Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Quintilian

#1
Takk for godt svar.

Behandlingen koster faktisk over 7000.- (ioniq 2021), så om den må gjentas enda en gang før et eventuelt salg blir det jo nærmere 15 000.-

Virker vel egentlig ikke sannsynlig at man vil få 15 000.- ekstra ved et ev salg på en relativt rimelig, 7-8-9 år gammel bil ved å rustbehandle... kjøpere forholder seg vel mest til lavest mulig pris på eldre biler (for å senke risiko), og om bilen de ser på har en god NAF-rapport (eller tilsvarende) som bekrefter lite rust, trumfer nok det en rustgaranti som snart går ut på en 15k dyrere bil...
#2
Bør man fornye understellsbehandling (antirust) etter 3-4 år når man får påminnelse på dette av rustfirmaet, eller er det ikke nødvendig og penger ut av vinduet?

Bilen er behandlet av importør før salg, og «fornying» koster 7000.-

Vil det erfaringsvis forlenge levetiden på bilen, eller vil den første behandlingen gjør at bilen uansett varer såpass lenge at andre komponenter som feiler dreper den før ting ruster i stykker?

Lurer også på om det vil påvirke salgsverdi feks 5-7 år frem i tid. :)
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Planlegger kjøp av Ioniq 2021/2022 - tips?
fredag 27. oktober 2023, klokken 11:37
Takk for flere innlegg.

Om det er tilfelle at disse er gode biler som holder lenge utover garanti kan det jo være greit å se på noen som er enda litt eldre da? Ser f.eks. denne (reg. 29.07.2020, 39 850 KM) har bud på 180k+omreg.

Får man den for 185k+omreg vil jo det bety at man sparer 50k+ sammenlignet med å kjøpe en som er bare ett år nyere og kjørt 20k mindre....

De 50k kan jo da gå til ev. ekstra reperasjoner/bytte av dekk 1 år tidligere m.m....

Noen som har gjort tanker og vurderinger rundt disse tingene i forbindelse med egne bilkjøp og kan tenke seg å dele? :)
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Planlegger kjøp av Ioniq 2021/2022 - tips?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 20:49
Tusen takk for svar begge to!

Kjekt å få vite det om kjølevæske og kranglefanter på service!

En av de tingene jeg har elsket mest med holdet av Tesla i 10 år er servicen. Det har vært en del besøk etter hvert, men har aldri vært noe tull og alt (inkl. div bremseskiver og klosser) har gått på goodwill så lenge bilen var under garanti, og opplegget med å håndtere service (booke, godkjenne estimat, betale i app) har vært en drøm!...

Det er primært forventet dyrt vedlikehold nå etter 8 år som gjør at jeg bytter til en rimeligere bil, og da skal vi heller tåle at servicen blir litt dyrere hos Hyundai.

Hadde for øvrig 8-års serviceavtale på model S til en totalpris på 28 000; dvs. flatt 3 500.- per år... Da er jo faktisk Hyundai mye dyrere, noe som er litt rart mtp hvor mye mindre og "simpel" den bilen er... Jaja.

EDIT:

Kom over dette internasjonale IONIQ-forumet. Det er spesifikt for elektrisk (ikke hybrid/bensin) IONIQ produsert 2017-2021 og har ganske mange relevante poster. Kan være relevant for andre som finner denne tråden i fremtiden å ta en titt der også! :)
#5
Hyundai Ioniq / Planlegger kjøp av Ioniq 2021/2022 - tips?
onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:17
Hei!

Har vært i Tesla-familien lenge (første bestilt for over 10 år siden, hatt 3 stk) og tenker nå å prøve noe nytt og litt rimeligere i en periode :).

Ser på IONIQ 2021-2022-modeller og synes disse virker som helt supre biler!

Vi tenker at det kan være en fordel å ha så mye rest-garanti igjen som mulig, og det gjør at vi heller mot 2022-modeller fremfor 2021. Ønsker også lav kjørelengde, så ser på biler som er kjørt mindre enn 20k KM.

Et eksempel fra 2022 er denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322809864 (reg 14.07.2022, 8 900 KM, 274 900.-)

Ser man på 2021 har man f.eks denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324826596 (reg. 11.06.2021, 18 945 KM, 244 900.-)

Det er også en litt snedig joker som kun er kjørt 234(!) KM:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324867557 (reg. 20.07.2021, 243 KM, 259 900.-)

Sistnevnte er jo priset veldig lavt, men det er kanskje fordi den ikke har medfølgende vinterhjul? Er også litt skeptisk til om denne kanskje har stått med 100 % SOC over lang tid, ev. har blitt utladet om eieren ikke har fulgt med? Er kanskje også annet å tenke på med biler som bare har stått stille, som at klimagass ikke har fått bevegelse, ting har "satt seg" etc?

Hva tenker dere som kjenner bilene, Hyundai og markedet? Er ett år ekstra nybilgaranti og 10k km "verdt" 30k, eller kan man forvente så lav feilprosent at de 30k man betaler "ekstra" bare er å ta unødvendig del i fallet i nybilverdi? Er "jokeren" her interessant, eller noe man bør styre unna? :-)

Tar gjerne også i mot andre innspill knyttet til pris, interessante finn-annonser, tips & tricks om bilen etc! :)
#6
Model 3 / Sv: Hjelp til prising av model 3 på Finn
fredag 27. mai 2022, klokken 14:25
Takk for svar alle sammen. Det var noe slik jeg så for meg. Prøver rett under 400 så får vi se :)
#7
Model 3 / Hjelp til prising av model 3 på Finn
torsdag 26. mai 2022, klokken 21:59
Hei!

Håper det er lov å spør om hjelp ang. salg og pris her :)

Vi vurderer å selge den ene teslaen (beholder model S) og heller gå for elbil+elsykkel i familien nå når ungene har blitt større, men er ganske usikker på hvor mye Model 3-en faktisk er verdt i dagens marked.

Har skjønt det slik at det er vanskelig å få tak i elbil (inkl Tesla) for tiden, og at det er lange leveringshorisonter, så det er kanskje gunstig å selge omtrent nå....?

Det er snakk om en blå 2019-modell som har gått 42 000 KM. Pent brukt og ingen bulker/skader, men med unger i familien har det jo blitt en del bruksmerker innendørs (skrapende sko i seterygger etc)....

RWD(!) Long-Range, Premium-interiør (dvs lydpakke etc), FSD, tilhengerfeste, 19" sport sommer og 18" Aero vinter.

Kjøpt ganske nøyaktig for 3 år siden, så 2 år igjen med "generell garanti".


Noen som har en pekepinn på hva jeg kan forvente omtrent-ish? Bor på sør-vestlandet om det har noe å si :)
#8
Model 3 / Sv: Spørsmål om lys og speil
torsdag 19. mai 2022, klokken 08:08
Jeg mener at kjørelysene ikke kommer på. Godt poeng å verifisere at de faktisk er på dog, skal få kona til å sjekke eventuelt kjøre opp til et vindu og se :)

Potensialet er stort for at lysene faktisk er på da, og at jeg forventet en indikasjon på det i bilen, så det blir spennende med fasit senere i dag! :)
#9
Model 3 / Sv: Spørsmål om lys og speil
onsdag 18. mai 2022, klokken 22:50
"Auto" er på, men jeg mistenker at det er fjernlysfunksjonen som jeg kan toggle av og på (helt til høyre i bildet).

Lysene kommer forøvrig på når jeg er inne i tunneller, og skrur seg av igjen når jeg kommer ut i dagslys, så det er noe automatikk som surrer og går...

Har skrudd EDBen av og på flere ganger (den har også blitt restartet i forbindelse med firmwareoppdatsringer)....
#10
Model 3 / Sv: Spørsmål om lys og speil
onsdag 18. mai 2022, klokken 14:53
Takk! Fant ut av speila; bare lyset igjen da :)

Har vel kommet en oppdatering jeg ikke har installert, men de to-tre foregående oppdateringene fikset ikke problemet... litt styr å oppdatere da den nekter å koble seg på wifi (rævva antenne i bilen), til tross for kraftig mesh-nettverk med en node bare 4-5 meter unna... men skal gjøre et forsøk :)
#11
Model 3 / Spørsmål om lys og speil
onsdag 18. mai 2022, klokken 12:10
Hei!

Hatt model 3 noen år nå og plutselig har kjørelysene sluttet å komme på av seg selv....

Er ingen indikasjon på at lys er på, og motgående kjøretøy blinker i vei... når jeg setter på lysene kommer de på som normalt, men da piper bilen febrilsk når jeg parkerer og jeg må manuelt skru de av før jeg forlater kjøretøyet..... tips? En innstilling jeg har gått glipp av?

Lurer også på hvordan jeg får bilen til å alltid felle inn speilene når jeg parkerer? Har funnet den lokasjonsbaserte innstillingen men da skjer det jo FØR jeg parkerer og når jeg faktisk har behov for speilene.... Tips her også?  :)
#12
Model 3 / Sprekk i glasstak - helt bakerst ved bakluka
tirsdag 21. juli 2020, klokken 18:34
Har sprekk i glasset helt bakerst i bakluka. Kan ikke kjenne sprekken ovenfra, så tenker at det er en stress-fraktur...

Er dette noe Tesla enkelt fikser på garanti eller kan de hevde at man har forårsaket det selv? Har aldri vært uforsiktig, dunket borti eller lignende.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon
torsdag 05. mars 2020, klokken 23:37
Oppdatering:

Viser seg at bilen fremdeles har 1000 km garanti igjen da den ble kjøpt som demobil som hadde rullet et par tusen kilometer når jeg fikk den :)

Dette hadde Tesla notert seg, og de kunne oppgi nøyaktig hvor mange km den hadde igjen før garantien utløper.

De dekket det altså på garanti. Begge park-brems-caliperne ble byttet.
#14
Model S 2013 - 2022 / Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon
lørdag 29. februar 2020, klokken 13:14
Hei!

Har en «late 2015» model S som er kjørt 100 600 km (jay!) som nå gir feilmelding «parking brake not applied, parking brake did not release - vehicle may free roll".

Har hatt dette før en gang og fått byttet hele parkeringsbremsen under garanti, men nå er jo denne utløpt... har booket time i neste uke.

Mener jo bestemt at dette er noe jeg skal kreve utbedret under reklamasjon da parkbremsen er forventet å vare lengre enn 2 år (som gjør at den da faller inn under 5 års reklamasjonsrett).

Vil dog gjerne høre hva erfaringer dere andre har hatt med dette og Tesla :)
#15
Tesla / Sv: Tesla lader Drammen/Lier nedlagt?
søndag 17. november 2019, klokken 09:59
Takk for svar.

Hadde ikke nok til å komme oss til Holmestrand (-3%) :)

Lader på 150kwh laderen på Circle K på Lier nord nå... lader nok til å komme oss til Sandefjord så slipper vi den lille omveien rundt Holmestrand :)

Har ellers kjørt her med vår model S sikkert 10 ganger her men var ikke klar over at type2 på superladercikke virker på model 3... har jo wall connectpr hjemme med type-2-kobling hjemme så regna med at så lenge pluggen passa så var det juice å få... jaja man lærer så lenge man lever og alt det der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA