Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electrix

#1321
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Apper for hurtiglading
mandag 15. september 2014, klokken 11:30
Hvis du skal lade av og til på grønnkontakt sine ladere så vil jeg heller anbefale å registrere deg for rfid kort med "sjelden" lading. Kortet koster da 50kr, ingen årsavgift, men lading koster da bare 75kr. eventuellt kan du kjøpe klippekort med 10 klipp a 50 kr.

Grønnkontakt bruker også easypark, lading koster da 100 tror jeg og det star en beskrivelse på laderne. Tror du velger "parkering" men sone som står oppført på laderen. Kjenner ikke helt til "mobillading" da jeg bare har brukt kortet.

220 hørtes hinsides ut, det er vel bare den såkalte ishavsveien som bare vil ha abbonementskunder som opererer med slike summer?
#1322
Sitat fra: dinsdale på fredag 12. september 2014, klokken 11:57

Sitat fra: edyrli på fredag 12. september 2014, klokken 08:48
Hvorfor vil du bytte? Bare ønske om en nyere og bedre bil? Da er det dyrt også med fossil.

Tja, handler egentlig om rekkevidde og bedre varmeapparat. Er jo fint med noe nytt, men har også tenkt at man bør selge før man ikke sitter igjen med noenting om man selger. Da må man jo starte på 0 igjen på en måte
Veien til 0 er kortere hvis du bytter til nybil ofte.
#1323
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvor mye på 15 min?
fredag 05. september 2014, klokken 14:56
For en hurtigladeoperatør er nok en semihurtiglader nesten like dyr å installere og drifte med betalingsløsninger ol. men mindre fremtidsrettet med tanke på fremtidige biler som kan lade ennå raskere. For en butikk, spisested, kjøpesenter vil det være veldig billig å sette opp enkle 22kW Type2 kontakter. En enkel DC semihurtiglader er heller ikke så dyrt (ca 100 000) og kan være gunstig å tilby for betalende kunder. Samitidg er de interessert I at folk tilbringer litt tid på stedet. Jeg tror nok det er her vi vil se flesteparten av semihurtigladere.
#1324
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva skjer med Ishavsveien?
fredag 05. september 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. september 2014, klokken 14:16
Oppsummeringen på elbil.no er ganske grei. Ishavsveien sier at;
SitatDet finnes ikke universelle hurtigladere som har en kvalitet vi vil - og tør - investere i

Transnova på sin side fastslår at;
SitatIshavsveien er gitt en tidsfrist for etableringene fra hurtigladeprogrammet i 2012 til 31.oktober 2014. Denne er fortsatt gjeldende.

Vil Transnova gi ennå en utsettelse?  Eller er det på tide å si at nok er nok og heller legge til rette for at tilskuddene Ishavsveien ikke benytter seg av kan tildeles andre aktører?
Hvis de ikke vil investere I hurtigladere så bør de heller ikke søke om støtte til dette.

Hvis de ikke ønsker tilby lading til andre enn sine egne abonnenter, stikk I strid med Transnovas krav, bør de heller ikke få støtte.

Jeg anser ikke Ishavsveiens søknader som noe annet enn forsøk på å rigge seg til oppkjøp av feks. Fortum eller Grønn kontakt. Nå har de fått støtte til nye lokasjoner samt blokkert disse for andre. Men både Fortum og Grønn Kontakt har store eiere så jeg tipper de heller vil sulte ut ishavsveien og plukke opp konkursboet.
#1325
Lading / Sv: Hvilke ladestasjoner kan jeg bruke?
fredag 05. september 2014, klokken 12:57
Sitat fra: Ebe på fredag 05. september 2014, klokken 10:34
Irriterer meg fortsatt at forhandleren vår ikke opplyste om tillvalg som 6kw lader!
Jeg håper du og andre I samme situasjon gir bilselger og sjefen hans ettertrykkelig beksjed om dette. Det er en gjenganger her på forumet at folk har kjøpt ny Leaf og enten ikke blitt informert om 6,6kW lademuligheten eller blitt overtalt av bilselger om at man ikke har behov for dette og at de fleste kjøper med liten lader (fordi de også har blitt overtalt til å kjøpe med liten lader).
#1326
Elbiler i media / Sv: Elbilveksten skaper utfordringer
torsdag 04. september 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18
Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg er imot denne årsavgiften fordi:
1 Økt årsavgift vil bli førstesidestoff I alle aviser og skremme folk fra å kjøpe elbiler, hva var det vi sa, nå kommer avgiftene endelig.
2 Jeg vil anta at de fleste elbileiere, iallefall alle jeg kjenner, har kjøpt en elbil som passer til deres bruksmønster. Skal disse straffes pga andres valg?
3 100% vil aldri gå til ladepunkter, ta bort 10-20% allerede i administrasjon av innkreving, og ytterligere 20% i administrasjon av hvor ressursene skal fordeles.
4 De gjenstående pengene vil antakeligvis bare erstatte de pengene kommunen ellers ville brukt på ladepunkter, ikke i tillegg.

En liten regelendring som sier at fritaket for parkeringsavgift ikke gjelder for ladeplasser vil øyeblikkelig føre til at bare de som trenger lading vil stå på disse plassene. I tillegg er det mange parkeringssjefer rundt omkring som river seg i håret fordi de ikke kan kreve betaling av elbiler, nå er det opp til de selv å få opp nok ladepunkter til å kunne ta betalt.

Dette vil også gjøre det mer attraktivt for butikker, kjøpesenter og private parkeringsplasser å tilby lading da det frem til nå har vært lite marked for elbiler, det er vanskelig å konkurrere med gratis.
#1327
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgifter PHEV
torsdag 04. september 2014, klokken 10:27
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. september 2014, klokken 23:20
Her var det mange interessante innlegg. Men jeg kan legge til en liten ting om Nederland. Der er firmabilbeskatningen basert på CO2-utslipp. Biler med veldig lavt utslipp har 0% firmabilbeskatning - dvs. GRATIS bil for brukeren. Det er eneste grunnen til at Plug-in Prius og Ampera har blitt solgt i hopetall. Og de aller fleste av disse bilene er derfor da firmabiler. Brukerne av disse får dekket sine drivstoffutgifter av arbeidsgiver uansett, så de gir blaffen i å lade bilene sine. Jeg har et par venner som bor i Nederland, og de har aldri tatt ut ladekabelen til bilene sine fra bagasjerommet.
På grunn av dette blir det endringer på firmabilbeskatningen i Nederland i løpet av kort tid, hvor man ikke lenger vil ha gratis bil hvis man velger en plug-in hybrid.
Dette er jo en tabbe I regelverket som burde fikses. Jeg har også lest andre steder at veldig mange ampera/volt går nesten utelukkende på strøm, mens det er noen som nesten utelukkende går på bensin, og det er ingen bombe at de førstnevnte er I privat eie, mens de sistnevnte er leaset og bruker får dekket drivstoff. Det sier seg selv at om man får gratis drivstoff, men må betale selv for strømmen så der det få som gidder å ta ekstra bry med å plugge inn. Det er kun idealister som betaler frivillig til arbeidsgiver, de fleste er interessert I å få mest mulig utbetalt av arbeidsgiver.
#1328
Lade hjemme / Sv: 3fas 32A hjemme
torsdag 04. september 2014, klokken 10:17
Det store spørsmålet er om du har TN eller IT nett. Det avgjør mye av valgmulighetene dine.

Selv ville jeg nok bare lagt opp to Type 2 kontakter uten mere balansering. Siden det er hjemme hos deg selv kan du bare sette instillingene I bilen. Uansett hvor god balansering du har mellom de to kontaktene kan du likevel risikere å ta hovedsikringen hvis du lader med full peis og har en del annet forbruk hjemme. Jeg har nå I 2 år ladet kun på 10A og har ikke hatt noe behov for balansering, men om jeg skulle hatt kraftigere ladepunkt ville jeg nok satset på å også balansere mot tilgjengelig kapasitet på hovedsikringen. Men det krever gjerne litt smarthus-styring.
#1329
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
torsdag 04. september 2014, klokken 10:04
Hvis valg av Tesla gjør at han kan selge BMWen så veier jo det I stor grad opp prisforskjellen mellom Tesla og Golf. Det er nesten så jeg skulle ønske jeg hadde så lang vei til jobb at jeg også kunne forsvare kjøp av Tesla.
#1330
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! Kjøps hjelp av e-up og zoe
onsdag 03. september 2014, klokken 21:26
Hvis du ikke er avhengig av nybil så er Leaf godt etablert I markedet og det er etterhvert mange brukte leaf til salgs. Da slipper du unna en god del av verditapet.
#1331
En 16A ladestasjon har gjerne ikke en 16A sikring, den er sikret foran med 20A og gir beskjed til bilen om 16A, og trekker derfor ikke mer enn 16A slik jeg har forstått det. Det er ikke farlig for en 16A automatsikring å belastes med 16A, men det er dårlig planlegging fordi hvis man hele tiden ligger oppunder maks så kan man risikere at den løser ut ved små variasjoner. Feks at sikringene ved siden av også ligger oppunder maks eller at det er litt varmere en 25 grader I sikringsskapet. Sikringen løser ut på overlast ved at et lite "varmeelement" blir for varmt og kutter strømmen omtrent som en termostat. Mange varme sikringer kan derfor føre til mye tull og tøys. Tilkoblingspunktene på de fleste automatsikringer tåler vel rundt 100 eller 120A hvis jeg ikke tar helt feil.
#1332
En jordfeil er som navnet indikerer en feil, og den skal rettes. Dette blir litt I samme leia som å si at jeg lånte bilen til svigers I helga og merket at bremsene ikke virket, jeg antar at dette ikke kommer til å bli løst så jeg jeg velger bare å unngå bratte bakker. En jordfeil vil normalt si at en av de strømførende lederne har kontakt med jordingen. Dermed blir metalldeler på kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, lamper ol spenningssatt. Siden dette også gjelder varmtvannsbereder kan du regne med at alle vannkraner ol er spenningssatt. Med god jording skal ikke dette være så veldig farlig da vannrør, sluk, gulv og bakken utenfor huset skal være koblet sammen og ha samme potensial. Har du dårlig eller mangelfull jording begynner det å bli skummelt. Heldigvis har de fleste nyere hus jordfeilbrytere som løser ut på så lav feilstrøm at et normalt menneske skal overleve. Gamle hus derimot har ofte ikke jordfeilbrytere og heller ingen jordfeilvarsling.

Jeg vil anbefale å sjekke om det er jordfeil I huset, er det det bør den finnes og utbedres. er feilen ikke I huset melder man bare til nettselskap så har de plikt til å lokalisere og utbedre.
#1333
Sitat fra: sdhweb på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:37
Godt tips med lufttrykk. Bilen har nettopp vært på service så antar det er OK. Nei, parklys er nok ikke lovlig men ikke verre enn at jeg tør ta den sjansen i dagslys.
Mine lys står alltid på "auto", da kjører du lovlig og du slipper å skru av og på for hver tunnel, det ordner bilen selv. Det er en del tunneller på strekningen du skal kjøre...
#1334
Kjøpe elbil? / Sv: Hva ville du valgt?
tirsdag 02. september 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Brorson på tirsdag 02. september 2014, klokken 10:31
Hvem spurte du om lading?
Min Rav går Fredrikstad/ Oslo T/R uten lading ca 20 mil.
Fredrikstad -Uddevalla er 14, 5 mil så da er det mye strøm igjen, men lader på hytta og tar med litt svensk strøm hjem, men den er ikke billigere enn i Norge da!
Det var egentlig rettet mot K S som trengte minimum 120km på vinteren, fikk ikke med sitatet så det er lagt til nå.
#1335
Elbiler i media / Sv: Debatteknikk i kommentarfeltene
tirsdag 02. september 2014, klokken 10:16
Jeg tror han sikter til forvirringen som alltid oppstår rund benevnelsen kW, er det strøm, effekt, energi, elektrisk energi etc. Dette er konsekvent blandet sammen I media overalt. I mange raffineri brukes det gjerne en stor andel kull, olje, naturgass o.l. til direkte oppvarming uten å gå veien om elektisitet, I tillegg er det gjerne interne kraftverk som dekker store deler av strømforbruket og strømforbruket her oppgis ofte ikke I statistikker. Konklsjonen er vel slik jeg har sett I de fleste oppsummeringer at det trengs mer ENERGI (kWh) for å produsere drivstoff til å kjøre en km enn en elbil trenger for å kjøre samme distanse, men at denne energien ikke nødvendigvis er elektisitet.

Men man kan jo også snu på det og si at I et utslippsperspektiv så kunne denne naturgassen f.eks. heller vært brukt I et kraftverk og levert både elektrisitet og fjernvarme. Dette kunne så bare vært kjørt ved lasttopper og dermed hadde man hatt ennå bedre utnyttelse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA