Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1396
Kjøretips / Sv: Norgesferie i gammel leaf
onsdag 18. juni 2014, klokken 12:10
Laderne til grønn kontakt på sørlandet har vært stabile så vidt jeg vet, ihvertfall på chademo.

Dyreparken tilbyr lading til elbiler, og om du er der på en søndag så er det også endel som parkerer på IKEA på andre siden av veien, der er det også ladepunkter som jeg regner med er operative selv om IKEA er stengt.
#1397
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 16. juni 2014, klokken 14:48
Nå skal vel hafslund uansett bytte ut strømmåleren din snart med AMS-måler, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor du skulle få en regning på det.
#1398
Et annet enkelt og rettferdig alternativ der man har dedikerte parkeringsplasser I nærheten av leiligheten er å rett og slett bare trekke en kabel fra hver leilighets sikringsskap og ut til leilighetens parkeringsplass. Dette kan nok I mange tilfeller være vel så rimelig og det er ikke behov for komplisert betalingsløsning etc. Normalt vil det holde fint med en 10A kurs, og så kan man heller ha noen kraftigere ladepunkt tiljgengelig mot betaling om det er behov.
#1399
Ikke sats på at elbilene skal flyttes rundt. Hvis jeg skulle designet borettslagets parkering ville jeg gått for saktelading på de alle parkeringsplassene, og noen få kraftigere ladepunkt for de som matte trenge hurtigere opplading innimellom, disse plassene kan enten ha kortere parkeringstid eller betalingsparkering. Det er en kostnad, men ofte vil hele borettslaget ha nytte av dette. Det blir stadig flere elbiler og etterhvert kan man se på tilgang til lading på samme måte som tilgang til parkering. Det er også et gode for alle med mindre eksos rundt bygningene, spesielt om vinteren. Selv fossilbiler kan ha stor nytte at å bruke elektrisk motorvarmer på vinteren istedet for å stå på tomgang 15 min utenfor andres soveromsvindu.
#1400
Jeg ser heller for meg at slike enkle semi-hurtigladere bør installeres av butikker, veikroer, kiosker og bensinstasjoner som ligger langs trafikkerte veier for å tiltrekke seg kunder. for en liten sum, kan man tilby det alle elbilister lengter etter. Det er mange steder bare å legge ut en standard 3x32A kurs. om man ønsker det kan man legge til en bryter I disken slik at man for eksempel kun tilbyr lading til betalende kunder.
#1401
Det er vel ikke slik at bussen har egne trafikklys, det er bussfeltet eller kollektivfeltet som har egne trafikklys. Du må da følge trafikklysene som gjelder for det feltet du er i ellers blir det kaos.
#1402
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med elbilfolk?
fredag 06. juni 2014, klokken 13:13
Sitat fra: pwb på fredag 06. juni 2014, klokken 12:41
Det er satt opp en del nye ladebokser hvor man må bruke en rfid brikke og da regner jeg med at det er betalt, men det står jo fortsatt bare biler der som ikke lader. Problemet med å betale for plassen er hvordan det skal løses på en bra måte. Siden det er forskjellige behov så må det finnes en løsning som går ut fra tid og hvor mye man lader. Når ladingen er slutt så må prisen på plassen gå opp slik at det er lønnsomt å flytte bilen.
Dette løses enklest ved å bare innføre en vanlig betaling for plassen uavhengig om man lader eller ikke, de fleste ønsker ikke å betale for noe de ikke får. Og de få som har et veldig viktig ærend kan da betale andres strøm.
#1403
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med elbilfolk?
fredag 06. juni 2014, klokken 12:22
Svaret er vel heller at det ikke er noen grad av "elbilfolk" lenger. I begynnelsen var det stort sett entusiaster som kjøpte elbil, nå er det "vanlige folk" og de bryr seg ikke så mye. Man kunne sagt det samme om mye, kunne man ikke bare droppet alle parkeringsvaktene og fortalt folk at de matte parkere ihht regelverket og I tillegg la de som har størst behov få de beste plassene. Men slik fungerer det ikke.
#1404
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
fredag 06. juni 2014, klokken 09:36
Slik jeg kan se er det ingenting som taler for en batteriløsning idag.

Miljømessig er det ingen fordeler, forbruket er størst om dagen så å flytte produksjonen til natt er totalt sett en dårligere løsning, og da har vi ikke tatt med selve batteriløsningen I mijøregnskapet.

For nettselskapene er det også en fordel å få tilbake litt energi på dagen som dermed kan distribueres videre til naboene, det fører til mindre tap I nettet og lavere driftskostnader.

Dermed er det kun økonomiske fordeler som taler for denne løsningen, det du sparer er avgiftene og en del av nettleien, ( nettselskapene gir deg vanligvis litt nettleie tilbake pr kwh pga sparte tap I nettet. Du må dermed tjene inn batteriløsningen din på forskjellen mellom kjøp og salg prisen, disse prisene er jo også litt usikre I fremtiden pga AMS og antakelig variable timepriser som innføres snart. Dermed kan nattprisen bli lavere og dagprisen høyere, noe som kan gi bedre økonomi I rene solcelleløsninger.
#1405
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betale for strømmen
torsdag 05. juni 2014, klokken 13:49
Jeg ser ikke noe stort poeng I å kjempe hverken for eller mot gratis strøm. En av årsakene er at det I mange tilfeller, spesielt for små vanlige uttak er dyrere å drive en betalingsordning enn å bare dele ut fritt.

For mange parkeringsplasser er nok også selve parkeringsplassen dyrere enn ladingen, da bør man heller kjempe mot all gratis parkering...
#1406
Den siste klemmen du kobler til er minusklemmen på den bilen som skal ha starthjelp og den klemmen skal helst settes på et godt egnet sted på selve motoren. Da blir det kortere vei til minus på starteren, men viktigst er at en eventuell gnist da ikke oppstår rett ved batteriet, som kan avgi knallgass. Når du kobler fra er det omvendt rekkefølge, først av med den minusklemmen som star "alene" og så resten.

Og det er lurt å gjøre enten minus eller pluss helt ferdig før du begynner på den andre. Jeg har sett flere som I gleden over å ha startet kobler fra både pluss og minus og holder de I samme hand, mens de går over til den andre bilen. Veldig underholdende å se reaksjonen når det plutselig oppstår "fyrverkeri" I hånda!
#1407
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:46
Hva om man kunne ha en mynt-automat som tok 20-kroninger. Puttet man på 20 kroner, så koblet strømmen seg til en kontakt i X minutter.
En kiosk eller bensinstasjon trenger strengt tatt ingen automat hvis man vil gjøre det rimelig, det holder med en liten bryter, gjerne en tidsbryter, inne ved disken som betjeningen kan aktivere når kunden har betalt for lading eller f.eks handlet for mer enn 200 kr for å få lading inkludert.
#1408
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler hjelper ikke
fredag 30. mai 2014, klokken 13:10
Hvis det hadde blitt satset kunne man etterhvert brukt jernbane der den går, så kunne resten gjøres av lokal transport. Mye av dette passer for elektriske kjøretøy, vi har allerede elektriske busser på markedet og om noen år kan man sikkert få lastebiler/containerfraktere om det er marked for det. Transport inn/ut av landet kan gå via containerhavner med direkte lasting til jernbane.
#1409
Da SMS ble introdusert så operatørene på dette som en liten uviktig bi-tjeneste, og den var gratis. Kundene ble glad I tjenesten, broken eksploderte og etterhvert introduserte operatørene en lav pris på SMS, ca tilsvarende 20 sekunder tale hvis jeg husker riktig. Fremdeles billig nok til at broken bare økte og det ble en pengemaskin for operatørene.

Noen år senere utviklet man MMS, dette var et "mye bedre" produkt enn SMS og operatørene hadde stor tro på en ny suksess. siden den var så mye bedre introduserte man den med en høy startpris. resultat: SMS fortsatte å øke,"ingen" brukte MMS, en flopp. Så måtte man dumpe prisene for å få I gang broken, fremdeles ingen som brukte den. Etter nye prisdumpinger ble det littegrann bruk, men MMS er nå stort sett forbikjørt av mail, fb, og andre apper.

jeg er redd at hurtigladeoperatørene er i ferd med å ta livet av seg selv. Når man krever rundt 100kr for 5-10 minutter med lading så baserer man seg på å melke noen få nødstilfeller istedet for å bygge opp et marked. De 3 gangene jeg har hurtigladet har alle vært under 10 min fordi det har vært nok til å komme til målet.

Siden hurtigladere har høy investeringskost og lav brukskost så burde man heller tilby rimelige og fornufige ladepriser for å få opp bruken.
#1410
Flere har tidligere i tråden vært litt skeptiske til baklukestativ på Leaf, jeg har bare hatt behov for å teste med barnesykler så jeg presiserte bare at det var det jeg har testet. Sykkelstativet ser ut til å klare store sykler fint også.

Kan legge til at de "bøylene" til å feste i luka ikka passer på toppen på min bil, med spoiler, så jeg festet stroppene på toppen i hengslene på luka, de gir seg ikke regner jeg med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA