Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luniboy

#16
Lading av Tesla / Sv: Kjedekobling av Tesla Wall Connector
torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:18
Jeg kjører dette opplegget i dag, med en sikring inne, som går ut til et lite skap i garasjen som inneholder 2 st. B vern og ikke noe annet.
TWC koblet opp i slave/Master, lader en Tesla Model S og BMW i3. Trikkeren min mente det var krav til et B-vern pr. lader.
Virker utrolig bra   :)

BR
#17
Lading av Tesla / Sv: Lading av andre elbiler med Tesla vegglader
torsdag 27. september 2018, klokken 17:16
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 28. august 2017, klokken 06:33
Har en Tesla wallboks som jeg brukte på Tesla og MB Belectrik. Den er koblet på 230V IT nett 1x32A. I manualen heter det 230v singel-phase Wye-connected. L1 koplet til L1 og L2 til nøytral. Begge DIP swich i øverste posisjon. Fungerer fint på Tesla og MB, men på i3 blir det en klikke lyd fra bilen når jeg lader med denne boksen. Bilen lader med 7,4kw, men jeg liker ikke klikke lyden fra et rele i bilen. Har prøvd annen ladeboks (Ratio portabel charge station) med 230V1x32A og da lader den uten klikkelyd.
Noen som har tips om hvordan Tesla boksen skal settes opp for klikkefri lading av i3?

Heisann

Sjekke denne:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29390.msg710565#msg710565

Svar #21

BR
#18
Audi e-tron / Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
tirsdag 25. september 2018, klokken 07:41
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Etter MIN mening er jo nettop kvaliteten, service og garantisaker hovedgrunnen til at jeg nå har bestilt en Tesla, og ikke Audi. Har hatt Audi i snart 10 år, og makan til mye feil og kostnader på en bil skal man lete lenge etter. Ser rundt på forumet at jeg absolutt ikke er alene. Med tanke på BMW i3 har jeg ennå ikke hatt noe feil på denne, og den er nå to år. Beste bilen jeg har hatt EVER !!
Etter at Audien var to år, var det rust på begge forskjermene (noe de først nektet å dekke, hjullagere byttet, dempere byttet, omprogrammert oljetrykk sensor, oppdatert styring, samt andre ting. At den i tillegg har sinkslepp (som de selvsagt ikke dekket) og andre rust skader rundt om (som HELLER ikke dekkes) er helt utrolig.
Ja E-tron blir helt sikkert en salgsvinner, og en bedre bil enn TMS som jeg nå har bestilt, men jeg ønsker virkelig dere som har bestilt Audien lykke til med ev. problemene som måtte oppstå med deres service apparat og garantioppfølging.
Er klar over at jeg slipper en atombombe i et temmelig lite glasshus her nå, men Tesla ordner hvertfall opp og det er aldri noen diskusjoner, selv om det kan ta temmelig lang tid for å få fikset shiten ...  :o

BR
#19
Lading av Tesla / Sv: Hvilken hjemmelader?
torsdag 20. september 2018, klokken 10:01
Yepp, bestilte 2 stk. og hentet de dagen etter .... :)
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brukket bakaksel
onsdag 19. september 2018, klokken 11:25
Ikke helt bra, noen som vet om det har vært tilfeller på nyere modeller ... ? eller om noen har sjekket om det er vesentlig forsterket på nyere del ? ... kan det være underleverandør har gått for en litt billigere alu. legering ?
#21
BMW i3 / Sv: Erfaring med BMW Wallbox
søndag 09. september 2018, klokken 08:12
Sitat fra: Smbob på onsdag 31. august 2016, klokken 22:40
Ser at det er mange alternativ til den enheten som BMW tilbyr til hjemmebruk.
Noen med app funksjon og noen uten.
Hva er det man oppnår med app tjenesten, sett bort fra kjekt og kult.
Noen praktiske fordeler, utover det man ser på appen til bilen?
Ser at man kan lese forbruk PR lading, egentlig ikke interessant, må har valgt elbil og da må man "fylle tanken" uansett hvor magen kWh det går med.

Jeg har/hadde en HALO lader fra Charge Amps med kW måler, innstilling av ladetid, slå av og på lading manuelt og med timer, lys og gode greier. (alt på en egen web side).
Om du vil ha en lader som kan ta alt mulig fra 6 til 32A, 230/400V så hvorfor ikke gå for en Tesla lader? (ja, jeg vet dette er BMW forumet  8))de koster jo INGENTING i forhold til alle de andre, samt man kan koble opp 4 stk. på samme sikring.
Holder på å sette opp to av disse selv da jeg har kjøpt en Tesla, (legger kabling selv, skal selvsagt ha elektriker til å koble og sertifisere installasjonen)
en Tesla lader koster 5.100,- og man kan velge om man vil ha 2,5 meter eller 7,5 meter ladekabel. B-vern må kjøpes i tillegg, men man havner jo langt under BMW prisen ...

Et lite OBS med lading av BMW i3 94Ah på 1 fas da laderen 'lekker' strøm over til de andre fasene, så BMW'en tror det er strøm på alle fasene og prøver å koble inn alle, se link for å løse dette
https://blogg.larsfredrik.com/2018/05/lade-bmw-i3-pa-tesla-wall-connector/#more-2915
dersom man ikke kobler de bort, hører man en klikke lyd da den prøver å hente strøm fra de andre fasene

Kun et tips..

BR
#22
Lading av Tesla / Sv: 2xTwC
søndag 26. august 2018, klokken 20:27
Sitat fra: fredag på søndag 26. august 2018, klokken 17:43
Hvorfor skal du gi prioritet til den ene bilen over den andre? Høres bare komplisert ut.

Som andre har skrevet her: TWC fordeler lasten jevnt på de to uttakene, inntil en av bilene avslutter ladingen. Det at en av boksene er master og de andre lave betyr ikke at master har prioritet.

Kan du ikke i stedet stille inn BMWen til å starte ladingen noen timer før Teslaen? Da vil du gi BMWen prioritet ved å gi den et forsprang tidsmessig.

Hei og takk for innputt allesammen.
Grunnen til at jeg vil ha BMW'en til å starte senere og med 16A er at den skal være 'nesten ferdig' ved avreise og at den da trekker 16A hele perioden, for å unngå at den trakk 1,5 kW i noen minutter fra 3 timer før avreise en god del ganger og opp mot avreise tidspunkt, samt 3,6kW rett før avreise for å varme kupeen. Så for meg at mye effekt av og på ville føre til at det kødda seg til på hele opplegget med disse laderne. I tillegg at jeg fint kunne beregne 1 time på 16A = 10%. Vil gjerne avslutte litt før BMW'en blir 100% (man kan ikke sette maks. % lading på denne slik som på Tesla).

Men ser på videoen til DÆrik at de takler det fint. Om jeg bare har 20A, vil begge bilene da kun lade med 10A hver.... håpet var at slave/master hadde den funksjonen at master hadde prioritet og ville gi det den var innstilt på, f.eks. 16A ??? ... men men
#23
Lading av Tesla / 2xTwC
søndag 26. august 2018, klokken 12:57
Heisann
Er klar over at det finnes en del innlegg med 2x Tesla Wall Connectors i kjede, men fant ingenting om følgende problemstilling;

Dagens opplegg er som følger:
20A sikring med B vern kablet med 4mm² ut til garasje, deretter tilbake til husvegg med samme kabel (grå type) til en Type 2 lader på maks 16A.

Planen er å lade ny TMS og i3 på samme kurs, men med prioritet på i3. Tenkte derfor å gå til innkjøp av 2 stk. TWC og koble disse opp med lastdeling slik at model S lader inni garasjen som settes til max 20A, og BMW som lader på TWC på utsiden, settes til maks trekk på 16A. Denne settes til 'Master' slik at denne får prioritet.
Gitt scenario: Man kobler på begge bilene og Model S starter lading kl. 20:00 på 20A. alene, siden BMW'en er stilt inn til å starte kl.24:00. Da lader BMW på 16A og Model S på 4A (?!). Når BMW'en er ferdig kl. 06:00, kuttes denne og Model S lader videre på 20A til den også er ferdig, eller skal ut å kjøre ...

Noen som har erfaring med et slikt opplegg, og vil lastdelingen fungere som planlagt ?
I tillegg kobler jo i3'n inn av og til noen minutter dersom den har nådd 100% for å kjøre pre cond. på batteri og varme opp kupeen. Dette begynner den med 3 timer før avreise (batteri), og ca. 5-30 min før for å varme kupeen).
Har sett at noen legger opp lik deling på 32, men regner med det holder med 20A, ev. skremme den opp til 25A
skulle det være behov for det etterhvert

Anyone ?

BR


#24
BMW i3 / Sv: 170 HK ?
mandag 10. april 2017, klokken 08:13
Helt topp, takk for svar, så da konkluderer vi med at vi har ca. 182 HK  ;D
#25
BMW i3 / 170 HK ?
mandag 10. april 2017, klokken 07:47
Ved fullt pådrag viser effektuttaket fra batteriet maksimalt 99,9 kW/h. Dette tilsvarer jo bare 136 HK om man legger godviljen til ....  den kommer liksom aldri høyere ?
Er det kun fordi BMW ikke har lagt inn et tredje tall før komma i displayet, eller er det fordi vi ikke får ut mer av batteriet til motoren ? Eller har vi en 'Tesla case' her i tillegg ?
Noen som vet noe om hvorfor ?
#26
Enig i det. Jeg spurte selger om ikke det var mulig å få sportsseter i skinn/Alcantara som i Audi, som jeg forøvrig er MEGET godt fornøyd med, men dette var ikke mulig, og han visste heller ikke om det kom i senere versjoner. Har full skinn nå i i3'en, og det er 'greit nok' men kan ikke sammenlignes med setene i fossilbilen. sidestøtten er jo i kategori 'elendig' Regner med at setene i i3'en holder lenge om jeg behandler dem riktig (som man må med alle typer seter ....)  ::)
#27
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstilling
mandag 27. februar 2017, klokken 12:48
Samme lyd fra forstillingen min, har ikke klagd ennå, men skal nevne det for dem ved en passende anledning, bilen er kun gått 3500 km, og den har vært slik fra den var ny. greit det er en 'mikke mus' bil, men dette er for dårlig til å være BMW, ikke noe problem fra Audi'en, den er stille som en mus .....  8)
#28
BMW i3 / Sv: Justere ladenivå?
lørdag 11. februar 2017, klokken 08:12
Har blitt diskutert tidligere her inne .... http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29552.45.html

Jeg pleier å stoppe ladingen på mellom 80-90%, hender selvsagt at den bikker opp i 100% av og til, som da tilsvarer rundt 81% på selve batteripakken, men enig i at det burde vært mulig å stoppe dette selv fra appen ...
Jeg lader ca. 10% i timen med min lader, så enkelt å justere på laderen....
#29
BMW i3 / Sv: Faktisk forbruk pr 100 mil
fredag 10. februar 2017, klokken 08:39
Det å forvarme batteriet hjelper til med å kunne dra ut full effekt (og inn ved bremsing), samt for å kunne toppe batteriet helt opp. (for de som er opptatt av maks. rekkevidde ....) ved kjøring bruker bilen ekstra energi på å komme opp i drifts temperatur på batteriet.
Som du ser under, er dette avlesing fra laderen min med tanke på effekt ut.
3 timer før avreise blåser den 571 W for å varme batteriet, deretter 166W på enten litt mer varme på batteriet, eller så fikk den beskjed om at batteripakken hadde plass til litt mer strøm, da temperaturen økte til 10 °C eller noe .... jeg vet ikke ... Deretter 2,1 kW pga klimatisering av kupeen ... husker ikke hvor mange grader det var ute den dagen, men kan ikke ha vært så mange varmegrader .....


2017-01-21 08:39:01   2017-01-21 09:13:55      2.155
2017-01-21 08:31:12   2017-01-21 08:38:52      0.166
2017-01-21 06:09:12   2017-01-21 06:35:23      0.571
#30
BMW i3 / Sv: Faktisk forbruk pr 100 mil
torsdag 09. februar 2017, klokken 19:39
Jeg lader KUN hjemme og har målt snittet ut fra måleren min, og den sier at jeg ligger på rundt 2,7kW/mil. Kjører kun korte turer for det meste, med forvarming hver morgen. iflg. bilen (appen) har jeg et snitt på 2,03 kW/mil.
På vei hjem i dag kom jeg opp i 25% effektivitet  ;D
Det at man ikke kan se hvor mange kW man faktisk gnur inn på selve batteripakken (på en enkel måte) er jo litt irriterende. Nå går jeg inn her https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp og velger en litt for lang tur, og får da opp hvor mange kWh som er på batteriet.

Eks. med varmt batteri, 5 graders utetemperatur sender jeg ut 4,256 kW, men kun 3,71kW kommer inn på batteripakken ..... tap på 546 watt (ca.13%)
Regner med dette er normalen .... ?

... Er jo klar over at dette er kun for spesielt interesserte geek'er, men ser for meg om jeg hadde hatt en Tesla model S eller X hadde nok forbruket mitt vært det dobbelte .....  ::)

Uansett alvorlig billig å kjøre med  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA