Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1411
DRIFTSBATTERI / Sv: Batteritemperatur indikator
onsdag 21. mai 2014, klokken 17:27
Denne tråden er nyere og mer informative:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13991.0.html
#1412
Elbiler i media / Staten taper milliarder på dieselsubsidier
tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:33
Nå har det vært en del skriverier om hva staten taper på reduserte elbilavgifter. Etter hva jeg kan finne av informasjon er avgiftene på diesel over en krone mindre pr liter enn bensin. Hvis man sammenligner med elbilavgiftsdebatten så vil vel dette si at staten subsidierer dieselkjøretøyene med over en krone literen som takk for at de forurenser mer i lokalmiljøet. Hvis det er riktig som VG skriver at det selges 2,8 milliarder liter diesel I året så er dette ca 3 milliarder kroner I dieselsubsidier, hvorfor er det ingen som klager over dette?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/kan-ha-tjent-400-millioner-kroner-paa-oekt-drivstoffavgift/a/10130910/
#1413
Mekanisk / Sv: Partybrems?
tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:53
Det er normalt. Det har vært andre trader om det samme her inne. Jeg har også opplevd i en reell nestenulykke at bilen fortsatte å bremse etter at jeg slapp bremsa da situasjonen hadde løst seg. Tror det er en sikkerhetsfunksjon pga at mange dessverre ikke tør å bremse skikkelig, tror mange "skvetter" litt og slipper opp bremsa litt igjen når ABSen sparker tilbake.

Du bør uansett ikke ta noen slike bråbremser som du gjorde, det holder vanligvis med et lett trykk på bremsa slik at bremselys aktiveres.
#1414
Lading / Sv: 16A lader Nissan Leaf
mandag 19. mai 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Truls123 på mandag 19. mai 2014, klokken 12:51
Ja stemmer, det er en USA versjon. Kjøpte den av forhandler i januar men allerede nå er støpselet til ladekabelen ødelagt.. Har du/dere noen anbefalinger på 16A ladekabel til en fornuftig pris?
Takk igjen for raske svar.
Regner med at det da er schuko støpselet som er ødelagt, dette er billig og enkelt å bytte selv hvis du vet hva du gjør.
#1415
Kjøpe elbil? / Sv: HELT NY PÅ ELBIL - HJELP :-O
tirsdag 13. mai 2014, klokken 07:57
Jeg vil anbefale deg å også vurdere en brukt Leaf selv om disse kanskje blir litt over ditt budsjett. Vi brukte søskenvogn (tvillingvogn) tidligere og den fikk fint plass bak, selv med en bag. måtte bare være litt flink med stabling av annen bagasje.

TFK vogn med og uten bag går også fint på de fleste turer, selv om vi har 3 barn og bagasje med.
#1416
Lading / Sv: Skjønner ikke et knepp av dette med ladeeffekt!
mandag 12. mai 2014, klokken 23:00
Sitat fra: haakonl på mandag 12. mai 2014, klokken 18:41
I tilbudet jeg fikk fra selger så står det at det er med en hurtiglader til 10 000,-. Så vidt jeg forstår så er det allerede støtte for hurtiglading på bilen, så denne ekstra laderen må jo være noe annet.
Nå klarer disse bilselgerne å påstå mye rart, men hvis det faktisk står at du har hurtiglader inkludert så synes jeg du skal stå på kravet og forlange hurtiglader og ikke en slik 16A sakteladestasjon. Det er viktig at du ikke godtar å få en 20kW chademo lader da dette bare er en semi-hutiglader, krev å få en hurtiglader, dvs 50 kW chademo lader!
#1417
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler gir økt klimabelastning
mandag 12. mai 2014, klokken 18:01
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mai 2014, klokken 17:45
Moorburg kullkraftverk som er et moderne verk eid av Vattenfall har et utslipp på ca 800gCO2e/kWh.
Produksjon av 1l diesel krever ca.0,5kW elkraft + 0,1l varme fra olje = ca 400+300g = 700g CO2e
En Dieselbil med olje rafinert med kull fra dette verket (+litt råolje), og med et forbruk på 0,4l mil har da et utslipp på 106,4+0,04*700 = 135gCO2/km.
Den desiliteren olje som brukes til varme kunne like gjerne erstattet elektrisitet fra kullkraftverk et annet sted så den bør regnes om til kullkraftutslipp. Både olje og elektrisitet selges I internasjonale markeder og transporteres til der det er behov.
#1418
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler hjelper ikke
mandag 12. mai 2014, klokken 17:29
Hvis man ser bort fra den provoserende overskriften så står det vel egentlig det motsatte. Det er foreløpig for få som har byttet til elbil til at det gjør store utslag I luftkvaliteten, og tungtrafikken har ikke begynt overgangen ennå. Heldigvis beginner det å komme elbusser, og etterhvert vil man nok se laste og varebiler for lokaltransport på eldrift.
#1419
Sitat fra: KjellG på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Electrix på mandag 05. mai 2014, klokken 12:38
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, ..

Hvorfor trenger en TN? Er ikke dette "bare" et valg om eventuell test av N-leder?

Tesla sin US-lader funker fra 110-240V. Sett 3 stk i delta og en har full lading fra 230 V IT-nett?
Type 2 plugg standarden tillater vel ikke en slik kobling? Der skal det være 230V mellom hver av L1, L2 og L3 mot N, eventuelt kan du koble til bare L1 og N. Du får heller ikke mulighet til å trikse til noe slik via lederne som er tilgjengelig I type 2 pluggen. Men ellers er det ikke noe problem, om du kunne koblet deg direkte til hver lader med vanlig shukokontakt kunne du vel også brukt 3 forskjellige stikkontakter (hver sin kurs) for 3x16A lading (11kW).
#1420
Dette var en merkelig diskusjon. Må først presisere at jeg ikke vet noe om forholdet mellom bedriften og eier av ladepunktene, det kan godt være at dette er avtalt eller at det ikke er ønskelig av eier, det vet jeg ikke noe om.

Horfor er det mindre behov for at næringslivet går over til elbiler? de har dårligere insentivordninger og mindre utvalg så vi burde vel heller applaudere Posten for at de bruker elbiler. Offentlige elbildiskusjoner flommer jo over at grinebitere som mener elbilister burde betale strømmen sin selv og ikke få den gratis, skal vi nå begynne samme argumentasjon mot hverandre? En annen ting er at mange privatbedrifter setter jo opp ladepunkter for fri bruk, hvor mange privatpersoner gjør det samme?

Alle burde egentlig kunne lade hjemme og jeg regner nok med at ettersom elbiler blir mer vanlig vil det gradvis bli innført betaling for mange sakteladingspunkter også for å sikre sirkulasjon og at de er ledige til de som virkelig trenger de. Mange steder kan nok dette enkelt innføres med høyere parkeringssats på ladeplasser.
#1421
Som en ekstraopplysning kan jeg legge til at jeg også har testet biltema sitt baklukestativ og det funket greit med to barnesykler.
#1422
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtiglader i Flekkefjord?
mandag 05. mai 2014, klokken 13:51
Sitat fra: lillemarius på fredag 02. mai 2014, klokken 19:19
Stoppet tilfeldigvis ved hurtiglader i Flekkefjord i dag med dieselbil. Laderen så ut til å være operativ også med Combo. Kunne ikke teste ved å fylle dieselbilen dessverre(!).
Ifølge "Flekkefjord ,Lyngdal og Mandal"-tråden I Leaf-gruppa skal den være i drift og testet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14162.0.html
#1423
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, i Norge begynte dette å bygges ut for ca 10-15 år siden, dvs større bygg (som har egen trafo) og boligområder som ikke er eldre enn 10-15 år er stort sett TN. Men de fleste bygg og hus er eldre enn dette og mye av boligbyggingen er fortetting av eksisterende områder så selv mange nyere hus har likevel IT nett. Derfor er det nok mye mer tilgjengelig i de tusen norske hjem med 32A enfaselading enn 16A trefaselading. Men ellers i Europa er det nok enklere med trefaselading.
#1424
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Initiativ for Semihurtiglading?
tirsdag 15. april 2014, klokken 12:33
Jeg synes også at det er overraskende lite oppmerksomhet rundt semihurtig lading. Det finnes også "portable" semihurtigladere som kun trenger å plugges inn I en kontakt, noe som gjør installasjonen veldig fleksibel. Dette burde være ideelt for butikker/kjøpesentre eller veikroer/restauranter og disse storkioskene som også selger bensin. Her er det ofte parkeringsplassene reservert for kunder uansett, og strømkostnaden blir liten iforhold til intjeningen på en kunde eller familie. Og skal man først sitte ned og spise går det fort mer enn 20-30 min så da er det likegreit å slippe å matte skynde seg ut og plugge fra bilen med en gang den er ferdig.

Ville det ikke vært en sak for foreningen å lage en enkel brosjyre med info om utstyr og priser rundt dette?
#1425
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading mot nye høyder?
tirsdag 15. april 2014, klokken 12:20
Husk at dette er trefase og man må derfor også dele på roten av 3.
4,5MW/11kV/1,73=236A i tre ledere.

Chademo:
50kW/400V=125A i to ledere.

Grunnen til at pluggen er så stor på landtilkoblingen er at det er høyspent og krever lengre avstander/bedre isolasjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA