Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Philip Marlowe

#31
Er det ikke mulig å låse kabelen fast i Salto-boksen via en internettside slik som man f.eks. kan gjøre med Zaptec Pro-boksene?
#32
Året 2014 var verst for meg, med blant annet løse lister som stakk ut fra av bilen, manglende respons fra Tesla og laaang ventetid på service. Etter hvert som barnesykdommene på min Model S ble tatt, så det ble det ikke annet enn vanlig service årene etter.

I fjor byttet jeg min gamle Model S med Model 3. Den har vært feilfri, og jeg har derfor ikke testet serviceapparatet til Tesla ennå.
#33
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Jeg er administrator for to sameier med tilsammen 50 leiligheter som alle har fast parkeringsplass i garasje under boligene. Begge plasser har vi installert Wago flatkabel og foreløpig satt opp 10 stk Zaptec pro ladebokser. To bokser har ennå ikke blitt tatt i bruk da eier ikke har fått sin ladbare bil enda. Vi har hver plass to elbiler og to ladbare hybrider.

Per nå, onsdag kl 17 er det på hver plass en hybrid som lader, de to andre kommer først inn om et par timer. Ingen elbiler lader, selv om minst to er parkert.

Jeg skriver dette for å imøtekomme mange påstander om at om alle fikk seg elbil, så vil nettene bryte sammen når alle kommer hjem og skal lade elbilene kl 17 samtidig som mange lager middag og setter på vaskemaskin, tørketromler og andre strømkrevende apparater. Kanskje på tide å innse at ikke alle følger samme rytmen og ikke alle elbiler trenger lades hver ettermiddag/kveld. Noen lader om dagen og noen seinere på natta.

Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.

I mitt sameie har 17 av garasjeplasseierne satt opp Zaptec Pro-bokser. Jeg har nettopp blitt en av administratorene til systemet og kan derfor følge med på lademønsteret. Det viser seg at det er kun én som lader nesten hver dag. Han kjører en e-Golf med lite batteri. De andre bilene i garasjen som har større batterier (BMW, Renault, Kia, Opel og Tesla) lader bare én til to ganger i uken, noen til og med sjeldnere. Vi har til og med døgn hvor ingen har ladet.

Er derfor enig i at det ser ut som at elbilene ikke vil bli noen stor utfordring for nettet.
#34
https://www.dn.no/motor/norsk-kundebarometer/torgeir-silseth/kundelojalitet/tesla-kundene-mer-fornoyde/2-1-808072

"I flere år har bilforhandlerne gått helt til topps blant bransjene når det kommer til kundetilfredshet i Norsk Kundebarometer. I år synker tilfredsheten for alle bilforhandlerne som er med i undersøkelsen, med unntak av Tesla.

Ifjor hadde elbilprodusenten Tesla det største fallet blant bilforhandlerne, et resultat som ble omtalt som en katastrofe for selskapet. I år er Tesla den eneste av bilforhandlerne som har høyere tilfredshet enn året før. Dermed hopper Tesla fra dårligst i bransjen, med en 51. plass totalt, til en 16. plass i år. Økningen på 3,9 poeng, er faktisk den sjette største økningen av alle bedriftene som er med i undersøkelsen."
#35
Model 3 / Sv: Nakkestøtter bobler
onsdag 13. mai 2020, klokken 20:33
Sitat fra: Dannils på onsdag 13. mai 2020, klokken 08:42
Tesla service i Moss satt seg på bakbena, så sendte en mail med samme problem til tesla skøyen. De satt opp ny time til service og ga beskjed "dette ser ut som noe vi dekker ja" Så da gjenstår det å se om de holder ord når jeg kommer inn med bilen. Virker som det er veldig forskjellige retningslinjer fra et service senter til et annet!

Kanskje suspekte hårprodukter er et større problem i Østfold enn i Oslo vest?  ;)
#36
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:00
Sitat fra: vichingo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:42
Følger noen av de som er ansatt i Norsk Elbilforening med på forumet og denne tråden mon tro?
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva de tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene med eventuell status og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid. Kanskje sende de en liten e-post..

Den totale taushet rundt dette derfra gjør at i hvert fall jeg ikke ser poenget med å være medlem i elbilforeningen. Det ser fortsatt ut som om de ønsker at nerdefaktoren skal forbli høy blant elbilistene.

Jeg mener at en av foreningens viktigste oppgaver må være å jobbe for enkle betalingsløsninger som kan brukes hos alle ladeoperatørerer ikke bare i Norge, men også i utlandet.
#37
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
mandag 04. mai 2020, klokken 18:55
Jeg bruker selvvask hos nærmeste bensinstasjon. Der må jeg forhåndsbetale med kort og automaten gir meg følgende alternativ: 40, 60, 80 kr osv.


Hvorfor ikke på en ladestasjon?
#38
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
mandag 04. mai 2020, klokken 14:37
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mai 2020, klokken 14:20
Etableringskostnaden er vel ikke det store problemet, det er vel heller påslaget. Det er typisk 2-3% av beløpet. Hvis marginen din da er på 2% i utgangspunktet er plutselig hele fortjenesten spist opp.
[/quote]

Med priser på minst 2,50 kr/kWh pluss minuttpris, så kan jeg ikke skjønne annet enn fortjenesten ligger betydelig over de to-tre prosentene.
#39
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
mandag 04. mai 2020, klokken 13:16
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 10:46
Da er vi kanskje tilbake til det spørsmålet flere av oss stilte for flere år siden? Hvorfor gjør ikke ladeoperatørene det mulig å betale med bank- og kredittkort ved "pumpen"?
Ikke fått noe godt svar på det.
Marginer er svaret der. Det er veldig små marginer, og betalingsterminaler har både innkjøpskost, driftskost og vedlikeholdskost.

Jeg har hørt det argumentet der før uten å bli overbevist. En hurtigladestasjon koster vel et par hundretusen å sette opp. En betalingskortterminal utgjør vel ikke store forskjellen? Nå kan man til og med bruke bankkort på brusautomater.
#40
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
mandag 04. mai 2020, klokken 10:46
Kundevennlige løsninger, spesielt når man krysser landegrensene.

Da er vi kanskje tilbake til det spørsmålet flere av oss stilte for flere år siden? Hvorfor gjør ikke ladeoperatørene det mulig å betale med bank- og kredittkort ved "pumpen"?
Ikke fått noe godt svar på det.
#41
Har man så lange kjøreturer der oppe at det vil være behov for hurtiglader?
#42
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. mars 2020, klokken 12:06
Rimelig sikker på at dette blir siste året med elbil i kollektiv feltet selv med passasjerer. Bussjåfører er ganske lei av elbilene i kollektiv feltet.

Mitt inntrykk er at i rushtiden er det svært få elbiler som er med passasjerer.
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: NAF som elbil eier ?
lørdag 18. januar 2020, klokken 08:00
 :+1:
#44
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
fredag 17. januar 2020, klokken 16:47
Kanskje dette fører til at Tesla må endre planene for bilfabrikken utenfor Berlin? Den bør kanskje bygges 2-3 ganger større enn det de opprinnelig tenkte.
#45
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. januar 2020, klokken 06:56
Og når man fant ut at det vare en Opel fossil bil som startet det hele ble det helt stille i media. Hadde garantert ikke blitt det om det hadde vært en el-bil  :)

Ja, denne nyheten «sluknet» fort da man fant ut at brannen skyltes en dieselbil. Ingen som hylte opp med krav om forbud for innendørs parkering av dieselbiler heller.  ???
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA