Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El-boy

#271
Feilmelding:
12V battery Needs Service
Replace 12V Battery Soon

Noen som har en fix på dette? Må virkelig batteriet skiftes?
#272
Model S 2013 - 2022 / Sv: Android app kræsjer på "Location"
torsdag 18. september 2014, klokken 22:19
Min krasjer også på Samsung android telefon.
Den virket til å begynne med på Locations helt til jeg prøve ikonene oppe, for å teste valgene. Krasjet på det til opp til venstre. Så hvis du ikke har Krasj så ikke prøv disse ikonene....
Prøvde å av installere appen og re-installere igjen, men telefonen husker likevel valgene på ikonene. Ikonet som forårsaket krasjen er fortsatt "Highlight'et"...
#273
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
lørdag 13. september 2014, klokken 18:43
Sitat fra: laumb på lørdag 13. september 2014, klokken 15:34
Ingen gnagende vrede EL-Boy. Legger igjen vrede i gårsdagen og ser framover. :)

Tesla-man: Good.
Fint det går an å være uenig i sak uten at det skaper vondt blod.
Det er storsindig av Laumb.
#274
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
lørdag 13. september 2014, klokken 11:30
Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. september 2014, klokken 01:35
Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 17:44
@jkirkebo
Det er bilen/laderen som mangler egenskapen - ikke kabelen. Jeg skal ikke måtte være avhengig av en spesiell kabel. Dersom Tesla velger den varianten vil jeg kreve at de stiller ny kabel til rådighet hver gang jeg har glemt den, den er stjålet eller blir ødelagt. Jeg forventer og at de kommer til meg med en raskere, midlertidig løsning om jeg står i villmarken på en 32A lader med fastmontert kabel og kun får 16A.
Skjønner ikke helt hvorfor man er så sur på Tesla for denne 'mangelen'.  Hvis man leser tabellen med de forskjellige ladealternativene som det henvises til, så står det: The majority of public charging station requires  users to bring their own cable, og at disse får man kjøpt hos 3-parts leverandører.  Det står intet om at Tesla levere kabler til de forskjellige ladealternativene. Når det nå meldes på forumet her at laskede kabler finnes, er jo saken løst.  Den kan saktens glemmes hjemme eller bli stjålet, men det samme kan jo skje med UMC'n også, uten at man kan klandre Tesla for det.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=13429.0;attach=17076;image
Det var en periode sommeren 2013 (noen måneder) det låg ute feilaktig informasjon om at Type2 1fas 230V 32A var mulig med enkeltlader. Det kan jo være en tenkt situasjon være at noen unnlot å konfigurere bilen sin med dobbletlader pga lademuligheten i perioden informasjonen låg ute. Uansett var det på ett tidlig tidspunkt der det ikke var så mange slike ladeplasser (og fortsatt er få), og for mange nye elbileiere kunnskapen om lading og lademulighter heller mangelfulle. (her kjenner jeg andre på meg selv.)  Jeg tviler på at den allmenne elbileier lot informasjonen mulighet for 32Aenfas være avgjørende for at de konfigurerte bilen sin med enkelt eller dobbeltlader... dette gir uansett ikke mer en 7.4kW ladehastighet, og en har muligheten til 11kW med trefas 400V 16A med enkletladeren.
Det er ingen enkel måte for Tesla å løse muligheten for 32A enfas med enkeltladeren pga måten kablene inne i bilen er koblet på. Laderen er en tredelt 3x230V16A lader. Dei må om nødvendig lage en spesialløsning med relé styring og spesial software får noen få bileiere, med påfølgende godkjenning og kostnader med å lage delene, ingeniørtimer installasjon og lignende. Det faller nok da rimeligere å installere dobbeltlader vil jeg anta. Og her antar jeg årsaken til kravet ligger for trådstarter. Med dobbeltladeren får han ladet med 22kW på dei 400V32A trefas ladepunkta som finnes, og det er flere.
Uansett juridisk sett gjelder problemstillingen bare for dei som konfigurerte bilen sin da den perioden den feilaktige informasjonen låg ute.

Jeg fikk min bil i slutten av september 2013 og konfigurerte 30.april 2013. Laumb fikk sin bil i samme periode, så da må han også ha konfigurert sin bil i omtrent samme periode i 2013.

Når det er sagt så kan jeg også ha nytte av kravet til Laumb. Jeg har også enkletlader. Men jeg finner kravet helt utidig, og vil uansett avstå.

( og jeg forstår også at jeg har pådratt meg trådstarters vrede ved å utrykke min mening tidligere i tråden...)
#275
Tesla Model S 60kWh, kjørt 12300km.
Tydelig klunk i drivlinja ved køkjøring i sakte fart. Gi gass "klunk", slippe gass "klunk" og slik fortsetter det i sakte fart. I større fart, si 50 kmh og fortere, er det knapt, eller ikke merkbart, foreløpig... regner med dette utvikler seg..??? ?
#276
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
fredag 05. september 2014, klokken 08:23
Trådstarter vil tydeligvis ikke fortelle hva som ble løsningen på dette. Det gir jo rom for spekulasjoner.
Slik jeg ser det er det bare to mulige utfall av denne saken:
1.) Trådstarter har frafalt sitt krav pga forhold diskutert tidligere i denne tråden.
2.) Han har fått sin dobbeltlader av Tesla. (og her gir det rom for mange spekulasjoner...)

Jeg forstår det slik at trådstarter er både moderator her på forumet, og styremedlem av TOCN?. Jeg er derfor av den klare oppfatning av at trådstarter burde være voksen nok til å stå fram og fortelle om løsningen ble alternativ 1.) eller 2.)
#277
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. august 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Andrewas på torsdag 28. august 2014, klokken 17:00
På kartet er det en nord for Aspøya under "winter 2014/15". Men under "coming soon" er det en ekstra prikk helt klint inntil Sandane.

Var det ikke noen som klaget på at Sandane dekket kun ytre rute og at E39 er vedtatt via indre rute? Da kommer det kanskje en på Stryn også?
Jeg får prikke til å stemme ganske bra med Stryn.
Kan vanskelig se det kan være noen annen logisk plass... ???
Det trengs absolutt en superlader i området over Strynefjellet i området Lom- Grotli eller deromkring...
Behovet for å ha en så tett oppi Sandane SC kan vel diskuteres....
#278
Model S 2013 - 2022 / Sv: rapport fra autobahn
søndag 17. august 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 17. august 2014, klokken 09:50

Husker ikke helt eksakt men rundt 200, jeg lå rundt på 213 på autobahn og da kjørte jeg 140-150 . Ved ene SC var det en teslaansatt med lånebil , vi sammenlignet middel forbruk på siste strekning ved Kassel ( veldig mye fjell med store opp og nedoverbakker ) han hadde 183 og jeg hadde 213 .  Da kjørte jeg kjappt ..

Hjemme er forbruket mer pga av alle opp og nedbremsninger , variasjon i hastighet et.. På autobahn steller du innhastigheten og kjør jevnt i 140-160...

Kan kanskje være lurt å referere reelt forbruk ved motorveishastigheter/autobahn imot Rated Range eller Typical Range, slik en kan beregne hvor lang rekkevidde en egentlig har i disse hastighetene...

Min erfaring fra Danmark i distansen fra Horsens til Hjørring en distanse på 210km, var at blien forbrukte ca. 215w/km og Typical Range reduksjon på 285km. Dette ved en gjennomsnittshastighet på noe over 100km/t, brukte ca. to timer akkurat. Det var fin flyt i trafikken, og var sjelden oppe i 130km/t (det er ikke mange som kjører fortere en dette med det jeg registrerte).
Min erfaring fra Danmark er et en må dividere "Rated Range" med 1.35 for å få "Real Range" så lenge en er på motorveiene der.

Jeg synes ditt forbruk kan sees litt lavt i forhold til hva eg hadde forventet fra min erfaring. Hvor lange distanser holdt du egentlig 140-150km/t, og gjennomsnittsfarten ved endt måling?
#279
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 07. august 2014, klokken 22:38
Noen som vet om det er planlagt superladere på Strynefjellet (Rv15)??
Jeg mener det skulle vært plassert en, et sted mellom Lom- Grotli området, for å knytte sammen Gudbrandsdalen med (nord)vestlandet... ::)
#280
Model S 2013 - 2022 / Sv: GPS navigasjon / kart og stengte veier
tirsdag 05. august 2014, klokken 09:19
Jeg har kjørt i Danmark med dette Navi systemet. Håpløst dårlig. Spesielt rundt Horsens/Giveskud området. Sendt ut på småveier kronglete og smale for å spare noen få km.
Likeledes er ikke nye veier som har vært der noen år, ikke har blitt implementert i kartet...

Skrekk og gru!!!

Bruk din Garmin (jeg brukt min gamle fra fosilbilen) med siste oppdaterte kart og fikk bedre anvisning.

Jeg savner spesielt at det på TMS ikke er mulig å legge inn raskeste vei, ser ut for at den alltid velger den korteste vei. Det er ett problem når en blir sendt ut på kronglete krøtterstier.
#281
Lading av Tesla / Sv: Makseffekt fra Supercharger
lørdag 02. august 2014, klokken 11:11
Sitat fra: sigurdi på fredag 01. august 2014, klokken 16:17
@janmb
Har bare sett screen shot fra Middelfart og de andre laderene i danmark med høyere strømstyrke en 330A.

Er ikke sikkert det er samme ladere i Danmark, som de nye i Norge, er det step up transformatorer på SC i midlefart?

sigurdi
Har ladet et par ganger på Middelfart på min 60kWh, har ikke bilde, men ladingen låg i området 330A x 350V. Det høyeste ladehastighet jeg såg var vel 592 km/t, kan hende den kom høyere når jeg ikke fulgte med. Ladingen gikk uansett veldig fort...
"Sløveste" superladeren jeg har testet er den på Lillehammer.
#282
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
fredag 18. juli 2014, klokken 20:33
Renault Zoe kan bare lade på 400V TN nett. Ikke 230V enfas (eller trefas for den sak skyld.)
#283
Lading av Tesla / Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...
torsdag 17. juli 2014, klokken 13:30
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: Car-El på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:46
@pwb

No tøve du bare. Her i tråden må du forstå at som eier av TMS har du prioritering, heller skal ha prioritering, forran andre. Å for all del ikke tenk på å si i mot for vi har betalt for det. Derfor skal ikke våre barn lære seg måtte vente.

ha ha ha ;-)
Jeg kjøpte elbil (ion) og nå etter 2,5 mnd og over 7000km så kan jeg ikke fatte at de som kjører Tesla kan være så opphengt i å kunne lade med en gang. Her kjøper man en bil som er sponsa av alle andre i samfunnet i hue og ræva og fortsatt så forlanger man at man ikke skal vente på lading. Griskheten og selvopptattheten tar ingen ende i dette landet. Hva lærer man sine barn ved å oppføre seg slik? Burde man ikke heller lære dem litt om miljø siden man kjører elbil og ikke bare lære dem å være bortskjemte drittunger? Vil tro at holdningen som noen av dere har ikke er sunne sett i ett miljøperspektiv. Regner nesten med at dere kaster søppel rett ut av vindu, kanskje til og med mens dere lader? Til å begynne med så parkerte jeg hensynsfult når jeg ladet, flyttet fakitsk bilen etter at den var ladet også, men det var helt til jeg gikk lei av å se på de forbanna Tesla eierne som bare breier seg ut. Nå så prøver jeg best mulig å parkere enhver Tesla eier inne, har også bestilt Type2 kabel så jeg kan lade på de nye stolpene selv om det er ledig på de gamle. Det beste en Tesla eier kan gjøre er å la andre elbilplasser stå i ro. De fleste Teslaer trenger ikke å lade på disse stedene, de kan lade hjemme og på SutreChargere og la oss som trenger disse plassene bruke dem. Hm, nå høres jeg litt ut som en Tesla eier som sutrer over ladeplasser, eller? Våkn opp for FA** se hva dere holder på med.
@pwb
Du har kjøpt elbil I-ON, alstå er du det samme som Tesla eiere og andre el-bil eiere:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
sponsa av alle andre i samfunnet i hue og ræva...
for oss andre er det et avgiftssfritak, og ikke sponsing.

Slik du oppfører deg er det under ethvert lavmål jeg aldri har sett i dette forumet før. Men du har definert deg selv, på andre kjenner man seg selv:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
...bortskjemte drittunge...
og nå er din plan for framtiden:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:07
Nå så prøver jeg best mulig å parkere enhver Tesla eier inne, har også bestilt Type2 kabel så jeg kan lade på de nye stolpene selv om det er ledig på de gamle.

men det kan finnes hjelp som du oppfordrer andre om å gjøre:
Sitat fra: pwb på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:27
...seriøst bør vurdere å søke hjelp...
Du finner sikkert hjelp for ditt problem hos noen profesjonelle på slikt...
#284
Sitat fra: Avh på onsdag 16. juli 2014, klokken 19:04
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. juli 2014, klokken 18:23

Vel, om en står og opptar to ladeplasser så er det bare å gå inn på denne burger'n og be dem som opptar to ladeplasser uten å lade om å i det minste parkere rett (og da fortrinnsvis på en plass uten lading)...  Og om det er så mye trafikk at det tilfeldigvis dukker opp 3 Teslaer på rappen mens det alt står tre som lader, så er det rett før det blir kø uansett - med eller uten fossiler.
Jeg aksepterer at åtte Teslaer lager kø (slik det var på Solli på søndag; 20 minutters venting) men at det hele skal forverres med fossilparkering har jeg vondt for å svelge. Det forbauser meg at @Car-El harselerer over problematikken. Kan godt tenke meg å slippe å gå inn på MAX Uddevalla og hoie etter en mulig eier som for alt jeg vet akkurat da befinner seg på do. Bare å innrømme det folkens; nok av folk her som misliker dette.
Hvis det er slik at fossilbiler kan oppta Supercharger plassene for trengende el-bilister på road trip, uten sanksjoner, blir det snart en Tesla til slags.
Slike fossilbile skulle bli satt på inntauingstomta og bli ilagt fulle gebyrer  !!!
Det var ikke dette jeg inngikk kjøpsavtale på el-bil for. Hvis bilen ikke kan brukes på de premisser som var gitt på kjøpstidspunktet er det rett og slett svindel! Det skal ikke være fritt fram å oppta disse plassene. Også el-bilister har noe de må rekke, ferger, avtaler , fly etc. Hvis det er slik må en gå tilbake til fossilbilen. Det vil jo være synd egentlig...
#285
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
søndag 22. juni 2014, klokken 09:29
Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. juni 2014, klokken 18:51
...som følger standarden...
Standarder og normer er til for å brytes.
Det er gøy og kalles innovasjon! ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA