Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansi

#1081
Elbiler i media / Sv: SmartFourTwo med startpris på 129k
fredag 21. november 2014, klokken 11:19
Enig i at pristillegget for større lader gjør prisforskjellen til andre biler mindre. Personlig liker jeg tanken med liten bil, kjører nesten aldri med flere enn 1 passasjer, med lite forbruk. Har dog lest at det er relativt høy luftmotstand på denne, så den ikke er så gjerrig på landevei. Men det er vel en ny modell rett rundt hjørnet ( ref. http://www.greencarreports.com/news/1089774_2014-smart-fortwo-electric-drive-what-its-like-on-the-road ), får håpe den blir bedre på det.

Uansett bra med flere modeller og mer konkurranse :)
#1082
Sitat fra: cra på fredag 21. november 2014, klokken 11:03
Du nevner størrelse på bensintank. Kanskje det kunen gjøres slik at pluginhybrider med drivstofftank på max 5 liter fikk et mye større fratrekk, mens biler med større tank fikk mindre? Da blir det jo mer tydelig at fossildelen er nødløsninga, i stedet for at eldelen er alibiet.

i3 med range extender har vel bensintank på ca 9 liter? Enig i tankegangen.
#1083
Elbiler i media / Sv: SmartFourFour med startpris på 129k
torsdag 20. november 2014, klokken 23:10
Denne eller tilsvarende veldig lett bil for 1-2 kunne jeg egentlig tenke meg, frem til Model 3 eller lignende med ~300km kommer. Har dog lest at denne har relativt høy luftmotstand, så den bruker en del på landeveiskjøring.
#1084
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 17. november 2014, klokken 16:38
Sier de noe om hva som er problemet? Er det samme problem alle steder?
#1085
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil - Nok en 'hvilken skal vi ha' tråd.
torsdag 13. november 2014, klokken 13:38
Sitat fra: Powerflux på torsdag 13. november 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Finnøy på mandag 10. november 2014, klokken 21:32
Da viser det seg - som mine prøvekjøringer demonstrerte - Kia har overlegen rekkevidde i klassen under Tesla (før MB B Electric drive), men igjen er en stor del av årsaken en stor batteripakke.
http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/


Dette var interessant! I testen leser jeg følgende:

Of course, the Nissan LEAF has a significantly smaller 24kWh battery than the Soul EV, and of that 24kWh, only about 21.3kWh is usable to propel the car. The Kia Soul EV properly advertises the size of the battery that the consumer cares about; the useable stored autonomous energy. We found that to be almost exactly 27kWh useable, which means that the actual Kia Soul EV battery size is about 30.5kWh total

Jeg har hittil trodd at 27kWh har vært total kapasitet og rundt 24 kWh tilgjengelig kapasitet.

Hvis dette er tilfelle så gjør jo dette Kia`en til et langt bedre kjøp enn alle de andre mellomklasse bilene, IMHO  ;D

Enig. Synd det er såpass lang leveringstid på de..
#1086
Elbiler i media / Sv: Bellona om batterireserver
søndag 09. november 2014, klokken 01:23
Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 15:50
En applikasjon i Norge, pga. veldig høy kostnad for effektleddet (det koster mye å koble en 50 kW hurtiglader til nettet), så kunne man tenke seg at man hadde en lokal batteribank ved hurtgladere. Da kunne man kanskje betale for 20 kW, selv om man lokalt brukte 60 kW fordi man trakk de siste 40 kW fra batteriet. Så lader man batteriet mens ingen bruker HL.

Det var vel dette som var tanken bak Salto Powerpark?
#1087
Elbiler i media / Sv: Prøvekjøring av Mercedes B electric
fredag 07. november 2014, klokken 10:36
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:43
600m
Noe som røft regnet skulle bety ca. 7kWh mer på hjemtur enn til Trondheim (middelforbruk - 3kWh til Trondheim middelforbruk + 4 kWh hjem). MB med rekkeviddeforlenger som består av 35kWh batteri, varmetråder i frontrute og ekstra varmeisolasjon isolasjon. 2 timer lading 3,5kW saktelading mens en er på kino, eller 30 min 11kW på vei hjem burde gi god margin. Men det er jo foreløbig ingen erfaring med MB så denne betraktningen er ren teori.
Et sikrere valg blir derfor Kia med ChaDemo når disse ladere er fikset.

Er det større batteri hvis man velger rekkeviddeforlenger? 35kWh begynner jo å bli bra :)
#1088
Sitat fra: abc på mandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Jeg tenkte meg de ville begynne med det da jeg hørte reklamen deres, "energy lives here"
#1089
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:59
Noen som vet når laderne på stedene de har støpt sokkel og klargjort kabel kommer? Jeg tenkte laderne ville komme relativt snart etter dette var klart, men det virker som det tar litt tid..
#1090
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:17
Det viktigste etter mitt syn er dog fravær av lokale utslipp. Som syklist puster jeg hver dag inn dritten fra fossilbiler på vei til og fra jobb. Ekkel smak, ekkel lukt og jeg vet at det jeg puster inn er skadelig. Men jeg klarer ikke unngå det. Litt som røyking på bar. Før var det "slik det var". Nå er det svært synlig hvor forpestende røyken var, og ytterst få ønsker seg tilbake til den tiden da barene var belagt med smog.

Enig. Personlig kunne jeg godt tenke meg å sykle i mange tilfeller, men det frister ikkeå sykle ved siden av stinkende biler. Dersom flere tenker noe ala dette vil elbiler ha en ekstra positiv effekt.
#1091
B-Electric / Sv: Mercedes B-klasse electric drive
søndag 19. oktober 2014, klokken 21:17
Sitat fra: TS på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:33
Sitat fra: TS på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:10
Synd dette .. Dersom de hadde klart å lage en versjon med min. 20 mil rekkevidde under "de fleste forhold" (45Kwh?) kunne de samtidig solgt tilgang til Tesla Superladere for 20.000kr.
Om ikke bare i Norge som et testprosjekt.. Det hadde solgt som varmt hvetebrød..
22KWH AC lader er i alle fall et must..

Det virker som Daimler ikke gjør dette helhjertet, ikke lyttet til Elon...
De legger nok pengene sine i FoolCell versjonen...

Rart at Daimler "klarer det" i samarbeid med BYD i kina, men ikke med Tesla i USA og Europa:
http://insideevs.com/first-impression-daimlers-190-mile-denza-ev/
Power (peak/rated)   86 kW / 68kW
Torque (peak/rated)   290 Nm / 177 Nm
Energy consumption @ China cycle   17.2 kWh / 100 km (18.9*)
Range @ China cycle   253 km (157 miles)
Battery capacity   47.5 kWh

Kan det ha noe å gjøre med at Kina er et enormt marked med avgiftsfritak på elbiler?
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3328-kina-kopierer-norges-momsfritak-pa-elbiler
Men at det er rart/skuffende er jeg helt enig i..
#1092
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf
søndag 19. oktober 2014, klokken 21:04
1. Flere alternative batteristørrelser, ett alternativ med 40+ kWh
2. Flere alternative AC onboard chargers, ett elternativ med 22 kW
3. Lavere luftmotstand/CdA
4. Lavere vekt (karbonfiber tilvalg?)
5. Div småfiks

Jeg har ikke Leaf, men dette er mine fremste kriterier for valg av elbil, hvis Nissan oppfyller minimum punkt 1 og 2 og kommer på markedet før Tesla Model 3 eller tilsvarende blir nok min neste bil en Leaf
#1093
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:21
Kiwi Noresund i dag:


Den har antageligvis vært der en stund, men jeg har ikke lagt merke til den tidligere, står bak bygget..
#1094
Det spørs vel litt hvordan det blir med avgifter også, hvis avgifter blir innført før den tid kan det vel bli atskillig dyrere..
#1095
Ja, jeg kan tenke meg en Model 3. Model S er en grom bil, men jeg har ikke behov for så stor bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA