Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luniboy

#61
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 15. august 2016, klokken 22:23
Heisann

Jeg er forsåvidt enig i at man ikke bør ha batteriene på 100%, selv om det er lagt inn buffer i toppen, og at spenningen er redusert. Dette var den største grunnen til å tvile på å kjøpe en i3.
Men har nå ENDELIG bestilt en El bil, og da kona satte foten ned med tanke på Tesla, så falt valget på BMW i3, spesielt med tanke på kjørelengde, akselerasjon og at den ikke ruster  ;D

Jeg kommer til å begrense ladingen ved hjelp av denne laderen som jeg har funnet;
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/s?tm=ladestasjoner
HALO 16A Type 2 med WiFi og gode greier, hvor man kan styre fra telefonen, ser for meg at det MÅ bli bra, noen som har en slik i drift i dag her inne på forumet ?

Regner med dette blir bra !!!
#62
Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:17
En fyr på det amerikanske forumet som kom med en spesiell innfallsvinkel på 100%-lading av 60-modeller med 75kWh-pakke:

Sitat
I received different information than you about fully charging the new S60. I recently ordered an S60D (set to hit production first week of August). I asked my delivery specialist the same question about charging, and he said that the software limitation makes 15 kWh of the battery completely dormant by taking it off line so that it's as if those 15 kWh don't truly exist. The down side is that you still should only charge to 80-90% regularly for longevity of the 60 kWh you're using. The upside is that while the 60 kWh you're using will slowing degrade and loose maximum charging potential, the 15 kWh that is dormant will not. That means that if you ever upgrade and activate the additional 15 kWh, you will have a larger battery capacity than if you had paid for the full 75 kWh up front (in which the capacity of the extra 15 kWh would degrade along with the rest of the battery).


I think this would make sense if the batteries are wired in parallel as this cite indicates (Battery Pack - Tesla Motors Wiki). If you're charging to 80%, then each set of cells in parallel is only charged to 80%. So if that is what maximizes battery capacity over time, then you would still need to charge to only 80% even if sets of cells amounting to 15 kWh were taken off line. Put another way if you have five 15-kWh cups (e.g., S75) and the idea is to only fill each cup to 80%, then closing off one 15-kWh cup doesn't change what needs to be done—namely, the other 4 cups (e.g., S60) should still only be filled to 80% most of the time.


So I would double check with your Tesla technician to make sure you have the full picture. I had the same though as you, but that was assuming the software limitation was a permanent 80% limitation on how much the battery would charge. But instead it seems that the car software charges in the same manner on both the S60 and S75, the only difference being that 15 kWh of the battery is switched off (like a physical electrical switch) on the S60.

Link til denne tråden er her;

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/some-exciting-observations-about-the-new-model-s60-software-limited-75-kwh.73809/

Det fremgår i samme link på begynnelsen at han som startet tråden også har pratet med 'Tesla Technician' hvor det ble bekreftet følgende;

Hi, I'm on my new Model S 60 for 4 days, and I've noticed some good bits about this new Model s60:

1. You can safely charge to 100% all the time, that confirmation is from the orientation session with Tesla technician.
That means for daily usage, normal Tesla car's follow a guideline of charge around 80-90% percentage for battery longevity. This won't pose such problem on new S60. because a full charge on new S60 is only 80% of full battery, that's exactly the same percentage follow Tesla's longevity recommendation.

For daily charge considering battery longevity range comparison:
S90 is charged with 80%-90% limit only provides 72 kWh - 81 kWh range.
old S70 is charged with 80%-90% limit only provides 56 kWh - 63 kWh range.
new S60 can always give you a full 60 kWh range.

Så 60 ser jo virkelig ut som et godt alternativ sammenlignet med både 70 og 75 med tanke på både lade hastighet, batterilevetid og rekkevidde ....  selvsagt noen som trenger lengre rekkevidde oftere enn andre, så det er jo opp til hver enkelt, men å få både i pose og sekk koster jo 163k ekstra (fra 60 til 90). i tillegg får man jo raskere til fra 0-100, som selvsagt ikke må undervurderes ...  ;D

BR




#63
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurderer bestilling av S
tirsdag 10. september 2013, klokken 18:36
Takk for det, jeg har ordnet prøvekjøring i Oslo på lørdag 21, så får vi se etter det  ;D

Regner med Tesla'n overtaler kona, samt meg med tanke på alt på den nevnte listen.
Eneste jeg er litt bekymret for er at det er bakhjulstrekk. Er jo blitt alvorlig bortskjemt med quattro på vinterføre, men det blir jo en vanesak regner meg med .... i tillegg, når/om man mister grepet med Tesla'n, drar det vel rett ut med tanke på vekten ...  men som sagt, man må jo kjøre etter forholdene ...

Er jo livredd for at man når 50k biler, eller noen 'luringer' i den nye regjeringen finner på at de skal legge på moms eller noe ...
#64
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurderer bestilling av S
mandag 09. september 2013, klokken 22:27
Heisann

Har fulgt med en 'god del' i skyggen her på forumet, (kona mener jeg ikke er helt god med tanke på dette her ... og ja, jeg har lest 'Tesla psykosen', godt å se at jeg ikke er alene ... :o

Uansett, så ser jeg jo at bilen ikke er 'perfekt' med tanke på denne tråden;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.120.html

Ser jo at man får 'bil for alle pengene' her, da det ikke finnes noe avgifter av noe slag på denne bilen, og i 'alle andre' land kan man velge mellom Audi S7/S8, MB S, BMW 5/7 serie, samt Porsche Panamera ... og da ikke 'ribba' versjoner av disse
Det er klart at de sikkert ikke er HELT feilfrie de heller fra fabrikk, men ser jo at det begynner å bli en del på listen til 'kallagtunet' ...
'Problemet' mitt er jo at jeg fremdeles vil ha denne bilen, og ja, jeg regner med jeg kommer til å få noe av disse problemene, samt at mange av mine 'gode venner' selvsagt kommer til å fyre på meg når det er et eller annet .....

Følger mye med på tråden med feil, og ja, enig i at den bør låses øverst på forumet ...

Uansett, et fantastisk bra forum her inne !
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA