Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leaf-newbe

#91
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Chademo mot slutten?
lørdag 10. mai 2014, klokken 02:34
Sitat fra: emil på torsdag 17. april 2014, klokken 14:25
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 17. april 2014, klokken 13:17
Type 2 / CSS Combo vedtatt som standard i Europa: http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/elektromobilitaet-ein-stecker-fuer-alle-e-autos/9768324.html

Nå er ikke min tysk så stødig lengre, så jeg kjørte den gjennom googletranslate. Tolket det mer som at vanlige ladestolper skulle utstyres med Type2 kontakt og kunne ikke finne noe direkte der som tilsier at man ikke skal kunne ha CHAdeMO på hurtigladere.

At Type2 på stolpen er en bedre og tryggere løsning enn schuko er det vel ikke noe tvil om. Men så lenge de asiatiske bilene utstyres med CHAdeMO, og det finnes nok biler med det på veiene, vil hurtigladere ha støtte for begge alternativene.

Det jeg derimot tror kommer til å bli mer vanlig er biler som Tesla/ZOE som kan ta 400V AC med høy effekt inn så behovet for DC hurtigladere blir mindre.

tror du blender litt her.


type2 stolpe er ikke css combo!

på en leaf har vi 2 ladeporter på bilen en j-1772 (for sneglefart lading) opp til 32a om du er så heldig å har dobbelt lader i bilen ellers opp til 16a.
denne brukes til å lade bilen med original medfølgende ladekabel med kladd eller uoriginal ladekabel med eller uten kladd. du kan også lade bilen fra en type2 stolpe om du har en egnet kabel (type2 til j1772). i norge er det også bestemt at de nye ofentilge ladestolpene skal ha type2 uttak (med type2 stolpe så sitter elektronikken som normalt sitter i kladden/hjemmeladeren i stolpen slik at en kun trenger kun en overgangs kabel får å lade leafen kan normalt lades med opp til 32a fra slike stolper. i norge har de valgt en løsning der type2 stolpene også har en schuko plugg slik at en kan lade bilen med medfølgende original kabel opp til 16a.

ladeport nr2 på leafen er CHADEMO (hurtiglading) for å hurtiglade/semihurtiglade brukes denne porten og det kreves en ekstern hurtiglader får å lade av type chademo.

om jeg ikke har misforstått konseptet helt så er de nye europa produserte bilene som vw og bmw kun utstyrt med en ladeport som brukes til (sneglelading og hurtiglading)
om man kopler bilen til en type2 stolpe så hurtiglader en ikke.
om en kobler bilen til en combo hurtiglader til samme ladeport på bilen så hurtiglader man.
#92
Dekk / Felger / Sv: Hvilken dekkdimensjon har du på leafen?
torsdag 17. april 2014, klokken 22:30
Sitat fra: elvedalen på torsdag 17. april 2014, klokken 18:19
Jeg kjøpte 195/65-15 vinter dekk, funker bra det.

   215/50-17    195/65-15    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    24.98 (634.5)    -0.48 (-12.3) -1.9%
Width inches (mm)    8.46 (215)    7.68 (195)    -0.79 (-20) -9.3%
Circum. inches (mm)    80 (2031.98)    78.48 (1993.34)    -1.52 (-38.64) -1.9%
Sidewall Height inches (mm)    4.23 (107.5)    4.99 (126.75)    0.76 (19.25) 17.9%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    807.36 (501.67)    15.35 (9.54) 1.9%

de er nermere org dekket en de jeg fikk.
#93
Carwing / Sv: Navigasjon - legge inn fotobokser?
torsdag 17. april 2014, klokken 22:14
problemet er at nissan på lik linje med mange bil produsenter har valgt Navteq som navigasjons leverandør. elendig valg spør du meg. de er kjempe trege til å oppdatere kart og saftycamera. 2012-2013 kartet som fulgte med bilen er basert på kart data innhentet i 4 kvartal 2011 ergo 2 år gamelt når det ble utgitt. og får å forværre situasjonen yterligere så oppdaterer de kun hvert andre år.
i tilleg problemet med leafen er at den har en ny løsning som ikke uten vidre kan oppdateres med en vanlig pc. og minne brikken er låst til bilen. du kan med andre ord ikke flytte en brikke fra en leaf til en annen. det skal slippes en ny oppdatering i år mulig den kommer nå i vår.
mulig det finnes en mulighet til å oppdatere saftycamera fila med en usb eller et nr2 sd kort.
det finnes et verktøy for å oppdatere nissan saftycamera eller Warning POI som de kaller det, som heter Setup_NISSAN_Connect_PC_Tool.exe litt usiker på om den kan brukes med nissan leaf.



har en også en peugeot med Navteq navigasjon til den er det mulig å laste ned og oppdatere saftycamera filen med en vanlig pc og det er også mulig å bruke hacket kart som kan lastes ned på nettet.
#94
Dekk / Felger / Hvilken dekkdimensjon har du på leafen?
torsdag 17. april 2014, klokken 15:15
hart lakt om til original sommerdekk 215/50 R 17.
jekket opp bilen med vinterdekk på slik at det ble ca 1 cm klarng til gulvet,
oppdaget da at vinterdekkene jeg fikk med bilen er mye mindre/lavere en origianl sommerdekkene.
vinterdekkene er 205/55 R 16.

i 80 viste bilen ca 8 km for lite med vinterdekk har ikke testet med sommerdekk ennå.

ut fra tabell så skulle riktig vinterdekk være 205/60 R 16.

er det andre som har tilsvarende erfaring?

vil ikke det si at avviket vil være mindre på de originale sommerdekkene som er større?
de er ca 46 mm lengre i omkrets.

   215/50-17    205/55-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    24.88 (631.9)    -0.59 (-14.9) -2.3%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    78.16 (1985.17)    -1.84 (-46.81) -2.3%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.44 (112.75)    0.21 (5.25) 4.9%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    810.68 (503.73)    18.68 (11.6) 2.4%

   215/50-17    205/60-16    Difference
Diameter inches (mm)    25.46 (646.8)    25.69 (652.4)    0.22 (5.6) 0.9%
Width inches (mm)            8.46 (215)    8.07 (205)    -0.39 (-10) -4.7%
Circum. inches (mm)            80 (2031.98)    80.69 (2049.58)    0.69 (17.59) 0.9%
Sidewall Height inches (mm)   4.23 (107.5)    4.84 (123)    0.61 (15.5) 14.4%
Revolutions per mile (km)    792.01 (492.13)    785.21 (487.91)    -6.8 (-4.22) -0.9%
#95
jeg har satt opp ladetimer til 80% mellom kl 00:00 og 13:00 da lades bilen automatisk til 80% om den plugges inn eller er plugget inn i dette tidsromet.
på jobb ønsker jeg at bilen bilen lader til 100% slik at jeg har mulighet til å bruke bilen på kvelden etter at jeg kommer hjem. det jeg gjør da er at jeg trykker på ladetimer off knappen i bilen før jeg setter bilen på lading på jobb, da lades bilen til 100%.
#96
håper de skyter med haggle når e skal merke av på kartet hvor laderne skal plaseres.
de fleste trenger ikke en QC i nærheten av hvor de bor. de fleste trenger det når de skal på lengre turer. ergo bør det først utbygges i områder som ligger 50-70 km unna der de store folkemassene bor. om en ser på ladekartet så er stygt mange plasert "rundt" sinsenkrysset.
greit at det er mange elbiler i de store byene men de fleste kan enten lade hjemme eller på jobb. mens veifarere og distanse pendlere er avhengig aven QC får å kunne bruke elbil på litt lengre turer. det vil normalt si over 100Km tur retur.
om det finnes litt fornuft og vilje til øke muligheten til bruk av elbil på de lengre turene så bør de nye QC plaseres utenfor de sentrale urbane strøk.

noen fylker er helt glemt og praktisk talt å regne for ørken i mangel på QC som Telemark og Vestfold. det er riktig nok "planlakt" noen QC i Vestfold men lite skjer.
#97
Lading / Sv: Ladetid
tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:16
ja 2 blå lys og nr 3 blinket.

nå min bil kun 6 mnd så batteriet lades altid til 100% med mindre jeg aktiverer ladetimer for da begrenser jeg ladingen til 80%. har ikke brukt denne funksjonen i vinter.
vurderer å begynne å bruke ladetimer og begrense til 80% igjen nå som det er varmere for å spare batteriet.

ut fra min beregning så skulle det ta ca 12-14 timer å fulllade batteriet med org kladd.
og da skulle ladingen være ferdig an gang mellom 0900 og 1000. det vil si det ville ta minst 1 time å fullføre ladingen fra 96% til 100% og det stemmer bra med hva disp i bilen viste selv om det ofte kan oppleves som litt unøyaktig hva den opplyser om hvor lang tid det tar å lade til 100%

#98
Er klar over muligheten for bruk av trafo men det vil for de fleste ikke være aktuelt da en slik løsning fort blir for dyr. Instalasjon av Hjemmelader med trafo kommer fort på over 30k

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

#99
Lading / Sv: Ladetid
tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:02
Kom hjem i går med 3 blinkende streker i range.
Kun 4% igjen.
Satte bilen på lading med org kladd. Kl 0100 var det 70% lading på bilen. Kl 0818 var fortsatt ikke bilen ferdig ladet. Og kun kommet til 96%.
Hva sier du da til min påstand om at det tar vesentlig lengre tid mot slutten. Mmulig det er litt hart å ta i om man sier 80% er halvveis i tid, mulig det er 70% som er halvveis.  Men uansett så er poenget at det går mye tregere mot slutten

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

#100
Det heter faktisk 2 fas om det er it nett.
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=6477&start=585

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

#101
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
tirsdag 25. mars 2014, klokken 13:28
Det er flere ting de kan gjøre.
Sørge for bedre merking og opplysning. Kreve at feilparkerte biler blir fjernet umidelbart etc.

Hadde elbil lade plassene vert merket med et universelt  standard skilt som er tydelig på at det er en plass for lading av elbil ville nok flere respektere det. De burde også jobbe med å få til en holdnings endring blandt elbil kjørere slik at ladeplassene står ledige om en ikke har ladebehov.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

#102
i Vestfold har de tydelig vis tatt en hvis politiker på ordet at elbiler kun blir kjørt 7500km i året og da har de mest sansynlig kommet frem til at om folk kjører så lite i året så har di ikke behov for å lade andre steder en hjemme.

hele vestfold er praktisk talt en ørken når det gjelder lademulighet med noen små untak i Tønsberg og Horten.

det er på tide at noe skjer.

synes bilforhandlerne og elbilforeningen burde legge litt press på utbyggingen i vestfold også vi trenger sårt flere hurtigladere og også vanlig ladeplasser.
#103
Sitat fra: Rapid på mandag 24. mars 2014, klokken 14:14
Jeg har i dag en kurs til garasjen i vanlig 16mm "flexi" rør. Denne er trukket med 1,5 kvadrat på 13A kurs.

Kan en elektrikker fjerne denne ledningen og trekke en kabel som kan mate eksempelvis 1 til 3-fas 32A ut? Hvor går grensen på et sånt rør?

om du skal ha glede av 3 fas til lading så må du ha NT nett (400 volt) etter det jeg har forstått.

om du har vanlig IT nett (230volt 3 fas) så kan du like gjerne legge opp en en fas 32 amper  ( strengt tatt så heter det egentlig 2 fas om det er 230volt anlegg ) om du greier å trekke 6m2 du trenger da strengt tatt kun 2x6m2 + 1x2.5 til jord. om ikke det er et lang strekk så skal det vel la seg gjøre.
#104
jeg gikk tidlig til anskaffelse av charg-amp LADEKABEL ( det er kun en ladekabel ikke lader. laderen sitter i bilen)
fikk den faktisk dagen før jeg fikk leafen og har vert veldig fornøyd.

varme elementet på leafen gikk i stykker i vinter og da ptc var defekt oplevde jeg at både original og charg-amp kabelen flere ganger gikk i fault. dett rettet seg ved å ta stikken ut og inn igjen fra veggen. det rare var at det ikke skjedde hver gang men kun en gang i blandt. nå har jeg montert org ladekabelen fast hjemme og bruker kun charg-amp når jeg lader andre steder. kan anbefales på det varmeste.
det skal ha kommet en ny og oppgradert utgave nå og om du ber om det får du en utgave som kan låses fast i nye euro leaf med bryter i bilen.
#105
Sitat fra: sven erik på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:21
det er det trenger man 100 % som foreksempel jeg  kjører fra drammen til sandefjord må da over 90%

du trenger vel ikke 100% fra drammen til sandefjord.
med mindre du skal ytterst i havgapet.
jeg greier meg med 90% fra drammen til larvik.
og har greid meg med 96% fra bilingstad til larvik
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA