Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Electrix

#21
http://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

Høydepunkter fra undersøkelsene:
Daimler skrur ned rensingen når det er kaldere enn +10 grader ute (ikke motortemperatur). Gjennomsnittstemperatureren i Europa er 9 grader...

Opel og Renault-Nissan skrur ned rensingen når det er kaldere enn +17 grader ute! Da er det ikke store delen av årlig kjøretid som man har rensing i Norge.

Men Fiat må jo være frekkest, de skur enkelt og greit av rensingen konsekvent etter 22 minutter. NEDC testen varer 20 minutter...
#22
Elbiler i media / Ny el-hjullaster for gruver
torsdag 12. mai 2016, klokken 11:06
Atlas Copco lanserer ny batteridrevet hjullaster for gruvedrift. Smart sted å starte elektrifiseringen av anleggsmaskiner siden man da i tillegg kan spare store summer på redusert ventilasjonsbehov når man slipper eksosen.
http://www.mining.com/web/atlas-copcos-new-underground-loader-boasts-zero-emissions/
http://press.lectura.de/en/making-mining-cleaner-and-safer-with-battery-driven-equipment/29079
http://ideasmovemountains.com/scooptram-st7-battery/#battery-scooptram
#23
Vi vurderer nå å kvitte oss med diesel-stasjonsvogna og klare oss med kun Leafen og elsykkel. Siden vi allerede har mer enn nok sykler hjemme så foretrekker jeg å spare både plass og penger på å bygge om en eller to av de. Det finnes mye forskjellig, men for å ikke bruke for mye tid og krefter på dette ser jeg for meg at et ferdig sett for forhjulstrekk er å foretrekke. Ser at en del handler fra rezer, men disse er ikke lovlige, noe jeg ønsker. I min leting fant jeg også smartpendler.no som selger komplette forhjulskit til 5000 med 8fun motor. http://smartpendler.no/el-sykkel/elkit2.html Med denne prisen blir det jo omtrent samme som å importere selv, ihvertfall på settene jeg har funnet. Jeg ser de har en ganske god installasjonsanvisning på nett. http://smartpendler.no/manualer/Montering_av_el-kit.pdf Er det noen som kjenner til disse settene? Eller har noe annet å anbefale?

En fordel for meg er jo at disse ligger rett utenfor Kristiansand, så jeg kan bare hente det selv hos de.
#24
Elbiler i media / Endelig en batteri-elbil fra Toyota?
fredag 15. april 2016, klokken 10:10
Positivt å se at også Toyota lanserer konsept med batteridrift. Den ser ut til å være veldig praktisk, bl.a. med stikkontakt for elektroverktøy, men utvendig design er jo høyst diskutabelt. Minner mest om forsvarets SISU.

http://insideevs.com/toyota-unveils-gen-z-focused-electric-concept-car/
#25
Elbilen i Samfunnet / Leaf batterier kommer for salg...
onsdag 13. april 2016, klokken 08:33
Ser ut som det blir to Nissan Leaf delebiler tilgjengelig i Kristiansand, kan være greit å følge med for de som er interessert i en batteripakke eller to...

Legg merke til at ordet elbil ikke er nevnt i overskriftene, og ikke spesielt fremhevet i teksten.

http://www.fvn.no/lokalt/sogne/Tre-til-sykehus-og-legevakt-etter-kjedekollisjon-pa-E-39-2993466.html

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Fotgjenger-pakjort-etter-at-to-biler-kolliderte-2994312.html
#26
Elbiler i media / Tunneler stengt pga for mye eksos!
tirsdag 29. mars 2016, klokken 14:38
"Høy luftforurensning i Gudvangatunnelen på E 16 og i Røldalstunnelen på E134 førte til at veiene ble stengt. I tillegg er Hardangervidda stengt for biler under 7,5 tonn.

Røldalstunnelen var stengt i ca. 20 minutter for å lufte ut eksos. Den er nå åpen. Gudvangatunnelen er nå åpnet. Køene var kilometerlange og sto en periode helt til Flåm."

http://www.nrk.no/norge/paskehjemfart_-_-fordel-a-reise-hjem-i-dag-1.12872465

Det ser ut til at bare Tesla Model X med biohazard-funkjsonen er brukbar som familiebil til påskeferien. Eventuelt bør man kanskje begynne å begrense maks antall eksosbiler i køen, f.eks "alle eksosbiler må kjøre bak en elbil når det er kø eller svinge inn til siden og la en elbil slippe frem slik at bare annenhver bil er eksosbil.
#27
Elbiler i media / Posistiv sak i media om elbiler og bruktverdi!
mandag 08. februar 2016, klokken 15:22
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article1657203.ece

For en gang skyld en artikkel der man forholder seg til virkeligheten som er at elbiler er et trygt kjøp.
#28
Oslo og Akershus elbilforening / Helgeparkering Oslo sentrum
fredag 05. februar 2016, klokken 16:01
Hei, jeg skal til Oslo, nærmere bestemt Thon Rosenkrantz, fredag 19/2 til 21/2. Pga tidspunkt for reise ble det ganske dyrt og upraktisk med toget. Tenker derfor å kjøre elbilen, men lurer litt på hva som er greiest med tanke på parkering. Fikk info om parkeringshus til rett over 300 pr døgn med lademulighet. Men er det mulig å stå på gratis gateparkering gjennom helga uten å måtte flytte bilen flere ganger om dagen?

Som alternativ har jeg også lagt ut Leafen til leie i Oslo for 100,- dagen på nabobil.no for å slippe å styre med parkering, så hvis noen trenger bil denne helga så er det bare å ta hive seg rundt, bruker du denne vervelinken https://nabobil.no/r/9962 får du også 200,- i rabatt (gratis bil)  8)
#29
Det er mye fram og tilbake med tog mot lastebil, men her bygger man nå ut jernbanen slik at transporten kan elektrifiseres og gå på jernbane fra fabrikken og helt ned på havna. 5000 lastebillass tur-retur kuttes da i året.

Bra at man nå graver frem de gamle jernbanesporene på havna, det har altfor lenge vært en politikk der biler og lastebiler skal løse alt.

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Her-skal-Voss-vann-ga-pa-skinner-2961482.html (dessverre betalingsartikkel, men ingressen kan leses).

http://www.portofkristiansand.no/test-innlegg-copy-3/
#30
http://www.greencarreports.com/news/1101841_experimental-electric-wing-lower-carbon-airplane-research

Spennende utvikling, med elmotorer og batteri for taxing og takeoff og jetmotor eller turbingenerator for langdistanse cruise ser det ut til at man kan både spare mye penger og spare utslipp!
#31
Jeg vet at dette egentlig ikke er riktig kategori for slike emner, men dette er stort sett aktuellt for de som bor i agder-området så jeg håper det er ok at jeg legger den her.

Vi er fremdeles avhengige av to biler, men diesel-stasjonsvogna står ofte ubrukt i oppimot en uke av gangen. Jeg har derfor lagt den ut på nabobil.no for 400,-/dag slik at den kan være tilgjengelig for andre med små elbiler som en gang innimellom trenger mer lasteplass, å trekke tilhenger eller bare har behov av å kjøre en langtur utenfor rekkevidde av hurtigladere. Hvis du vil leie den en dag vi har behov for to biler kan jeg eventuelt leie tilbake en elbil for 300,-/dag, da går jeg ca i null og du får en billig billeie. Jeg kan også tilby parkering og ladestrøm for din elbil mens du leier min stasjonsvogn.

Min bil finner du her:https://nabobil.no/listings/2860-ford-mondeo-2004-kristiansand
Kort oppsummering:
Ford Mondeo stasjonsvogn
Diesel, ca 0,5 til 0,6l per mil,
Hengerfeste og kan trekke 1800kg

Hvis du registrerer deg med denne linken får du 200kr avslag i vervepremie og jeg får tilsvarende hvis du leier en bil 8)

Håper dette kan gjøre det enklere for noen å velge elbil.
#32
Elbiler i media / Elbilhatere saboterer batteriferja Ampere?
torsdag 24. september 2015, klokken 08:18
Synd å se at for enkelte "hatere" er det ikke nok å spamme ned kommentarfelt, spesielt synd for de som må vente på ferjekaja.

http://www.nrk.no/sognogfjordane/installerer-videoovervaking-etter-trusselbrev-1.12568218
#33
Da var det endelig på tide å få testet denne ruta med elbilen nå som hele avstanden er dekket med hurtigladere. Dessverre ble det mye annet som måtte ordnes de siste dagene før vi dro så vi dro av sted med full bil og en litt halvveis plan for lading. Jeg hadde notert meg aktuelle ladesteder og avstandene mellom disse.

Første stopp ble Brokelandsheia (Grønn Kontakt). Jeg hadde sjekket denne avstanden på forhånd (107km) og det burde gå bra med fullt batteri og forsiktig kjøring. Jeg kjørte hovedsakelig med CC på maks 84 km/t så lenge jeg ikke var til bry for noen, dvs stort sett der det var flere felt, ellers lå jeg ca 6 km/t over på speedometeret. De verste strekkene strømmessig er nok 90-sonen før Arendal der det stort sett bare er et felt og stigningene før Brokelandsheia. Vi ankom Brokelandsheia med en strek igjen, da hadde jeg kjørt litt raskere den siste mila siden det så greit ut med rekkevidden og vi lå bak en lastebil en god del av dette strekket. Laderen fungerte greit og det er perfekt med lekeapparater utenfor og mat og do tillgjengelig. Minuset med dette er at det tok lang tid å hente tilbake ungene og vi ladet derfor en del mer enn nødvendig for å nå neste stopp: Lasses.
Vi ankom Lasses med en del strøm igjen på batteriet, men for lite til å tørre å satse på å kjøre direkte til Kiwi Sandefjord. Her støtte vi på turens eneste problem. Det er bra med to ladere for ekstra sikkerhet, men begge laderne ga feilmelding på får ikke kontakt med server da jeg forsøkte å starte lading. Heldigvis svarte Fortum kundeservice raskt på telefonen og etter en stund med forskjellige forsøk på restart og fjernstart konkluderte hun med at hun ikke fikk kontakt med laderen, men da hadde laderen akkurat startet ladingen så jeg var fornøyd og takket for hjelpen. Rett etter jeg la på gikk skjermen på laderen i svart og det så ut som den restartet. Typisk nå som jeg akkurat har lagt på, men ladelysene blinket fremdeles så jeg valgte å vente litt å se, og da skjermen på laderen var i gang igjen så hadde jeg allerede fått en del strøm, så jeg gikk for å hente familien som var inne og kjøpte is. På familieturen prioriterte jeg mest lading pr tid selv om det fører til litt mindre strøm pr krone, det går jo uansett til en god sak  så jeg fikk alle inn i bilen før jeg skulle plugge ut, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke var autorisert til  å avslutte ladingen, og måtte derfor ha hjelp av kundeservice igjen for å koble fra. Igjen ladet vi altså mer en nødvendig for å nå neste hurtiglader: Kiwi Sandefjord.

Vi ladet så på kiwi Sandefjord, her er ikke mye å si annet enn at alt fungerte greit og at det ikke var aktuelt med nye is på alle allerede... så vi kjørte igjen med plan om å lade igjen i Moss.

Så kom turens desidert største nedtur, pga problemer med en ferge ble det over en time i ventekø i Horten. Siden vi hadde en del strøm igjen og det var ennå verre kø i Moss valgte vi å ikke vikle oss inn i sentrum og kjørte derfor rolig til McD Sarpsborg. Her var det to ladere, vi tok ABB laderen som fungerte utmerket, og med lekeapparater rett ved siden av ble det 10 min i stedet for 5 og vi hadde mer enn nok strøm til å nå fram.

Jeg hadde med en lånt charge-amps kabel som var veldig greit siden den mest praktiske kontakta hos de vi besøkte var en 10 A kurs delt med vaskerom og bod så vi ladet bare på 6 A mens vi var der. På campingplassen utenfor Strømstad var det samme situasjon, 10A kurs til campingvogna så vi ladet bare på 6A der også så slapp vi å koble fra noe annet, plugget bare ut bilen mens kaffetrakteren sto på... Avstanden her var ca 50 km hver vei, så det hadde ikke vært nødvendig å lade her, men det er greit å ha litt ekstra til uforutsette hendelser eller kø, og greit å kunne holde litt høyere fart.

På vei hjem ladet vi i Moss, veldig sentralt og greit for  oss som skal til/fra fergekaia, doble ladere her også. Vi ladet litt ekstra her for å kanskje kunne hoppe over Sandefjord på veien.

Underveis så vi at det burde gå greit å kjøre direkte til Lasses, men ble veldig i tvil etter hvert siden en del av den nye e18 ikke ligger inne i kartene på navigasjonen så vi måtte frem med google maps for å sjekke gjenstående avstand. Litt forsiktig kjøring så gikk det greit, fikk low battery warning ca 5 km før Lasses, men var da ganske rolig på at det skulle gå bra. Ankom Lasses og ladet uten problemer denne gangen. Neste stopp var hytta mellom Tvedestrand og Arendal så dette burde gå uten ladestopp, ble usikker underveis så vi valgte å ta noen minutter på Brokelandsheia for sikkerhets skyld.
På Brokelandsheia sto det en egolf, men da vi kom frem så jeg at den bare ladet på type2 stolpen så jeg koblet til Chademo og startet lading mens resten av familien fant veien til lekeplassen. Det viste seg at jeg måtte forklare den nye sjåføren av egolfen forskjellen på type2 AC og Combo DC for hun var frustrert over at bilen estimerte 2,5 timer til den var oppladet. Ironisk nok hadde hun med seg elbilforeningens ladebrikke og «bruksanvisningen», men hadde ikke registrert den ennå, men det så ut som hun fikk strøm av type2 stolpen uansett. Jeg anbefalte henne å registrere denne på nett hos GK og Fortum og sendte henne av gårde til Lasses siden hun uansett ikke ville få mye strøm her siden batteriet var ganske oppladet.

Etter dette viste det seg at jeg igjen hadde lagt noen tiere ekstra til GK så jeg plugget fra og hentet familien på lekeplassen og ankom hytta med 4 streker igjen på batteriet. Der sto det allerede to eNV200, den ene ladet så vi byttet rundt på bilene da han var ferdig med ladingen senere på kvelden. Vi er nå 4 familier med elbil som bruker denne hytta, 2 Leaf og 2 eNV200, men klarer oss fremdeles med en utekontakt for lading.

Konklusjonen fra turen er at vi brukte mer tid på venting på ferger enn på lading dette er også kjedelige stopp uten noe å gjøre, men kjørte også med noe redusert fart så det gikk noe tid ekstra, men selv med dieselbilen pleier vi nå å ha 2-3 stopp underveis.
#34
Elbilen i Samfunnet / Tuneller og elbiler
fredag 06. mars 2015, klokken 12:12
Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt tunellbranner for en stund siden. Dette har også vært emne i vurderinger rundt oslofjordtunellen og ny kryssing Horten-Moss. I den sammenhengen kom jeg til å tenke på noe som har vært lite diskutert, nemlig elbiler i denne sammenhengen.

Et av de største problemene med tunellbranner er oppsamling av røykgasser inne i tunellen. Ikke bare giftige gasser men også forhøyet CO2-nivå og lavt O2-nivå som gjør at forbrenningsmotorer stopper og folk må gå og krype ut av tunellen. En elbil burde derfor være mye sikrere i en slik situasjon siden den har med seg alt den trenger i batteriet. Da er det bare å skru av ventilasjon evnt sette på resirk og sakte kjøre ut igjen gjennom røyken. I prinsippet burde man vel da kunne kjøre helt til bilen blir så varm at elektronikken smelter eller bilen rett og slett brenner opp. Noe røykgasser vil nok sive inn i bilen så en viss begrensning i tid har man nok.

Er det noe jeg overser her eller burde ikke brannvesen vurdere hybridiserte kjøretøy med batteripakke nok til å kunne kjøre inn i en tunellbrann med slokkeutstyr?
#35
Jeg foreslår at man lager en instruks for kjøp og salg delen av forumet at man oppdaterer annonsen med (solgt) eller (kjøpt) i begynnelsen av emnetittelen når gjenstanden er solgt eller kjøpt.


I denne delen av forumet ligger det mange annonser der gjenstanden er solgt allerede, dette ser man gjerne ikke før man har lest gjennom mange innlegg med spørsmål og svar om gjenstanden. Samtidig kan det ofte være mange interessante problemstillinger og løsninger som diskuteres så jeg synes ikke disse burdre slettes.

Dette er en enkel oppdatering og man bevarer historikken. Selv om ikke alle gjør dette så vil det likevel hjelpe en god del.
#36
Zoe / Zoe varebil?
mandag 29. september 2014, klokken 15:25
Man kan si mye for og mot ladeløsningen til Zoe, men det som slår meg er at denne løsningen må være perfekt for firmabiler som ofte kjører mange av de samme småstrekningene. Som f.eks pizzabil eller annen budbil vil det være rimelig å etablere hurtig eller semihurtig lading på fast sted, og den vil nesten klare å lade seg opp igjen på vanlig stoppetid. Man kan dermed holde den nesten kontinuerlig I drift uten fare for å gå tom eller bruke tid på å kjøre innom hurtiglader. En del varebiler som går lengre strekk har også mange av de samme hente og leveringstedene, og med en enkel type 2 boks kan man gjøre unna mesteparten av nødvendig lading under lasting/lossing.
#37
Andre elektriske doninger / Elbåt ombygget fra livbåt
tirsdag 12. august 2014, klokken 12:58
Her er en til som har konvertert til elbåt. Virker veldig interessant, men har for tiden ikke egen båt eller tid...

http://www.krsby.no/?post=elbat-3937#o3937

http://elbaat.wordpress.com/
#38
Har forstått det slik at noen av type 2 ladestasjonene kan kommunisere og fordele tilgjengelig ladestrøm seg imellom. Ser også at bl.a. Wago sine pilot boxer (styreenheten I ladestasjonen) kan dette, men er dette noe som kan gjøres underveis, eller er det bare før lading startes? Er det noen som har testet dette I praksis og vet hvordan elbiler reagerer på en slik endring?

Hvis det funker greit kunne det vært interessant f.eks å koble opp mot smarthus styring for å hindre overbelastning.
#39
Elbiler i media / Staten taper milliarder på dieselsubsidier
tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:33
Nå har det vært en del skriverier om hva staten taper på reduserte elbilavgifter. Etter hva jeg kan finne av informasjon er avgiftene på diesel over en krone mindre pr liter enn bensin. Hvis man sammenligner med elbilavgiftsdebatten så vil vel dette si at staten subsidierer dieselkjøretøyene med over en krone literen som takk for at de forurenser mer i lokalmiljøet. Hvis det er riktig som VG skriver at det selges 2,8 milliarder liter diesel I året så er dette ca 3 milliarder kroner I dieselsubsidier, hvorfor er det ingen som klager over dette?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/kan-ha-tjent-400-millioner-kroner-paa-oekt-drivstoffavgift/a/10130910/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA