Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - bergie

#1
Skal møte elektriker i morgen for montering av 16A kurs med blå 32A CEE på parkeringsplassen vår i fellesgarasje. Har for ordens skyld også bedt om jordfeilsikring og b-vern. Dette skal benyttes til en Model X.

Det store spørsmålet er hvor jeg skal plassere strømuttaket. Når man kjører bilen med fronten inn først er det en vegg på høyre side av bilen. Plassen er så smal i forhold til bilen at jeg ikke kommer meg ut av førerdør om jeg rygger inn.

Lurer derfor på om jeg burde plassere strømuttaket på denne veggen langs høyre side av bilen, eller på vegg i kortenden (front av bilen).

Om jeg skal plassere den ytterst på utstikkervegg til høyre for å ligge nære bakenden på bilen, hvor høyt burde jeg ha den for å være sikker på at jeg ikke kommer borti med bilen?

Om den plasseres i kortside front, vil UMC ledningen være lang nok? Pga. røropplegg og en liten "fortauskant" vil ikke bilen kunne kjøre helt frem til veggen heller.

Legger ved bilde i håp om at det illustrerer greit.

Edit: presiseringer.
#2
Kjøpe elbil? / Rimelig elbil for daglig pendling
torsdag 31. august 2017, klokken 21:37
Hei,

Per i dag pendler jeg til jobb med scooter. Denne begynner å bli rimelig sliten og må nok snart byttes ut. I den forbindelse tenkte jeg det kunne være greit å vurdere en rimelig elbil som erstatning som også fungerer på vinteren.

Kjøreavstand er ca. 3-4 mil pr. dag. I tillegg blir det nok noe kjøring lokalt til butikk ol. Ser for meg et budsjett på maks 150.000.

Vi har en Tesla i bestilling og jeg jobber med å få montert en 16a kurs med 32amp blå kontakt i fellesgarasje. Pendlerbilen må også kunne lade her.

Det ville også vært en fordel om denne bilen kunne fått oss til helårshytta 14 mil unna når andre i familien benytter Teslaen. Skjønner at akkurat dette kan være tricky, men vi tåler et kort stopp for hurtiglading på veien. Ladestasjon skal også settes opp på hytta så vi kan starte returen med fullt batteri. Ikke behov for stort bagasjerom for disse turene.

Det store spørsmålet blir hvilken modell dere eksperter vil anbefale? Hva er viktig å ta med i vurderingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Nærmer meg siste frist for endringer i konfig på bestillingen av X75D og har noen spørsmål.

Har i utgangspunktet planer om å bestille en helt standard bil - uten premium-pakken. Ut fra hva som står listet i konfiguratoren er det ingenting jeg ser veldig behov for. Inkluderer pakken noe som ikke er listet der som jeg burde vite om?

Hvordan fungerer frontdørene når man ikke har premium? Kommer da dørhåndtaket ut slik som på model s?

Så noe småtteri, er følgende inkludert i standard-pakken?

  • 12v uttak i bagasjerom
  • Koppholdere for rad to bakende av midtkonsoll

En siste ting av ren nysgjerrighet: Om du kunne valgt ett enkelt tilvalg på Model X, hva ville du valgt? Skinn, premium, AP eller 6/7-seter ?

/Andreas
#4
Hei dere,

Vurderer å slå til på rentekampanjen og kjøpe en X75D over 10 år.

Synes i utgangspunktet at dette er for lang nedbetalingstid, men vi ser for oss å ha bilen i mange år fremover.

Det store spørsmålet blir da hvordan batteriet holder over tid, la oss si om 5-7 år? Hva kan vi forvente? Finnes det muligheter til å bytte batteri senere (om det i det hele tatt vil være økonomisk gunstig) ?

Stort sett vil bilen brukes innen Oslo, men det er viktig for oss at vi kommer oss til hytta som er 12-14 mil hjemmefra- også om 7 år.

/Andreas
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA