Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JohnPGriff

#61
i-Pace / Sv: Lynlading og kulde
torsdag 28. november 2019, klokken 23:17
Hei Lars, her er en ladekurv fra Ionity Hole i september, den er en vedlegg på en annen post. Jeg har sett en gang 92kW for noen få sekund men min test under er for meg typisk om sommer.
Jeg kjørt fra Høvik til Fagernes 7 nov 172km med en gjennomsnitts hastighet av 75km. Jeg ladet på en av de nye BKK 150kW ladere på Fagernes. Start SOC% var 21%. Etter 5 minutter hastighet vist 49kW etter 20minutter den hadde økt til bare 67,53kW
Levert kW var 18,47Kw som er lik 55,41kW/t
Temperatur var mellom -5C til -8C hele veien.
Etter 17mil batteri var langt under en optimal temperatur og under lading batteri temperatur ikke økt nok, og effekten var begrenset av bilens BMS.
Bilen har støtte for 107kW men batteri temp må opp til 30C og SOC% må ligger under 10% som volchr78 har skrevet. Hvis du lade med en SOC% > 10% du kan få 100kW men igjen batteri temp må ligger rundt 30%. Som du vil ser i min ladekurv fra 50% SOC effekt som bilen vil akseptere faller veldig fort.
Mitt forståelse er bilens BCM har en "Look Up" table som brukes batteri temperatur og SOC% til å styre effekten bilen vil akseptere. Jaguar har vært veldig forsiktig med lading hastighet og for oss her i Norge det er veldig vanskelige (nesten umulig) å fa 107 eller 100kW og 0-80%SOC i 40 minutter i sommer, og i vinter og høsten det er ikke mulig, ut fra min erfaring de siste 14 måneder.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#62
i-Pace / Sv: Batterivarming
tirsdag 26. november 2019, klokken 11:11
Selskap er Power Cruise Control (Italiensk) https://www.powercruisecontrol.com/
Det er en navigasjon app men med en "Dongle" kan hente ut info fra bilen, batteri temperatur, SOC, gjenstående kW.
De jobber med en I Pace versjon. Har tatt kontakt med dem om mulighet for "Beta Testing" men ikke fått en svar.

Appen ser ut å har noen veldig bra features, men å vise batteri temperatur i real time er meget interessant.

[ You are not allowed to view this attachment ]

WattCat (som kan anbefales) kan vise alt relevant info men etter svar fra Ardevd som har utviklet WattCat, API kan ikke hente ut Batteri Temp.

Hvis Batteri Temp er tilgjengelig, å vise den i My EV skjerm er en "No Brainer". Hvis du vet batteri temp er for lav og du er på vei til en 50-150kW lader, kanskje du kan kjøre på en måte at batteri kan varmes opp og med litt erfaring du vil forstår forventet lading hastighet med en batteri temp of Xc og en gitt Start SOC%
#63
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
tirsdag 26. november 2019, klokken 10:24
I appen åpen Remote Climate side. På høyre siden nede det er 3 prikker. Click på de og velg Settings, velg MY ACCOUNT og Units & Date Format. Under Energy Consumption velger KW Hours per 100 kilometers og click på Save.


Typisk JLR SW skrevet av en gjeng som ikke forstår betydning av "User Friendly"



#64
i-Pace / Sv: Matrix headlights
mandag 18. november 2019, klokken 12:36
Beklager min feil men er 15800,-
#65
i-Pace / Sv: Matrix headlights
mandag 18. november 2019, klokken 10:13
Hvis du kjøre mye på motorvei eller lands vei som har ingen veibelysning Matrix lysene er greit å ha. Problem er hvis det er veibelysning, fjernlys er slått av automatisk. I min mening de er konfigurert feil og er for følsom. Hvis det er ingen vebelysning fjernlys varsling er på men ikke for hastigheten er >42km. En annnen "irritasjon er hvis farten synker til under 30km fjernlys er automatisk slått av og kommer på igjen når du er over 42km. På vei til hytte er det en del skarpe sving, fjernlys var automatisk slått av, til slutt endt opp å bruke manual instilling få å få fjernlys på hele tiden.
Jeg forventer Premium led som bare har automatisk av og på av fjernlys, har de samme begrensning som jeg har opplevd med matrix lys. Du må velge minst en SE hvis du ønske Matrix med en tilleg av 7700,-

#66
i-Pace / Sv: Vindusviskerblad
søndag 17. november 2019, klokken 13:07
Byttet ut vindusviskerblad for 4 uker siden. Hadde kjørt bare 10500km fikk bil i oktober, hadde forventet lenger levetid! Montert Valeo etter jeg bommet med kjøp av Bosch. Ser ut at I Pace har en annen fester en er vanlig.


Veldig fornøyd med Valeo veldig stille når de er igang. Ref nr er VF896 fører 680 mm passasjer 500 mm. Merkelig nok passe til Audi Q7 og Bentley Bentayga 8)


Et annen problem med Bosch hvis du få bestilt opp de som er riktig er førersiden er 650 mm ikke 680 mm


Kjøpt fra Thansen og var levert neste dag på Holmen.
#67
i-Pace / Sv: Matrix til besvær...
lørdag 09. november 2019, klokken 11:53
Tørsdag kveld var første gang Matrix lysene med adaptiv på koblet seg In automatisk. Blå fjernlys varsling var vist og når en bil kommet mot meg, fjernlys varsling lys var på heletiden. Matrix lysene endret lyse mønster og fungert som forventet.

Problemene er det var noen skarpe sving og når hastighet gikk under 30km fjernlysene skrudd av automatisk. Når hastighet var > 42km fjernlysene kommet på igjen automatisk. Kan ikke forstå hvorfor de skal kobles ut hvis hastighet er under 30km/t

Når det er vei belysning fjernlysene er automatisk slått av. og hvis du trenger fjernlys du må få de på manuelt. Igjen det ser ut at det kunne vært mindre følsom til vei belysning en de er idag.


#68
Polestar 2 / Sv: Hensiktsløst å bestille en Polestar 2??
lørdag 02. november 2019, klokken 23:18
Når jeg besøkt Polestar Space på tørsdag fikk jeg mye mer tid å ser på bilen sammenlignet med når jeg var der på tirsdag som en invitert fremtidige eire. Jeg stilt 2 spørsmål 1. Vil det være mulig å prøvekjøre bilen for jeg før den levert. Svar Nei.  2. Når få jeg bilen med en depositum innbetalt i April. Svar Juni 2020

På grunn av der er veldig få tilleggs utstyr å velg fra, Juni er kanskje er ikke utenkelig. Configurerinfg tids punkt jeg fikk, var midten åv Februar.
Hvis du velger sportspakke kanskje du vil få en høyere leverings prioritet.
#69
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
lørdag 02. november 2019, klokken 15:34
Jeg er mest interessert i en forbedret lader kurv, uten at batteri må være glovarm!

Som et eksempel, forrige uke jeg ladet på en ny BKK 150kW-lader på Fagernes og det var bare meg som ladet. Jeg hadde kjørt 22 km regen var bra, høydeforskjellen ned til Fagrenes var 600m. Temp var + 7c, og jeg begynte å lade med en SOC% av 33%.

Starteffekt var 43 kW og høyeste effekt var på 52% SOC med 58,07kW. Jeg ladet for 29,5 minutter og SOC% var 64% nå jeg sluttet å lade.

Levert kW var 25,34 som ga en gjennomsnitt effekt på bare 51,39kW. Rekkeviden økt med 121 km som var likt 21kW/100km (Levert kW/1.2Mil).

For å oppnå de publisert tall fra Jaguar (31.01.18) som løvet lading fra 0-80% SOC innen 40 minutter, en forbedret ladekurv i min mening må ser ut som under.

[ You are not allowed to view this attachment ]

En slik ladekurv vil gi en gjennomsnitt lader effekt av ca. 100,7 kW/Timer. For å oppnå en effekt av 107kW batteri må idag har en temperatur av minst 30c og SOC < 10%. Den max lader effekt jeg har fått er 82kW som begynt å falle ganske brått fra 45% SOC. Ut fra min egen tester på 80% SOC er effekt ned til 49kW.

Å få 0-80% SOC i 40 minutter er en formidable forbedring. Dessverre er jeg veldig skeptisk vi vill få i Norge hva JLR løvet for nesten 2 år siden, uten at batteri temperatur begrensning er sått veldig mye lavere, eller batteri kan være oppvarmet for du starte å lade. Som for eksempel Tesla når du navigere til en Super Charger.

Som et eksempel hvis vi bruker min estimert ladekurv:

Lading fra 20% - 40% vil ta 9,6 minutter rekkevidde vil øke med ca. 80km
Lading fra 20% - 60% vil ta 19,7 minutter rekkevidde vil øke med ca. 160km

Hvis vi ser på en E Tron med 83,6kW som brukbar batteri kapasitet og bruker 380km som oppnåelig rekkevidde. Hvis du lader fra 20-40% med 150kW du vil få in ca. 16,7kW som tilsvare 76km i økt rekkevidde i 6,7minutter, men en i Pace med min forbedret ladekurv vil ta ca. 9,2 minutter (76kM).

Hvis vi få en nye ladekurv likt som jeg har vist, jeg personlig kunne leve med 180km økt rekkevidde i nesten 20 minutter. Spørsmål er hva med batteri temperatur, skal den ned til 25c eller lavere, eller  skal den varmes opp på en maten som idag er ikke mulig?

I Januar jeg kjørt fra Fagernes til Rud i Bærum uten stop og ladet på en 50kW lader. Etter nesten 3 timers kjøring og temperatur rundt -5 jeg fikk en effekt av bare 27kW etter 30 minutters lading.

Spennende å ser hva egentlig Jaguar kan levere!

Jaguar Press Release 31.01.18 0-80% in 40 Minutes with 100kW Charger

https://media.jaguar.com/news/2018/01/fast-charging-ice-cool-i-pace

#70
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:22
Ser ut som Confugurator har vært oppdatert med prisene for utstyr.


Metalik Lakk 9000
20" Tommer Felg 9000
Skinn og Ventilert Seter 40000 (Ouch!)


Totalt 518000


Sammenlignet med en Model 3 Performance 523000


Polestar 2 med performance pakke 568000 (inkl skinn)


Uten skinn seter 528000


Meget interessant prising når PS2 ser ut som en mer praktisk bil.


I min mening skinn er overpriset, men i dagens verden desverre er skinn en No No.
#71
i-Pace / Spotify Fjernet fra In Controø App
fredag 11. oktober 2019, klokken 10:46
Prøvd å spiller Spotify idag og det var ingen app tilgjengelig.


Åpnet på telefon og gikk til news:


"Spotify application will be withdrawn from InControl Apps 30th September."


Nice one JLR. Jeg er heldige har Android Auto. Vil har vært utrolig irritert hvis ikke dette var tilfelle. Ingen epost ingenting.
#72
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 order ID
mandag 08. juli 2019, klokken 10:31

Jeg fikk en ordrebekreftelse 4 mars med nr 458xxx

Fra den vedlagt dokument "Polestar – Polestar 2 Vilkår for forhåndsbestilling på nettet", det er skrevet følgende:

2.1 En Forhåndsbestilling er en foreløpig, ikke bindende ordre som gir deg rett til å være en prioritert kunde når Polestar 2 lanseres for salg i landet ditt. Polestar vil bruke rimelig innsats for å sikre at du vil bli i stand til å fullføre din bestilling på en Polestar 2. Disse Vilkårene innebærer ikke noen kjøpsavtale, og Forhåndsbestillingen kan på ingen måte bekrefte eller garantere at du har rett til å kjøpe en Polestar 2 med prioritet foran andre kunder.
4.3 Etter at du har fullført forhåndsbestillingen, får du en kvittering for bestillingen som bekrefter at den er mottatt og er fullstendig ("Bekreftelse på forhåndsbestilling").  Hver bekreftelse på forhåndsbestilling vil ha sitt eget, unike forhåndsbestillingsnummer.

Ikke sikkert ordrenummer betyr så veldig mye. Kanskje hvilken farge og ustyr du velger. Hvis du velger performance pack mulig kommer du høyre opp i leverings rekkefølge.
#73
Nye test 25 juni AutoExpress UK


https://www.autoexpress.co.uk/audi/e-tron/107230/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace


Ikke 100% korrekt med hva er sakt om iPace 100kW lading og tiden til 80% SOC men uansett, bra iPace vant :+1:
#74
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
fredag 07. juni 2019, klokken 11:08
Ladet på Ionity Vikk Hole på tirsdag 11%SOC - 92%SOC levert kW var 64,116kW total tid for en SOC okning av 81% hva 57,3minuuter som ga en beregnet kW/Timer av 67,13kW/Timer

Merkelig nok, effekt når jeg begynt å lader hva 93kW men etter 20 sekunder den gikk ned til 79kW. Som du vil ser, maks effekt hva 82kW fra 36% - 49% SOC og som vi er klar over effekt var struppet fra 50% SOC.

Det tok 7,1 minutter å lade fra 36%SOC til 49% SOC og leverteffekt for en økning av 13% SOC hva 10,3kW

Jeg tok en bilde for vært 1% økning i SOC og graff under vises ladereffekt Ionity så hva levert.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg har ladet på Ionity strømstad og Fortums 150kW lader i Oslo og Rygge og tirsdag det hva det høyest effekt jeg har sett så langt. Har sett under 50 KW og opp til 69kW for tirsdags test. Batteri temperaturen er syndebukken, og noen form for brukerstyrt batteri oppvarming er en Must Have for oss her i norge.

Hva denne test øgsa har vist er at levert kW beregnet av Ionity er ikke sammenligbart når jeg regne ut økning i SOC% mot bilens batterikapasitet.
SOC økt med 81% og Ionity vist en total leverteffekt av 64,116kW Hvis brukbar batteri kapasitet er 85kW en økning av 81% skulle har vært (85*0.81) = 68,85kW. Har stilt spørsmal til min forhandler om har bilens batteri begynt å mister kapasitet. Jeg fikk bilen i oktober og har ladet till 100% rundt 15 ganger.

Jaguar har lovet 0-80% SOC i 45 minutter. Hvis vi få 90-100kW fra 0-50% og ingen forbedring fra 50-80%SOC ladetid til 80% er muligens litt raskere en Jaguar lovet. Å være helt ærlig hvis jeg hadde vært klar over utfordring med manglene 100kW ladereffekten spesielt i vinter, jeg vil har beholdt min Tesla model S inntil Jaguar hadde kommet med en lader hastighet som kunne konkurrere med både Tesla og Audi.

Til slutt, mål for Jaguar i min mening er så snart som mulig å få lading 0-80% ned til rundt 30 minutter, uansett årstid. Ladertid er en akilleshæl for Jaguar fremover og jeg er bekymret at dette kommer til å har en stor negativ betydning på bruktbil prisen, spesielt når folk begynne å forstå hvor viktige raskest mulig lading er for en elbil. Så at nye E Corsa har en 11kW on-board lader men vi har bare 7.4kW.

Jeg vil kommer tilbakke senere med en nye graff etter H216 oppdatering. Fingers krysset jeg endelig ser en ladereffekt av 100kW.
#75
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
lørdag 18. mai 2019, klokken 11:34
Hei Daktari. Takk for info om spenning og ladeeffekt. jeg er enig med det, hvis etter en nye oppdatering til BCCM (H216) jeg ikke få 100kW ladeeffekt, tid til å tenke hvordan jeg sett i gang en garanti sak mot Jaguar.

Her er Jaguars Service Action H216 den er på nederlansk men ikke så vansklig å oversette.

[ You are not allowed to view this attachment ]
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA