Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leaf-newbe

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 20
31
Model X / Sv: Forbedringer etter første prototype?
« på: Tirsdag 04. November 2014, klokken 23:45 »
den nermeste er for kort til å være en S.
tror heller det er en E/3 proto kan ikke huske å ha sett noe proto ennå.
den lengst unna ser også for liten til å kunne være en X.

32
Lading / Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
« på: Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 00:35 »
nå må dere slutte med dette pisset om at det er livsfarlig å lade på 16A på schuko støpsel.
en 16A er dimensjonert til å tåle 50% overlast i en time uten at det skal være fare for brann.
om du prøver å lade med 16A på en 10A kurs så vil du normalt greie å lade i minst en halv time før sikringen går med mindre du har kvikke sikringer.
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom. og når kulla slår inn løper ola donk ned og kjøper noen bilige varmeovner på 2kw setter opp en i det ene rommet på en stikk og en på et annet rom da trekker han 4kw på en kurs og det kan funke ganske lenge før sikringa ryker og du ser ikke at huset brenner ned av den grunnen.
det som er mye farligere er å lade elbil på lange tynne kabler det være fast opplegg eller løse kabler eller dorlige og gamle anlegg. elektriske anlegg skal etterses minst hvert 5år og da bør det åpnes og strammes alle skrukoblinger i anlegget. det som er direkte farlig er dorlig tilskrudde koblinger som fort kan skape varmegang og det kan i værste fal føre til at huset brenner ned.

mitt råd er om du skal legge opp ny stikk til lading av elbil i garagen eller annet sted få lagt opp slik at du kan på sikt gjøre det om til 32A 3fas selv om du kun skal ha en 16A kurs. merkostnaden er minimal når du først er i gang og den dagen du bytter bil er det enkelt på bytte sikringer og stikk slik at du kan trekke mer. jeg har lagt opp 6 m2 og eget lite sikrings skap i garagen med 1 32A og en 16A kurs og egen måler det hele med 25m kabel og 2 shuko stikker kom på under 10k.

33
Lading / Sv: Kabel ditt og kabel datt.
« på: Onsdag 29. Oktober 2014, klokken 23:41 »
nå er vel 16A lading minst 60% raskere en 10A lading.
min erfaring sier at lading med 10A fra --- til 100% tar over 15 timer litt etter hvor kaldt det er
mens --- til 100% med 16A tar ca 7,5 timer har aldri registrert at det har tatt 8 timer med 16A.
det kan virke som om ladetiden på 10A er mere påvirket av temperatur.
i følge leafspy så lader 10A med 2kw.
mulig dette har med at det går forholdsvis mye av efekten til varming når det er kaldt.
skal præve å logge litt mere nå som temperaturen begynner å synke.

34
Ladeplasser og ladekabler / Semig hurtig hurtiglading.
« på: Tirsdag 28. Oktober 2014, klokken 03:14 »
 var i helgen og trengte som vanlig hurtigladning.
var i nærheten av majorstuen nå ladeangst for fult slo inn.
søkte på min leat etter nærmeste QC som jeg viste burde være i nærheten da jeg tross alt var i oslo som har en langt høyere tetthet av QC en fylket der jeg kommer fra som vel kun er slått av finnmark når det gjelder størst avstand mellom QC. det selv om det ligger bare en halv ladnings avstan fra spiker suppa-
det positive var at bompaserigen var gratis da jeg måtte først kjøre ut for så inn igjen i bomringen etter 30 sek får å kunne komme til Statoil som var nærmeste QC.
i det jeg kjørte inn på statoil majorstuen så rygget det ut en leaf fra QC laderen.
jeg gikk inn og ba omme 30 min Hurtiglading betalte og gikk ut og flyttet og koblet til og startet hurtigladingen. som startet på nedtelling fra 1 time
gikk en tur mens bilen ladet men var tilbake etter ca 25 min
så da at den hadde ladet i ca 28 min. når jeg sjekket leafspy ble jeg overrasket av at bat status kun var 61% på slagen 30 min stoppet hurtigladeren.
satt igjen med 62% mye mindre en det jeg hadde håpet på etter 30 min med QC.
skjønte fort at jeg hadde betalt fullpris for halv vare. 74 kroner for 30 min semig hurtiglading er alt for drøyt. det kan da ikke være riktig ar statoil kan ta like mye for å levere alvparten så mye.
prisene på QC er allerede høye sammenlignet med KW prisen og værre blir det når de tar samme pris på semi hurtig lading. jeg betalte 74 kroner for under 10 kw

35
Dekk / Felger / Sv: Unormal dekkslitasje????
« på: Tirsdag 28. Oktober 2014, klokken 02:36 »
bilig dekk er bilig dekk men fysikk forblir fysikk.
du kan ikke forsvare det at det er bilig dekk når dekkene som normalt skal slites mindre (bak dekk ikke driv dekk) slites mer e driv dekkene som altid slites mer.

36
Carwing / Sv: Start lading etter software oppdatering virker ikke
« på: Torsdag 23. Oktober 2014, klokken 22:15 »
hadde min Tekna 2013 nylig på service.
sw ble oppdatert og alle ladetimere som jeg hadde aktive ble slått av.
har slått på igjen og det ser ut til å virke som før med 80% lading ved timer og kan overstyres slik at den lader til 100%

en annen ting jeg har oppdaget er at før service og sw oppdatering så viste gom mellom 92 og 96% ved 100% lading.

nå sist jeg 100% ladet viste gom 100%.

hva har de gjort ved denne sw oppdateringen?
har de bare kalibrert det slik at det som tidligere viste max 96% nå viser 100% eller har de økt utnyttelsen av batteriet?

da det i utgangs punktet er 24kw men en bare har tilgang på 21kw

37
Dekk / Felger / Sv: Unormal dekkslitasje????
« på: Torsdag 23. Oktober 2014, klokken 19:23 »
bare for å være sikker på at jeg ikke har misforstått det hele.
senario er føgende.

du har en Leaf (års modell?) hvor langt har den gått totalt?
du har selv satt på disse dekkene og kjørt kun en sesong (det vil si kun kjørt en sommer)
du har kjørt 20000km på dette dekksettet uten å ta av dekkene eller byttet om fram og bakdekk (eventuelt at det ikke er gjort på service) veldig vanlig at en rokerer om for og bak hjul om hjulene tas av på service.
hva er ditt snitt forbruk?

i så tilfelle ville jeg tippe på at bremsene henger på på bakhjulene. (har du sjekket slitasje på bremseskiver og klosser? er slitasje lik foran og bak?)

på min forige bil hadde jeg problemer med at bremsene på et av bakhjulene hang på. noe som resulterte i flere ting.

dekket på dette hjulet var ca dobbelt så mye slitt som det andre bakhjulet. bremseskive og en av klossene var mere slitt en den andre siden. i tillegg hadde jeg lagt merke at snitt forbruket på diesel hadde økt fra ca 0,46 til 0,67.


38
TLC / Sv: 1. Gen Leaf-Forvarming&dugg.....igjen!!
« på: Torsdag 23. Oktober 2014, klokken 18:06 »
prøv å ha en slik stående i bilen stående i bilen: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/

bare husk å tømme den daglig så du slipper å få vannsøl i bilen

39
Model X / Sv: D-dagen 9. oktober 2014
« på: Lørdag 11. Oktober 2014, klokken 22:58 »
hadde en greid å samle 15 stk som er interesert i å ta en tur så kan en muligens greie å få det som en gruppe reise
og da for en gjerne med minst 1 reiseleder som ofte reiser å bor gratis. om en da deler prisen likt på alle i gruppa så kan en jo fort spare litt.

40
Dekk / Felger / Sv: TPMS - Dekktrykksmåler
« på: Lørdag 11. Oktober 2014, klokken 00:32 »
etter det jeg kjenner til så skal alle leaf produsert i uk fra mai 2014 ha tpms.

om en ønsker å ettermontere tpms så trenger det ikke koste en formue.
det finnes mange løsninger fra 75 usd og oppover hvor en ikke trenger å ta av dekket av felgen for å montere tpms.
en skrut enkelt på en litt større lokk på ventilen med innebygd sensor og en intern mottaker som enten bare plugges i sigarettutaket eller monteres og kobles fast til strøm eller bruker batteri.
noen har også støtte for smarttelefon.

litt usikker på om disse sensorene er kompatible med innebygde tpms systemer i leaf etc..

det praktiske med slik løsning er at en ikke trenger 2 sett da en enkelt og greit flytter de fra sommer til vinter dekk.

41
Model X / Sv: D-dagen 9. oktober 2014
« på: Fredag 10. Oktober 2014, klokken 23:23 »
skulle gjerne vært der jeg og.
hvor mye kom turen på?

jeg ville aldri brukt ord som at jeg misunner deg da det er en veldig negativ ting å si/gjøre.

jeg unner alle bilinntereserte en mulighet til å kunne dra på et slikt event.

PS: misunne = at du ikke unner noen noe. (du anser at du fortjener det mer en andre etc...)

42
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser i Holmestrand
« på: Torsdag 09. Oktober 2014, klokken 21:28 »
lurer på om noen har tatt munne for full her.

"Ladestasjonene som kommer i Holmestrand skal kunne fylle «tanken» på en Nissan Leaf på én til to timer, avhengig av hvor mange som lader samtidig."

eneste måte å fylle tanken på en leaf på under 4 timer er via chademo pluggen.

om du har dobbelt lader i en leaf så kan du på en 32A kurs fylle tanken på 4 timer noe som er den raskeste løsningen av ac lading for leaf.

43
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
« på: Torsdag 09. Oktober 2014, klokken 21:08 »
nå er det vel slik at for de fleste så er tid penger og de ferreste har vel tid til å stå å lade lengre en de trenger.
nå bor jeg så laglig til at nærmeste QC er 44km hjemme fra og neste er vel ca 90km hjemmefra.

da er spørsmålet mitt.
mener du det er fear at jeg skal stoppe 2 ganger å lade (les blokere en QC i dine øyne) pga at jeg ikke kommer hjem med kun 15 min lading.

er enig at man ikke skal stå og oppta en QC lengre en en må om det er kø og det ville jeg heller ikke gjort. har flere ganger avbrutt QC lading før fullført tid pga at jeg hadde fått nok pga kø ved laderen.

mitt forslag til de som ikke liker at de som trenger 80-90% for å komme seg hjem/dit de skal står å lader sin leaf eller tilsvarende kort distanse bil når de ankommer en QC burde opprette et fond til disse stakars Elbilkjørere som ikke kommer seg frem/tilbake på 15min QC lading slik at de kan bytte leafen ut med en Tesla slik at de kan kjøre fram og tilbake og kun lade hjemme slik at de ikke står i veien får deg og ande likesinnete elbilkjørere.

regner med at det ikke er bare meg som en skjelden gang forviller meg langt hjemme fra og trenger å lade lenge.

så du burde nok spytte inn minst en mil i start kapital om det skla ha en efekt. 

44
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
« på: Torsdag 09. Oktober 2014, klokken 19:43 »
5 min Bensin takk!!!


minutt pris er helt på jordet.
når jeg hurtiglader trenger jeg normalt minst 85% får å komme hjem.
og da snakker vi fort om 40-50 min med priser som fortum har blir det dyrere en å ta fosil bil og da gjør man nettop det. bye bye miljø.

skal de ta betalt pr enhet så må det bli pr kw noe som blir mye riktigere en tid.

45
Model X / Sv: D-dagen 9. oktober 2014
« på: Torsdag 09. Oktober 2014, klokken 14:06 »
tipper 4G i TMS

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 20