Denne tråden er nyere og mer informative:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13991.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13991.0.html
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Truls123 på mandag 19. mai 2014, klokken 12:51Regner med at det da er schuko støpselet som er ødelagt, dette er billig og enkelt å bytte selv hvis du vet hva du gjør.
Ja stemmer, det er en USA versjon. Kjøpte den av forhandler i januar men allerede nå er støpselet til ladekabelen ødelagt.. Har du/dere noen anbefalinger på 16A ladekabel til en fornuftig pris?
Takk igjen for raske svar.
Sitat fra: haakonl på mandag 12. mai 2014, klokken 18:41Nå klarer disse bilselgerne å påstå mye rart, men hvis det faktisk står at du har hurtiglader inkludert så synes jeg du skal stå på kravet og forlange hurtiglader og ikke en slik 16A sakteladestasjon. Det er viktig at du ikke godtar å få en 20kW chademo lader da dette bare er en semi-hutiglader, krev å få en hurtiglader, dvs 50 kW chademo lader!
I tilbudet jeg fikk fra selger så står det at det er med en hurtiglader til 10 000,-. Så vidt jeg forstår så er det allerede støtte for hurtiglading på bilen, så denne ekstra laderen må jo være noe annet.
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mai 2014, klokken 17:45Den desiliteren olje som brukes til varme kunne like gjerne erstattet elektrisitet fra kullkraftverk et annet sted så den bør regnes om til kullkraftutslipp. Både olje og elektrisitet selges I internasjonale markeder og transporteres til der det er behov.
Moorburg kullkraftverk som er et moderne verk eid av Vattenfall har et utslipp på ca 800gCO2e/kWh.
Produksjon av 1l diesel krever ca.0,5kW elkraft + 0,1l varme fra olje = ca 400+300g = 700g CO2e
En Dieselbil med olje rafinert med kull fra dette verket (+litt råolje), og med et forbruk på 0,4l mil har da et utslipp på 106,4+0,04*700 = 135gCO2/km.
Sitat fra: KjellG på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:09Type 2 plugg standarden tillater vel ikke en slik kobling? Der skal det være 230V mellom hver av L1, L2 og L3 mot N, eventuelt kan du koble til bare L1 og N. Du får heller ikke mulighet til å trikse til noe slik via lederne som er tilgjengelig I type 2 pluggen. Men ellers er det ikke noe problem, om du kunne koblet deg direkte til hver lader med vanlig shukokontakt kunne du vel også brukt 3 forskjellige stikkontakter (hver sin kurs) for 3x16A lading (11kW).Sitat fra: Electrix på mandag 05. mai 2014, klokken 12:38
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, ..
Hvorfor trenger en TN? Er ikke dette "bare" et valg om eventuell test av N-leder?
Tesla sin US-lader funker fra 110-240V. Sett 3 stk i delta og en har full lading fra 230 V IT-nett?
Sitat fra: lillemarius på fredag 02. mai 2014, klokken 19:19Ifølge "Flekkefjord ,Lyngdal og Mandal"-tråden I Leaf-gruppa skal den være i drift og testet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14162.0.html
Stoppet tilfeldigvis ved hurtiglader i Flekkefjord i dag med dieselbil. Laderen så ut til å være operativ også med Combo. Kunne ikke teste ved å fylle dieselbilen dessverre(!).