Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leaf-newbe

#271
nå er hovedregelen at man ikke skal taue en automat bil med drivhjulene i bakken. det kan skade girkassa pga olje ikke sirkulerer om motoren går. er usikker på om det også er tilfelle for elbiler.

om jeg ikke tar feil så er den alarmknappen på nøkkelen kun ment som en overfals alarm det er vanlig på amerikanske biler. innbrud / bevegelses detektor er ofte en tilleggs ting på amerikanske biler.
#272
spørsmålet er om du du greier å sikre deg 100% lading altid før du kjører.

tror ikke det er riktig måte å simulere vinter på.

ting som forbruker mere strøm en "normalt" er mange.

sterk stigning.
prøve å holde samme fart i stigning.
åpne vinduer.
last.
klimaanlegg.
mange akselerasjoner.

rel rekkevidde ved normal bruk på nye leaf er 120km på en god dak i +20 grader og minimalt med stigning lar det seg nok å kjøpe 150km uten å slit ut skosålene.

en ting er sikkert du kan bare glømme å holde 100-120 med varme på i 105km det går bare ikke da må du bla opp 150000 til å kjøpe en basis tesla med 60kw da har du nok god margin.

jeg kjører pent og rolig og ligger stortset litt under fartsgrensa når jeg skal lengre en 90km uten en hurtiglading på veien.

kjører du uten å tenke så skal det vel la seg gjøre å tømme batteriet på under 70km.

det lengste jeg har kjørt på en ladning er 120km og da var batteriet hurtigladet til 96% hadde 18km på guesometret da jeg kom fram. i 100 sona ca halve veien reduserte farten i oppoverbakker ned mot 80 prøvde å ikke bruke mer en 3-4 prikker til en hver tid. etter min erfaring så er du mere tjent med å ikke bruke crusekontrol om du har en lett fort da kommer du lengst.

spør du meg så ville ikke jeg valgt en leaf om jeg skulle pendle 100km+ hvær dag.
da er tesla et mye bedre valg.
#273
Lading / Sv: Elbil førere venlig respekter andres lade behov?
onsdag 16. oktober 2013, klokken 01:49
snakka med en ansatt når jeg var på vei hjem og nevnte det at forlk som ikke ladet + en fosilbil stå på elbil lade plassene. fik beskjed om at neste gang jeg så det skulle jeg bare si ifra i informasjonen så ville bileierne bli ropt opp å bett om å flytte bilene.

var ikke klar over at det var fler en de 3.

men hadde ventet mere av elbil eiere. de bør kunne ha nok erfaring med lade behov slik at de skjønner at de ikke skal stå på elbillade plass med mindre de har behov for å lade.

og det er vel slik at elbiler kan stå gratis på vanlige plasser også eller?
#274
Lading / Elbil førere venlig respekter andres lade behov?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:42
var en tur å IKEA i dag.
de har 3 ladeplasser for elbil.
jeg har over 110 km hjem så jeg hadde ladebehov da jeg kun hadde 78km på guesometret.
det sto 3 biler på ladeplassene en leaf en imiev og en peugeot fosilbil og det værste av alt ingen ladet.
til alle elbilbrukere ikke parker på ladeplasser om dere ikke har lade behov. på IKEA er det fler hunder ledige parkeringsplasser så hvorfor parkerer folk på disse 3 plassene uten å lade?


#275
Lading / Sv: Hjemmelading på 6amp eller 10amp?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 12:10
nå er det mye synsing ute å går.

på de laderne finner dere noen godkjenongs stempel som tuv, ce eller lignenede?

på alle ladere jeg har vert borti er det det og da er de godkjente og kan brukes.

shuko plugger og støpsel kan brukes på max 16a kurs.
ergo dette produktet er godkjent for bruk på 16A kurs siden den er godkjent med shuko plugg.
hadde det vert slik at de ikke kunne lade opp bilen fra 0% til 100% med denne kabelen så ville det vært innebygd en sperre for det.

bilene vil ikke trekke max hva kabelen kan gi hele tiden den vil også trappe ned slik hurtigladerne gjør, det vil også bilens lader også gjøre.

det skal vist være en form for overvåker som føler om spenningen faller (faller spenningen så vil strømmen øke) og om det skjer så skal systemet automatisk redusere belastningen. mulig dette er så følsomt at at det kan føre andre endringer som kan forårsakes av varmgang.
#276
Lading / Sv: Ladekluss med timer og hurtiglading?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 11:49
hei

bare so det er sakt så er jeg også fersk leaf bruker.
har totalt hurtigladet 9 ganger. jeg lader normalt max det jeg kan.

du kan aldri lade til 100% med hurtiglader og det er heller ingen vits å lade noe lengren en litt over 90% med hurtiglader.

om du starter på 0% så lader hurtigladeren med max efekt (max Amper/kw) på noen av hurtigladerne kan du se hvilken efekt de lader med til en hver tid. dette gjelder blant annet abb og grønnkontakt.
sist jeg ladet på grønnkontakt så var det fortsatt gratis og åpent, mulig ting har endret seg der.
der kunne du lade lengre en 30min og siste gang jeg ladet der ladet jeg til 97% mye mulig jeg da kunne ladet helt til 100% men det går sinsykt tregt på slutten. når jeg avsluttet så ladet den bare med 6A det vil si jeg kunne ladet like fort med vanlig lader. ABB har satt opp en lapp på sine ladere hvor de ber folk bare lade til 85% og om folk trenger mere så kan de flytte bilen til en vanlig lader som da skal kunne lade like fort. jeg greide å lade til 96% på en annen ABB lader som ikke hadde denne lappen. var avhengig av max mulig + litt forsiktig kjøring for å kunne nå fra bilingstad til larvik. (hadde 18km igjen når jeg var fremme).

har et helt klart intrykk at noen ladere lader raskere og gir mere % per tid.
det er egentlig litt vanskelig å måle dette da det har mye å si hvor mye du har igjen før du starter.
det vil alltid gi intrykk av at det går raskere om du lader fra 20% til 90% på 30min en om du lader fra 50% til 90% 20min. no er ikke dette reele tal men kun et eksempel.
det går mye senere å lade fra 50% til 90% en hva det tar å lade fra 20% til 60%.

nå har jeg ikke lekt meg noe serlig med lade timer og ser ikke helt behov for det nå.
har vurdert om det kan være en ide å bruke det til vinteren slik at en kan lade på natta når det er ekstra kalt for å holde varmen i bateriet. normalt så har jeg kun behov for ca 3-4 timers lading på natta.

mulig timer2 blir oppfattet som om at den ikke skal begynne å lade før kl 0000 og da vil den altid vente til midnatt før lading begynner. husk du har en bryter for å slå av lade timer for direkte lading.

det er helt normalt at hurtiglader og bilen har forskjelig oppfattnintg om hvor mye som er ladet.
ikke en gang bilen har et eksakt tal på det og derfor kalles disse målerne for guesometer.
#277
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Tønsberg -Oslo.
mandag 14. oktober 2013, klokken 20:51
har en ny tekna var nettop på langtur larvik - trysil - larvik.

på tur startet jeg med 100% det regnet en god del så jeg hadde på varme apperatet nesten hele turen til drammen ankom buskerud bilsenter med 25km igjen. på tilbake turen hurtigladet jeg på abb på bilingstad til 96% turtle slo inn da jeg kjørte av e18 i larvik hadde 18km igjen på tanken når jeg kom fram.
brukte også varme aparatet på returen men litt mindre, reduserte farten en del i oppoverbaker til ca 80-90
lurt å ikke trykke på får hart i oppoverbakkene for da detter rekkevidden fort.
lå ellers stortsett rundt fartsgrensen. prøver normalt å holde meg under 4-5 prikker på efektne.

min rank er 3.314  Average Energy Economy 16.90 kWh/100km
#278
Dekk / Felger / Sv: Ingen jekk følger med Leaf 2013!
mandag 14. oktober 2013, klokken 20:09
Sitat fra: TeslaS på mandag 14. oktober 2013, klokken 16:31
Ja alle nye biler i dag uten reservehjul har heller ikke jekk. Kun skum og pumpe. De sparer ikke penger men plass..Har selv ikke hatt en bil siden 2007 med jekk, men kjøpte en litt dyrere jekk som jeg har i garasjen :)

Helt feil det følger med Jekk med de fleste biles selv om det ikke følger med reservehjul.
har en 2011 peugeot 3008 uten reservehjul men jekk og reppsett fulgte med.
har du helt flatt dekk er det mye mulig du må jekke opp bilen for å få fylt dekket med reppsettet.
#279
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Skien - Bærum
søndag 13. oktober 2013, klokken 22:42
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 12. oktober 2013, klokken 08:55
Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 12. oktober 2013, klokken 01:03
velkommen etter til elverden mye bedre og flere fordeler en beamer.

når får du teslan foresten og hva spek har du bestilt?
ps ring meg om du trenger kode til Buskerud... regner med at du har mitt nr. xneighbor

deg.
det er riktig nok lenge siden vi flyttet fra nr49.
Når får du tesla'en?


Takk for svar(?) angående ladestasjon på MAX. Hvem henvender du deg forresten til i innlegget ditt? ???
#280
USAleaf / Sv: Sørimport
lørdag 12. oktober 2013, klokken 02:59
reel rekkevidde skal ikke utgjøre mer en ca 10-15km på ny og gammel leaf. men skal du ha stue temp på vinteren så detter rekkevidden mere på den gamle en den nye leafen.

om du har fått en acenta så skal det være den nye leafen.
etter det jeg har lest og forstått så var det kun en nissan leaf fram til for sommeren i år og det var ikke noe ekstra moddel navn på de.

det er kun de nye som finnes i visia, acenta og tekna.

mulig bilselgerne bruker de nye betegnelsene på de gamle får å gjøre de mere atraktive.
det er mye rusk i bilbransjen.
#281
Leaf 2010-2017 / Sv: VG+ Leaf mot Golf (elbil vs diesel)
lørdag 12. oktober 2013, klokken 02:44
regnestykket er helt feil.

hvem av dere trodde i 2002 at du skulle betale 15-16 kroner literen for bensin i 2012 mot da prisen på 6,99 pr liter?

garanterer at det ikke er noen som trodde at den ville runde 10 pr liter en gang.

jeg tipper at i 2020 koster en liter bensin om det fortsat er å få kjøpt minst 25 pr liter og da spør jeg hvordan blir da prisen på en brukt fosil?

bare se på de gamle elbilene de som levert fra fabrikk hadde en kjørelengde på 50-60 km oppgraderes nå for 50-70k og får de fort dobla rekkevidden med ny batteri teknologi. og 70k er ikke stort mere en hva de fleste fosiler legger igjen i bom og og i avgifter til staten på et par år.

nei makan til elbil slangeagurk nytt som en har fått servert fra media i det siste har en ikke sett på lenge på andre arenaer.

det er alltid vikktig å se hvem som skriver og hvem som står bak dem.
bare se på hva som ford og gjengen gjorde da de kjøpte think.
de kjøpte kun for å legge ned slik at utviklingen stangnerte.

les NYT sin test av Tesla og undersøk hvem som skrev.

noen som så den dustete testen til tv2 hvor de kåret en elbil prototyp som ikke skal settes i produksjon til vinner. og det forde den virket mest som en vanlig bil. da har du mistorstått alt. det var jo en vanlig gamel utgående golf 6 som var ombygd til eldrift og hadde kostet 2 mil å lage.
hvorfor kunne di ikke tatt med noen av de nye elbilene som er på vei inn på markedet og ikke en proto av en mil som skal lanserse når neste gen er på plass.
#282
Lading / Sv: Euro-Leaf 6,6 kW lader.
lørdag 12. oktober 2013, klokken 02:15
mitt råd er helt klart gå får DL (dobbel lader) 6,6kw garanterer deg at du ikke kommer til å angre og gjør du det kan vi bytte har en ukes gammel hvit tekna og angrer som en hund på at jeg fulgte selgerens dorlige råd.

regner med at du som meg og alle andre har tengt fram og tilbake om en elbil kan tilfredsstille ditt behov eller tar jeg feil?

og grunnen til det er ikke fordi du lurer på om du kan spare penger på å kjøre elbil med dagens fordeler for det er inlysende for alle.

problemet er ene alene en ting som får alle til å tenke seg 2 eller 3 ganger om før de investerer i en elbil nemelig rekkevidden kun rekkevidden ikke noe annet.

hadde leafen hatt en reel rekkevidde på 200 km så hadde de solgt dobelt så mange med en gang får da er en langt over det de fleste trenger for å dekke sitt dags behov. og hva sier det?
jo selvfølgelig at de kommende bilene må ha lengre rekkevidde bare se på dagens ekstrem tilfelle tesla.
om du skal lade en tesla slik de fleste av oss lader en leaf så tar det en uke i en 10A stikk.
og det sier seg selv ad slik kan det ikke være for da får selv en tesla dorligere rekkevidde en en think om man regner antal kjørbare km pr uke. det igjen sier jo seg selv at for at en skal kunne få biler med lengre rekkevidde så må en også oppgradere landets ofentilge lade infrastruktur og det kommer nokk til å gå fort. de mest solgte elbiler i dag bruker gammel standar og har nøktern rekkevidde. det fine er at de er ansett for å være viktige nok selv om andre nyere elbiler har valgt å gå vekk fra japse pluggen J-1772 men samtidig lager de de nye slik at også vi med biler med eldre standard kan bruke de nye mennekes pluggen som nok blir den nye standarden og er på god vei til å kunne bli en standard og et krav på alle nye ladestolper. er meget fersk på elbilfronten men har lest meg ganske mye opp på temaet de siste 2 månedene og garanterer deg at du sliter med å finne en bilselger som har mer peil på temaet en meg ikke fordi jeg vet alt men forde at de som selger bilene ikke har peil på hva de snakker om og i mange tilfeller om du stiller noen vanskelige spørsmøl eller ber om råd så er sjangsen større for at de villeder deg en at de veileder deg til å ta de riktige valgene. yderst få elbil selgere har faktisk kunskal om det de selger. de er kun ute etter en ting det o selge et produkt uten for mye ekstra job og er kun ute etter pengene dine.

når jeg bestemte meg for å kjøpe en leaf ble jeg feilinformert på flere punkter blant annet at det var 8 års garanti på leaf i norge noe som førte tilat jeg bestilte en "norsk leaf" og ventet i nesten 2 mnd på å få den i stede for å kjøpe en euro leaf til en rimeligere penge men kortere garanti og en bil som jeg kunne få på under en uke med ferdig reg og DL (dobel lader)

mitt råd er derfor kjøp leaf med 6,6kw DL. om ikke annet så kommer du til å tjene på det når du skal selge den da den kan lade på 4 timer i steden for min 8 som alle os andre må nøye oss med.
#283
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Skien - Bærum
lørdag 12. oktober 2013, klokken 01:03
velkommen etter til elverden mye bedre og flere fordeler en beamer.
i lierbakken har du 2 muligheter. en dobbel hurtiglader ved MAX... du må nå ha rfid kort fra GK.
alternativ 2 som er gratis for de som har kode er buskerud bil på andre siden av E18.

begge er chademo den store pluggen under ladeluka på leafen, det er kabel på alle chademo hurtig og semihurtig ladere. Kladen som følger med lader kun i snegle fart 12-14 timer fra flat til fult batteri.
kjørte sist helg Larvik-Trysil-Larvik 4 hurtig stop opp til trysil og 3 hurtig + 2 timer 16A klad på besøk på retur. siste lading på abb bilingstad 18km igjen når jeg ankom larvik. turtle fra e18 og hjem.

når får du teslan foresten og hva spek har du bestilt?
ps ring meg om du trenger kode til Buskerud... regner med at du har mitt nr. xneighbor
#284
litt avsporing men fortsatt relevant.
hadde det vært en ide at alle sente en mail og klaget på de høye prisene til ishav.. og statoil.
er vel litt vel drøyt det de driver med om man samenligner prisene i forhold til kostnad el mot bensin.
kommer ikke til å skaffe meg ishav kort med de blodprisene.
#285
med mindre det er en gratis lader der det finnes en polesi på max 85% eller en maks tid. så mener jeg en må aksepteret at den som kom førs og står å lader får lade seg ferdig. de fleste hurtigladere stopper automatisk etter 95% og har ladingen stoppet så bør det være ok og koble fra laderen selv om eieren ikke er til stede. normalt bør en altid stille urskiven i bilen slik at folk kan se hvorlenge du har vært der.
selv om ladingen har kommet til 80% så er ikke det sikkert at vedkommede greier å fullføre reisen.
var selv på langtur sist helg med min Leaf og trengte 4 fulle hurtigladinger hver vei.
min først og siste etape er på 95 km uten tilgang til hurtiglading langs veien. det finnes kun 1 hurtiglader i hele fylket så er avhengig av max lading og kan ikke holde fartgrensen hele veien om jeg skal nå fram.
i mitt tilfelle med 8 hurtigladinger på 2 dager var det kun en gang at jeg kom til en hurtiglader som var opptatt men var heldig for vedkommende var kommet til 90% på en gratis lader som har polisy på max 85% men uansett jeg respekterte at vedkomende var ført til mølla og ventet til han var ferdig. det tok max 5-10 min. i alle 8 tilfellene jag ladet hadde jeg aldri noen ventende mens jeg ladet. i et tilfelle kom det en annen fersk elbil eier bort til laderen og lurte på hvodan tilgangen var etc.. men hans fiat kassebil kunne ikke benytte hurtiglading da den kun hadde industri kontakt under panseret.
uansett burde den som hurtiglader alltid oppholde seg i nærheten mens bilen hurtiglader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA