Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1366
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
onsdag 06. august 2014, klokken 19:56
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 06. august 2014, klokken 19:47
Å få på plass en feilfri betalingsløsning som gjelder for hele landet er dessuten sikkert gjort i en fei.  ;D
En liten endring I lovverket er egentlig alt som skal til for å endre store deler av problemet. Elbiler er ikke fritatt parkeringsavgift på ladeplasser. Men dette kan man vel egentlig ikke endre før 2017 og I tillegg kompliserer det regelverket ennå mer.
#1367
Jeg kjenner ikke til problemene til Fortum, men jeg har ladet flere ganger på Nissan Kristiansand sin lader tidligere og aldri observert noen problemer før Fortum overtok driften. Etter det har den stort sett vært ute av drift. Det er derfor nærliggende å tro at det er betalingsløsningene de sliter med, men jeg har ikke noe belegg for å hevde dette.
#1368
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
onsdag 06. august 2014, klokken 16:47
Hvis man ikke skal prate om hva som er lov, men om hva som er moralsk og etisk rett så blir vel lista omtrent slik med den verste først:

1 Fossilbiler
2 Elbiler som bare lader fordi det er gratis eller for syns skyld.
3 Elbiler som ikke lader.
4 Hybrider som lader for å kjøre elektrisk
5 Elbiler som må lade for å rekke frem.

Noen er sikkert uenige I rangeringen av 2&3, men nr 2 belaster eieren av anlegget med ekstra strømutgifter så de er egentlig verre.

1-3 utgjør nok den aller største gruppen og fjernes ved innføring av betaling eller andre ordninger som gjør ladeplassene litt mer ugunstige.

Men slik det er nå er det lover og regelverk som bestemmer og vi skal heller være forsiktige med å lage og forsøke å håndheve egne regler. Da er det bedre å informere eier av anlegget om hvordan man best løser situasjonen.
#1369
e-up! / Sv: Forskjell på E-up! 2014- og 2015 modell
onsdag 06. august 2014, klokken 16:30
I vognkortet star registreringstidspunktet, og husker jeg ikke helt feil så blir den skatt og avgiftsberegnet etter denne datoen også. Fra en som har en 2005 model registrert I desember 2004.
#1370
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
onsdag 06. august 2014, klokken 10:00
Retningslinjer vil nok ikke fungere, tiden da det bare var entusiaster som kjørte elbil er over. Nå er det også den vanlige mann I gata og han bryr seg rett og slett ikke nok om dette til at han gidder å surfe rundt på forumer og lese om slikt. Folk parkerer jo uten å betale, og enkelte på sykkelfelt eller fortau. Om man skulle droppe parkeringsvakter og kun oppfordre til å ta hensyn er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan det vil gå.

Det er I utgangspunktet to matter å gjøre det på, enten installere strøm på de aller fleste parkeringsplasser slik at selv om alle som kan lade hjemme gjør det på job eller I byen fordi det er gratis så er det fremdeles ledige plasser, eller man kan innføre en enkel betaling for strøm, enten ved betaling for stolpen eller bare innføre krav om "parkeringsavgift" på ladeplasser. Prisen bør være litt høyere enn å lade hjemme, men bare litt over slik at det ikke føles som utnytting.
#1371
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
onsdag 06. august 2014, klokken 09:46
Sitat fra: tinker på onsdag 06. august 2014, klokken 01:11
Har fått forklart at Zoe er optimalisert til å lade på 43kW, og jo lengre unna det du kommer jo mer øker ineffektiviteten. I en dansk Zoe gruppe på facebook (ZOE Private) er det en som har gjort disse målingene:

Sitat
Virkninggader:

Jeg har set følgende virkningsgrader på en ZOE:

Ladning med mormor kabel 10A (2,3kW) 0,74 (bør kun bruges i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 7,4kWh til batteriet.

Ladning med 16A (3,7kW) 0,92 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,2kWh til batteriet, det er godt.

Ladning med 16A 3-faset (11kW) 0,80 (bør kun anvendes i begrænset omfang)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der kun 8,0kWh til batteriet.
Du skal der med købe hele 11,5 kWh for at få det samme mængde strøm til
batteriet(9,2kWh) som med 3,7kW boxen ved køb af 10kWh.

Ladning med 32A 3-faset (22kW) 0,915 (anbefales)
Hvis du betaler for 10kWh kommer der hele 9,15kWh til batteriet, det er godt.

Det er meget overraskende med 11kW ladning, at det faktisk ikke ret meget bedre end mormor kablet.

(Mormorkabel er schukokabelen til Renault)

Husker ikke helt hvor, men jeg har også lest i ett eller annet Zoe forum at det er fordi virkningsgraden under 13A er så dårlig Renault ikke opprinnelig hadde en schukolader, men lagde en da de så at det var etterspørsel etter det.

Man får heller ikke putte på Renaults Z.E. Ready 1.2 sertifisering på ladekabler hvis det er mulig å bruke dem under 13A, Renaults egen kabel er den eneste som kan lade under 13A og har sertifiseringen.

(Kravlisten til Z.E Ready 1.2 ligger på http://www.lcie.com/medias/zer_19-08bis.xls hvis noen skulle være interessert)
Det kan se ut som om han blander virkningsgrad og effektfaktor (cos phi), det er ikke det samme. Hvis du vil måle virkningsgrad må du måle effekt tatt fra strømnettet og effekt levert til batteriet.

Som Rav4_EV skriver så betaler du normalt ikke for reaktiv effekt, men den ekstra strømmen som går I ledningsnettet fører til noe ekstra tap, og dårligere kapasitet.
#1372
Sitat fra: B-flat på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:48
Jeg blander meg inn i denne tråden da jeg har en tilsvarende "sak" gående.
Først av alt vil jeg si at jeg er ikke 100% bevandret ifm fagutrykk innen elektrikerfaget, men jeg skal prøve å gjøre meg forstått.

Jeg har bygd hus i et relativt nytt byggefelt hvor det er 400V tilgjengelig.

Ifm installasjon av strøm i garasjen ønsket jeg å få installert en 400V industrikontakt samt en del andre kontakter og lys. Jeg ba elektrikerfirma om å få et tilbud på både 400V 16A og 32A-fas kontakt før jeg tok en bestemmelse, men plutselig en dag hadde de vært i garasjen og montert en  400V 16A-fas kontakt hos meg.

I tillegg hadde de vært smarte og hektet på en 16A stikk på den ene fasen på 400V kabelen. Men dette kunne jeg like godt "ordnet" selv med et egnet adapter f.eks en slik: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Spørsmål nummer 1:
Dersom jeg hadde fått installert en 400V 32A 3-fas kontakt, kunne elektriker på tilsvarende måte satt opp en 32A blå enfas kontakt på den en fasen av kabelen?

Jeg forstår at jeg for V400 32A 3-fas trenger en kabel med tykkere ledere. Jeg hadde en ca 10m lang rest av inntakskabelen som var blitt til overs da jeg fikk montert sikringskapet i huset. Usikker på hvor tykke ledere det var i denne, men kabelen var av grønn type. Kabelen hadde jeg betalt for ved intallasjonen i huset. Denne kabelresten hadde imidlertid elektriker tatt med seg da han var og gjorde arbeidet i garasjen. Men kabelen var lang nok til å rekke over til garasjen.

Spørsmål nummer 2:
Kunne jeg brukt denne kabelen ved installasjon av en rød 400V 32A 3-fas industrikontakt? I såfall vil jeg kreve denne tilbakelevert.


Håper på gode svar!  :)
1 Ja, men hvis du også vil ha 16A kontakt eller lys ol. må du da ha en egen liten boks med automatsikring i tillegg eller egen kurs.
2 Nei, antakeligvis ikke, da dette sannsynligvis er en 4G25 aluminiumskabel. Den har da ikke egen N-leder, er veldig tykk og du må i tillegg via egen koblingsboks med aluminium->kobberklemmer.
#1373
e-Golf / Sv: eGolf vs brukt diesel Golf - hva er mest lønnsomt?
tirsdag 05. august 2014, klokken 13:30
Et tredje alternativ er jo en brukt Leaf som det etterhvert finnes en del av til en ok pris.

Her går det også greit med to voksne + to barneseter og barnevogn+ en del bagasje. Også tre barneseter, hvis man ikke skal altfor langt, altså greit innen rekkevidden.

Husk at du antakeligvis vil bruke elbilen mest etterhvert, vi har også begge deler og bruker dieselbilen nå kun dersom vi trenger hver vår bil samtidig eller hvis vi skal på langtur der det ikke er hurtigladere.
#1374
Humor og kanari / Sv: Nok en bra parkering..
tirsdag 05. august 2014, klokken 13:19
Jeg ser egentlig ikke noe problem I at folk som oppfører seg dårlig blir hengt ut, men da må man være sikker på at det ble gjort "i dårlig hensikt", altså at man ikke hadde en god grunn, er du sikker på det?

Jeg har selv parkert "ulovlig" og uten å betale rett utenfor sykehuset av grunner som kanskje ikke trenger særlig utbrodering. Jeg ble også forklart at dette var ok, at jeg antakelig fikk bot om P-vaktene så bilen, men at jeg isåfall skulle få en skriftlig begrunnelse fra personellet slik at denne boten ble refundert. Grei ordning, men kan se veldig feil ut for en som kommer tilfeldig forbi. Flyttet selvfølgelig bilen igjen så snart ting hadde roet seg, og om eventuell P-bot ikke hadde blitt refundert ville det fremdeles vært verd pengene.

Samme kan sies om en bil som f.eks. Står på tvers foran to P-plasser rett ved en ingang til et kjøpesenter eller lignende. Det kan være en krise som gjør at man ikke har tid til å lete etter ledig plass.

Er man sikker i sin sak ser jeg derimot ikke så store problemer med å la være å hemmeligholde snikere eller kriminelle.
#1375
Sitat fra: E_S på torsdag 31. juli 2014, klokken 21:34
Sammen med alle disse kontaktene er det også 16A Schuko rett ved siden av, kablet fra samme tykke kabel. Virker nesten som alle 5 ledere er lagt frem og det er montert opp det kontaktoppsettet der av uviss grunn.. Vi har som sagt ingenting på jobb som passer i de kontaktene der.. :P Tenker vi går for å fikse noe med de 32A vanlige 5-pols om det blir mer enn tre elbiler, enn så lenge har vi en til hver bil.. ;)
Hvis det er koblet opp både røde 4-pols 16A kontakter og vanlige shuko kontakter fra samme kabel kan du enkelt koble opp en rød 5-pols kontakt I tillegg til dette, eller byte ut de eksisterende kontaktene for å hindre at andre kobler til samtidig slik at sikringen går.

Et annet alternativ er å sette opp en boks med 2 stk 16A sikringer og to røde 5-pols 16A kontakter istedet for eller I tillegg til 32A kontaktene dine.

Eller ennå bedre (og noe dyrere), sette opp mode3 type 2 kontakter.
#1376
Hvis du vil spare noen kroner kan du ofte kjøpe syrefast stål til ca skrapris pr kilo hos gjennvinninvgsstasjoner eller metallretur. Der finner do ofte ganske store plater/rør ol som er kapp fra bedrifter.
#1377
Elbiler i media / Sv: Toyota hardt ut mot staten
tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30
Hybrider har allerede insentiver I form av avgiftslette og lite/inget forbruk av dyr diesel eller bensin, ihvertfall de ordentlige hybridene som kan kjøre elektrisk. Desverre har Toyota ikke klart eller ikke valgt å lage slike så der faller de også igjennom. Det er deres egen skyld.

Hovedårsaken til insentivene er at elbiler har begrenset rekkevidde og er avhengig av lademuligheter I hverdagen og hurtigladeinfrastruktur på langtur. Dette tar tid å bygge ut og ennå lengre tid om det ikke er elbiler som trenger dette. Derfor har man insentivene for å kompensere for dette og booste salget I begynnelsen.

Toyota må gjerne kunne innlemme Hybridene I samme ordning, men på like vilkår det vil si at man må legge inn en sperre slik at bilen stopper I minimum 30min for hver 150 kjørte km. da er det plutselig ikke like interesant likevel?

Saken er jo egentlig at elbiler er for de som bryr seg om miljøet, mens Toyota har laget hybrider for folk som bare bryr seg om  miljø-imaget sitt.
#1378
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betaler man plutselig bompenger?
tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:12
Sitat fra: janmb på mandag 28. juli 2014, klokken 17:45
Den enkleste måten å illustrere hvorfor dette er galt er helt enkelt å spørre seg følgende spørsmål:

Hadde politiet fått godkjenning til å sette opp generell kameraovervåking i tunnelen med formål å identifisere biler/bilister i fall grisekjøring/ulykker? Svaret er et rungende nei.
Hadde politiet fått tillatelse til å gå gjennom resterende passeringer for å sende ut bøter til alle som passerte fartsgrensen? Nei.

Hadde politiet fått tillatelse til ta backup av alle PCer eller mobiler I de tusen hjem for å sjekke om noen skjuler noe? Nei.

Hadde de fått tillatelse til å gå gjennom alle bompasseringer for å kartlegge hvor alle oppholder seg, eller hvem som sitter på med tvilsomme personer? Nei.

Men dersom noen har begått en kriminell handling som etterforskes kan politiet be om/beslaglegge de data som er nødvendig/gunstig for etterforskningen, noe jeg synes er helt ok. Det er uetisk dersom man sitter på informasjon som kan få en skyldig dømt eller få en uskyldig frikjent og ikke bruker den. I saken der et barn ble kjørt ned og drept av en fyllekjører I Rogaland ble det bl.a. brukt data fra bomstasjoner til å spore opp den skyldige.

Jeg synes det er latterlig når Politiet ikke får tilgang til f.eks. mobildata fra Telenor etter en alvorlig kriminell handling samtidig som Giske overprøvde datatilsynet og ga private etterforskere full tilgang til personlig datatrafikk og lagre register over dette for å muligens kunne oppdage enkeltpersoner som kopierte musikk og saksøke de. Da har man helt klart trådd over en grense. Men skal være ekstremt gode grunner før politiet skal nektes tilgang til informasjon om en spesifikk straffbar hendelse som allerede etterforskes.
#1379
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet vs rekkevidde
mandag 28. juli 2014, klokken 12:34
Sitat fra: erikf på mandag 28. juli 2014, klokken 12:25
Men kanskje nissanverkstedet kan justere noe slik at større del av batteriet kan utnyttes? Altså slik at de reserverte 2 kWt i topp kan benyttes?
Det vil bare gidegen kortvarigglede, det vil jo føre til at resterende kapasitet synker ennå fortere og at batteriet dør tidligere enn nødvendig.
#1380
Elbilen i Samfunnet / Sv: Betaler man plutselig bompenger?
mandag 28. juli 2014, klokken 11:54
I denne saken er det slik jeg forstår det ikke snakk om å bruke overvåking på nye måter, men om at det har blitt opprettet en straffesak og at politiet innhenter de bevis/indiser de kan få tak i. Om det er informasjon fra moilmaster, den lokale bensinstasjons overvåkingskamera, Hr Andersens private videokamera eller vegvesenets tellere er ok slik jeg ser det.

Dette er litt på samme måte som at politiet ikkebare kan gå inn i huset ditt og se gjennom alle tingene dine for å se om du kanskje har gjort noe galt, men om du er mistenkt i en straffesak kan de få tillatelse til å ransanke huset ditt, beslaglegge PC, telefon etc i jakten etter bevis. Det er da ikke snakk om overvåking, men bevisinsamling av allerede eksisterende bevis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA