Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#16
VW kjøper andel i Xpeng
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-expand-china-line-up-with-xpeng-saic-partnerships-2023-07-26/

Vil dette føre til mer kinesiske komponenter og programvare i VW? Jeg skulle helst sett at europeisk bilindustri klarte å konkurrere uten det, men det er nok vanskelig, spesielt når satsingen deres på elektrifisering synes å være halvhjertet.
#17
Jeg har også problemer med å få startet supercharging på en 2015 e-Golf, bare timer ut. Har meldt inn til Tesla kundeservice, de skulle gi beskjed hvis de fant ut av det..
#18
Takk turfsurf, jeg er helt enig med deg  :+1:  :)
#19
Takk geear, jeg er helt enig med deg  :+1:  :)
#20
Enig med Rollep :)
#21
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
tirsdag 23. mai 2023, klokken 02:44
Takk Counterpointer, jeg er helt enig, fantastisk tiltak  :+1: :)
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Settes prisen på hurtiglading ned snart?
mandag 30. januar 2023, klokken 07:21
Enig, de tar seg i overkant bra betalt nå.

Litt off topic, men håper det er OK: Hvor kan man enklest sammenligne prisene på hurtig- og destinasjonslading? Elbilforeningen har vel en nettside https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ , holdes denne oppdatert?
#23
Kjøretips / Sv: Hyundai Ioniq - verdens mest katastrofale vinterbil?
fredag 09. desember 2022, klokken 03:23
Jeg har lest omtaler hvor Ioniq dessverre ikke kommer så godt ut på fremkommelighet på vinteren. Hvis jeg hadde hatt en Ioniq tror jeg jeg hadde kjøpt frunk ala https://www.evaccessoriesireland.com/product-page/hyundai-ioniq-28kw-front-storagr-box og lagt noe tungt i den, kanskje også i fotbrønnen på passasjersiden, for å få mer vekt over drivhjulene.
#24
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Kjøpt meg Ampera
torsdag 10. november 2022, klokken 02:46
Gratulerer med ny bil :)
https://youtu.be/VpQxd23dpvc
Bakketoppreserve, da lader den vel til 88% hvis jeg ikke husker feil
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 02. november 2022, klokken 03:23
Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 08:55
Sitat fra: Hansi på mandag 31. oktober 2022, klokken 07:41
@turfsurf sol og vind i kombinasjon med vann fungerer vel utmerket. Det er vel en del som taler imot kjernekraft, f.eks. manglende kompetanse i Norge, avfallsproblematikk, (stor) tids- og kostnadssprekk på mange prosjekter, dyrere enn annen fornybar kraft (?), så antas det vel folkelig motstand når det kommer til lokalisering ala vindkraft på land men muligens verre.
Sol og vind sammen med vann vil ødelegge store naturressurser, og krever massive overføringslinjer. SMR atomkraft (helst som MSR reaktorer) kan operere mye mere uavhengig, og vil skape ett mye mere robust nett, men mye mindre inngrep i naturen.

Ulempene du beskriver er først og fremst ved forrige generasjons kraftverk. MSR forbrenner 97-98% av brenselet i motsetning til noen få prosent i forrige generasjons atomkraftverk. Som en bonus kan de nye reaktorene benytte avfall fra forrige generasjons kraftverk til drivstoff, og altså da redusere mengden atomavfall.

Sol på bygg og vind først og fremst flytende men også der det allerede er bygget ut, f.eks. industrifelt og motorvei vil ikke ødelegge store naturressurser. Vannkraft har vi allerede bygget.

Det er mye snakk om neste generasjon kjernekraft, og det høres fint ut, men det er vel ikke et reelt alternativ ennå?
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 31. oktober 2022, klokken 07:41
@turfsurf sol og vind i kombinasjon med vann fungerer vel utmerket. Det er vel en del som taler imot kjernekraft, f.eks. manglende kompetanse i Norge, avfallsproblematikk, (stor) tids- og kostnadssprekk på mange prosjekter, dyrere enn annen fornybar kraft (?), så antas det vel folkelig motstand når det kommer til lokalisering ala vindkraft på land men muligens verre.

Jeg har tro på oppgradering vann, vind (kanskje spesielt flytende, etter hva jeg har forstått har vi enormt potensiale der), enenergieffektivisering, sol, V2X og kanskje flytting av noe kraftkrevende industri til når det er lite energibruk ellers (natt).
#27
Kjøpe elbil? / Sv: God bil til en grei penge
onsdag 12. oktober 2022, klokken 11:56
Leaf støtter ikke V2L med mindre man kjøper dyr Setec-enhet, V2H/V2G støttes derimot, ved hjelp en dyr toveislader. Batterikjemien i originale Leaf batteripakker dessverre ikke spesielt velegnet for V2X, men det er ettermarked batteripakker under utvikling som i mine øyne kan gjøre dette svært interessant.
Største ulempene med Leaf er Chademo hurtigladestandard som det bygges mye færre av enn CCS samt manglende temperaturstyring av batteripakken som gjør de mindre egnet for langturer, ellers er de driftssikre biler. Får en 40 kWh Leaf til prisen du skisserer som sannsynligvis vil fungere godt til bruken du skisserer.

Soul har vel også Chademo? Vet ellers ikke så mye om de. Tidligere modeller hadde vel problemer med holdbarhet på batteripakkene.

Ioniq fungerer godt som langturbil, hurtiglader raskt på CCS og er energieffektiv. En ulempe med den er at den har så som så fremkommelighet, som kan være en problemstilling til hytte på vinter. Jeg savner også å kunne sette ladegrense for bedre holdbarhet på batteripakken.

Jeg er skeptisk til kinesiske produkter og hadde ikke valgt MG av den grunn. Også usikker på kvalitet i et litt lengre perspektiv.

Ellers synes jeg e-Golf er en fantastisk god bil å kjøre og du får en med den største batteripakken til prisen du skisserer, hvis du er åpen for å vurdere andre biler. De har hatt litt kvalitetsproblemer med bl.a. varmesystemet på de tidligere modellene dog, usikker på hvordan det er på de nyere.
Hurtiglader med CCS og kan sette ladegrense for batteri-holdbarhet.
#28
Takk turfsurf, godt å høre at dere er fornøyde :)

For min del landet jeg på at jeg ikke ønsker å bruke såpass mye penger på 2-hjuling nå og valget falt på en brukt 2020-modell NIU N Sport moped-scooter for redusert energibruk og mikroplastproduksjon(?) på korte lokale turer (vurderer å bytte hovedkort for økt toppfart).

CE 04 er nok førstevalget hittil hvis jeg skulle ønske å oppgradere til noe mer anvendelig, men jeg skulle helst sett at den kom med cruisekontroll og en større vindskjerm (og et mer tradisjonelt sete).

Energica Experia eller Zero DSR/X hadde nok vært enda bedre, men så dyr MC er lite aktuelt for min del.
#29
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. august 2022, klokken 06:15
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2022, klokken 11:46
Sjekket prisene på CE 04 nå. Etter Enova støtte kommer den da på ca 110k. Veldig bra kjøp egentlig. Antar det er 25k støtte på disse så lenge man registrerer den som A, ikke A1?
Da er CE 04 bestilt. Fant en på lager med det nødvendigste. Har ønsket meg noe slikt lenge :)

Gratulerer :)

Skriv gjerne en liten omtale av den etterhvert, eller hva du liker og ikke liker med den. Er det cruisekontroll på den?
#30
Skoda ENYAQ / Sv: Bruke bilen som batteribank til huset
søndag 18. september 2022, klokken 01:22
Jeg tviler på at OBC AC-lader støtter bidireksjonell lading, må antageligvis ha relativt dyr DC-lader, f.eks. https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA