Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#46
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte kun bremseklosser på Leaf
torsdag 13. januar 2022, klokken 21:03
Jeg har byttet klosser både foran og bak på vår Leaf fra 2012, men har fremdeles originale skiver og de gikk gjennom EU kontrollen nylig på 9,5 år/113 000 km. Men det lønner seg å ta av skiva og slipe ned kanter, gjerne med lamellskive på vinkelkutter før du setter på nye klosser. Da får du en "ny start" uten rustkanter som sliper hakk i klossene.
#47
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til god elbil for vinter
torsdag 06. januar 2022, klokken 21:40
Sitat fra: Spattox på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:42
Dessverre, godt gjemt bak en paywall  :-\
Merkelig, jeg kom rett inn på den første gang, men ikke nå, mulig det var via en link fra et annet sted.
#48
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 06. januar 2022, klokken 12:21
Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:46
I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.

Men det er vel det nye nye nå. Så kan de gråte krokodilletårer i debattene.
Ideelt sett burde de bare gitt ut et fast beløp i støtte til alle innbyggere, det ville nok gitt en bedre fordeling fattig/rik fordi de med store energikrevende hus ville ikke fått mere en de med små hus eller leiligheter.

Men når det gjelder elbiler så er jo dette god fordelingspolitikk, de med lave inntekter kjøper gjerne en billig elbil og sparer store summer. Det er vanskeligere å regne inn store besparelser med ny bil til 500 000 enn men med en leaf til 50 000. Begge sparer kanskje 25 000 i året på bom, drivstoff og oljeskift ol. men han som kjøpte leafen har spart inn bilen allerede etter 2 år! Og hvert år videre blir som å vinne 25 000 i "lotto".
#49
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til god elbil for vinter
torsdag 06. januar 2022, klokken 10:58
Her er litt mer info om det å kjøre elbil i nord:

https://www.ifinnmark.no/vi-kan-legge-myten-om-at-elbil-er-umulig-i-finnmark-dod/s/5-81-1338968?fbclid=IwAR1bH9xKlPyH98KyGS0fSUQjx_zAHsE7Q2FdcCSPH5M_Fij15eXsdmgrmC4

Sitat– Jeg har egentlig bare kjørt normalt og hatt på akkurat sånn temperatur som jeg liker og ladet når jeg har følt for det. Det har bare funket.

Med turen bak seg, har han en klar beskjed.

– Jeg tenkte man kunne knuse litt myter på turen. Når man kan kjøre fra Tromsø til Vadsø i januar, myten om at elbil i Finnmark ikke går, den kan man bare legge død. Den påstanden er ikke vits å komme med når man diskuterer elbil, sier Ghanizadeh.

Han understreker også at hvis det fungerer i Finnmark vinterstid, så fungerer det i resten av Norge også.
#50
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Aksjon for rustfrie bremser
torsdag 06. januar 2022, klokken 09:37
Må bare legge til at vår Leaf fra 2012 gikk gjennom EU-kontroll igjen idag fremdeles med originale bremseskiver både foran og bak. 8)  Så det å ta noen litt harde oppbremsinger innimellom kan løse mye problemer  :+1:
#51
Mekanisk / Sv: [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
torsdag 06. januar 2022, klokken 09:28
En siste oppdatering, under testing oppdaget jeg at parkeringsbremsen bare virket fremover, tenkte at jeg ikke hadde strammet til nok i den "wire-skjøten" under bilen etter jeg monterte den sammen igjen så av med dekselet og strammet og strammet, men ingen forandring. Etter litt søk på nettet fant jeg ut hvordan man kan justere selve bremsetrommelen, den justerer seg ikke selv slik en del andre biler gjør. Veldig enkelt, bare å ta av hjulet og løsne en gummipropp for å justere med skrutrekker, se video under. Etter stramming funket den 100% igjen.

Antakeligvis har den ikke virket bakover på en stund uten at vi har merket noe da vi alltid bruker både P (park) og parkeringsbrems i helling. Uansett så ble den nå godkjent i ny Eu-kontroll fremdeles med originale bremseskiver og parkeringsbrems. Bare et parkeringslys som de byttet og så må jeg bytte skiltlys. Billigste og enkleste bilen jeg har hatt noensinne.



https://www.youtube.com/watch?v=WaqGRNrkkXo
#52
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til god elbil for vinter
mandag 03. januar 2022, klokken 10:20
Etter en kjapp kikk på ladekart over Senja og omegn så burde vel en Tesla Model 3 Long Range AWD klare jobben som hovedbil? Da får du lang rekkevidde, god appstyring av både forvarming og lading, og automatisk forvarming av batteriet før hurtiglading dersom du navigerer til en hurtiglader.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=70.91728152063989%2C27.97526295277513%2C67.49250119124649%2C12.25382740590013&zoom=7&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination%20charger%2Cbodyshop%2Cparty

https://ladekart.elbil.no/?zoom=7.394676394223452&center=18.316195945121535%2269.21863591089121
#53
Alt det andre / Sv: Triks for redusert skatt på bolig
lørdag 01. januar 2022, klokken 12:42
En god ide ja, men når det gjelder eiendomsskatt så bruker vel de fleste kommuner en sats bare basert på snittpris i området og ganger den opp med kvadratmeter tomt og bolig?
#54
I testen ble det vel brukt relativt store dieselaggregat til hurtigladere, disse har ofte en god del bedre effektivitet enn små-aggregat der viktigste kriterie ofte er å være billige og lette å transportere. Skal man lade på et lite aggregat må man nok regne med dårligere lønnsomhet, og man må også passe på å ha litt margin på effekten. Mange små-aggregat er ikke beregnet for høy belastning over tid, og vil lett gå varme om du f.eks. prøver å trekke oppimot merkeeffekt over tid.

https://www.tu.no/artikler/energimyndigheten-testet-aggregater-resultatet-royk-og-flammer/222622
#55
Mekanisk / Sv: Leaf C10E0 7709 parking brake
tirsdag 28. desember 2021, klokken 22:15
Oppdaterer her med løsning så kan det kanskje være til hjelp for noen.

Det viste seg at det var det store nylon-tannhjulet i gearet som var problemet her også. Virker som at det rett og slett "krymper" med årene og sitter veldig hardt mot akselen. Det var så vidt jeg klarte å vri det rundt og lirke det ut. Borte opp senterhullet igjen (tror det var 6mm bor, det som akkurat går litt tregt inn), tørket bort skitt og "størknet fett" og oljet opp igjen med litt sykkelolje, var det jeg hadde så håper det ikke var altfor galt.

Dessverre var aktuatoren veldig rustet så jeg fikk bare løsnet 2 av de 4 torx-skruene som holder dekselet til gearet. De to andre torx-skruene måtte jeg bore opp og erstatte med skruer med mutter. Skruene og mutterne til dekselet over endestoppen og braketten aktuatoren er montert på kunne jeg bare glemme å løsne, de var helt deformert av rust.

Jeg kjøpte også en pakke med skruer og klips på biltema pga de skruene og klipsene som holdt det store plastdekselet under bilen var så rustet at de bare knakk når jeg forsøkte å skru de ut.

Uansett så virket den fint etterpå, kan også høre at motoren går mye lettere nå. Kostnadene ble bare tid samt noen skruer og klips og noen dråper olje.
#56
Mekanisk / Sv: Leaf C10E0 7709 parking brake
mandag 27. desember 2021, klokken 14:36
Har montert tilbake parkeringsbremsaktuatoren og kablene.

Samme problemet.

Strammet litt ekstra inn på vaierne i tilfelle det var blitt litt slakk, men virker ikke som det hjalp stort.

Den feiler ca annenhver gang.

Parkbrems på -> ok
Parkbrems av -> ok
Parkbrems på -> ok
Parkbrems av -> man hører den slakker av på samme måte, men så blinker parkbrems og beksjeden visit dealer kommer opp.
Resetter feil i LeafSpy, men parkeringsbremsen blinker fremdeles. Jeg kan så legge av parkeringsbrems på nytt og alt ser ok ut.

Virker som at wirene både til bremsene og aktatorene går lett, så mistenker igjen at det er aktuatoren som går treigt. Det høres ut som det er litt motstand både når den legger på og av parkbremsen.

Noen som har noen ideer?
#57
Mekanisk / Sv: Leaf C10E0 7709 parking brake
fredag 24. desember 2021, klokken 09:45
Sitat fra: leafnor på torsdag 23. desember 2021, klokken 21:14
Forstår jeg deg riktig, at motor gå ut og inn med 12V på ? Da henger det ikke på det hjulet. Du bør se på trege føreinger andre steder, av med tromlene (Skivene bak) og se at mekanisme der inne virker.
Den kjørte litt fram og tilbake når den lå løst på bakken, men så poppet 10A flatsikringen jeg hadde i serie med batteriet. Mulig jeg klarte å kjøre den mot enden, eller den gikk tregt.
Tror jeg skal forsøke å sjekke tromlene.
#58
Mekanisk / [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
torsdag 23. desember 2021, klokken 10:29
Da var det min tur til å få feil på parkeringsbrems etter 9 år. Bilen virker, men vil ikke legge på parkeringsbrems, istedet begynner knappen på parkeringsbrems og det røde parkeringsbrems-symbolet i displayet å blinke, og varselet "visit dealer" kommer opp i displayet. Det virker som om den starter å legge på parkeringsbrems før den feiler. Jeg slettet feilkoder og alt ble normalt inntil jeg forsøkte å legge på parkbrems igjen.

Har demontert den elektriske aktatoren og wirene, men den er sterkt korrodert, spesielt bolter og muttere som holder den til ramma, så det er nok ikke mulig å demontere den mer uten å ødelegge disse mutterene. Torx-skruene til dekslene sitter også helt fast, har bare fått ut to, og er skeptisk til å ødelegge de da det kan bli vanskelig å bore ut og få inn nye i aluminiumshuset.

Har lest noen tråder her om problemstillingen og sett noen youtubefilmer. Jeg har en mistanke om at det er det nylontannhjulet i gearet som har blitt tregt, men er skeptisk til å "bryte opp" huset i tilfelle det er noe annet som er feilen. Jeg har testet at den går inn og ut med 12V.

Er det ikke trommelbrems på parkeringsbrekket? kan det være så enkelt at det er skoene, trommelen, eller justeringsmekanismen som er så slitt at wiren går for langt inn? Kanskje bare justere wiren eller muligens bytte skive/trommel?
#59
Det er ikke mulig å gi noe godt svar på dette uten at du gir mer info som hva slags biler du har, ladeeffekt på disse, kapasitet på inntak og eksisterende trafo og sikrings osv.
#60
Humor og kanari / Sv: Gud!
onsdag 15. desember 2021, klokken 11:08
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. desember 2021, klokken 12:16
Trodde det var personlige bilskilt, sier i så fall litt om hva eieren tror om seg selv... Merkelig at det gikk gjennom. Da burde Allah og Satan bli godkjent og...
Visste ikke at han hadde behov for bil her, men han har jo gjort et godt valg da :-)

Allah, muhammed og lignende blir nok ikke tillat av hensyn til sikkerhet for eier og vegvesenets folk da det lett kan hagle trusler fra både inn og utland.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA