Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JohnPGriff

#1
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
lørdag 16. april 2022, klokken 23:51
Enige alt er subjektivt. På Leira onsdag var det helt kaos på alle de vanlige offentlig ladere, men det var ledige plass på Tesla's superladere bak Elkjøp. Ladet 6 minutter når kone handlet på Kiwi. Været  opp over var elendige, hadde 80km rekkevidde gjenstående når vi ankommet Leira, ladet for 55nok og kjørt videre med 140km. På vei hjem idag ladet til 90% for avreise og ankommet Høvik med 45% og 145km gjenstående rekkevidde etter vi hadde kjørt 190km. I min mening hvis bilen kan lader med en hastighet av rundt 150kW fra 20 til 60% uansett års tid. Hvorfor betale for en store batteri hvis de fleste ikke trenger det. Å unngå Lade kø er selvfølgelig et godt argument, men jeg trenger ikke å har 450km rekkevidde. Men har full forståelse for de som føler det er nødvendig.
#2
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
tirsdag 12. april 2022, klokken 23:57
Sitat fra: Pondus1 på lørdag 09. april 2022, klokken 23:14
Vurderer å gå for en, i utgangspunktet brukt, E-tron. Har en Tesla S70D i dag, og anslår at den har omtrent samme rekkevidde som en 50, noe vi klarer oss greit med i det daglige, så jeg heller mot den. Lader 95% hjemme. Men det er jo en jungel å orientere seg i utstyrs- og prisnivå. Ser at man ved privatkjøp kan få en 2020 50 Advanced sport med relativt lav km, til under 500k, det kan vel ikke være så galt?

Denne f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231667077

Var på Albjerk i Drammen og så på denne idag, men den virker da å ligge høyt i pris?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251561113

Mine prioriteringer ift utstyr: Sportsseter elektriske, adaptiv cruise, hengerfeste, keyless, forvarming via app, helst B&O og Apple carplay,  helst godt under 50k km, ellers er resten mer kjekt å ha.

Er tilhenger av lengst mulig garanti, så nyest mulig, ikke eldre enn registrert i 2020.

Her er en 2020 55 til 599k, men den er gjerne tynt utstyrt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252516435

Noen tips til gode kjøp? Vil helst holde meg under 600k.

Tilslutt er det jo alltid alternativet å kjøpe nytt. Noen som vet om man kan få Edition pakka til 50? Da står man jo med en Advanced Sport Edition til 650k, og det er kanskje ikke så verst det heller, med serviceavtale og kampanjerente? Hvordan er leveringstiden på disse om dagen?


Jeg gikk til en e-tron 50 fra en modell S 75 og ha ikke angret.  Erfart rekkevidde i sommer var rundt 300km.  På vinteren er 225km mer realistisk.  Da jeg kjøpt i april 2020 var prisforskjellen mellom 50 og 55 kr.: 130 000 med likt utstyrsnivå. Og 55 leverte etter min erfaring bare 7mil lengre rekkevidde. 
I vinter måtte jeg lade på vei opp til hytta, men ingen problem på vei hjem.  Hytta er 19 mil fra Høvik, men med en meget bratt stigning opp fra Leira.
e-tron 50 er den beste elbilen jeg har hatt siden jeg begynte å kjører elbil på slutten av 2013. I dag har bilen har gått 22 000km, noe som fortelller at batteriene er fortsatt i god form.  Modellen er Advanced Sport.
Litt irrelevant her, men likevel.  Utstyrsnivået som jeg trives med er:  Mthyos Sort, Svart Optikk, Matrix Lys, Soltak, Head Up, Ambientbelysning Flere Farger, Ladelukke Høyre Siden, Virtual Cockpit +, Valconaskinn el Sportster, Lydinsolert sidevinduer, 4 Zone Klima pakker. Hengerfeste er standard på Advanced Sports.
#3
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
tirsdag 18. januar 2022, klokken 12:54
Sitat fra: Thobly på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:53
Gode tips.

Akkurat nå står jeg mellom en veldig bra utstyrt sen 2020 modell, eller en splitter ny og mindre utstyrt. Har fått tilbud fra Møller. Se vedlegg. Vet ikke hva dere tenker?

Pristilbud


Har du sett at det har kommet en ny kampanje pakke som heter "Edition Pakke" som er tilgjengelig på Advanced Business og Advanced sport? Pris er 22 900,- og inkludere B&O, 4 Zone Klima, Matrix Lys, Ladekontakt på Høyre Siden, Adaptiv Viskere, Ambient Belysning Flerfarget og Oppvarmet Sportsratt. Vanlig pris på utstyr er 59 000,-
#4
MG ZS EV / Sv: MG ZS Facelift
torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:26
Live Stream Event kl11:00 idag. Ny ZS EV facelift og mye bedre rekkevidde?


https://mgmotor.eu/nn-NO/

#5
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 30. september 2021, klokken 14:18
Sitat fra: JohnPGriff på torsdag 30. september 2021, klokken 12:26
Plassering av BatteriBytte stasjoner er muligens problematisk for mange. Lier er den som skal åpnes først, Ingen på Ensjø, men kart som var vist hadde en på Vestby og 1 nord fra Oslo hvis jeg huske riktig. Lier er OK for de som har hytte i Telemark eller Sørlandet.


Det er en batteribytte stasjon på Ensjø
#6
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 30. september 2021, klokken 12:26
Plassering av BatteriBytte stasjoner er muligens problematisk for mange. Lier er den som skal åpnes først, Ingen på Ensjø, men kart som var vist hadde en på Vestby og 1 nord fra Oslo hvis jeg huske riktig. Lier er OK for de som har hytte i Telemark eller Sørlandet.
#7
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 24. september 2021, klokken 11:17
Helt enige 75kWh er fint for meg. I China reduseres pris for en 75kWh batteri med BaaS med 70 000RMB (93 000NOK). Uten batteri koste bilen i China 471 800RMB (628 000NOK). Dette har også inkludert en subsidie av 22 500NOK som er trukket fra liste pris.
NIO China sjefen har sagt at de ønske de samme margin for bilene solgt utenfor China, men det koste en del ekstra å frakte bilene til Europa.
Det er mulig lanserings pris er et sted mellom 600 000 og 628 000 og hvis under 600 000 ende mer fristende. Med BaaS muligens under en tusen lapp per måned for en 75kWh batteri dette er wn kostnad mange kan lever med. Og hvis du trenger en 100kWh i sommer du endre abonnement for en måned eller 2.
For min del er ES6 mer aktuelt, håpe på 30 september det er mer info om når denne eventuelt vil kommer til Norge.
#8
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 23. september 2021, klokken 14:57
Det er noen pris info. om BaaS på NIO.NO. 75kWh som komme juli 22 pris 888,- NOK. 100kWH 1888,-NOK 150kWh er ikke for 2023 og ingen pris. Det er også en side med pris reduksjon avhengig av Standard eller Long Range, men prisene vises som NOK xxx Reduksjon. I tillegg  det er skrevet følgende:

Tilgang til raskt og praktisk NIO -byttenettverk. Gratis batteribytte 2 ganger i måneden*
200 kWh* per måned i NIO som skal brukes i NIOs bytte og lading infrastruktur

*Bare på NIO batteribyttestasjon
*Betal bare via NIO -ladekart

https://www.nio.com/no_NO/baas?noredirect&fbclid=IwAR1a4hjCS8ESaSX0GeDcfsMUX7ON2cnoHt6ZI7I1ilHyNG49u-M3_4UYyLI

I China du far 6 batteribytte/måned fra 1st september 21
#9
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 17. september 2021, klokken 10:35
Beklager å snakke om e-tron igjen, men 50 modell er ikke så flink å lade som en 55 :) Med en 50 du må ned til 5% slik at du får en OK fart når du kommer opp på 20-25% spesielt når batteri er kaldt. Men 100% enige 90-120kW effekt på slutten av 21 er for lavt. Det er en god del fokus når på ladehastighet når Hyundai og Kia har lansert biler med 800v systemer og Tesla sier at Model Y kan lade med opptil 275kW.

Uansett, er batteri swap i min mening en god ide. Men hvis du må kjøre langt det er greit å vite at du har kjøpt en bil som er avansert nok å lade rask ikke minst i vinter, uansett at du muligens ikke trenger å hurtig lade så veldig ofte. Rask effekt er en "Feature" som har mye mer fokus når en for noen år tilbake. Jeg kan ikke huske at jeg var opptatt i de helletat når jeg kjørt Tesla, bare "plugged in and charged". Men når jeg kjøpt en i Pace og de lovet 100kW effekt som var ikke i nærheten av opplevd effekt i sommer, det er når jeg begynt å fokusere på ikke bare annonsert maks effekt men faktisk effekt, spesielt i vinter.

Personlig det irritere meg mye at jeg kan ikke få de samme fart som en e-tron-55. Men den gangen det var 130 000NOK pris forskjell og vi kunne klare oss med en 50 I vinter må lade for 10 -15 minutter på vei opp til hytte i Valdres og hver gang jeg lader og ser på effekten, må minne meg om penger spart mot høyere effekt ;D

Til slutt, jeg bo på Bærum og det er faktisk enklere for meg å lade hjemme kontra å kjøre til Lier eller andre siden av Oslo å bytte batteri. Jeg vil aldri har kjøpt en ES8 med batteri og istedenfor betale rundt 2000NOK/måned for BaaS og fått en slik bil (forhåpentlig) for litt under 600 000NOK. I tillegg, med mulighet for batteri swap, kanskje jeg kan klare meg med en 70kWh batteri i vinter og endre BaaS avtale og betale en mindre måneds beløp. Det er denne fleksibilitet som er smart med NIO og hvis neste år de kommer med en 150kWh opsjonen og utvidet batteri swap stasjons som løvet, kanskje "Class Leading" hurtig lading er fort glemt. Men 120kW effekt er uansett et minimum og med en relativt flat laderkurv fra 10% til minst 70% SoC. Til sist 11kW "Onboard" lader håpe jeg er standard på bilene solgt i norge.




#10
ES8 / Sv: NIO ES8
torsdag 16. september 2021, klokken 20:08
Det er en ting med en effekt av 90kW om sommer men hva er effekt når det er -5c og lavere? Det er veldig vanskelig å få en kaldt batteri opp til det riktig temperatur på vanlig kjøring 80-90km uten jojo kjøring. Som en eksempel min Audi 50 startet lading med SoC 19% batteri var kaldt og ute temp -2.5C Start effekt var 50kW etter 5 minutter SoC hadde økt til 25% og effekt var 56kW. I juli ladet på BKK Rykkinn, ingen lang kjøring for lading. Start SoC 5% og  fikk 120,4kW og på 19% 126,8kW


Hvis jeg huske riktig det er bare Tesla, Mercedes EQC og Porsche Taycan, plus MG ZS EV som har noen mulighet for oppvarming av batteri når det er kaldt. MG ZS EV har en opsjon, men de andre 3 hvis jeg huske riktig har oppvarming knyttet til navigering til en lader (Tesla bare til en av Teslas Super Chargers). Oppvarming av batteri er ett spørsmål jeg har bedt NIO å svare på flere ganger, men har ikke fått noen svar på dette. Jeg anbefalt at en Tesla/Mercedes løsning eller MG'S opsjon er veldig viktig for oss her i norge. En annen "feature" jeg har også sakt de kunne få til veldig enkelt, er å vise batteri temperatur i skjermen foran førere. Igjen, hvis jeg ikke huske feil er Taycan de eneste bil som vises HV batteri temp. uten at du begynner å bruke en app og en ODB dongle.
#11
ES8 / Sv: NIO ES8
lørdag 04. september 2021, klokken 10:38
Jeg er delvis enig med Elektro, men for meg er ES8 mer premium en en Model S og kan sammenlignes definitivt med e-tron. Premium er kanskje en personlig sak når vi alltid høre at Audi, BMW og Mercedes er Premium merke. Jeg hadde en iPace First Edition pris 850 000 og min mening er dette var mer premium en min nåværende e-tron. Det er mye mer hardplast i en e-tron sammenlignet med en ES8, men igjen dette er en subjektiv vurdering og sikkert andre er ikke enig. EQC og BMW iX3 for meg er mer premium en e-tron, på grunn av mindre synlig hardplast. Hvis du sammenligne en Audi A6 med en e-tron, du vil fort ser hvor Audi spart penge.
Jeg har prøvekjørt bilen rundt Oslo og på E18 og var med på Eggemoen. Det var ikke de eneste "Squeak or Rattle" og når vi kjørt "off-road", det var ingen chassis flex og ikke de eneste ulyd. For meg etter 5+ år som en Model S eier, å har en bil som er "Squeak and Rattle Free" er en drøm. Både i Pace og e-tron er godt skrud sammen og mitt inntrykk er ES8 er de samme.
Skinn er lit glatt og kan sammenlignes med type av skinn Tesla bruker på Model S. Sete ser bra ut, men muligens er lit for kort og dessverre  ingen mulighet for å trekke ut puten, som er standard på Tang. Rad 2 var faktisk overaskende komfortable og i min mening bedre en e-tron og definitivt mye bedre en Model S. Har ikke prøvd Model X mulig noen andre kan gi sin mening? Hvis du vil har en bil med 7/6 seter det er ikke veldig mye å velge i 2021 og også i 2022. Plass er konge og hvis prisen er 599 000 med BaaS  dette er fristende for mange. Jeg var sammen med en som ikke hadde eiet en elbil. Han hadde firmabil ordning med en maxs pris av 699 000 og for han ES8 med BaaS var de eneste alternativ. Han og jeg hadde begge prøvekjørt Tang og vi var enige ES8 var en mye bedre bil, uansett at over 3 år med BaaS kanskje 75 000NOK dyrere.
Det er også interessant at ingen har nevnt taxinæring! ES8 er skreddersydd for de, og med batteri swap stasjoner plassert i Oslo, Bergen osv. NIO har en fordel ingen andre produsent kan tilby. Tenk du kjøre 80 000km pluss årlig og det er ikke nødvendig å bekymre seg at bilens batteri er ikke 100%.
#12
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 18:26
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 18:05
Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 17:50
De bygger vel ikke egne ladere, men batteribytte-stasjoner?

For oss er nok ikke de viktige, men hvis du bor i blokk uten fast ladeplass må det jo være genialt.

De skal bygge begge deler, både batteribyttestasjoner (fire allerede før jul, som skal utvides til 16) og DC hurtigladere. Det stod i alle dall noe om at de vurderer å bygge eget ladenettverk i en norsk artikkel jeg leste for noen uker siden. Nå husker jeg ikke om det var 180 kW eller 210 kW... Laderne var også utstilt på Eggemoen denne uka, så jeg håper det stemmer, og at de blir åpne for alle. Ev. med prispåslag da.. Skal være Plug and charge klare. Se mer info og video på https://www.nio.com/no_NO/nio-power?noredirect


Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.
#13
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 17:49
Sitat fra: elektro på torsdag 02. september 2021, klokken 20:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 06:09
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.


Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D

Bilen NIO ta til Norge er Signature versjon med alt utstyr som standard. 100kWH batteri koste RMB 58 000 ekstra i China og pris med 100kWH er RMB 616 000 (NOK 826 000). NOK 456 063 er ikke riktig pris for bilen som NIO vil selger i Norge. Som en FYI det er ingen MOMS ut 2022 i China for elbiler eller hybrid. 70kWh versjon er ikke aktuelt for Norge. Det er riktig at hvis du velge BaaS bilens pris med 100kwH batteri er redusert med RMB 128 000 som er NOK 165 000 Uten batteri koste Signature versjon i China RMB488 000 (NOK 654 000). Måneds kost i China for BaaS (100kWh batteri) er RMB 1480 som er NOK 2 000/måned.
Hvis i start fasen NIO er OK med å selge ES8 (Uten Batter og med BaaS) som en del av en "Lanserings Kampanje" til en pris under var du betale i China, mulig pris er kanskje rundt 580 000 til 600 000 eller 599 000 som Tang. Måneds kost for BaaS kanskje NOK 2 000 - NOK2 500 avhengig at BaaS er MOMS pliktig eller ikke. Hvis bilen er leaset, jeg regner med ett måneds beløp og du slipper unna MOMS inntil videre.
Med kjøp av bilen med 100kWh batteri det er vanskelig å tenke en bil som koste NOK826 000 i China selges langt unna den prisen her in Norge, kanskje igjen bare i begynnelse med en "Lanserings Kampanje". NIO China må har en veldig bra argumenter over sin "Brukere" i China om hvorfor vi i Norge kan kjøpe en bil som fraktes tusenvis av km's er billigere en de kan?
Min følelse er NIO ønske å prioritere BaaS. Leasing selskaper muligens vill like dette også, på grunn av batteri i bilen er "Future Proof" og når bilen selges etter 3 år, det er NIO som har ansvar for batteri og SoH og med BaaS er "ALLTID" 100%
Om 3 år med en restverdi av rundt 55% mulig høyere. Bilen vil har en brukt verdi av NOK330 000 - NOK 350 000 som er latterlig billig. På Eggemoen på onsdag Marius Hayler presisert at BaaS måneds kost skal ikke opp, men overtid ned. Batteri kapasitet skal opp slik at det er fult mulig du vil få en 150kWh batteri for de samme pris som du har betalt for 100kWH. Hvis senere de åpner for 70kWh for folk som meg som klare seg OK med en e-tron 50 med "bare" 65kWh "BaaS" er en måneds kostnad jeg kan svelger.
#14
ES8 / Sv: NIO ES8
onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Prisene for en ES8 i China med alt (Founder/Signature Edition) som er bilen jeg forstår NIO vil selge her i Norge med 7 seter og 100kWh batteri koste 616 000RMB rundt 826 000NOK 6 seter i China er litt billigere. China har som Norge ingen skatt på "New Energy Vehicles" ut 2022.
Hvis du bruker BAAS du få en rabatt av rundt 125 000NOK på prisen med en 100kWh batteri og uten batteri koste bilen 488 000RMB som er rundt 654 000NOK. Måneds lei (BAAS) for 100kWh batteri er rundt 2000 NOK i China men, vet ikke hvis MVA er på toppen.
En e-tron 55 AS som har en god del utsyr er rundt 730 000 for du begynne å krangler om rabatt . Hvis du bruke hva du få i rabatt på ende mer "goodies", du vil få en bil nærmere utstyrs nivå av en ES8, uten 7/6 seter, men uten at du må betale minst 2000NOk per måned for BAAS.
NIO ser ut å gjøre en glimrende jobb å markedsfører seg in i markeder her i Norge og har skaffet seg mange bra folk. Men prisen få å folk vekk fra Audi, Mercedes og BMV må liger en god klump under dagens priser som i min eksempel en e-tron 55. Model X med 7 seter er over en million NOK og der er der NIO kan mest sannsynlig kapre en god del kunder. Hvor aggressiv NIO Norge ønske a være få å selge mest mulig biler, vil påvirke prisene når bilen er lansert 23 september.
Jeg lest i dag at Polestar har kuttet prisene på Standard Range rear motor med 40 000 og Long range rear motor med 20 000 AWD pris er ikke endret. Med en bra priset ES8 jeg regne de andre "Premium" merke vil ikke sover veldig lenge.
https://www.nio.cn/vehicle/configuration/es8






#15
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
onsdag 01. september 2021, klokken 09:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.


Ja e-tron har en delingsnett men ikke enkelt å montere. Jeg har sendt flere spørsmål om dette til min NIO kontakt og har også spurt om bilene med 6 seter.  Hvordan hindre du at ting i bagasjerom ikke ende opp mellom setene i rad 2 under bremsing? Skal til Eggemoen i dag og vil stille de samme spørsmål.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA