Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hnrk

#76
Model X 2014 - 2022 / Sv: X60D!
lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:52
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:46
Må vel ha luftunderstell nå?

Trodde det var laget mest av aluminium og stål jeg *dukke*
#77
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kvalitet/problemer med Model X
onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:06
Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:54
Vår MX60D hadde sprekk i fontruta før utlevering. Ingen har den på lager i Norge. Vi må vente i min. 3 uker på ny rute.
Kjedelig at Tesla ikke kunne vært proaktive her og hatt ruter på lager.
Tesla kan levere ut biler med mye feil, men sprekk i frontrute er NO GO!

Det er vel ikke lov å kjøre med sprukken frontrute uansett bil.

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:54
Dette skjer sikkert svært sjelden, bare vi som har hat maks uflaks.

Tydeligvis samme problemet med ruter på X som på S. Ruta er en del av bærende konstruksjon. Tung bil der chassiset krenger på ujevnt underlag gjør at ruta kan sprekke (min teori altså)

Håper ikke bilen bæres av frontruta altså, hvis den står i spenn kommer det til å bli mye frontrutebytting fremover.. :)

Jeg har tatt 2 frontruter på i-MiEVen min. Den har veldig tynt glass, så steinsprut og en kald høstmorgen med varmen på var nok til å sprekke ruta. Hadde heldigvis forsikring hvor det var inkludert, vanlig er vel 2000 i egenandel for å skifte ruta.
#78
Model X 2014 - 2022 / TMX 90D -> 100kWh?
mandag 03. oktober 2016, klokken 00:41
Så, 'alle' snakker om at batteriet i en 60D egentlig er 75kWh som er låst ned i software. Og det gir jo forsåvidt mening og er hyggelig for de med 60D siden de sparer batteriet sitt litt.

Så da lurer jeg jo, 90D vs. 100D, er det egentlig et 100kWh batteri, eller er batteriet i 90D og 100D ulike?
#79
Sitat fra: bjoris på fredag 30. september 2016, klokken 10:58
Enig i at Ampera ikke skal sammenlignes med Tesla, men på elbiler så er rekkevidde ett problem noe det ikke er på fossilbiler og dermed blir det en stor nyhet at Opel kommer på banen med en langtrekkende elbil. At den vil ta kunder fra Tesla også i dag er åpenbart, mange har kjøpt dyrere bil enn normalt for å få en elbil med lang rekkevidde...

Amperae er rett og slett imponerende, de kjørte den fra London til Paris og hadde 80 km igjen... Tror til og med X90 vil slite med å klare det:)

Det er i følge Google maps 460km fra London til Paris. Og det er jo en god kjøretur; men.. Har ikke teslabjørn kjørt sin TMS 85 730 km på et batteri? Alt avhenger jo av hvor sakte du kjører, medvind, nedoverbakke, kjøttkaker til middag, hvor mange som sitter i bilen osv osv.

Dersom en TMX 90D ikke klarer 460km i rolig tempo blir jeg ganske skuffet for å være helt ærlig.
#80
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 08:36
Sitat fra: hnrk på fredag 30. september 2016, klokken 06:59
Sitat fra: krl på torsdag 29. september 2016, klokken 23:14
Sitat fra: pelsjeger på torsdag 29. september 2016, klokken 21:49
90D ladet til 100% akkurat nå. 20" hjul. Tallet er 393.
Dette betyr vel at Ampera-e skal kunne slå Model X på rekkevidde hvis Opel snakker sant? Det må sies å være et lite nederlag for Tesla. Selv om superladernettverket medfører at Model X i praksis er overlegen til langkjøring.

Vel, oppgitt kjørelengde og faktisk kjørelengde er jo to totalt uavhengige univers da. Trillingen min har en oppgitt rekkevidde på 160km, men det tror jeg må være på planet av en lastebil..

Dersom folk her kjører 390km med en TMX, så er det tallet mye mer verdifult enn hva produsentent hevder at er mulig gitt de fullstendig kunstige testene deres.

Jepp. Og WLTP-rekkevidde på Ampera-E er vel oppgitt til 380km. Et ganske mye mer realistisk tall enn 500km+. NEDC på P100D er 542km tror jeg?

380km på et 60kWh mot 542km på et 100kWh. Så Opel mener de klarer å kjøre 6.3km pr kWh mens Tesla mener de klarer 5.42km pr kWh. Da holder jeg en liten knapp på at Tesla er den mest realistiske her tbh.
#81
Sitat fra: krl på torsdag 29. september 2016, klokken 23:14
Sitat fra: pelsjeger på torsdag 29. september 2016, klokken 21:49
90D ladet til 100% akkurat nå. 20" hjul. Tallet er 393.
Dette betyr vel at Ampera-e skal kunne slå Model X på rekkevidde hvis Opel snakker sant? Det må sies å være et lite nederlag for Tesla. Selv om superladernettverket medfører at Model X i praksis er overlegen til langkjøring.

Vel, oppgitt kjørelengde og faktisk kjørelengde er jo to totalt uavhengige univers da. Trillingen min har en oppgitt rekkevidde på 160km, men det tror jeg må være på planet av en lastebil..

Dersom folk her kjører 390km med en TMX, så er det tallet mye mer verdifult enn hva produsentent hevder at er mulig gitt de fullstendig kunstige testene deres.
#82
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
onsdag 28. september 2016, klokken 07:26
Fått estimert produksjonsstart sent i oktober og levering midten av desember. Blir spennende å se om de når målet og jeg får bilen før jul  :D
(VIN 22xxx)
#83
Model X 2014 - 2022 / Sv: Smart Kjøring på Motorvei
mandag 26. september 2016, klokken 23:51
Sitat fra: Haukeberg på mandag 26. september 2016, klokken 05:34
Sitat fra: pwb på søndag 25. september 2016, klokken 11:48
http://www.autoblog.com/2007/10/28/mythbusters-drafting-10-feet-behind-a-big-rig-will-improve-mile/

Denne var bra. Er kanskje ikke de store gevinstene i praksis. Men på langdistanse så kan jeg tyne noen ekstra km ut av bilen. Skal tenke på dette når jeg kjører.

Greit å spare noen watt her og der altså.. men å ligge tett opp til en lastebil er å be om steinsprutskader, den slipstreamen du ligger i vil påvirke alt løst langs veien og dra det inn i samme lomme som bilen din er i. Jeg gjort greia med i-MiEVen, og fikk en saftig rose i glasset som takk for innsatsen.

Jeg håper frontruta i TMX er tykkere og mer solid enn hva som er i trillingene, men uansett - det du sparer i strøm taper du fort i lakk-/glass-skader.

Just my $0.02 osv osv
#84
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
mandag 26. september 2016, klokken 10:17
Sitat fra: Helidoc på mandag 26. september 2016, klokken 01:06
Er det utlevering av Model X i Drammen nå, eller er all levering  for Oslo-området fortsatt på Rud ?

Min har levering i Drammen, virket som om de leverte ut ganske mange biler der om dagen.
#85
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
søndag 25. september 2016, klokken 19:57
Bestilte min (90D) for straks 2 uker siden og da stod det at levering var estimert til 'sent i desember 2016'. Det øyeblikket de fikk reservasjonsbeløpet forsvant alle estimater frem til de 2 ukene har gått. Ser nye bestillinger nå er merket med tidlig 2017, så er ganske spent på om jeg får den før nyttår eller ei :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA