Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hnrk

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: 4 barn i model x?
torsdag 28. desember 2017, klokken 18:39
Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Er det noen som har erfaring med to bakovervendte barneseter på rad 2 i en modell x? Kommer man seg bak til rad tre?

Vi har 1 bakovervent (passasjerside) og 1 forovervent (førerside) på rad 2 og 2 puter på rad 3. Setet med det bakovervente setet blir ikke flyttet siden det er stolpe ned på gulvet. De gangene jeg må inn den veien, så tar jeg ut basen, noe som går ganske greit siden det er isofix, men vi unngår å kjøre det setet når vi kan.

Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Har to jenter på 3 og 5 til sommeren, og det kommer visst to til.

Gratulerer! :)

Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Tenker å ha to bakovervendte seter på ene siden på rad 2, og to fremovervendte på rad 3, ev ett på rad 3 og ett ved siden av de to bakovervendte på rad to. Da bak passasjersiden slik at kun den kan dyttes frem og gi adgang på rad. Er dette mulig? Det blir vel uansett samme utfordring på type galaxy, sharan o.l. Vil ikke bort fra Tesla, har en S i dag, og vil heller ikke på type caravelle

6 og 7-seter har begge 4 isofix-fester (midtsetet på rad 2 er uten), men det er litt knot å få festet seter med isofix på rad 3 altså. Rad 2 er en drøm, rad 3 er fint med puter. Jeg har ikke forsøkt med bakovervent på rad 3, jeg tror det kommer til å bli trangt.

Når det er sagt, jeg har 4 unger selv, og Xen er en *drøm* :)

Mye morsommere enn Caravelle og Sharan er en også ;)

#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hva går igjen på X?
mandag 13. februar 2017, klokken 11:32
Sitat fra: Dvergen196 på fredag 10. februar 2017, klokken 17:26
What?? FWD kræsjer for mye i hindringer? Håper på en litt mer detaljert forklaring for dette høres ikke bra ut :-1-:

Jeg har ikke hatt et _eneste_ problem med at de krasjer i hindringer. Min erfaring er at FWD er ganske spot-on faktisk. Opplever den sjelden som for hysterisk heller. Så FWDene får gode skussmål der av meg :)
(det de får minus for, var et løst stag inne i selve døra, men det har Tesla fikset, så nå er dørene 10/10)
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hva går igjen på X?
lørdag 21. januar 2017, klokken 21:57
Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:28
Vi må vel egentlig konkludere med at det ikke er veldig mye feil på X, utenom disse få gjengangerene ellers hadde det nok vært mer liv i X forumet og denne tråden, det er vel snart levert 1500 X i Norge! Looking good, men er spent på denne ghostingen. Ser polaroidbriller tar det effektivt, men ikke så lett med solbriller på natta hehe

Jeg har kjørt en del med bilen på kveldstid og det er bare da jeg har sett ghosting. Videre ser jeg bare ghosting når jeg kjører opp mot bakketopp slik at møtende biler får lysene sine i nedre del av frontruta. Det er bare i akkurat det scenariet jeg har klart å se ghosting. Nå er jeg imidlertid forholdsvis høy, så det kan hende jeg slipper billig unna, men dette er ikke et problem jeg kommer til å være veldig frustrert over.

Ikke-fungerende selv-presenenterende dør derimot.. Du verden så fort man blir bortskjemt :)
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: 90 batteri - ett elendig kjøp?
fredag 20. januar 2017, klokken 09:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2017, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:10
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.

X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.

Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)

Kan vel hende marginene har endret seg nå som Gigafactory har begynt å produsere de nye cellene? (så kanskje både 75 og 90 er dyre?) :)
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Til oss med levering (sent i) desember
torsdag 19. januar 2017, klokken 15:53
Sitat fra: Nasatech på torsdag 19. januar 2017, klokken 14:52
Har sjekket litt rundt og B96 koster jo 4.400 mot 6.600 på BE. Med min henger så holder det med B96. Senere kan man kjøre opp for 2.200.

Eneste forskjellen er gebyr til SVV for oppkjøring, utstedelse av nytt førerkort samt leie av bil + henger fra kjøreskole. Så du vil måtte betale for utstedelse av nytt førerkort x2 om du gjør det på den måten. Min soleklare anbefaling er å kjøre opp til BE, mellomlegget er såpass lite og forskjellen så stor at jeg ikke ser poenget med å la være.

Så har du B96 som failsafe hvis du skulle kåle det helt til på oppkjøringen :)
#6
Model X 2014 - 2022 / Re: Hva går igjen på X?
torsdag 19. januar 2017, klokken 10:50
Sitat fra: bjoris på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:54
Sitat fra: hnrk på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:35
Jeg kan skrive under på ghosting i frontruta og knirking i høyre FWD. Videre virker ikke selvpresentering av førerdør og det er dårlig dekning på FOBen (må ofte trykke flere ganger før bilen registrerer det og åpner døra).

Tesla har imidlertid vært veldig imøtekommende med feilene og bilen skal inn for fiks for alt (sans ghosting) om en drøy uke.

Knirk i FWD, er det mange årsaker til dette eller er det dette berømte plastdekslet på hengslen? En kompis fikk sin i Aug og den hadde den lyden, men det var lett å identifisere at det kom derfra... Usikker på om han har fått fikset det...

Jeg var inne hos Tesla og snakket med de og satte opp time på verksted. De hadde ikke så mye erfaring med ulyder i FWD enda, men det var i hovedsak 2 ulike lyder. Den ene gikk fort å fikse, den andre ikke. Min lyd hørtes ikke ut som den første. Og det var det jeg klarte å vri ut av Tesla-mannen.

Lyden høres ut som en løs arm/stang som slår inn mot plastdekselet når døren åpner seg og har kommet ca. halvveis opp.

Jeg har forsøkt å bytte batterier i FOBen for å se om det gjør at den er så dårlig på å få med seg knappetrykk og feiler på autopresent, men det hjalp ikke (CR2354 er forøvrig vanskelig å finne i vanlig butikk).
#7
Model X 2014 - 2022 / Re: Hva går igjen på X?
torsdag 19. januar 2017, klokken 09:35
Jeg kan skrive under på ghosting i frontruta og knirking i høyre FWD. Videre virker ikke selvpresentering av førerdør og det er dårlig dekning på FOBen (må ofte trykke flere ganger før bilen registrerer det og åpner døra).

Tesla har imidlertid vært veldig imøtekommende med feilene og bilen skal inn for fiks for alt (sans ghosting) om en drøy uke.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Til oss med levering (sent i) desember
onsdag 11. januar 2017, klokken 21:31
Sitat fra: eha på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:34
Kjøpte den fordi den har plass til 3 paller solcellepaneler på tvers, samt to paller materialer på langs ;)

Har begynt med import av solcellepaneler samt at hytta skal totalrehabiliteres så det blir mye hengerkjøring ja. X75D ankommer i starten av mars (gikk akkurat i produksjon) og jeg har oppkjøring på BE i februar ;)

Jeg har en X 90D som ankommer februar/mars og vurderer også BE-lappen, ev. B96.

Kjør opp til BE, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøring. Så merk av for begge på   svv før oppkjøring, og hvis du stryker på oppkjøringen så går du inn og får B96 isteden :)
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Til oss med levering (sent i) desember
onsdag 11. januar 2017, klokken 17:53
Sitat fra: Nasatech på onsdag 11. januar 2017, klokken 16:13


Forbruket er høyest i starten. Har kjørt med henger i dag og ligger på 214wh/km. Det er ganske bra :)

hva for en henger er dette?
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dørene lukker seg av seg selv?
mandag 09. januar 2017, klokken 11:30
Sitat fra: cstromme på mandag 09. januar 2017, klokken 11:28
Hadde det bare vært førerdøren så hadde jeg vel antatt at hun kom borti bremsepedalen ved en feil, men når det skjedde to ganger og med to dører så tror jeg nok ikke det var tilfelle.

Enkeltklikk er separat fra trippelklikk? Trodde enkeltklikk var blitt gjort om til trippelklikk?

Enkeltklikk og trippeklikk har samme funksjonalitet, men med siste oppdatering kan du velge å skru av at alle dører lukker seg ved enkelt trykk på FOBen. Trippelklikk vil fortsatt lukke alt, uavhengig av hva du har skrudd på eller av i menyen.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: X på vei, hva har dere kjøpt til den?
søndag 08. januar 2017, klokken 22:29
Jeg kjøpte ladekabel og ladestasjon til garasjen (schuko blir for tregt, samt at jeg er nervøs for 13A lading over lang tid og varmgang). Videre fant jeg noen gummimatter på gulvet siden den kun kommer med tekstilmatter.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Gulvmatter
søndag 08. januar 2017, klokken 22:28
Sitat fra: Egil Kåre på søndag 08. januar 2017, klokken 16:41
Sitat fra: hnrk på søndag 08. januar 2017, klokken 11:28
Kjøpte settet fra gytis, passet fint til min (som har nyere VIN en F022381), billigere enn Tesla også, *og* matter foran. Dog ikke til 3. seterad

Det er vel ikke samme settet, er det det?
http://www.all4cars.dk/shop/vinter-bundmaatter-med-1113p.html

http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Tesla-Model-X-2016-Gulvmatter-3-stk-7-seter/GATES-GM007 jeg gikk for de der, passet bra og luktet lite. Var et bar bøyde kanter etter frakten, men det rettet seg ut over natten etter at jeg la de i bilen. Nå tenker jeg ikke over at de er der, noe som forsåvidt er et veldig godt tegn :)
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Gulvmatter
søndag 08. januar 2017, klokken 11:28
Kjøpte settet fra gytis, passet fint til min (som har nyere VIN en F022381), billigere enn Tesla også, *og* matter foran. Dog ikke til 3. seterad
#14
Lading av Tesla / Sv: Eltilsyn, lav isolasjonsmotstand på UMC
fredag 06. januar 2017, klokken 11:45
Fikk beskjed om at den var på 0.48 da de byttet måler i skapet mitt og bilen stod i UMC (schuko) i garasjen. Da jeg kom ut til bilen blinket det rødt i porten og skjermen var full av feilmeldinger om luftfjæring og lav spenning på 12V. Tok laderen ut av bilen og den ble øyeblikkelig glad og lykkelig igjen.

Etter hva jeg har skjønt, så er Teslaen ganske følsom for jordingsfeil (det var vel en kar på Gjøvik som slet litt med lading i fjor vinter?), så det var neppe populært å ha en elektriker som aktivt testet jordingen på den kursen.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Defekt blinklys
fredag 06. januar 2017, klokken 11:07
Sitat fra: rumi på fredag 06. januar 2017, klokken 10:55
Sitat fra: cra på fredag 06. januar 2017, klokken 10:00
Raskere blinking har så vidt jeg vet vært indikasjon på defekt blinklyspære på de fleste biler i flere tiår? :)

Men trodde Tesla brukte LED også her, og at de burde vare enda evigere enn vanlige blinklyspærer. De finner vel utav det, tenker jeg.

Jeg var i alle fall ikke klar over det og det var ikke Tesla teknikerne jeg snakket med på telefonen heller. I 2017 er det naturlig å anta en såpass moderne bil som Tesla burde kunne komme med feilmelding på skjermen eller lignende. Min tidligere 2009 Audi TT ga beskjed med tekst på skjermen om at tåkelys var defekt. Meldingen inneholdt også hvilken side det var på mener jeg.

Avtalt med SC at bilen skal inn til dem neste uke da jeg ikke hadde mulighet til å komme innom til dem før det. Så det ordner seg nok til slutt.

Godt poeng.

Den sier heller ikke ifra om ødelagte lys på tilhenger. Jeg trakk henger forrige ukeog oppdaget at ene bremeslyset og ene blinklyset på hengeren hadde takket for seg, men inne i bilen var jeg lykkelig uvitende. Alle mine forrige biler (eller, kanskje ikke den gamle volvo 240GLE'n, men den hadde nok annet å bekymre seg for..) har varslet om manglende lys på tilhenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA