meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RiteOnLine

#16
Model Y / Sv: Endringer på Model Y
søndag 25. oktober 2020, klokken 19:37
Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. oktober 2020, klokken 17:56
Sitat fra: kenneth6 på søndag 25. oktober 2020, klokken 15:00
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:06
Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

Hvordan konkluderer du med at laminerte vinduer er bedre mot vind og ytre støy, men kan virke som forsterker til dekkstøy eller andre resonanser. Spennede å høre om forklaringen eller tankene dine rundt det? Også påstanden om at større karosserikomponenter med integrert battericeller (4680 av typen..) Hvordan mener du dette gjør seg gjeldende for støybegrensning. Genuint interressert i teknisk utgreing for nevnte påstander! :-)
Det er temmelig elementært at om en enkelt frekvens blir dempet f.eks vindsus som ligger i kilohz området så vil lavere frekvenser høres tydeligere. Dette er grunnen til at frekvensmålinger i bil ofte gjøres med waterfall (hele frekvensspekteret i 3D) for å se samspill mellom tiltak.

Håper det var forståelig.

Dette med casting og integrerte 4680 vil skape et enda stivere og mer lyddødt fundament i bilen. I likhet med høytalerkabinetter som i minst mulig grad skal skal vibrere og skape dissonans i en høytaler. Så minst mulig vibrasjon er en god ting.

Ok, takk for utgreing. Vi snakker da egentlig ikke om forsterkning, men ved bortfall/reduksjon en lydkilde gjøres andre mer gjeldende/fremtredende. Det støtter jeg.
Blir spennende med ny konstruksjon av chassis. kan bli interressante forplantinger av lyd og vibrasjoner, men trolig vil stor og gjennomgående avstivet konstruksjon genere lite resonans eller viderføring av lyd. Ser at tredje seterad skal festes rett ned i Megacasting modulen. Har bestilt 7 seteren selv.
#17
Model Y / Sv: Endringer på Model Y
søndag 25. oktober 2020, klokken 15:00
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:06
Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

Hvordan konkluderer du med at laminerte vinduer er bedre mot vind og ytre støy, men kan virke som forsterker til dekkstøy eller andre resonanser. Spennede å høre om forklaringen eller tankene dine rundt det? Også påstanden om at større karosserikomponenter med integrert battericeller (4680 av typen..) Hvordan mener du dette gjør seg gjeldende for støybegrensning. Genuint interressert i teknisk utgreing for nevnte påstander! :-)
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fra UMC gen 1 til gen 2, bare 8A
søndag 13. september 2020, klokken 09:11
Noen andre med gen 2 UMC lader, som får mer en 8A på Model X? (Min er fra desember 2017).

#19
Model X 2014 - 2022 / Fra UMC gen 1 til gen 2, bare 8A
fredag 11. september 2020, klokken 13:03
Hei, fikk erstattet et UMC adapter av Tesla med ny gen 2, men får bare 8A på Schuko?  ...på Model 3 får jeg 13A. Noen som har litt mer kjennskap til dette? What to do? :-O

#20
Polestar 2 / Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
tirsdag 18. august 2020, klokken 15:22
Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:29
22 kW-stolper er også garantert TN-nett, så når du kun får 10-11 A (7-8 kW) der, er det en feil som ikke er relatert til TN eller IT.

Nettopp, derfor jeg er sikker på at det er noe fuzz med ombordlader også.
#21
Polestar 2 / Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
tirsdag 18. august 2020, klokken 15:21
Sitat fra: chargedup på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:49
Feil på schuko ladekladd med rødt lys uten å ha koblet til bilen pleier ofte å være jordfeil / at laderen er ekstrem overfølsom for jord, som ingen andre ladere du plugger i (feks Tesla sin) legger merke til...

Det har du nok rett i, ekstremt følsom for variasjoner eller liker ikke IT nett. El-tilsynet var her på rutine inspeksjon, null feil eller mangler på el anlegget..

Nå har jeg to videoer av ladekabel som går over i rødt, på to forskjellige lokasjoner. Begge forholdsvis nye anlegg.
#22
Polestar 2 / Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
tirsdag 18. august 2020, klokken 14:07
Gjort det. Feil på ny kabel jeg fikk utlevert også. Og problemer med lading i bilen.. Funker på noen 50KW Fortum men 22kw får jeg bare 10/11A. På schuko bare 5/6/7 på 13A Oppdaterte software i dag tidlig på økern. Hjem og samme problem. Teslaene og andre biler fungerer helt fint. Har nytt el anlegg. Samme hos min søster noen kilometer unna. Begge IT-nett. De hadde vist testet alt ok på økern. Kjerra går nok i retur..
#23
Polestar 2 / Problemer med Schuko lader på IT nett.
tirsdag 18. august 2020, klokken 09:21
Flere som har problemer med Orginal schuko lader på IT?  ...Min går i rødt etter kort stund, før man setter den i bilen. Testet på flere forskjellige hustander. Fungerer fint på TN nett..

Tesla UMC laderen fungerer. Men husker at noen versjoner av denne hadde samme problem med IT nett..
#24
Hyundai KONA / Sv: Tracking Kona - oppgi din leveringstid her
mandag 25. juni 2018, klokken 10:58
GG, Full pakke. 30xx mars 2019.
#25
i-Pace / Sv: Invitasjon til visning av produksjonsbil.
onsdag 14. februar 2018, klokken 15:08
Sitat fra: Krabbe 2 på tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:38
Kommer de til å røpe noe mer informasjon på selve visningen eller blir alle fakta først kjent ved lansering?


Venter på det samme, signerer ingen kontrakt før bilen er besiktiget og noen flere spørsmål er besvart...
#26
i-Pace / Sv: Hvilken modell har du bestilt/skal du bestille?
torsdag 08. februar 2018, klokken 11:01
Hm, er skeptisk til I-pace og Value for Money pt.

Sitter med X100D nå, vurderer å bytte inn denne pga kvalitets issues som har vært med X. (Selv om min oktober build har vært nesten feilfri) Jeg reserverte i-pace tidlig, men avventer videre vurdering til jeg har sett prod versjon live i det minste.

Mine vurderinger så langt vs X100D jeg sitter med:
I-Pace:
Stiv pris!
Hengerfeste med bare 750kg tillatt!
Enkel "Lane assist.."
Mye ukjent foreløpig...energieffektivitet, ladehastigheter på papir og i praksis. bygg kvalitet m.m. Var bla annet vindusviskere som ikke fungerte tilfredsstillende på testbil i Sverige..
90KW batt.
"så der" finansieringstilbud.

Model X:
100kwh batt
over 2 tonn hengervekt.
6/7 seter
Avansert autopilot (Fungerer bedre og bedre også på 2,5 nå)
Supercharger
Meget gunstig rente på lån.

Dette var bare noen raske og ugjennomtenkte betraktninger.. ønsker innspill! :-)



#27
Noen som har testet disse dekkene? Ser de er en del billigere i danmark...
https://alledaek365.dk/Tyre/4x4-suv/Vinterd%C3%A6k/8808563378510/Hankook+Winter+i%27cept+evo2+SUV+%28W320A%29+275/45R20+110V+XL/

Har X100 på vei, hva er anbefalte felger?  20x9 foran og 20x10 bak? ET35, min bæreevne er 900kg?
Dekk: 255 foran og 275 bak?  kan man kjøre 265 og 275?  eller hva er beste valget?

...kunne 265/45-20 på 20x9 på alle 4 være et godt alternativ?  så kan man rotere dekk om de slites mer bak f.eks?

takk for svar! :-)
#28
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:15
Sitat fra: Touring på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:34
Det refererer til concept bilen. Husk Skoda Kodiaq konseptet var også fire-seter ☺

Så da mener du at den likevel blir 5 seter. Får virkelig håpe det. Så på et annet bilde som kan se ut som det er nakkestøtte i midten...
#29
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 10:07
Virker som det er få som har fått med seg at bilen bare blir 4-seter. Da kommer det til å bli "NO GO" for veldig mange tror jeg.

#30
Model X 2014 - 2022 / Sv: Stadig lavere $ - kansellere bestilling?
fredag 08. september 2017, klokken 16:24
Det er fler i den tankeboksen!... gidder ikke tape 50-100k på å MÅ ha bil nå. Vet det er mange som også har fått redusert rabatten sin på X90, og sier alle disse fra seg bestillingen kommer det til å bli mange x90 som Tesla må slippe enda billigere. Galskap om noen gidder punge ut 900k for bilene nå gitt markedet og justeringer som er gjort.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA