Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#31
Skoda ENYAQ / Sv: Bruke bilen som batteribank til huset
søndag 18. september 2022, klokken 01:22
Jeg tviler på at OBC AC-lader støtter bidireksjonell lading, må antageligvis ha relativt dyr DC-lader, f.eks. https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 09. september 2022, klokken 13:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. september 2022, klokken 06:22
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. september 2022, klokken 22:53
Sitat fra: geear på torsdag 08. september 2022, klokken 20:31
Jøsses. Hadde egentlig forbruk på 7250,- for august, men har solgt solstrøm for 1670,-. Endte totalt på 5620,- til Tibber. Men så får jeg 5163,- i kompensasjon, og regningen fra L-nett er dermed -4222,-. Altså total strømkostnad inkl nettleie og effektledd, i august, på under 1400,- kroner for to boenheter, seks personer, to elbiler og utendørs basseng som holder 30 grader. Kan vel ikke akkurat klage. :P  :o blir såklart betydelig mer når produksjonen på solcellene faller, men gambler på å selge til spotpris i stedet for å lagre, på grunn av mulighetene for at politikk vil endre prissituasjonen.

Jeg lagrer. Regner ikke med at det skjer noe med prisene, og oppsiden er enorm. Regningen for august hadde vært på ca. -10.000,- om jeg hadde solgt fortløpende. Nå ble den på ca. 600,- isteden.

Ser at i USA så har de laget en lader som gjør at du kan bruke hvilken som helst Nissan Leaf som VTG (Vehicle to Grid)....altså barbere topper. Vet ikke om den vil funke i Norge, som har 220v (og ikke 110v som i USA).
https://electrek.co/2022/09/07/the-nissan-leaf-getting-first-ever-v2g-charger/

Dette finnes allerede til salgs i Norge, men lader er relativt dyrt https://elbilforum.no/index.php?topic=61453.msg1059305#msg1059305
Jeg planlegger å kjøpe EVs Enhanced 16 blade green LFP batteripakke til Leafen og toveislader, forhåpentligvis i løpet av neste år.
#33
Quasar er dessverre dyr i Norge (https://elby.no/wallbox-quasar-bidireksjonal-dc-lader.html), men sjefen har lovet lavere pris (
https://youtu.be/Z89WQiAixj0)
#34
Fikk ikke redigert forrige post, kom på et alternativ til:
Alrendo TS Bravo
+ Lang rekkevidde
+ Kan lade med mode 3
- Høy pris
- "Kun" ca. 3,7 kW lading
#35
Hei,

Vet noen om en elektrisk MC med følgende kvaliteter (jeg tror dessverre ikke det eksisterer, men blir positivt overrasket om jeg tar feil):
- Rimelig pris, gjerne under 50k
- Kan lade med mode 3
- Lader ca. 20-80% på ca. 1-1,5 time
- Reell rekkevidde på ca. 75 km i ca. 80 km/t.
- Gjerne brukt

Her er noen av alternativene jeg har sett på med +er og -er:
NIU MQi GT Evo
+ Fin pris
- Usikker på rekkevidde på denne i 80 km/t, tviler på at den går så langt?
- Lader relativt sakte, ca. 1kW?
- Mangler mode 3 lading, mulig den kan lades med adapter ala https://elbilhjelpen.no/shop/product/type-2-lang-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

BMW CE 04
+ Antageligvis god kvalitet
+ Antageligvis komfortabel (muligens med unntak av setet?)
+ Lader relativt raskt med hurtiglader, ca. 6,9kW
- Pris, koster vel ca. 100k etter Enova-støtte
- Jeg syns ikke setet ser spesielt komfortabelt ut
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

Zero (brukt)
+ Antageligvis god rekkevidde
+ Lader relativt raskt og mode 3 med Charge Tank tilleggsutstyr, ca. 6 kW
- Fremdeles noe høy pris på relativt gamle modeller
#36
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
lørdag 16. juli 2022, klokken 03:24
https://www.teslarati.com/teslas-v4-supercharger-rumors-begin-to-swirl-new-designs-ccs-support/

Dette syns jeg ser lovende ut, hvis V4 blir mer like Megachargerne med lengre kabler uten at de kommer i kontakt med bakken.
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
søndag 10. juli 2022, klokken 03:08
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:17
Jeg tipper de aller fleste operatører i Norge vil støtte Plugg&Charge i løpet av de neste 12 mnd.

Krysser fingrene for at du har rett :)
#38
Lade hjemme / Sv: Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?
torsdag 16. juni 2022, klokken 12:57
Fins det smart styring av varmtvannsbereder (gjerne via Tibber) uten fare for legionella?
Kan f.eks. Aeotec Heavy Duty Switch styres smart?
#39
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
onsdag 15. juni 2022, klokken 00:46
Vi kan være enige om å være uenige :)
#40
Model 3 / Sv: Reell rekkevidde
onsdag 15. juni 2022, klokken 00:37
#41
Model 3 / Sv: Reell rekkevidde
mandag 13. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 15:19
Lad til 80% daglig, og 100% når du må for å komme frem.

Enig :)
#42
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
mandag 13. juni 2022, klokken 23:18
Sitat fra: Handyman på mandag 13. juni 2022, klokken 11:35
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 10:31
Nja..
https://elbilforum.no/index.php?topic=60653.msg1049701#msg1049701
Hva er det du er skeptisk til? Å lade bilen til 100% en gang i uka?

Jeg vil ikke si jeg er skeptisk, men også LFP degraderes raskere av å lade til 100% som det står i lenken i den posten. Om man ønsker å ta hensyn til det eller ikke får være opp til hver enkelt. LFP har uansett svært god holdbarhet.
#45
Det kan godt være :)

Jeg elsker mye ved denne "bilen" (f.eks. energieffektivitet, aerodynamikk, vekt, solcelleanlegg, right to repair, miljøvennlig tenkning i alle ledd), men for meg er den dessverre for bred for bruk i Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA