Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Quintilian

#1
Bør man fornye understellsbehandling (antirust) etter 3-4 år når man får påminnelse på dette av rustfirmaet, eller er det ikke nødvendig og penger ut av vinduet?

Bilen er behandlet av importør før salg, og «fornying» koster 7000.-

Vil det erfaringsvis forlenge levetiden på bilen, eller vil den første behandlingen gjør at bilen uansett varer såpass lenge at andre komponenter som feiler dreper den før ting ruster i stykker?

Lurer også på om det vil påvirke salgsverdi feks 5-7 år frem i tid. :)
#2
Hyundai Ioniq / Planlegger kjøp av Ioniq 2021/2022 - tips?
onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:17
Hei!

Har vært i Tesla-familien lenge (første bestilt for over 10 år siden, hatt 3 stk) og tenker nå å prøve noe nytt og litt rimeligere i en periode :).

Ser på IONIQ 2021-2022-modeller og synes disse virker som helt supre biler!

Vi tenker at det kan være en fordel å ha så mye rest-garanti igjen som mulig, og det gjør at vi heller mot 2022-modeller fremfor 2021. Ønsker også lav kjørelengde, så ser på biler som er kjørt mindre enn 20k KM.

Et eksempel fra 2022 er denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322809864 (reg 14.07.2022, 8 900 KM, 274 900.-)

Ser man på 2021 har man f.eks denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324826596 (reg. 11.06.2021, 18 945 KM, 244 900.-)

Det er også en litt snedig joker som kun er kjørt 234(!) KM:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324867557 (reg. 20.07.2021, 243 KM, 259 900.-)

Sistnevnte er jo priset veldig lavt, men det er kanskje fordi den ikke har medfølgende vinterhjul? Er også litt skeptisk til om denne kanskje har stått med 100 % SOC over lang tid, ev. har blitt utladet om eieren ikke har fulgt med? Er kanskje også annet å tenke på med biler som bare har stått stille, som at klimagass ikke har fått bevegelse, ting har "satt seg" etc?

Hva tenker dere som kjenner bilene, Hyundai og markedet? Er ett år ekstra nybilgaranti og 10k km "verdt" 30k, eller kan man forvente så lav feilprosent at de 30k man betaler "ekstra" bare er å ta unødvendig del i fallet i nybilverdi? Er "jokeren" her interessant, eller noe man bør styre unna? :-)

Tar gjerne også i mot andre innspill knyttet til pris, interessante finn-annonser, tips & tricks om bilen etc! :)
#3
Model 3 / Hjelp til prising av model 3 på Finn
torsdag 26. mai 2022, klokken 21:59
Hei!

Håper det er lov å spør om hjelp ang. salg og pris her :)

Vi vurderer å selge den ene teslaen (beholder model S) og heller gå for elbil+elsykkel i familien nå når ungene har blitt større, men er ganske usikker på hvor mye Model 3-en faktisk er verdt i dagens marked.

Har skjønt det slik at det er vanskelig å få tak i elbil (inkl Tesla) for tiden, og at det er lange leveringshorisonter, så det er kanskje gunstig å selge omtrent nå....?

Det er snakk om en blå 2019-modell som har gått 42 000 KM. Pent brukt og ingen bulker/skader, men med unger i familien har det jo blitt en del bruksmerker innendørs (skrapende sko i seterygger etc)....

RWD(!) Long-Range, Premium-interiør (dvs lydpakke etc), FSD, tilhengerfeste, 19" sport sommer og 18" Aero vinter.

Kjøpt ganske nøyaktig for 3 år siden, så 2 år igjen med "generell garanti".


Noen som har en pekepinn på hva jeg kan forvente omtrent-ish? Bor på sør-vestlandet om det har noe å si :)
#4
Model 3 / Spørsmål om lys og speil
onsdag 18. mai 2022, klokken 12:10
Hei!

Hatt model 3 noen år nå og plutselig har kjørelysene sluttet å komme på av seg selv....

Er ingen indikasjon på at lys er på, og motgående kjøretøy blinker i vei... når jeg setter på lysene kommer de på som normalt, men da piper bilen febrilsk når jeg parkerer og jeg må manuelt skru de av før jeg forlater kjøretøyet..... tips? En innstilling jeg har gått glipp av?

Lurer også på hvordan jeg får bilen til å alltid felle inn speilene når jeg parkerer? Har funnet den lokasjonsbaserte innstillingen men da skjer det jo FØR jeg parkerer og når jeg faktisk har behov for speilene.... Tips her også?  :)
#5
Model 3 / Sprekk i glasstak - helt bakerst ved bakluka
tirsdag 21. juli 2020, klokken 18:34
Har sprekk i glasset helt bakerst i bakluka. Kan ikke kjenne sprekken ovenfra, så tenker at det er en stress-fraktur...

Er dette noe Tesla enkelt fikser på garanti eller kan de hevde at man har forårsaket det selv? Har aldri vært uforsiktig, dunket borti eller lignende.
#6
Model S 2013 - 2022 / Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon
lørdag 29. februar 2020, klokken 13:14
Hei!

Har en «late 2015» model S som er kjørt 100 600 km (jay!) som nå gir feilmelding «parking brake not applied, parking brake did not release - vehicle may free roll".

Har hatt dette før en gang og fått byttet hele parkeringsbremsen under garanti, men nå er jo denne utløpt... har booket time i neste uke.

Mener jo bestemt at dette er noe jeg skal kreve utbedret under reklamasjon da parkbremsen er forventet å vare lengre enn 2 år (som gjør at den da faller inn under 5 års reklamasjonsrett).

Vil dog gjerne høre hva erfaringer dere andre har hatt med dette og Tesla :)
#7
Tesla / Tesla lader Drammen/Lier nedlagt?
søndag 17. november 2019, klokken 09:23
Hei! Er på vei fra Oslo til Stavanger nå og Lier kommer ikke opp som et alternativ til å lade - den vil absolutt ha oss til hokksund.... er Lier nord ogvsøe nedlagt? Ser de er listet på hjemmesiden som superladere, men er altså ikke synlige i bilens navigasjon....
#8
Hjul, dekk og felg. / Plasti Dip 19" Orginalfelger
søndag 04. august 2019, klokken 00:00
Hei!

Er det noen her som har erfaring med plasti dip på 19" originale felger (2015) etter å ha kjørt noen år? Må de fjernes og legges på nytt med jevne mellomrom, eller holder det ganske bra?

Kona har foliert bilen og de blanke felgene passer heller dårlig :)

#9
Model S 2013 - 2022 / Garantiutløpstest?
fredag 26. juli 2019, klokken 08:19
Hei!

Vår Model S (2015) har nå rullet 96 000 KM og garanti basert på km-stand nærmer seg med stormskritt.

Lurer i den forbindelse på om det kan være greit å få tatt en garantiutløpstest på et NAF-verksted (ca 3000.-)

Er klar over at batteri/drivlinje har 120k km garanti samt at reklamasjonsretten også vil dekke en del elementer i enda ett år...

Så spørsmålet da er egentlig om «det er noen vits».... har noen tanker om dette evt erfaringer? :)
#10
Model 3 / Kalkulere faktisk kostnad av gratis superlading
lørdag 20. juli 2019, klokken 12:52
Hei!

Kort fortalt: Min far lånte min Model 3 til å dra på ferie og brukte ca 2000 av mine "gratis superlading KM".

Avtalen var at han låner bilen gratis men skulle dekke prisen av superladingen.

Er det en enkel måte å kalkulere dette på? Glemte å resette trippteller så vet ikke hvor mange kWH som er brukt (det enkleste hadde vært å tatt KWH x ladekostnad i kr (er oppgitt når man "inspiserer" en superlader på kartet i bilen... ca 1.1 kroner).


Tips?
#11
Model 3 / "Premium interiør" - gummimatter?
fredag 28. juni 2019, klokken 22:59
Hei,

hentet en LR RWD tidligere denne måneden og kom til å tenke på at folk har nevnt (tror jeg) at "matter følger med på LR/AWD men ikke på SR+"..

Så... Burde jeg ha fått med gummimatter? Om svaret er ja; hva gjør jeg så?
:-)
#12
Model 3 / LR bakhjulsdrift
søndag 09. juni 2019, klokken 23:19
Hei!

Har hatt en SR+ lenge i bestilling og ble plutselig litt usikker nå jeg så alle inventory-bilene...

Har konfigurert SR+ "ganske dyrt", med oppgraderte felger, farge, hvitt interiør, FSD..... Og kom til å tenke på at det kanskje er et bedre alternativ å gå for LR..

Noe som er svært viktig for meg i så fall er å få det "heftigste" lydanlegget...

Er det slik at LR bakhjulsdrift har dette inkludert? I så fall; er det mulig å bestille/kjøpe LR bakhjulsdrift fremdeles? I så fall hvordan går man frem, og hva lander den på prismessig?

Tenker i så fall å droppe eksteriørfarge/hvitt interiør/oppgraderte felger og bare gå standard på alt det...

Noen som har noen ide? :)

#13
Model S 2013 - 2022 / Hovedskjerm / instrumentpanel går i svart
fredag 01. april 2016, klokken 22:55
Hoy!

De siste 3 dagene har jeg opplevd at hovedskjerm/instrumentpanel går i svart av seg selv... Den ene gangen frøs 17" og ga ingen respons. Etter et minutt eller så gikk den i svart; og det tok mye lengre tid enn en vanlig restart å få den tilbake igjen (3 minutter-ish?)... Det samme skjedde dagen etterpå, og i dag hendte det på ny - men da gikk begge skjermene i svart og var borte en stund... Det har jeg ikke opplevd før... Anyone?
#14
Model S 2013 - 2022 / Drammen -> Lyngdal utenom Brokeldalsheia
fredag 01. januar 2016, klokken 18:53
Hei!

Skal kjøre Drammen -> Stavanger i morgen og skulle gjerne hatt tips ref utfordringen at Brokedalsheia SC sannsynligvis er stengt...

Ser for oss å toppe helt opp til 100% i Porsgrunn og deretter type-2- lade i Kristiansand for å skaffe nok strøm til å komme oss til Lyngdal...

Har noen en bedre plan? Hvis ikke; hver er det best å lade i eller omkring Kristiansand? :-)
#15
Hei! Kopierer denne over fra FB-Teslagruppa for litt mer eksponering:


Noen på Vestlandet med standard audio-anlegg som kan tenke seg å oppgradere?

I så fall kan vi kanskje gå sammen for å få grupperabatt hos Bilradiospesialisten Bergen...?

Pratet med Tesla Kokstad og de kunne opplyse om at en av de ansatte der hadde fått utført oppgradering hos BRS Bergen, og at dette lød bedre enn originalt "Ultra hi-fi"-anlegg fra Tesla.

Jeg stilte kritiske spørsmål knyttet til garanti, og han (dvs teslarep) sa at en evt feil med bilen måtte påvises av Tesla som følgefeil, og at et slikt inngrep av BRS ikke påvirket bilens elektriske system.

Han opplyste om at kabling til subwoofer ligger klart i alle biler, og at en ekstra forsterker kobles på 12v-nettet gjennom sikring som er tiltenkt dette (benyttes til org sub). I tillegg til montering av sub byttes eksisterende høyttalere ut med noen som er (mye) bedre.

Fikk oppgitt kost til ca 15-20.000 komplett med montering, og det skal ta ca 1 dag å utføre...

Går fra S85 med hi-fi til 70D uten, og må si at jeg er meget skeptisk.... Blitt veldig godt vant til gromlyden, og vet jeg kommer til å savne den umiddelbart...

Si fra om noen er interessert :-)
#16
Model S 2013 - 2022 / Oppgradere standard lydanlegg?
lørdag 26. desember 2015, klokken 11:18
Hei!

Har sett flere rundt forbi som har oppgradert standard lydanlegg til noe bedre... Går nå selv fra S85 med "Ultra HIFI-pakken" til en bil uten (buuuhuuu!, men det var ikke på demobilen vi kjøper :/)...

Har blitt vant til gromlyd i bilen og kunne tenkt meg en slags oppgraderingspakke... Er det noen som har erfaringer?

Ser for meg rundt 10-15.000.- og ingen brutt garanti (mulighet for enkel fjerning og ikke "for mye" tukling med bilens ledningsnett..

Anyone? :-)
#17
Hei alle!

Har byttet ut min S85 til fordel for en 70D (demo) som vi skal hente ut om en ukes tid...

S85 er levert i mars 2014 og da med "alt" utstyr (inkl. innfellbare speil)...

70D er førstegangsregistrert i November 2015 (nå kjørt 1.800 KM)...

Hva kan vi forvente oss av endringer fra den gamle til den nye bilen?

Så langt har jeg konkludert med følgende
- Mindre frunk (buhu!)
- Ny glasstakløsning
- Nye klips over "takfestene"
- Byttet om på Cruise- og "Blink"-hendelen
- Bedre støyisolert
- 4x4, AP, Adaptiv Cruise & sikkerhetssystemer (autobrems, blindsonevarsling, "over-linjen"-varsling
- Elektromagnetiske bremser
- Fra 5.6 til 5.4 på 0-100 (tror vel egentlig ikke at jeg merker forskjell; S85 er vel målt til 5.4 "in the wild".
- Behov for å lade mye oftere enn før :-)
- Treigere SC-lading (noen som vet ca. hvor mye treigere det går...?)
- Bedre skrudd sammen (håper jeg ...kan noen bekrefte?)...
- Bedre seter (NG denne gangen)...
- Rattvarme
- Mindre latente feil... (Vår har vært mye på service...)
- Oppgraderte dekktrykksensorer med presentasjon av trykk i instrument-cluster

Sånn.... Noen som kjenner til noen punkter jeg har glemt? :-)
#18
Hei!

Som beskrevet i tittelen... Startet bilen i morges (satt den i "Drive") og hørte en høy og vedvarende (5 sekunder-ish) kompressorlyd vi ikke har hørt før... Deretter feilmelding i lille skjermen: "Air suspension needs service"... Og så kom et RØDT feil-tegn opp i instrumentpanelet...

I manualen står det at gult feilmeldings-symbol indikerer feil med luftfjæringen, mens rødt feilmeldings-symbol indikerer at bilen står i "jack"-modus...

Hos oss var som sagt indikasjonen rød... Bilen kunne kjøres som vanlig, men det var ikke mulig å sette den i noe annet enn "low". Da vi ringte Support ba de oss kjøre en "full power off i 2 minutter". Dette gjorde vi via den store skjermen, og feilmeldingen forsvant...

Men... Er det andre som har hatt denne erfaringen? Bør vi levere bilen inn og få Tesla til å se på den? Er det en indikasjon på at noe stort kommer til å ryke snart?

Setter pris på andres erfaringer med samme problemstilling :-)

Quintilian
#19
Model S 2013 - 2022 / Teslaen døde på motorveien...
lørdag 30. mai 2015, klokken 17:24
... Jepp da sitter jeg her og venter på NAF...

Aksellerte bortover en påkjøringsrampe (wattpedal i bånn) og når jeg nådde ca 100 km/t og skulle til å slippe pedalen sa bilen "THUDDDDD!!!) og jeg fikk opp "pull over immediately", "car needs service" og "12v low".

Etter jeg parkerte i veiskulderen ville den ikke rikke seg en millimeter selv om jeg kunne sette den i drive/reverse... Forsøkte restart uten effekt og etter en stund skrudde bilen seg helt av og nå vil den ikke på overhodet. Dead as a dodo.

Foreløpig god service fra Tesla; de har booket NAF og leiebil...

Så får vi se om det er DU eller batteri som har røket... Har hatt en KLINKELYD bak fra høyre side en stund som Tesla skulle undersøke på service på tirsdag. Kanskje det er relatert? :)
#20
Lading av Tesla / Type-2-lading i Bergen sentrum?
fredag 25. juli 2014, klokken 23:10
Hei!

Skal kjøre til Bergen fra Stavanger på Neil Young (& Crazy horse!) konsert neste fredag.... 198 KM hver vei... Fire i bilen, og skal kjøre hjem dagen etterpå.... Ser for meg at jeg bør toppe opp ihvertfall 50 KM bare for sikkerhets skyld...

Kan noen anbefale et trygt og godt type-2 punkt i tilknytning til sentrum jeg kan bruke? Hvor det "alltid" er ledig kapasitet...? Eventuelt hvor jeg kan la bilen stå over natta og lade (hvor man ikke må betale timepris...?)

Konserten er forøvrig på "Bergenhus, Kongen"... Regner med at det er festningen... Midt i sentrum håper jeg :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA