Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#1126
Tesla Owners Club / Sv: Retningslinjene til Ladefondet
fredag 01. august 2014, klokken 21:29
Må man være medlem i TOCN for å bidra til dette? Jeg syns tanken er veldig god, men har ikke Tesla (kanskje en vakker dag :))..

Har dere fått montert noen ladestasjoner ved hjelp av Ladefondet?
#1127
Fra den siden (kartet) ser det ut som om alle laderne er fungerende, og fra statistikken ganton postet ser det ut som de blir brukt en del, ser bedre ut enn i Norge?
#1129
Nederst på http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/

"What's next? 25kW quick charge option on-board !

The built in 25kW quick charge option based on BRUSA NLG664 22kW charger paired with stock Nichicon 3.3kW one is in works. Complete bulk recharge (0-80% SOC) time of empty Leaf is ~45 minutes. Not quite as fast as 30 min using QC port, but I think extra 15 min waiting are worth not having to have a refrigerator size charger in your garage...

For now this option will be available to Leaf owners in Europe (or, rather, in any location with 50 Hz 3 phase mains)"

Dette hadde vært genialt ja  :)
#1130
Sitat fra: Råde på onsdag 23. juli 2014, klokken 05:49
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. juli 2014, klokken 04:56
Argumentet til Frp er at Elbilsatsingen er urettferdig ovenfor distrikts Norge. Elbilen er en bybil påstår de. 

Et dårlig poeng syntes jeg. Med hurtigladere strategisk plassert, og biler som etterhvert kjører 200+ km ( Eks e-Golf) skal du ha særdeles lang vei til skole og jobb for å ikke kunne kjøre helelektrisk.

Hybridene nyter allerede godt av avgiftsystemet som favoriserer biler som oppgir lavt forbruk. Kan kanskje være mulig å justere på noe, men det aller viktigste miljømessig hadde vært om prisen på ikke fornybar energi ble justert opp til å reflektere at dette er nettopp det. Ikke fornybar! Hvorfor selge noe på billigsalg som ikke kan skaffes om relativ kort tid. >:(

Et dårlig argument, jeg er enig i det. Men, du må spørre deg selv: Hva vil gi flest elektrisk kjørte kilometer i Norge?

Jeg tror svaret er å drive frem både elbil og plugin hybrid. Det et mange som ikke kjøper ren elbil pga relativt sett kort rekkevidde og lang hurtigladetid.

Selv kunne jeg aldri hatt kun elbil. Det hjelper ikke med hurtiglading eller store batteripakker. Heller ikke "du kan jo leie bil når du trenger det, da". Det funker kun hos de som tror alle bor i nærheten av bilutleie og som kan bruke en dag før og en dag etter å ha leid bil på å hente og levere den.

Plugin bør inviteres inn i varmen...

På kort sikt er jeg enig i at det muligens vil gi flest elektrisk kjørte kilometer i Norge å gi større avgiftslette til hybrider. Ikke med stor margin dog, da de fleste hybrider har såpass kort elektrisk rekkevidde. Og ikke på mellomlang (relativt kort) sikt når Tesla Model III og lignende biler kommer, rimelig elbiler som går 20+ realistiske mil. Med et godt utbygd SC-nettverk vil man i 90+% av tilfellene ikke lenger ha behov for fossilmotoren som driver hybriden litt lenger.

Ellers syns jeg folk som ikke kan klare seg med en Model S er noe kresne. De fleste bør bør ha en halvtime-times pause etter 3-4 timers kjøring.  SC-kartet til Tesla har så mange prikker på Winter 2014-2015 at det for meg blir litt rart når folk sier de ikke klarer seg med en bil med den rekkevidden og de hurtiglademulighetene.
#1131
e-Golf / e-Golf kraftigere lader
lørdag 19. juli 2014, klokken 16:46
Håper e-Golf kommer med kraftigere lader ala Brusa NLG6 (fortrinnsvis med 32A 1-fase mulighet) når den tid kommer. 22kw på Type2 hadde vært fint
#1132
Sitat fra: janstok på lørdag 19. juli 2014, klokken 10:15
Hvorfor nevner du fremkomstmiddler som segway, sparkesykkel, rulleskøyter, kano, kayak?
Dette brukes i mine øyne til rekreasjon og trening, har ingenting med fremkommelighet å gjøre.
Og elsykkel er ikke i nærheten av å være lik en sykkel, de er vidt forskjellige med forskjellige bruksområder. En vanlig sykkel har en naturlig rekkevidde på 3-5 km og selv da er det bare et par prosent av landets befolkning som bruker den. En elsykkel har en naturlig rekkevidde på 2-3mil. I tilleg kan en enkelt transportere varer og unger enkelt med disse doningene. Hvis alle som har helsen i behold og to ben og som var innenfor grensen 2-3mil, samt litt bagasje, kunne vi sagt goodbye til kø, og veinettet kunne vært slik det er nå i 100år til. Selvsagt burde det vært momsfritak på elsykkel.

Nja.. Det er vel flere og flere som har blitt avhengig av bil og kjører i kortere avstander uansett hvor mye "drahjelp" de får fra elsykkelen. Jeg syns elsykkel er kjempebra og har planer om å kjøpe selv, men jeg ville ikke syklet "innenfor grensen" 2-3 mil med den hver dag hvis det var veien jeg hadde til jobben f.eks., og sånn tror jeg vel mange tenker.. Hvis det er gang/sykkelfelt hele veien (som det stort sett ikke er?) er det muligens mulig en gang iblant (sommeren?), men langs trafikkerte veier hver dag i all slags vær, nei takk.

Vedrørende momsfritak syns jeg forsåvidt godt de kunne innført rabattordninger i noen år for å få opp konkurranseevnen til elsykkelen i Norge, men samtidig er jeg er mye enig i det Mippen skriver, hva blir det neste å innføre fritak på hvis elsykkelen får momsfritak?
#1133
Fikk svar fra Carpoint:
"Hei,

Vi setter stor pris på din interesse ang Zero.

Vi vil få inn Zero sykler for dem kjøring i slutten av uke 30.

Når det gjelder priser på ekstrautstyr vil dette foreligge Carpoint Norge AS i neste uke.

Zero SR levert Oslo blir: NKR 129000,- + årsavgift.

Ser frem til å høre fra deg."
#1134
For de som er interessert i norsk forhandler, jeg sendte mail til Zero Motorcycles og spurte om dette, fikk følgende svar:

"Dear Mr. .,

With great pleasure we inform you that we now also have an authorized Zero-dealer in Norway. You can contact this dealer for all the questions about Zero and also very important, you can schedule a demoride with a Zero-motorcycle. Here following you will find the contact details:

Carpoint Norge AS – tel.: 073-91.52.00 – Jan Petter Kamark
Stjørdalsveien 10
7041 Trondheim
www.carpoint.no

We hope that you soon will have a demoride, as only the experience of riding can explain the unique and exhilarating drive with a Zero.

For any other question or  information, please do not hesitate to contact us.


Linda Koolhaas
Inside Sales Representative
Zero Motorcycles Europe
Fluorietweg 12d, 1812RR Alkmaar, The Netherlands
Tel: +31(0)725112014
linda.koolhaas@zeromotorcycles.com"

:)

Lurer på hvor mye en fullspekket SR koster..
#1135
http://bil.aftenposten.no/bil/Bilene-med-lavest-forbruk--70431.html

Nederste avsnitt:
"Bare Tesla greier testrunden

Av elbilene som finnes på markedet i dag, er det bare Tesla Model S som har stor nok rekkevidde til å greie testrunden vår.

På bar vei med vårtemperatur fikk den 2,2 tonn tunge elbilen et energiforbruk på 36,6 kWh på rundens 20 mil, som omregnet til bensin svarer til 0,21 l/mil.

På vinterføre økte det omregnede forbruket til 0,25 l/mil. (Omregning ifølge ecomodder.com.) Med andre ord: Eldrift knuser bensin og diesel i effektivt energiforbruk."
#1136
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juli 2014, klokken 19:44
Sitat fra: nagela på søndag 13. juli 2014, klokken 10:27
Hei Elektrolux.
Lurte bare på om denne kan leveres med Blå 230V støpsel,  ( helst for 32A 3fas, men regner med at enfas er det som er mulig ;) ) eller er den bare tilgjengelig med Rødt 400V støpsel ?
Har 230V 32A 3fas CEE uttak i garasjen både hjemme og på jobben, så da passer dette best for å slippe å ha med seg overganger.

Vi setter på det støpselet kunden ønsker.

Hei elektrolux

Jeg har sendt deg en mail på adressen som står oppgitt på elbilhjelpen.no. B3200S er altså en 230V versjon av B3200N? Jeg har også et 230V 32A uttak ledig. B3200S er plug and play på dette?
#1137
Hei

Jeg har planer om å sette opp en eller to fastmonterte ladestasjoner snart. Lurer i den forbindelse på hvilken som er anbefalt?
Har sett på Saltos fra ABL ( http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/salto-32a-veggboks#product ) som den mest lovende hittil, men tar gjerne i mot tips om andre modeller.

Kriterier:
230V 32A
Type2 ladeuttak (ikke fastmontert kabel)
Ikke for dyr
"Garantert" tilgjengelige reservedeler om noe skulle ryke
Noe annet som er viktig?
#1139
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:50
Den første som kommer med 20-25 mil realistisk rekkevidde i vanlig hastighet vil ha en kanon selger tror jeg. Jeg tror mange venter på dette.

Definitivt. Dessverre ser det ut til å drøye.
#1140
Elektriske utfordringer / Sv: Vil du installere bedre lader?
lørdag 28. juni 2014, klokken 00:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 22:16
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. juni 2014, klokken 20:45
NG6 er programmert for å kun ta 16A ved enfase lading. Det skal være fysisk mulig for laderen å lade med 32A 1 fase, men da må Brusa endre softwaren.

Ok, det var bra. I så fall er vel dette den perfekte laderen som tilleggsutstyr til biler i klassen i3, Leaf, e-Golf osv. Fullading på timen fra vanlig Type 2 er bedre enn ikke-fungerende hurtigladere ;)

Helt enig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA