Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1336
Kjøpe elbil? / Sv: Hva ville du valgt?
tirsdag 02. september 2014, klokken 09:28
Sitat fra: K S på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:33
Jeg skulle ønske å kunne kjøre totalt 60km x 2, altså 120 km uten mulighet til å lade på vinterstid med endel høydemetre, og det er det bare Tesla som i dag kan garantere...
Så jeg vurderer faktisk hybrid i stedet....lurer på om jeg har hatt min siste dieselbil! Bortsett fra bobilen da....
Hvor vanskelig er det å ordne lading? Når du kjører så langt kan du koste på deg en del kroner for tilgang til lading og likevel gå I pluss med de mindre elbilene.
#1337
Leaf 2010-2017 / Sv: RFID brikker for ladestasjoner
fredag 29. august 2014, klokken 13:15
Sitat fra: ortodox på fredag 29. august 2014, klokken 13:04
Jeg synes det er rart hvorfor en ikke kan ha bare EN universal RFID brikke.
Jeg tror ikke det finnes en eneste person på dette forumet som er uenig med deg der. Samme kan sies om kollektivtrafikk, hvorfor skal alle byer og steder ha sitt eget kort og opplegg for dette? fordi man ønsker at alle tilreisende skal velge taxi eller leiebil? Eller ønsker man at folk flest skal kjøre sin egen bil helt hjemmefra?
Heldigvis er det snakk om at regjeringen skal samordne kollektivtrafikken, og det hadde vært fint om de kunne inkludere hurtiglading I samme slengen. Vi trenger ikke egne kort eller brikker for alt mulig.
#1338
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
torsdag 28. august 2014, klokken 13:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. august 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 28. august 2014, klokken 12:11
Sitat fra: kjellan på onsdag 27. august 2014, klokken 22:29
Bilen har også en batteripakke på 29 kW under gulvet

Og likevel har den ingen mulighet til å lades direkte?
kW = effekt
kWh = energi

Batteripakken i hydrogenbiler er ment å mellomlagre energi som produseres i brenselcellen, og regenerere bremseenergi. Den kan levere 29 kW til motoren eller regenere 29 kW bremse-effekt, men den kan ikke lagre 29 kWh. Det er nok snakk om en batteripakke med størrelse i området 1-3 kWh.
Dette mener jeg er den største bommerten produsentene av hydrogenbiler gjør, hvis de istedet hadde laget den som en elbil med hydrogen rekkeviddeforlenger så kunne man klart seg med en vesentlig mindre brenselcelle og de kunne blitt nesten like enkle og billige I drift som elbiler. Men ved å tvinge hydrogenbilene til å stadig kjøre innom fyllestasjonene så ønsker de vel å få opp omsetningen der. Jeg tror dette slår tilbake og ødelegger for hydrogenmarkedet.
#1339
Sitat fra: Råde på onsdag 27. august 2014, klokken 12:41
Tips til neste prosjekt: snelle med 5m kabel inne i muren med type2 kontakt, så slipper du å balle med den løse ledningen. Gleder meg til flere bilder :)
Og en vaktavtale med elektriker slik at han rykker ut for å koble om kabelen når du får besøk av noen med Type-1 som trenger lading. :P

Jeg vurderer selv å lage noe permanent til lading istedet for shuko+kladd, men jeg har mest lyst til å installere type 2 kontakt slik som her uten kabel. Ønsker en permanent løsningn som ikke må byttes ut om jeg bytter bil, og samtidig er det greit å kunne la venner lade hvos de er på besøk. Desverre er det få slike bokser på markedet og de er relativt dyre ennå.
#1340
Zoe / Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!
onsdag 27. august 2014, klokken 14:19
Omtrent det jeg også forventet, en tett og pluggbar transformator med bærehåndtak. Siden dette er en nødløsning for de gangene man drar til hytte, venner eller hotell med IT nett og utenfor rekkevidde tur/retur så vil det nok ikke være så ofte man trenger å ha den med I bilen. Man får ikke I pose og sekk, men jeg tror fremdeles jeg ville valgt Zoe fremfor Leaf om jeg skulle kjøpt bil idag pga ladeløsningen.
#1341
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 26. august 2014, klokken 13:12
Jeg synes faktisk det er helt greit at man må inn for å betale hvis dette gjør installasjonen billigere og annen omsetning øker og dermed fører til at det blir flere stasjoner med slikt tilbud. Men det er da unødvendig at verdifull ladetid kastes bort. Det burde ikke være noe problem å starte lading umiddelbart for deretter å gå inn og betale på same måte som man kan gjøre med bensin og diesel? Det er jo mindre fare for at folk stikker fra regninga fra en hurtiglader enn fra en pumpe pga at man må stå der lengre tid og dermed blir lettere observert, samtidig er verdien man kan ta mye mindre for ikke å snakke om at tapet for stasjonen vil være minimalt (kostpris for en ca 18kWt strøm I forhold til 60 liter bensin).
#1342
Humor og kanari / Sv: Nok et problem .....
torsdag 21. august 2014, klokken 14:04
Jeg har glemt å plugge ut kabelen ja, men da vil den jo ikke kjøre. Da må jeg bare ut igjen og plugge ut, ikke installere ny pumpe... Trodde ingen nyere elbiler ville kjøre med kabelen i.

Kanskje man I sikkerhetens navn burde innføre krav om installering av startsperre på alle bensin/dieselbiler dersom pumpepistolen stod i  :o
#1343
De stolpene med høyest kapasitet er Mode3 Type2 med 1x32A (7,4kW), og 3x32A (22kW) også kalt semihurtig. Over det tror jeg det er krav til fast tilkoblet kabel på stasjonen, da er det gjerne 3x63A.

Men jeg tror det er umulig å svare sikkert på det spørsmålet uten noe mer info, hvilken vil er det du har med 40A lader?
#1344
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nå er jeg lei av å vente
tirsdag 19. august 2014, klokken 23:01
Jeg mener å ha lest noe fra Grønn kontakt at de planlegger forsterkning av E18 Kristiansand - Oslo og Rv9 Kristiansand - Hovden, men husker ikke hvor. Det er isåfall veldig gode nyheter.
#1345
Sitat fra: Philip818 på mandag 11. august 2014, klokken 20:18
Heisann!

Legg ut en forespørsel www.plusbox.no , hadde selv en del trøbbel med å finne rimlig bilfrakt nordover. Fikk et godt tilbud via den portalen.
Siden det nå er 2 år siden forrige post I denne tråden så regner jeg med at trådstarter enten har ordnet transport eller slått fra seg ideen...
#1346
Sitat fra: bruisepristine på tirsdag 19. august 2014, klokken 17:14
Sitat fra: tonl på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:53
For elbil eier i Oslo.

Styret i Boretslag/sameier i Oslo kan søke om tilskudd for å sette opp ladestasjoner, inntil 10.000kr pr ladeplass...

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/tilskudd_til_ladestasjon_for_elbil/

Men disse må vel da som et kriterie for innvilget støtte være tilgjengelig for alle, så det ville vel ikke være aktuelt å søke denne støtten når det gjelder å opprette ladepunkt på egne p-plasser i borettslag?
"Det er mottaker av tilskudd som avgjør hvorvidt ladestasjonen bare kan benyttes av egne biler eller om den skal være tilgjengelig for allmenn bruk."

"- Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, dvs. den kan ikke reserveres for enkeltpersoner"

Lett å bli forvirret her, men jeg antar de mener at man kan reservere for ansatte I et firma, eller for beboere I et borettslag, men ikke kun for sjefen eller styreleder.
#1347
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbrenningsbilpolitikk
tirsdag 19. august 2014, klokken 13:05
Hva med å kutte moms og avgifter på nullutslippsbiler? og gi de gratis parkering og passering I bomringer? Vent litt, det har vi jo allerede gjort og det fungerer overall forventning, kanskje vi bare skal la det fortsette? If it ain't broke, don't fix it
#1348
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sikre ladekabel hjemme?
tirsdag 19. august 2014, klokken 10:00
Laderen sitter I bilen, kladden er I utgangspunket bare en boks med sikring/jordfeilbryter, rele ol, mao ca same utstyr som står I sikringsskapet og I masse annet utstyr du har hjemme. Det er mer elektronikk I min stekeovn platetopp eller kaffemaskin enn det er I den kladden. Da burde jeg heller slå av hovedsikringen når jeg går og legger meg.

Mine mobilladere står ofte tilkoblet, men jeg har ingen kina-kopi ladere, da ville jeg kun ladet under oppsyn.
#1349
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sikre ladekabel hjemme?
tirsdag 19. august 2014, klokken 09:35
Min står alltid plugget inn I garasjen, plukker bare opp og pluger inn når jeg parkerer. Det er kun når jeg må ta den med på tur at jeg gidder å plugge den ut. Såvidt jeg vet er det ingen komponenter der somskulle ta skade av det. Jeg plugger heller ikke ut garasjeportåpneren for kvelden...
#1350
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 09:02
Skal man sette opp semihurtige stasjoner må det komme i hvert fall 2-3 stasjoner på samme sted så man først slipper en times kø for å lade en time.

Hvis jeg f.eks skulle kjøre Arendal - Oslo kan jeg ta 2t saktelading i Porsgrunn før jeg flyr videre til en halvtimes hurtiglading i Tønsberg og så rett til Oslo. Tar jeg heller Skien - Siljan blir det i værste fall en times venting før en times lading og så må jeg sansynligvis ta en liten opplading i Drammen også. Da er man på det punktet at det nesten er raskere å ta sakteladingen.
Jeg er ikke helt enig, det er like bra å spre disse 2-3 laderne på gunstige steder. Da er sannsynligheten større for at det er en plassert der det passer deg. Er den opptatt kan du kjøre til neste.

En ting til, en semihurtig lader trenger ikke dobbelt så lang tid på å lade opp f.eks en Leaf som en hurtiglader. store deler av ladetiden er strømmen begrenset pga batteriets kapasitet til å ta imot strøm, og om vinteren rapporterer mange begrenset ladestrøm hele tiden, dermed vil en semihurtig lader lade nesten like raskt. Legger man slike til f.eks et spisested så passer det fint for langtur reisende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA