegn på intelligens - så feil man kan ta..

#63
Elbiler i media / Sv: Tesla Model X ulykke i Mountain View
fredag 06. april 2018, klokken 11:52
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. april 2018, klokken 09:55
Sitat fra: Løve på torsdag 05. april 2018, klokken 07:36

Hvis Tesla var et ansvarlig selskap hadde de gått minst like høyt på banen med alt AP kan finne på som vil drepe deg, som de prøver å gi inntrykk av at AP fikser nesten alt. Der Tesla skriver «nesten» i bittesmå bokstaver.

Hele opplegget rundt AP har blitt en religion i religionen der de rett-troende ikke ser bjelken i sitt eget øye men henger seg opp i flisen i øyet hos sin bror.

Dette er pølsevev. Her er Tesla helt på linje med de andre selskapene. Eller prøver du å si at alle bilselskaper er uansvarlige?

BMW advarte meg ikke om at i3en ville prøve å kjøre meg rett inn i en trailer eller varebil (som til og med beveger seg) på høylys dag. Egentlig mye verre.

Audi advarte meg heller ikke om at bilen ikke ville bremse ned når jeg kommer dundrende med ACC på motorveien mot en stillestående kø. Ei heller at den bare vil kutte ut funksjonalitet når den har en betongskille ved siden av seg.

Mercedes kutter bare ut lane assistant uten å varsle føreren. Osv...

For disse produsentene står det noen disclaimers bak i en brukerhåndbok, som delvis dekker ting, på et veldig generelt vis. Tesla presenterer en advarsel midt i fjeset på deg når du slår på funksjonaliteten. Hvis man ikke leser den bør man kanskje ikke sitte bak rattet i en bil.
Det er kun Tesla som omtaler kombinasjonen av Lane-assist og Adaptiv cruisecontrol som det meget misvisende uttrykket Auto Pilot ; det er dessuten kun Tesla som har i AP1-versjon har en radikal SW som innbyr til å anta at bilen er uforbeholdent selvkjørende - andre bilmerkers assistentsystemer er oppgitt som det de er , nettopp assistentsystemer / ulykkesreduserende hjelpesystemer.
Så Tesla får skylde seg selv..
#64
Elbiler i media / Sv: TU.no: Volkswagen - Elbiler
fredag 16. mars 2018, klokken 10:58
Sitat fra: doldis1 på fredag 16. mars 2018, klokken 09:08
Hele VW's fanklubb på en gang  ;) Fin anledning til å svare alle samtidig. Dere er gode til å rakke ned på meg, men når det gjelder å argumentere saklig mot det jeg skriver er det heller tynt.. ? Er det at dere mangler motargumenter som frustrerer dere ?

Siden dere tydeligvis har litt tungt for det kan jeg jo forklare om igjen hvorfor VW konsernet kommer til å forsvinne.

Ganske enkelt egentlig, vi er inne i den største endringen siden Henry Fords dager, endringene denne gangen blir faktisk enda større enn den gang. Ikke mindre enn 3 disrupsjoner samtidig på et tidsrom mindre enn 20 år.

Person- og varetransport- alt blir el og i tillegg autonomt.

Kraft og energi- alt blir el og i tillegg fornybart i form av sol og vind både til havs og på land. Kraftnettet kommer å få mindre betydning da vi vil få en mye mer desentralisert og småskala kraftproduksjon.

Kunstig intelligens, som vil endre alt vi vet om bl. a. produksjon. Vi er ikke mange årene unna produksjonsenheter som kjører 24/7 uten at det er mennesker til stede i bygningen.

Som i alle disrupsjoner opp til dags dato kommer det nye utenifra, siden vi snakker bilbransje på dette forumet, kan det se ut som det er Tesla og Kineserne som tar rollen som Henry Ford eller Steve Jobs/Apple denne gangen. Men det kan også godt være vi ikke har sett den neste store monopolisten ennå..?

Uansett, det som historien lærer bort for den som vil lære er dette : Disrupsjoner kommer alltid utenifra, minst halvparten av dagens bilprodusenter vil være borte før 2030, og det er overveiende sannsynlig at de to store i dag vil være blant taperne..
Man kan ikke argumentere mot fanatiske fundamentalister som slenger ut påstander i hytt og pine.
I likhet med andre synes jeg du gjør en god jobb for å oppnå det motsatte av du prøver å gjøre - det er særlig når du beskriver alle disrupsjonene du imponerer    :D :+1:.
#65
Sitat fra: Løve på lørdag 10. mars 2018, klokken 16:43
Alltid fint å få seg en skikkelig latter i løpet av dagen  :laugh:
Her er et sitat til , fra fredag 9.3.18,  å få enda en skikkelig latter av :
" Audi-Chef Rupert Stadler ist sich trotz Fahrverbotsurteil und noch immer andauerndern Aufarbeitung der  Dieselkrise sicher, dass der Selbstzünder Zukunft hat."  :laugh:
#66
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
onsdag 07. mars 2018, klokken 22:28
Sitat fra: Amoss på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:33

Men har vanskelig for å tro at det ikke har noen effekt, noe man kunne forledes til å tro ut i fra artikkelen.
Selvfølgelig har 375 kg batterivekt innvirkning på forbruket ( Audi Q7 e-tron vs Audi Q7 3.0 TDI med identiske dieselmotorer ) - å hevde noe annet ville være svindel ( ville ikke vært første gang for VW-konsernet  :o ).
#67
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
onsdag 07. mars 2018, klokken 20:35
Sitat fra: Amoss på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:04
Sitat fra: JorgenM på onsdag 07. mars 2018, klokken 08:50
Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel
https://www.tv2.no/broom/9722715/

Sitat
Ettersom bensinmotorene erstattes med diesel, er det neppe noen overraskelse at forbruket også vil reduseres. Her vil ikke Mercedes oppgi noen tall enda. Men dagens 220d, som yter 194 hk, bruker bare 0,39 liter på mila alene. Med hjelp fra en elmotor i tillegg, bør forbruket bli nokså hyggelig.

Nettopp forbruk er et ankepunkt mot dagens bensinhybrider. Når batteriene er tomme, blir forbruket ofte mye høyere enn på en tilsvarende dieselbil.

Er det noen grunn til å anta at en dieselhybrid vil oppføre seg andeledes enn bensinhybrider? Vil ikke også en dieselhybrid bruke mer når batteriene er tomme vs. hva den hadde brukt uten å måtte dra på hybridsystemet?
Audi har en dieselhybrid - Audi Q7 e-tron ( som har Norge som eneste marked ? ) - med 2,5 tonn sier det seg selv at noe særlig økonomisk er ikke 3-liter diesel uten elmotorhjelp.
Selvfølgelig er en dieselmotor mye bedre enn en bensinmotor drivstoffmessig på en stor og tung bil, men hybridprinsippets eneste styrke er jo å kjøre elektrisk så mye som mulig for å få ned blandet forbruk - generelt er hybriddrift bare en mellomfase før helelektrisk overtar om få år. 
#68
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:20
Sitat fra: cyber på tirsdag 06. mars 2018, klokken 15:24
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

   
Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

Det er noen som ser ut til å tro at de kan melde seg på " gå på vannet-kurs " og bli rettroende overmennesker fordi de har vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil som de kan kjøre gratis med ( etter hvert på bekostning av alle dem som i større grad bidrar økonomisk til fellesskapet ? ).
Selvgodhet og hovmod er egenskaper som er mest fremtredende hos dem som vil være rettroende i enhver sekt - også miljøfantaster ( som ikke har noe på et bilforum å gjøre ; selvmotsigende i seg selv..).
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.

"gå på vannet kurs" ?  "rettroende overmenneske" ? " retttroende i enhver sekt" ? " vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil" ?

Skal jeg ta dette seriøst ? Jeg vil anbefale deg å heller bruke tiden på kommentarfeltene i Broom og VG. De er begge fulle av lavpannede idioter. Jeg er overbevist om at du vil finne mange meningsfeller der.. Jeg derimot kommer ikke til å bruke mer tid på å svare på dette vrøvlet fra deg.
Jeg ønsker deg lykke til med en snarlig apokalypse, som er det jeg med mine innlegg har prøvd å få deg til å avstå fra å tidfeste, og hvis verdens undergang skulle utebli, kan du jo ta en kikk til på hva jeg skriver - med litt modning kanskje noe når inn.
I mellomtiden, dekk til den høye pannen din så ikke hakkespetten går til angrep i vårsolen  :D
#69
e-Golf / Doble skift
tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:02
Fra 5. mars dobler fabrikken i Dresden ( Gläserne Manufaktur ) e-Golf produksjonen  :D

Fra pressemelding : " In Dresden und im Stammwerk Wolfsburg sollen nach Unternehmensangaben künftig zusammen täglich 160 E-Golfs vom Band laufen."

nå altså totalt 160 e-Golf pr. dag fra VW  :+1:
#70
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:00
@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

   
Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

Det er noen som ser ut til å tro at de kan melde seg på " gå på vannet-kurs " og bli rettroende overmennesker fordi de har vært i stand til å kjøpe en subsidiert bil som de kan kjøre gratis med ( etter hvert på bekostning av alle dem som i større grad bidrar økonomisk til fellesskapet ? ).
Selvgodhet og hovmod er egenskaper som er mest fremtredende hos dem som vil være rettroende i enhver sekt - også miljøfantaster ( som ikke har noe på et bilforum å gjøre ; selvmotsigende i seg selv..).
Heldigvis er de fleste, meg selv inkludert, ærlige på at grunnen til elbilkjøpet er pisken fra Lan og gulrota fra Trine - ikke for å redde verden fra å gå under.
#71
Elbiler i media / Sv: Nytt Porschekonsept
tirsdag 06. mars 2018, klokken 11:27
Sitat fra: Troald på tirsdag 06. mars 2018, klokken 11:15
Hvis denne bilen kommer så er det min fremtidige bil

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=49555

Nå snakker vi  ;D :D
#72
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:52
@ cyber.

SitatJeg har vanskeligheter med å forstå at en nasjon som knapt utgjør en promille av jordens befolkning kan stilles til ansvar for alle problemer med atmosfærens sammensetning

?.. Meg bekjent har nasjoner aldri slippt ut et eneste gram CO2, folk som bor i de gjør derimot det. Godt å se at den globale oppvarmingen iallefall ikke er ditt ansvar. Enda bedre er begrunnelsen ? Hvis vi deler opp jorden i ca. 1400 ruter der hver rute inneholder en befolkning tilsvarende Norges på 5,3 mill, kan du peke på hvilken rute du vil og si at den inneholder for få mennesker til å ha betydning for utslippene av drivhusgasser...

Så med den forkrøplede logikken du bruker er altså ingen mennesker ansvarlig for den globale oppvarmingen...?
Den er altså ikke menneskeskapt?

 
Sitathar du ikke en pekefinger å vifte med mht elbil-produksjon ( i form av batterimaterialer, fremstilling - CO2-utslipp som vel har noe med atmosfæren å gjøre

Nei har ingen pekefinger der nei, elbil er pr. i dag den mest miljøvennlige måten å bevege seg rundt på. Hva gjør du på et elbilforum egentlig ?
@doldis,
Jeg befinner meg i en tråd hvor det på et elforum stilles spørsmål ved om fossilbiler egner seg i et kaldt Norge og hvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter, og det er greit.

Imidlertid dukker det opp debattanter som benytter anledningen til å spre et evangelium om jordens snarlige utslettelse - vedkommendes motiv for å gjøre dette er temmelig diffust, men jeg går ut fra at det er for å rette pekefingeren mot syndebukker - alle de forferdelige menneskene som ikke kjører Leaf.
     Jeg påpeker at en Nissan Leaf, som er en ren komfortløsning som pendlertranspormiddel for å slippe å bruke penger på buss og bane,  også har en miljønegativ påvirkning (produksjon ), og, mer alvorlig, generer svevestøv ved bruk.
Jeg forstår godt hva du gjør på et elbilforum - livet må plutselig ha fått nytt innhold etter innkjøp av en svart Leaf - tenk hvilken livsglede du kunne ha spredt på et forum for fremtidspessimister  ;D
( jeg har selvfølgelig også en elbil ( i tillegg til en lettstartet fossilbil ) som alibi for å være på forumet, men er ikke blitt fanatiker av den grunn ).
#73
Sitat fra: doldis1 på mandag 05. mars 2018, klokken 13:26
Vi driver for tiden det farligste eksperimentet gjennom alle tider ved å endre atmosfærens sammensetning. Dessverre peker flere og flere piler i retning av at dette ikke kommer til å ende godt.

At en og annen hobbypsykolog som deg blir forulempet av budskapet og i sin frustrasjon går for mannen og ikke ballen endrer ingenting på det...
Evner du ikke å diskutere saken ( eller enda bedre, noe i retning on topic  :D ), la det heller være !

Jeg har vanskeligheter med å forstå at en nasjon som knapt utgjør en promille av jordens befolkning kan stilles til ansvar for alle problemer med atmosfærens sammensetning og at du kanskje bør velge et annet forum enn dette for å ta ansvar for verdens fremtid. 
Hva håper du på å oppnå ved å skinnhellig annonsere ragnarok ved enhver anledning -
og gå litt i deg selv ; har du ikke en pekefinger å vifte med mht elbil-produksjon ( i form av batterimaterialer, fremstilling - CO2-utslipp som vel har noe med atmosfæren å gjøre ) , og svevestøv du virvler opp selv når du kjører Leaf ( som påfører astma til små barn ).
#74
Sitat fra: doldis1 på torsdag 01. mars 2018, klokken 10:02

Fossilbilen er ikke bare uegnet i Norge men i Verden.  Med 30 minusgrader i trøndelag 1. mars og varmegrader og fønvind på Svalbard burde det snart gå opp for folk at værsystemene endres fort.

Bare som en tanke: overfører vi det prosentvise avviket på temp. eller nedbør fra arktiske strøk om vinteren til sommeren og hvetefeltene rundt Svartehavet eller i den Amerikanske midtvesten, eller i Europa for den del kan vi gå en spennende tid i møte.

Trenger ikke som på Svalbard å være avvik i 80+ sammenhengende mnd. En måned over et større område er mer enn nok ! Resultat- massive avlingsskader, 100 talls millioner mennesker uten mat til neste vinter med påfølgende sosial uro og på lengre sikt, sammenbrudd i verdensøkonomien....
Vi kan faktisk være mindre enn 12 mnd. unna den største katastrofen i vår historie noensinne , og det er ikke usannsynlig en gang!

Likevel står dieslene og putrer på tomgang utenfor butikken som vanlig og folk klager som før over at elbiler slipper årsavgift...

Beklager om jeg kom i skade for å gli en anelse i retning O.T  ;)

Og alt dette og alle andre vederstyggeligheter kan man unngå ved at menneskeheten gjør som deg ; investerer i en Nissan elbil, og man kan med rette refse alle som har et annet syn enn en selv - for dommedagsprofeter en utrolig god investering for å kunne predike egen fortreffelighet.
Tiltredes..
#75
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. 

Absolutt  :D
( Bare å finne noen politikere som vil slå opp med Musk og begå politisk selvmord på miljøets alter  :angel: )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA